Permalänk
Medlem

60% ANSI tangentbord utan backlight

Hej!

Jag letar som topic antyder efter ett 60% ANSI tangentbord som helst inte har backlight. Cherry Clears eller liknande vore najs. Jag har svarta nu och gillar dem men är sugen att prova taktila brytare.

De jag har tittat på hittills är poker varianterna och V60. Ducky verkar bara ha tangentbord med backlight? Vad finns det för andra alternativ?

Det kvittar om det går att programmera tangentbordet och det bör ha en så standard ansi layout som möjligt, HHKB går fetbort. Är inte speciellt intresserad av att byta keycaps och sånt så "bra" standardcaps vore bra.

tips?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt varför du dissar HHKB. Den ända tangenten som saknas är ju den bredvid shift med < > och | och den finns ju inte på ANSI ändå. Vad skulle du behöva programera om?

Tror inte det säljs särskillt många tangentbord med clears om det inte är typ hemmabyggen och i så fall hittar du dom nog enklast på geekhack eller något annat tangentbordsforum. Clears är dock helt overrated IMO och jag hade definitivt inte rekomenderat dig att köpa en bräda med dem utan att först ha känt på dem.

Permalänk
Medlem

Att hitta precis vad du söker från ens en mindre tillverkare tror jag är ganska kört. Som jag ser det har du huvudsakligen två alternativ: bygg själv eller modda ett befintligt. Beltet här på swec byggde ett 60% och har lagt upp en bygglogg visandes hur han gick tillväga.

Modda befintligt innebär att löda loss brytarna tangentbordet levereras med och löda på nya. Hade jag varit du skulle jag se till att tangentbordet jag köpte stödde pcb-monterade brytare och stabilisatorer och skippat plattan när jag monterade ihop tangentbordet igen. På så vis är det enklare att byta brytare/fjädrar/stickers med mera om du kommer på att du vill det i framtiden.

Permalänk
Medlem

När det gäller backlight så är det väl bara att stänga av det och låtsas som att det inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DR33M:

Fattar inte riktigt varför du dissar HHKB. Den ända tangenten som saknas är ju den bredvid shift med < > och | och den finns ju inte på ANSI ändå. Vad skulle du behöva programera om?

Tror inte det säljs särskillt många tangentbord med clears om det inte är typ hemmabyggen och i så fall hittar du dom nog enklast på geekhack eller något annat tangentbordsforum. Clears är dock helt overrated IMO och jag hade definitivt inte rekomenderat dig att köpa en bräda med dem utan att först ha känt på dem.

Jag gillar inte layouten på HHKB bara, ctrl sitter på capslock tex och jag använder redan capslock till annat. Eller går det byta med dipswitchar eller något? Avfärdade den när jag såg hur den såg ut.

Anledningen att jag vill ha så likt ANSI som möjligt är att jag har bytt till ett fullsize ANSI på jobbet. Det vore bra att slippa stöka med för mycket olika layouter.

Varför är clears överskattade?

Skrivet av Khers:

Att hitta precis vad du söker från ens en mindre tillverkare tror jag är ganska kört. Som jag ser det har du huvudsakligen två alternativ: bygg själv eller modda ett befintligt. Beltet här på swec byggde ett 60% och har lagt upp en bygglogg visandes hur han gick tillväga.

Modda befintligt innebär att löda loss brytarna tangentbordet levereras med och löda på nya. Hade jag varit du skulle jag se till att tangentbordet jag köpte stödde pcb-monterade brytare och stabilisatorer och skippat plattan när jag monterade ihop tangentbordet igen. På så vis är det enklare att byta brytare/fjädrar/stickers med mera om du kommer på att du vill det i framtiden.

Poker III har nog allt jag vill ha. Dock är det inte ute än och går att programmera lite för mycket men man kan inte få allt.

Bygga eget är jag inte så intresserad av, isåfall skulle jag nog gå all in och testa ett ergodox eller vad de heter.

Skrivet av perost:

När det gäller backlight så är det väl bara att stänga av det och låtsas som att det inte finns.

Jo, precis. Gäller hitta ett som man kan stänga av permanent så man slipper stänga av den varje gång isåfall.

Någon som har erfarenhet av matias switchar? Finns V60 på massdrop där man får välja vilken matias switch man vill ha.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av engywook:

Jag gillar inte layouten på HHKB bara, ctrl sitter på capslock tex och jag använder redan capslock till annat. Eller går det byta med dipswitchar eller något? Avfärdade den när jag såg hur den såg ut.

Anledningen att jag vill ha så likt ANSI som möjligt är att jag har bytt till ett fullsize ANSI på jobbet. Det vore bra att slippa stöka med för mycket olika layouter.

Varför är clears överskattade?

Poker III har nog allt jag vill ha. Dock är det inte ute än och går att programmera lite för mycket men man kan inte få allt.

Bygga eget är jag inte så intresserad av, isåfall skulle jag nog gå all in och testa ett ergodox eller vad de heter.

Jo, precis. Gäller hitta ett som man kan stänga av permanent så man slipper stänga av den varje gång isåfall.

Någon som har erfarenhet av matias switchar? Finns V60 på massdrop där man får välja vilken matias switch man vill ha.

På Ducky Shine och likn. går backLED att stänga helt.

Permalänk
Medlem

Poker 3 med ansi och mx clear verkar börja skickas 16 april, om jag inte är helt ute och cyklar, är juinte så långt fram i tiden. Är senare säljstart för iso nordic bl.a.. Se återförsäljaren för mer info: http://corus-kb.com/38-european-warehouse

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av engywook:

Någon som har erfarenhet av matias switchar? Finns V60 på massdrop där man får välja vilken matias switch man vill ha.

Jag har bara suttit kortare stunder med Matias Quiet Click, men hittills så kan jag säga att jag gillar dom skarpt. Väldigt taktila, kanske något tunga/styva men de blir ju lite mjukare när de är "in-nötta". Sitter vanligtvis med MX Clears, och de är väl liknande Matias brytarna... men ja, det är svårt att jämföra då de känns lite annorlunda. Har hört mycket gott om de andra Matias brytarna också (från GH och #mechboards), men aldrig testat de.

EDIT: Värt att tänka på dock är att om du vill byta keycaps på bräda med Matias-brytare så är utbudet extremt begränsat i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

På Ducky Shine och likn. går backLED att stänga helt.

Ok, fint.

Skrivet av seigmenn:

Poker 3 med ansi och mx clear verkar börja skickas 16 april, om jag inte är helt ute och cyklar, är juinte så långt fram i tiden. Är senare säljstart för iso nordic bl.a.. Se återförsäljaren för mer info: http://corus-kb.com/38-european-warehouse

Najs, trodde den var fördröjd. Tack för länken, skickar de från EU slipper man ju tull.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag har bara suttit kortare stunder med Matias Quiet Click, men hittills så kan jag säga att jag gillar dom skarpt. Väldigt taktila, kanske något tunga/styva men de blir ju lite mjukare när de är "in-nötta". Sitter vanligtvis med MX Clears, och de är väl liknande Matias brytarna... men ja, det är svårt att jämföra då de känns lite annorlunda. Har hört mycket gott om de andra Matias brytarna också (från GH och #mechboards), men aldrig testat de.

EDIT: Värt att tänka på dock är att om du vill byta keycaps på brädan så är utbudet extremt begränsat i dagsläget

Ok. Decisions decisions...

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av engywook:

Varför är clears överskattade?

Altså nu kanske jag är aldedes för sent ute men missade att du hade citerat

Grejen med clears är att de hypas för att de är relativt sälsynta och alla ska ha dem till att göra panda clears eller korean clears med och modda och hålla på. Imo så känns de dock bara som grövre browns, och om man inte gillar browns (vilket inte jag gör) så kommer man deffenitivt inte gilla clears. Enligt mig känns browns typ som linjära byrtare med sand i, och clears känns typ som om det är mer sand i än vanligt bara.

Om man ska ha brytare med taktil feedback från cherry så är det greens som gäller enligt mig, annars så tycker jag det är Topre som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag har en pågående massdrop på ett Vortex Pok3r tangentbord med ISO/Nordic. MX Clear (bäst enligt mig) samt MX brown.

https://www.massdrop.com/vote/pok3r-iso-nordic

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett ANSI pok3r från corus-kb.com

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein