Skicka telefon till Belgien

Permalänk

Skicka telefon till Belgien

Hej, vet inte om tråden placerats i rätt kategori nu.

Jag hade ute en annons på blocket (skulle sälja min telefon), och fick ett svar.
En dag senare fick jag ett mail från PayPal (service@intl.paypal.com) att jag skulle
få 4,500 SEK insatt på mitt paypal-konto när jag skickat telefonen.

En timme senare fick jag ett till mail från köparen som löd:

"Hej,

Jag gjorde betalningen nu via PayPal och jag lägger 500SEK för
leverans av Telefon till Belgien så jag överföra 4500.00SEK till ditt
PayPalkonto nu.

Jag fick bekräftelse mail från PayPal i min Skräppost att betalningen
har gjorts så kolla din mail mycket väl inklusive din skräppost eller
spam mail för bekräftelse mail.

Tänk på att skicka Telefon idag och packa Telefon mycket väl.

Nedan visas leveransadress i Belgien.

Name: Mark Andy
Address: Klipstraat 5
Zip Code: 2060
City: Antwerpen
Country: Belgium"

Mailet känns verkligen genomskinligt då svenskan är väldigt dålig.

Så min fråga är: Är detta bara spam?

Alla svar uppskattas!

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem

Scam

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Okej, behövde bara kolla med andra så jag fick lite kött på benen!

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle kunna vara sant men troligen är det ett försök till bedrägeri. Men det är lugnt!

Permalänk
Medlem

Det är otroligt vanligt att det kommer någon från utlandet och vill betala med Paypal. De hetsar på mer och mer och försöker lura en att skicka iväg varorna. I bästa fall så har du pengarna på Paypal som utlovat men att de sedan skapar en 'dispyt' inne i Paypal. Vilket med största sannolikhet leder till att de vinner och får tillbaks pengarna. Dock så är det inte helt ovanligt att de skickar ett fake-mail (avsändare är lätt att fejka så att det ser ut att komma från rätt address). Om du loggar in i Paypal genom att gå in manuellt till paypal.com, ser du då någon överföring där? Det är relativt ovanligt att äkta paypal-bekräftelser hamnar i spamkorgen och att han aktivt ber dig söka där i tyder på att det är något fuffens.

Permalänk
Medlem

Ofta så kommer inte själva bekräftelsen på betalningen från Paypal.
Avsändare kan man ange till vad som helst. Att köra med Paypal som avsändare kan vem som helst göra.

Permalänk
Medlem

Ska till Belgien om några dagar, kan ta med telefonen dit om du vill

Nej men låter som scam, har funnits många likadana fall där personen ska ha skickat pengarna via paypal som kommer "om några dagar" men aldrig gör det, fastän "bevis" finns.

Ett bra tips är att aldrig skicka produkter förrän pengar dimpat ner i ditt bankkonto! Då slipper man en massa problem

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Som sagt scam, känns att så fort man lägger upp ngt lite dyrare på blocket så trillar scammailen in.

Själv fått ett par-tre sådana och alltid samma att de ska betala in så fort de får varan lr att de betalat till en mellanhanf och så fort du providar mellanhanden försändelsekoden så betalar de ut pengarna o shit.

I mitt fall det jag minns så skulle det skickas till UK o de betalade fullpris och frakt utan att knysta. Vem f köper en vara från Sverige som de lika bra kan köpa i UK eller belgien?

Eftersom de hållt på i ett antal år nu så verkar det som att det är en lukrativ verksamhet att lura blåögda svenskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Mailet från PayPal var också skickat från en fejkad mail, så det kom inte heller från en riktig PayPal-mail efter att jag kollat upp det.
Jag har inte sålt så många nya varor på nätet förut (gång måste vara den första ) och ville bara kolla med folk som hade lite mer
erfarenhet än jag själv.

Men man känner sig lite lättlurad då man får mail som verkar vara riktiga, tills man granskar de hårdare och inser att det är
ganska genomskinligt då man ska skicka paketet till Belgien och svenskan i mailet var sjukt dåligt skriven.

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainForce:

Mailet från PayPal var också skickat från en fejkad mail, så det kom inte heller från en riktig PayPal-mail efter att jag kollat upp det.
Jag har inte sålt så många nya varor på nätet förut (gång måste vara den första ) och ville bara kolla med folk som hade lite mer
erfarenhet än jag själv.

Men man känner sig lite lättlurad då man får mail som verkar vara riktiga, tills man granskar de hårdare och inser att det är
ganska genomskinligt då man ska skicka paketet till Belgien och svenskan i mailet var sjukt dåligt skriven.

Det är som sagt rätt vanligt, men börjar varningsklockorna ringa såsom i ditt fall så är det nog bra att helt enkelt låta bli. Magkänslan brukar ha rätt

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir sugen på att köra scambaiting så fort något sådant här kommer?
http://www.419eater.com/html/baiting.htm

Visa signatur
Permalänk

Bara tacka och ta emot pengarna.. Fast dom finns ju inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk