Permalänk

Ska köpa ny skärm

Tjohej!

Jag ska uppgradera från min nuvarande billiga ASUS VN247H och jag undrar då följande; vad tycker ni jag ska köpa? Tänker mig max 4 lax för priset. Jag har aldrig använt 144Hz eller IPS-paneler någonsin, vilket av de är bäst? Ska jag ens köpa en ny skärm? Spelar spel som Counter-Strike, Europa Universalis, Cities: Skylines och andra strategispel. Kommer givetvis att köpa GTA i framtiden, så det åker väl upp på listan också. Jag har en GTX 660 Ti, kommer den räcka?

EDIT: 660 Ti inte 680 förfan

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Du kommer bli beroende av både IPS och 144hz så det spelar ingen roll.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av bjasih:

Du kommer bli beroende av både IPS och 144hz så det spelar ingen roll.

Vad är fördelarna/nackdelarna? Jag har ju 1ms på min nuvarande skärm, hur kommer det märkas av med en ISP, som då har högre refresh rate? Och hur mycket "bättre" är ISP?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaiser Allan:

Vad är fördelarna/nackdelarna? Jag har ju 1ms på min nuvarande skärm, hur kommer det märkas av med en ISP, som då har högre refresh rate? Och hur mycket "bättre" är ISP?

IPS / PLS / AHVA:
+ Bättre färger
+ Bättre betraktningsvinklar
- Har relativt hög responstid (över 5ms) men märks inte om du inte är en ultrahardcoregamer.
- Dyr

TN:
+ Går att få snabbare (120hz och 1ms responstid)
+ Billigare än IPS om du köper en likvärdig med 60hz.
- Urusla färger och betrakningsvinklar, framförallt om du köper en billig skärm

Personligen föredrar jag bättre färger framför höga refreshrates, men det är från person till person. Själv skulle jag aldrig gå över till TN från min fina IPS skärm (AOC Q2770pqu för övrigt) och jag har hört om många med 120/144hz TN paneler som är beroende av hög refreshrate.
Mitt tips är att gå till en butik och jämföra, och om du inte kan bestämma dig köp den nya Acer XB270hu som visserligen är snordyr men är den enda som kombinerar bra färger med IPS och 144hz refreshrates.

Gällande upplösningen så beror det också på personliga preferenser men jag anser 1080p endast ser ok ut på 24 tum eller mindre. Ska du alltså upp i tex 27 tum rekommenderar jag 1440p, men då springer priset självklart iväg. Samma här, gå till en butik och jämför 1080p med 1440p och kanske även 4k!

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av bjasih:

IPS / PLS / AHVA:
+ Bättre färger
+ Bättre betraktningsvinklar
- Har relativt hög responstid (över 5ms) men märks inte om du är en ultrahardcoregamer.
- Dyr

TN:
+ Går att få snabbare (120hz och 1ms responstid)
+ Billigare än IPS om du köper en likvärdig med 60hz.
- Urusla färger och betrakningsvinklar, framförallt om du köper en billig skärm

Personligen föredrar jag bättre färger framför höga refreshrates, men det är från person till person. Själv skulle jag aldrig gå över till TN från min fina IPS skärm (AOC Q2770pqu för övrigt) och jag har hört om många med 120/144hz TN paneler som är beroende av hög refreshrate.
Mitt tips är att gå till en butik och jämföra, och om du inte kan bestämma dig köp den nya Acer XB270hu som visserligen är snordyr men är den enda som kombinerar bra färger med IPS och 144hz refreshrates.

Gällande upplösningen så beror det också på personliga preferenser men jag anser 1080p endast ser ok ut på 24 tum eller mindre. Ska du alltså upp i tex 27 tum rekommenderar jag 1440p, men då springer priset självklart iväg. Samma här, gå till en butik och jämför 1080p med 1440p och kanske även 4k!

Okej, tack så mycket för svaret! Jag får kika på vad jag tycker är bättre. Den skärmen som du har just nu ser för övrigt väldigt bra ut, jag kanske satsar på den då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Eizo Foris FG2421. Enligt min åsikt det bästa gamingskärmen förrutom Rog Swift/Acer Predator och andra 1440p/144Hz-skärmar. Den är ruskigt snabb med 144 Hz samt ett stroboskop-läge som tar bort minsta antydning till motionblur, brukar passa bra till CS. Vad skiljer då den från andra gamingskärmar? Den har en VA-panel. Inte lika färgkorrekt som en IPS, men den har generellt bättre färger än TN, framförallt tyckte jag den hade grymt bra svärta när jag testade den. Bra kontrast också.

Permalänk
Medlem

Dell gör väldigt trevliga skärmar (vissa tycker inte om den aggresiva anti-reflex behandlingen men personligen stör jag mig inte på det).
Jag har en Dell U2711 som är ett par år gammal så den har blivit utbytt, vet inte riktigt vad motsvarande modell är idag.
Kostar en bit över budget dock.
Något som kan vara värt att kika på är anslutningsmöjligheter, extra uttrustning (min skärm t.ex. har inbyggd USB-hub och SD-läsare) samt eventuellt Pivot funktion (se bild nedan)

Pivot är för mig överlägset att läsa texter på och skriva dokument med då man slipper de tomma kanterna.

Visa signatur

Dator 1: Ryzen 9 3900x | Asus X570 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR4 | RTX 3080 | Lian Li PC-O11 dynamic evo | OLED48CX
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 16GB DDR4 | GTX 970 | Fractal Design Node 804
Dator 3: i5 2500 | Asus P8Z77-M | 8GB DDR3 | Fractal Design r3
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Skulle rekommendera Eizo Foris FG2421. Enligt min åsikt det bästa gamingskärmen förrutom Rog Swift/Acer Predator och andra 1440p/144Hz-skärmar. Den är ruskigt snabb med 144 Hz samt ett stroboskop-läge som tar bort minsta antydning till motionblur, brukar passa bra till CS. Vad skiljer då den från andra gamingskärmar? Den har en VA-panel. Inte lika färgkorrekt som en IPS, men den har generellt bättre färger än TN, framförallt tyckte jag den hade grymt bra svärta när jag testade den. Bra kontrast också.

Jo, jag sökte runt lite nyss och hittade sweclockers test för den, och den ser väldigt bra ut! Kanske blir den då, även om den saknar Pivotläge som MaxieTheHatter rekommenderade här. Passar perfekt inom budgeten, men hur kommer den påverka grafikkortet? Har jag rätt om jag säger att det är nästan bara upplösningen som tar belastningen, eller kommer mitt 660 Ti hacka efter med denna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en Dell U2414H IPS som jag kan varmt rekommendera, stilren och fantastiska färger i den. Kan vinklas i alla möjliga vinklar efter behov/stol. Vet inte vad svarstiden är men spelat Battlefield 3, CoD MW3, League of Legends, CS:GO och har inte märkt att den skulle ha för lång svarstid.

Edit: kostar cirka 2200kr så mycket under din tänkta budget, vill du spendera mer så har Dell utmärka skärmar som är ännu bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaiser Allan:

Jo, jag sökte runt lite nyss och hittade sweclockers test för den, och den ser väldigt bra ut! Kanske blir den då, även om den saknar Pivotläge som MaxieTheHatter rekommenderade här. Passar perfekt inom budgeten, men hur kommer den påverka grafikkortet? Har jag rätt om jag säger att det är nästan bara upplösningen som tar belastningen, eller kommer mitt 660 Ti hacka efter med denna?

Högre upplösning i spel kommer att kräva mer ja.
Du kan kompensera genom att sänka de övriga inställningarna.
I OS miljö kommer du med största sannolikhet inte märka någon prestandaförlust

Visa signatur

Dator 1: Ryzen 9 3900x | Asus X570 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR4 | RTX 3080 | Lian Li PC-O11 dynamic evo | OLED48CX
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 16GB DDR4 | GTX 970 | Fractal Design Node 804
Dator 3: i5 2500 | Asus P8Z77-M | 8GB DDR3 | Fractal Design r3
Laptop: Macbook Air | Apple M1