Köpa ny androidtelefon. Snabba svar!

Permalänk
Medlem

Köpa ny androidtelefon. Snabba svar!

Hej, min gamla z1 gick sönder så jag ska köpa en ny telefon, min budget ligger runt 6500kr.
Jag har kollat på Galaxy S6 och gillar allt med den men är rädd att batteritiden inte ska räcka till för en hel dag
(ca från 06:00 till 20:00) med ca 2-3 timmars surf och youtube.
En jag funderar mycket på är Note 4 fast jag vet inte om jag borde köpa den då Note 5 kommer ut i September.

Är tacksam för snabba svar för jag ska nog gå och handla idag.

Tack i förhand

Visa signatur

[CPU]:4790k, [GPU]: MSI GTX 970, [RAM]: Crucial 8GB, [MOBO]: ASUS z97-pro gamer, [Chassi]: FD Arc R2

Permalänk
Medlem

Fast Z3 compact är lätt mest bang for the buck

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig, med ditt användande räcker batteriet en hel dag. Sen har S6 snabb laddning som förenklar det hela också. Alla tester visar S6/S6 Edge har suverän batteritid och väldigt positiva svar från privatpersoner som har S6.
EN lång tråd om du orkar läsa igen allt: http://forum.xda-developers.com/galaxy-s6/general/battery-life-discussion-t3033385

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du behöver inte oroa dig, med ditt användande räcker batteriet en hel dag. Sen har S6 snabb laddning som förenklar det hela också. Alla tester visar S6/S6 Edge har suverän batteritid och väldigt positiva svar från privatpersoner som har S6.
EN lång tråd om du orkar läsa igen allt: http://forum.xda-developers.com/galaxy-s6/general/battery-life-discussion-t3033385

Uppskattas verkligen!! Ska gå till butiken snart o känna på de olika telefonerna

Visa signatur

[CPU]:4790k, [GPU]: MSI GTX 970, [RAM]: Crucial 8GB, [MOBO]: ASUS z97-pro gamer, [Chassi]: FD Arc R2

Permalänk
Medlem

En sak och tänka på om du lutar åt samsung är ju deras touchwiz som de tydligen ska ha dämpat ner lite. Men av det jag har sett så är det fortfarande turkos/grönt i notifieringsmenyn som även den är förstörd då snabbinställningarna och lite annat ligger där hur du än gör vilket lämnar ca 50% plats kvar till notifieringar istället för som på många andra mobiler 100% där det bara är notifieringar då man drar ner och sen kan man välja snabbinställningarna.(eller så drar man ner med 2 fingrar)

En annan sak av otroligt många negativa saker man hört om "nya" touchwiz är att vissa appar kan man inte ta bort vilket man kan bortse ifrån, men man kan inte heller inaktivera dessa. Sen vet jag inte hur det är nuförtiden om man fortfarande får 2 uppsättningar av många appar, samsungs egna version och googles.

En annan sak som bevisar på hur misslyckats med android är tex om du ska surfa, då har du deras(?) egna browser samt chrome. Självklart vill man ju använda chrome då det synkas till dator, surfplatta osv. I vanliga fall så väljer man ju bara öppna med chrome och väljer alltid så är det bra sen. Men på vissa ställen så går detta inte tydligen utan vare sig du vill eller inte kommer deras egna browser öppnas.

Batteritiden borde ju inte vara några problem alls nuförtiden, jag uppdaterade min nexus 5 till 5.1 och fick sämre batteritid. Denna telefon är ju känd för att ha rätt dålig batteritid även då den släpptes för ett par år sedan. Nu då jag kollade så efter ca 16 timmar och ca 2 timmars skärmtid så har jag 43% kvar. Så jag skulle nog vilja påstå att vilken telefon du än väljer så kommer batteritiden inte vara några problem för dig.

Angående telefonval så skulle jag rekommendera nexus 6, z3, z3 compact, moto x, htc m8, htc m9, oneplus one. Även lg g2 och g3 skulle vara något att tänka på före samsung.

Permalänk
Entusiast

Suverän jämfört med vad? Betydligt sämre än sin föregångare, och de flesta konkurrenterna.
Skulle kika på Z3 eller Z3 compact, de har riktigt grym batteritid, och resten av telefonerna är inget att fnysa åt. Om du inte är ett så stort fan av Sonys ganska kalla och livlösa mjukvara skulle jag kika på M9. Då stryker lite batteritid på foten, samt vattentäthet, men du får bättre mjukvara, högtalare, kamera och bygge.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Vill du ha grym batteri tid ska du ha en Galaxy Note 4. Swedroids test har bevisat att Note 4 har bästa batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cooling23:

Vill du ha grym batteri tid ska du ha en Galaxy Note 4. Swedroids test har bevisat att Note 4 har bästa batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Swedroids tester är rätt värdelösa att titta på då de bara kör en video tills mobilen slocknar. Alla telefoner med AMOLED skärm får helt orimliga siffror därför att de presterar bra vid den här sortens användning. Vid mer vardaglig användning är det helt annorlunda, så deras siffror stämmer liksom inte med verkligheten. Jag tror vi alla kan vara överrens om att inte mycket slår Z3 Compact i batteritid, inte ens Note 4.

Förövrigt så kikade jag på XDA tråden som hade länkats tidigare där man diskuterade om S6ans batteritid, jag får i princip ut exakt samma på min M9, så mellan M9 och S6 verkar det vara hugget som stucket när det kommer till batteritid. Båda får dock stryk av Z3 compact.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att Note 4 har ett rejält batteri med betydligt bättre batteritid mot tidigare modeller och "nya" TouchWiz efter Note 3 är ljusår bättre, plus att man kan sätta i upp till 128GB minneskort...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

jag hade väntat tills LG släpper sin nya. alltså LG G4 den har hyfsade specs

Permalänk
Medlem

eller en note 4

Permalänk
Medlem

sony z3 bästa mobilen jag haft!

Permalänk
Medlem

Vilket flaggskepp som helst egentligen. Alla har sina fördelar och nackdelar och räknar man ihop allt blir skillnaden inte så stor.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

sony z3 bästa mobilen jag haft!

z3 är såå tråkig... hal och håller inte måttet alls...
den är överhypad

Permalänk
Medlem
Skrivet av brag93:

z3 är såå tråkig... hal och håller inte måttet alls...
den är överhypad

Man tycker förstås olika, sen är det en fråga om kostnad också. HTCs flaggskepp kostar betydligt mer om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Jag var och kollade idag och ska nog ta en z2 då det knappt är skillnad prestandamässigt. De enda skillnaderna är väl design, och ljusare display. Dessutom prisskillnaden på ca 1200 kr

Tycker ni att jag borde ta z2 eller har jag fel med skillnaderna?

Visa signatur

[CPU]:4790k, [GPU]: MSI GTX 970, [RAM]: Crucial 8GB, [MOBO]: ASUS z97-pro gamer, [Chassi]: FD Arc R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Suverän jämfört med vad? Betydligt sämre än sin föregångare, och de flesta konkurrenterna.
Skulle kika på Z3 eller Z3 compact, de har riktigt grym batteritid, och resten av telefonerna är inget att fnysa åt. Om du inte är ett så stort fan av Sonys ganska kalla och livlösa mjukvara skulle jag kika på M9. Då stryker lite batteritid på foten, samt vattentäthet, men du får bättre mjukvara, högtalare, kamera och bygge.

Sämre? Vilken har upplösning har Z3/Z3 Compact och S5?

S6 1440x2560: http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-s6-galaxy-s6-edge-battery-life-tests/

S5 1080x1920: http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-s5-battery-test/

S6 - 2600mAh
Note 4 - 3220mAh

TS ställde en enkel fråga om S6 håller en hel dag och gör inte S6 det?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av lazo5:

Jag var och kollade idag och ska nog ta en z2 då det knappt är skillnad prestandamässigt. De enda skillnaderna är väl design, och ljusare display. Dessutom prisskillnaden på ca 1200 kr

Tycker ni att jag borde ta z2 eller har jag fel med skillnaderna?

Z2 är helt klart ett bra val för 3000kr, bra telefon som skiljer sig rätt lite från Z3.
Äger själv en Z3 och är supernöjd och har inget behov av att uppgradera till något annat på ett par år.
Dessutom får du ju behålla vattentätheten och bra batteritid om du köper en Xperialur, väger rätt tung i mina ögon över design.

Sen att S6 har högre upplösning är rätt onödigt på en sådan liten skärm, tillför ingenting så det behöver du inte stirra dig blind på heller.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag en LG G3, som jag valde mest pga de tunna kanterna. Batteriet räcker i ungefär 3 dagar för mig och mitt användningsmönster.

Av de som finns på marknaden i dagsläget skulle jag påstå att Z3 är det bästa alternativet, trots något modifierat UI. Men och andra sidan så kommer LG G4 om några veckor om jag kommer ihåg rätt, så personligen skulle jag hålla i hatten ett tag till och se vad det är för någonting.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Personligen använder jag en LG G3, som jag valde mest pga de tunna kanterna. Batteriet räcker i ungefär 3 dagar för mig och mitt användningsmönster.

Av de som finns på marknaden i dagsläget skulle jag påstå att Z3 är det bästa alternativet, trots något modifierat UI. Men och andra sidan så kommer LG G4 om några veckor om jag kommer ihåg rätt, så personligen skulle jag hålla i hatten ett tag till och se vad det är för någonting.

Vad tycker du om din LG, har hört att det ska vara lite laggigt och ha ett par buggar, förekommer det lagg och prestandafel osv?

Har kollat in den och gillar prislappen på den

Visa signatur

[CPU]:4790k, [GPU]: MSI GTX 970, [RAM]: Crucial 8GB, [MOBO]: ASUS z97-pro gamer, [Chassi]: FD Arc R2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XPerion:

Sämre? Vilken har upplösning har Z3/Z3 Compact och S5?

S6 1440x2560: http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-s6-galaxy-s6-edge-battery-life-tests/

S5 1080x1920: http://blog.gsmarena.com/samsung-galaxy-s5-battery-test/

S6 - 2600mAh
Note 4 - 3220mAh

TS ställde en enkel fråga om S6 håller en hel dag och gör inte S6 det?

Seriöst? Tror du att du ser skillnad på 440PPI och 577? Ser du pixlarna på en S5 eller Z3? Allt är inte siffror, anledningen till att S6 har så bra display är på grund av andra saker, som vitbalans, färger, svärta osv.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm#Display_P...
Som du ser är den sämre batteritiden inte heller på grund av skärmen, eller dess upplösning, då skärmen faktiskt drar mindre ström än den på S5:an.
Sedan förstår jag inte var du vill komma när du skriver ut batterikapaciteten, den är sällan i relation till batteritiden, då andra faktorer också spelar in, såsom SoC, skärmmodell samt storlek på skärmen. Min poäng var att S6 inte direkt har någon "suverän" batteritid, då den måste vara suverän i förhållande till andra flaggskepp för att det ska vara sant. Det är den sannerligen inte.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Köp inte Z2. Jag hade den drygt i 2-3 månader innan den började tjorva. Först var det att den lät studsa signalerna, så när jag pratade med motparten så upplevde de att ord försvann i mina meningar. Andra felet också var att motparter tyckte att jag pratade som i en burk. Tredje felet var att den låste sig på något sätt. Först så kopplade den bort samtalet och sedan gick det inte att ringa på eller ta emot samtal på drygt 30 min. Lämnade in den för felen och tillbaka den efter 3 veckor. Efter att jag fick tillbaka den gick det 2-3 dagar och mina burk samtal var tillbaka. Lämnade in den för samma fel igen. Fick tillbaka den och 2-3 dagar efter var samma fel tillbaka. Jag reklamerade Z2 och köpte mig istället en Note 4.
Kan säga att jag höll den uppdaterad och försökte att hitta rätt inställning för att få den att fungera. Tog även bort buller reduceringen och då blev samtalen lite bättre, men då tog den upp all ljud runt om kring mig!

Jag läste på forum att jag inte var ensam om att samtalen övergick till att sin egna röst lät som om man pratade i en burk.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazo5:

Vad tycker du om din LG, har hört att det ska vara lite laggigt och ha ett par buggar, förekommer det lagg och prestandafel osv?

Har kollat in den och gillar prislappen på den

Min laggar ingenting och jag har inte heller märkt av några buggar. Dock vågar jag inte påstå att ditt exemplar, om du köper en, kommer att fungera lika bra. Jag har ingen aning om felprocenten på telefonmodellen. Dock ska jag påpeka att den är relativt hal i handen pga den rundade baksidan och storleken, så ett skal är att föredra, precis som till Z3 med sitt glasbakstycke.

Jag skulle säga att Z3 är ett bättre val, den känns mer solid. Men för priset och den stora skärmen (med alldeles onödigt hög upplösning) så var G3 ingenting att fundera längre än 5 minuter på för min del när jag behövde en ny telefon. Den känns inte plastig eller skranglig alls, men Z3 med sina metallkomponenter i chassit är snäppet högre.

I dagsläget är komponenterna så pass snarlika i det övre skiktet så det är svårt att säga att "x telefon är bättre än y" rent komponentmässigt. Självklart kan det skilja några % i total prestanda, men jag tror ingen orkar bry sig längre om man får ut 5fps mer i ett mobilspel än innan. Behovet har stagnerat.

Så som någon som skiter totalt i vad för märke det är på sakerna, så kändes det därmed för mig som att LG G3 var ett klockrent val. Och jag ångrar det inte.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Oneplus one + oxygen OS hela vägen, batteri som räcker runt 2 dagar med normal användning. Lollipop 5.0.2 Quad core 2,5ghz 801 snapdragon 3GB ddr3 ram, 5.5" 1080p display, Adreno 330 GPU, 4K Ultra HD Video Capture, 13MP kamera, 3100 mAh batteri för ynka 3000.

https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/smartphones/onep...

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Köpte Z3 idag och är helt klart nöjd, älskar hur det nya lollipop ser ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU]:4790k, [GPU]: MSI GTX 970, [RAM]: Crucial 8GB, [MOBO]: ASUS z97-pro gamer, [Chassi]: FD Arc R2