Bedrägeri försök Blocket.

Permalänk

Bedrägeri försök Blocket.

Tjena kära sweclockare!

Inledning Jag skulle köpa grafikkort på blocket, anade oråd mitt i affären efter att jag skrivit att jag skulle fixa överföringen, men säljaren hade absolut inte skickat eller något. Efter det så skrev säljaren att jag skulle bli skadeståndsanmäld och att han och hans advokat skulle dra händelsen till tingsrätt, såvida jag inte gick med på att köpa 2 780ti begagnat för 100euro paysafecard.

Sammanfattning: Jag skulle köpa ett 780ti på blocket, men var tveksamma då informationen jag fått om köparen hade stora brister. Tvekade men blev övertygad när han tillslut gav med sig och da att vi kunde göra betalningen via överföring istället för paypal. Detta ävertygade mig till att göra köpet då jag alltid brukar få veta personen jag ska föra över pengar tills namn innan på min bank. Så jag sa att jag fixar överföringen, men när jag kom till Nordea så hade de sekretess, och plötslgt kändes affären olustig och jag ville inte genomföra den längre. Så jag medelar detta till honom, han blir rasande och skriver att han kommer dra detta till tingsrätten, vilket jag verkligen intr förstår, då jag inte har en aning om vilket brott jag skulle begått. Samtidigt skriver han att jag kan få köpa 2 780ti men nu endast för 100euro paysafe card, annars kommer han skadeståndsanmäla mig på 10 000.

Längre versionen: Jag skulle köpa ett 780ti av en person (känns fel att hänga ut namn då det antagligen är fake) på blocket. Men när jag ville bli säker innan jag betalade på att jag inte skulle bli lurad så hade han inga trovärdiga uppgifter att lämna ut. (Han sa att han använde skype så ingen telefon, samt att han tagit bort sina uppgifter från hitta.se). Med andra ord började det lukta fisk men samtidigt skickade han bild på grafikkorten när han skrivit sitt namn på en lapp bredvid till mig, så jag var fortfarande inte bestämt på att strunta i affären. Tillslut gick han med på att fixa betalningen med vanlig banköverföring, vilket lugnade mig då banken brukar berätta namnet av motagaren innan överföring. Jag tänkte att om namnet banken säger stämmer med säljaren och såvida han inte beter dig konstigt från det att jag skriver jag fixar överföringen tills det att jag gått till banken ( från 8på kvällen till lunchtid) så gör jag överföringen. Så jag skrev till personen att jag fixar det, men nät jag kommer till nordea istället för min bank, då han villr ha pengarna snabbt, så visar det sig att de har sekretess. Samtidigt ser jag att han tog bort annons trots att en mängd andra saker också såldes i annonsen, bara minuter efter jag skrivit att jag överföringen. Så jag får kalla fötter och skriver till honom som det är, och då möts jag av mail där han skriver att han kommer anmäla mig till tingsrätt med skadeståndskrav på de två grafikkorten (istället för ett övertygade han mig till 2 efter en tids mail konversation) nypris ca 10 000, om jag inte vill bli dömd i tingsrätten skriver han att jag nu kan köpa båda grafikkorten för 100 euro paysafecard, och då lägger han ner sitt "åtal"
Självklart oroar jag mig inte för något åtal men vill inte att sådana här svin ska förstöra för oss som vill köpa och sälja begagnat.

Nu äntligen till frågan Har personen inte begått utpresning iochmed detta? Jag har inte förlorat något på detta och skulle kunna glömma det, men hatar scammers som förstör den begagnade marknaden och skulle verkligen vilja lära personen en läxa. Har jag grund för att anmäla honom för utpressning, eller ska jag glömma det hela och gå vidare?

Avslutning vill jag tacka er för att ni läst, och ber om ursäkt på förhand för möjloga stavfel, men jag hoppas ni ändå förstår helheten av mit dilemma. Och ifall ni undrar något får ni gärna kommentera eller skicka ett Pm så svarar jag direkt! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur Blocket hanterar sådana här typer men, värt och skicka iaf ett varningens finger om den här tölpen.

Göra ett ärende till Kronan tror jag inte leder nån vart.

Permalänk
Medlem

Utpressning. Olaga tvång.
Om han inte har dina uppgifter och du inte hans så är det väl bara ignorera hotet. Men anmäl till blocket och bifoga er konversation samt din version.
En anmälan till polisen leder ingenstans, tyvärr. Sådant här blir i 99% nedlagt och får tas civilrättsliga vägen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Har ingen aning om hur Blocket hanterar sådana här typer men, värt och skicka iaf ett varningens finger om den här tölpen.

Göra ett ärende till Kronan tror jag inte leder nån vart.

Skrivet av Tomika:

Utpressning. Olaga tvång.
Om han inte har dina uppgifter och du inte hans så är det väl bara ignorera hotet. Men anmäl till blocket och bifoga er konversation samt din version.
En anmälan till polisen leder ingenstans, tyvärr. Sådant här blir i 99% nedlagt och får tas civilrättsliga vägen.

Okej, synd. Tror inte en blocket anmälan leder någon vart heller. Annonsen är säkert betald med kontantkort då resten av scammen var väldigt legit, enda sättet att spåra honom är nordea kontot, och den sekrettesen bryter de nog inte förren polisutredning behöver det. :/ menmen jag ska iallfall varna blocket.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Har ingen aning om hur Blocket hanterar sådana här typer men, värt och skicka iaf ett varningens finger om den här tölpen.

Göra ett ärende till Kronan tror jag inte leder nån vart.

Skrivet av Tomika:

Utpressning. Olaga tvång.
Om han inte har dina uppgifter och du inte hans så är det väl bara ignorera hotet. Men anmäl till blocket och bifoga er konversation samt din version.
En anmälan till polisen leder ingenstans, tyvärr. Sådant här blir i 99% nedlagt och får tas civilrättsliga vägen.

jag tänker att kanske urkunsförfalskning är ett möjligt brott han begått. Hotat folk i annan persons namn, ni tror inte polisen ser annorlunda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

jag tänker att kanske urkunsförfalskning är ett möjligt brott han begått. Hotat folk i annan persons namn, ni tror inte polisen ser annorlunda på det?

Tyvärr inte. Dom kommer inte lägga tid på det.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

jag tänker att kanske urkunsförfalskning är ett möjligt brott han begått. Hotat folk i annan persons namn, ni tror inte polisen ser annorlunda på det?

Du har ju 114 14 till Polisen, om nu saken klämmer till det för dig.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Du har ju 114 14 till Polisen, om nu saken klämmer till det för dig.

Jo, för mig har det ju inte gjort något, tänker bara att rätt dka vara rätt och vore skönt att veta att jag sett till att det finns en scammare mindre där ute.

Permalänk
Medlem

Det kommer dock tyvärr inte bli en scammer mindre. Men är det av starka principskäl så tycker jag du gör en anmälan.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Utpressning BrB 9:4 är det inte https://lagen.nu/1962:700#K9P4, eftersom det föranleds av olaga hot (BrB 4:4), vilket innebär att du måste bli hotat om våld eller annan brottslig handling (https://lagen.nu/1962:700#K4P4S1).

Urkundsförfalskning är det inte heller eftersom man då måste förfalska en äkta urkund. Vilket ett namn på blocket inte är.

Möjligen ett försök till bedrägeri. Men, du har inga personuppgifter och inget att gå på annat en annonsen, självklart KAN du polisanmäla (du kan anmäla vad som helst) men finns ingen som helst vinning med det eftersom ärendet inte kommer leda någonstans och personen kommer inte få reda på anmälan (om du inte säger att personen är anmäld) eftersom ingen vet vem personen är. Och att ta reda på det (via mail å IP osv) är inte alls i proportion till brottet (mööööööjligen försök till bedrägeri)

Klappa dig på axeln att du inte genomförde köpet och gå vidare.
Maila blocket och varna, de brukar tacksamt ta emot tips!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

Jo, för mig har det ju inte gjort något, tänker bara att rätt dka vara rätt och vore skönt att veta att jag sett till att det finns en scammare mindre där ute.

Scammare försvinner sällan i detta land.. Blev själv med ett flertal andra personer blåst av en person på Sweclockers marknad, som även blåst andra på andra sidor en längre tid. Har väl gått snart 5 månader sedan jag och minst tre andra anmälda med alla hans uppgifter (han använde inte fake uppgifter). Vi har t.om ringt in med hans IP och bostadsområde men fallat har ännu inte ens kollats på.

Har fått ett par meddelanden under denna tid av andra människor som snubbat över fler av hans annonser. Så han sitter ju fortfarande där hemma och lurar folk titt som tätt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Nizr:

Utpressning BrB 9:4 är det inte https://lagen.nu/1962:700#K9P4, eftersom det föranleds av olaga hot (BrB 4:4), vilket innebär att du måste bli hotat om våld eller annan brottslig handling (https://lagen.nu/1962:700#K4P4S1).

Urkundsförfalskning är det inte heller eftersom man då måste förfalska en äkta urkund. Vilket ett namn på blocket inte är.

Klappa dig på axeln att du inte genomförde köpet och gå vidare.
Maila blocket och varna, de brukar tacksamt ta emot tips!

Tack! Tydligt motiverat tips. Precis ett sådant svar jag sökte!

Permalänk
Medlem

Solklart bedrägeriförsök, men antagligen närmast omöjligt att bevisa. Jag tror inte att det är kriminellt att hota med en grundlös polisanmälan.
Men det är bra att du skriver och varnar folk. Tipsa Blocket.
Fortsätt lita på magkänslan. Jag skulle rekommendera att du är försiktigare, mer skeptisk.

Permalänk
Avstängd

Nej det är inget bedrägeriförsök som har skett

Köparen tog kontakt via Blocket

Köparen och jag diskuterade betalsätt och jag ville använda PayPal för det är överlägset bäst, efter massa velighet fram och tillbaka så gick jag med på att få in pengar på bank även om det är extremt korkat

Jag gav mitt kontonr, Helge sade att pengar hade satts över men eftersom det var efter halv 6 så skulle inte pengarna komma in förrän dagen efter lunch. Jag tänkte att det var väl värt att vänta på då jag ej ville leta ny köpare

Dagen efter fanns det inga pengar och på kvällen mailade jag Helge och frågade varför det inte fanns några pengar vilket Helge svarade att överföring ej hade skett

Då jag hade nekat en massvis personer, tagit ner annons för uppdatering så blev jag väldigt arg då jag AVSKYR folk som gör på detta viset, avbryter affärer, beter sig oseriöst så blev jag väldigt arg och sade att Helge allt får slutföra sin affär som han påbörjade

Jag kom då med förslaget att han kunde få genomföra köpet via PaySafeCard för jag kände mig arg och extremt besviken och ville ha affären gjord

Ja, det var säkert jätteonödigt av mig att säga att jag skulle anmäla Helge för dittan och dattan

Vi hördes inte mer förrän idag när Helge hörde av sig igen och skapade denna tråd.

Har givetvis sparat mejlkonversationen där Helge påstod det ena och andra ang överföring

Hade alla intentioner att skicka Helge det han var intresserad av. Som Helge själv skrev så kunde jag utan problem bidra med bilder för verifiering av ägarskap av de varor jag ville sälja.

TL;DR:

Helge var oseriös, avbröt affär, jag blev arg etc etc.

Jag tycker Helge är ett komplett svin som gjorde det han gjorde, man gör inte så helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truddelutte:

Nej det är inget bedrägeriförsök som har skett

Två stycken 780 Ti för 100 euro? "inget bedrägeriförsök" )))))))

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headphone.ninja:

Två stycken 780 Ti för 100 euro? "inget bedrägeriförsök" )))))))

Skulle det vara det som var erbjudandet så visst, men det var det inte.

2000kr per kort var det som gällde.

Permalänk
Medlem

Pojkar/gubbar...
Betala inget i förskott på blocket.
Tanke bort annons förens affären är genomförd.
Lita aldrig på någon.
Var egoistisk.

Så blir all försäljning/köp lättare.

Känns som "case closed" eller?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta att jag lade upp en köpes annons här på swec marknaden och att jag blev kontaktad via mail av en kille som ville få betalt just via paysafecard han med. Efter en del utfrågning om produkt, och betalsätt för den delen, så verkade allt bara förjävla wierd och jag drog mig ur.

Nu kan jag inte svära på att det handlar om samma person eller om mitt ärende ens var en fråga om bedrägeri men säljare ville ha betalt med just €100 paysafecard och han hetsade på om att affären skulle göras direkt (att han skulle gå och skicka fler grejer och att han då kunde skicka mitt moderkort samtidigt, men att han behövde paysafecard pengarna så att han kunde betala frakten; då han tydligen hade minus på sitt konto just nu efter att ha "köpt för mycket mat").

Han kunde inte skicka bilder på produkten eftersom hans mobil var rootad vilket då hade förstört kameran tydligen. Han var heller ingen "kameraperson" och kunde inte under några omständigheter lösa ett annat sätt att skicka någon bild på produkten.

Dock blev det inget tjafs när jag sade att jag inte betalar förrän jag sett bilder på vad jag skall köpa, av principskäl, utan han önskade mig bara lycka till.

Detta skedde under gårdagen och jag tyckte det lät almänt likt ändå, säljaren slingrade sig även ur frågor om vart han bodde osv. även om jag bidragit med hela min adress utan snack.

Fick en dålig magkänsla helt enkelt.

Mvh. Mansion

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mansion:

Tänkte bara berätta att jag lade upp en köpes annons här på swec marknaden och att jag blev kontaktad via mail av en kille som ville få betalt just via paysafecard han med. Efter en del utfrågning om produkt, och betalsätt för den delen, så verkade allt bara förjävla wierd och jag drog mig ur.

Nu kan jag inte svära på att det handlar om samma person eller om mitt ärende ens var en fråga om bedrägeri men säljare ville ha betalt med just €100 paysafecard och han hetsade på om att affären skulle göras direkt (att han skulle gå och skicka fler grejer och att han då kunde skicka mitt moderkort samtidigt, men att han behövde paysafecard pengarna så att han kunde betala frakten; då han tydligen hade minus på sitt konto just nu efter att ha "köpt för mycket mat").

Han kunde inte skicka bilder på produkten eftersom hans mobil var rootad vilket då hade förstört kameran tydligen. Han var heller ingen "kameraperson" och kunde inte under några omständigheter lösa ett annat sätt att skicka någon bild på produkten.

Dock blev det inget tjafs när jag sade att jag inte betalar förrän jag sett bilder på vad jag skall köpa, av principskäl, utan han önskade mig bara lycka till.

Detta skedde under gårdagen och jag tyckte det lät almänt likt ändå, säljaren slingrade sig även ur frågor om vart han bodde osv. även om jag bidragit med hela min adress utan snack.

Fick en dålig magkänsla helt enkelt.

Mvh. Mansion

Hej, jag har detta att sälja, jag vill ha betalt via PSC
Frågor, frågor, frågor
Svar, svar, svar
Ok, innan jag skickar över pengar kräver jag en bild på det du vill sälja
Ah, nej jag kan inte, äger ingen kamera etc etc etc
Ok, då får jag avstå då jag inte skickar pengar utan bild
Ok, lycka till

Ja, det låter som ett jättebedrägeri! Mycket bra inlägg, stor hjälp av dig här.

Sen drog du dig knappast ur om du gick så långt att säljaren önskade dig lycka till.

Det är mycket skitiga svar i dessa ständiga bedrägeritrådar, folk som gillar att "chippa in" och kalla det "bedrägeri" när det i själva verket endast är någon person som spammar runt till ett antal personer.

Vad min poäng är att det är mycket snack om bedrägeri hit och bedrägeri dit men när man väl kommer till kritan så... Nä.

Permalänk
Medlem

Alla tillfällen då man anser att lagen har blivit bruten ska man anmäla. Det spelar ingen roll om det inte går vidare i utredningen osv, men anmäla bör man iallafall för att uppmärksamma om problemet, om alla bedrägeriförsök med dessa hot och tvångsförsöken anmäls så får man iallafall ut statistik om hur det går till och man kan föreslå lagförändringar och ställa nya krav på begagnat försäljare...

Så jag rekommenderar ändå en anmälan, bara så att du iallafall kan tillföra statistisk data till samhället.

Sen vet man aldrig, plötsligt så kommer det upp något som leder till att man kan ta fast bedragaren och det går att koppla till din anmälan och karusellen rullar igång. Man ska aldrig säga aldrig.

I övrigt gjorde du rätt som peka ut bedragaren i din kontakt med honom. När de blir så aggressiva är de nästan alltid bedragare som försöker få till den där sista skrämsel faktorn. Lägg till bedragarens mail till ditt spamfilter och anmäl det som spam.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Alla tillfällen då man anser att lagen har blivit bruten ska man anmäla.

Så man ska alltså anmäla även om lagen inte har blivit bruten?

Skrivet av Arazand:

ställa nya krav på begagnat försäljare...

Jag blev nyfiken på vad du menar med detta

Säljaren och köparen har ju lika stort ansvar båda två, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truddelutte:

Så man ska alltså anmäla även om lagen inte har blivit bruten?

Vi har ingen anmälningsplikt i Sverige direkt, vissa yrken har det som t.ex lärare. Så det finns inget krav om att man ska anmäla, men enligt anmälningsplikten om vi skulle ha den så ska man anmäla vid brott, försök till brott och vid misstanke av brott.

Och om du är osäker om det är ett brott eller ej, ring ändå, på 11414 kommer de kunna hjälpa dig att avgöra om det som hänt är brott eller ej.

EDIT.
Om vi har en statistik att vi fått säg 100000 anmälningar om bedrägeriförsök på nätsidor så som Blocket så kommer de försöka göra något åt det, något är ju fel med de nuvarande systemet. Kraven kanske blir högre genom att man måste deklarera begagnadhandel, vilket man inte måste idag som privatperson. Då hade mycket problem försvunnit med just detta, även om många andra problem uppstått p.g.a den förändringen. Jag har inget bra svar på frågan direkt. Men finns det statistik som påtalar ett problem så kommer regering försöka lösa det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt tips för framtida affärer är att använda sig av Blocket Paket, fungerar mycket bra!

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Om vi har en statistik att vi fått säg 100000 anmälningar om bedrägeriförsök på nätsidor så som Blocket så kommer de försöka göra något åt det, något är ju fel med de nuvarande systemet. Kraven kanske blir högre genom att man måste deklarera begagnadhandel, vilket man inte måste idag som privatperson. Då hade mycket problem försvunnit med just detta, även om många andra problem uppstått p.g.a den förändringen. Jag har inget bra svar på frågan direkt. Men finns det statistik som påtalar ett problem så kommer regering försöka lösa det.

När grisar kan flyga.

Säljare såsom köpare har lika stort ansvar. Polisen ska egentligen inte behöva slösa resurser på sådant här.

Väldigt stor del av bedrägeri är förtjänade. Folk måste lära sig vara mer försiktiga, egoistiska, inte lita på någon, tycka synd om någon eller vara allmänt korkade.

Senare i vårat mail så begärdes ID kort av mig, jag tänkte då att vad i helvete är det personen faktiskt frågar. Ska jag ta en bild på mitt ID och skicka till denna, är det så han skriver?

Jag har fått väldigt mycket erbjudanden om att få bild på ID kort för att skicka varan först.

Att skicka en bild på sitt ID kort är det absolut dummaste man kan göra och man förtjänar absolut att bli bedragen ifall man får för sig att göra detta. Det är så många tjänster i dagens läger som skiter fullständigt i säkerhet och kräver bara en ful bild på ID kort. Några exempel är smslån och andra otäcka tjänster som sätter folk i skuld på ett få klick. Eftersom man kan få tag i fullständig information om vem som helst när man vill så är ett synligt ID kort att komplettera med en nyckel till alla dörrar.

Att folk skickar bilder på sitt ID kort som vissa folk slänger pengar omkring sig är helt ofattbart för mig.

Skrivet av GizZm0:

Mitt tips för framtida affärer är att använda sig av Blocket Paket, fungerar mycket bra!

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

När man väl sitter i skiten, vad gör man då? Inte får man hjälpa av Blocket iallafall :).

PayPal är något alla bör använda vid affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truddelutte:

När grisar kan flyga.

Säljare såsom köpare har lika stort ansvar. Polisen ska egentligen inte behöva slösa resurser på sådant här.

Väldigt stor del av bedrägeri är förtjänade. Folk måste lära sig vara mer försiktiga, egoistiska, inte lita på någon, tycka synd om någon eller vara allmänt korkade.

Senare i vårat mail så begärdes ID kort av mig, jag tänkte då att vad i helvete är det personen faktiskt frågar. Ska jag ta en bild på mitt ID och skicka till denna, är det så han skriver?

Jag har fått väldigt mycket erbjudanden om att få bild på ID kort för att skicka varan först.

Att skicka en bild på sitt ID kort är det absolut dummaste man kan göra och man förtjänar absolut att bli bedragen ifall man får för sig att göra detta. Det är så många tjänster i dagens läger som skiter fullständigt i säkerhet och kräver bara en ful bild på ID kort. Några exempel är smslån och andra otäcka tjänster som sätter folk i skuld på ett få klick. Eftersom man kan få tag i fullständig information om vem som helst när man vill så är ett synligt ID kort att komplettera med en nyckel till alla dörrar.

Att folk skickar bilder på sitt ID kort som vissa folk slänger pengar omkring sig är helt ofattbart för mig.

håller med dig absolut, men samtidigt, om vi har ett nationellt problem så är det inte på individ nivå som problemet ska hanteras...
Den sista idioten är inte föd ännu, men om vi vet att finns ett problem kanske man ska försöka göra en kampanj för att utbilda vår nations idioter så de inte går i fällan.

EDIT: Notera att när jag skrev detta svar var jag inte medveten om att Truddeludde var en anklagade bedragaren. Det förändrar min inställning till hans argument en hel del, men jag är inte för censur så jag låter mitt original argument ligga kvar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

håller med dig absolut, men samtidigt, om vi har ett nationellt problem så är det inte på individ nivå som problemet ska hanteras...
Den sista idioten är inte föd ännu, men om vi vet att finns ett problem kanske man ska försöka göra en kampanj för att utbilda vår nations idioter så de inte går i fällan.

Det görs ju ständiga försök att varna folk men ändå faller vissa i även dom simplaste fällorna.

Tråkigt men sant.

Hade kontakt med en kille som hade blivit lurad på en annons via Tradera. Denna person ville ändå sätta in pengar till mitt konto medan jag rekommenderade PayPal då det ger honom köpgaranti så att han iallafall blir återbetald vid strul, det gick inte utan endast banköversättning.

Ja, om folk envisas med samma alternativ trots att denna blivit lurad vad tusan gör man då liksom.

Permalänk
Medlem

De försöker med alla möjligt försök på blocket, känns det skumt är det bara att skita i affären.
Blocket lär inte hjälpa en om man blivit lurad, kanske att de tar bort annonsen.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det kommer dock tyvärr inte bli en scammer mindre. Men är det av starka principskäl så tycker jag du gör en anmälan.

Självklart ska man anmäla brott, oavsett hur små chanserna för upprättelse är.
Ett brott som ej anmäls har ej skett, och kan således ej uppklaras.

Permalänk
Medlem

I senaste PLUS tog dom upp just Blocket bedrägeri, och i näst senaste tog dom upp om en grabb som köp en dator på Mediamarkt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

I senaste PLUS tog dom upp just Blocket bedrägeri, och i näst senaste tog dom upp om en grabb som köp en dator på Mediamarkt.

Tycker du synd om denna person? Det gör inte jag, herregud vilken blåst person.

Så denna person ville köpa ett presentkort på 10.000kr, hon sätter in 8000kr på en persons konto och förväntar sig att få kollinummer.