Säljaren svarar inte

Permalänk
Medlem

Säljaren svarar inte

Hej Swec,

Köpte ett grafikkort av en användare på forumet.
Allt verkade frid och fröjd. Betalade summan (1100kr) till säljarens bankkonto och skickade ett meddelande till säljaren om att jag betalat. (hade tidigare skickat mina adressuppgifter).

Säljaren svarar med ett: "Okej" Detta var i måndags den 6:e. Sedan dess har jag inte hört något från säljaren och inte fått något paket eller någon avi från posten.

Jag har skickat meddelande till säljaren men utan framgång.
Jag har säljarens adress, namn och kontonummer till säljaren, men inget telefonnummer.

Vad gör jag?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Skrivet av Jomoteph:

Hej Swec,

Köpte ett grafikkort av en användare på forumet.
Allt verkade frid och fröjd. Betalade summan (1100kr) till säljarens bankkonto och skickade ett meddelande till säljaren om att jag betalat. (hade tidigare skickat mina adressuppgifter).

Säljaren svarar med ett: "Okej" Detta var i måndags den 6:e. Sedan dess har jag inte hört något från säljaren och inte fått något paket eller någon avi från posten.

Jag har skickat meddelande till säljaren men utan framgång.
Jag har säljarens adress, namn och kontonummer till säljaren, men inget telefonnummer.

Vad gör jag?

Anmäler ofc låter mycket skumt

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

Om du har hans namn borde det inte vara svårt att hitta ett telefon nr. Ring upp och fråga vad han pysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellberg244:

Om du har hans namn borde det inte vara svårt att hitta ett telefon nr. Ring upp och fråga vad han pysslar med.

Hans namn och adress har jag, men hans telefonnummer finns inte på hitta eller eniro. Vet inte om det finns något annat sätt att hitta hans nr.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Du har troligen redan checkat detta men har du kollat upp adressen? Det kanske finns något telefonnummer till förälder, syskon, sambo etc.

edit
Var för långsam med skrivandet, du har redan kollat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinzient:

Du har troligen redan checkat detta men har du kollat upp adressen? Det kanske finns något telefonnummer till förälder, syskon, sambo etc.

Kollat fb, ratsit, osv.. Hittar inte något :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk

Gå via anhörig till honom eller någon som bor på samma adress. All info finns på nätet så länge du har en adress eller ett fullständigt namn. Om han är en smart jävel hyr han lägenhet i andra hand, använder fejknamn och har kontantkort. Då har du förmodligen blivit blåst.

Permalänk
Medlem

Men du får helt enkelt ge honom ett ultimatum, skicka varan/returnera pengarna inom typ 3 dagar eller så polisanmäls detta.

Permalänk
Medlem

Mjo, ska se om jag kan lista ut hur man letar fram anhöriga.

Användaren på Swec har inte varit aktiv sedan i måndags. Dock är det en ganska gammal profil med en hel del aktivitet, vilket får mig att tro att det nog inte är en bedragare.

Eller ja, det skulle ju vara the long con i så fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk

Prova birthday.se, fyll i adressen så får du se vilka som bor där.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Det kan ju bara vara försenat. Det har bara gått 1 vecka. Ge honom en vecka till iaf. Man vet ju aldrig vad som kan hända.

Permalänk
Medlem

Kan man av banken få uppgifter om vem som är registrerat på ett specifikt bankkonto?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Trooor att det hela kan ha fått sig en lösning nu. Fick tag i nummer. Så ska SMS:a och kolla.

Tack för alla tips!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Trooor att det hela kan ha fått sig en lösning nu. Fick tag i nummer. Så ska SMS:a och kolla.

Tack för alla tips!

Bra. Märkligt att man håller på såhär. Om det inte är medvetet så måste man ändå förstå att man måste kommunicera och vara tillgänglig om man säljer ngt. Typ inte bara säker "okej".
Utan typ "ok jag har fått pengarna och skickar imorgon" "har skickat nu så du bör ha kortet imorgon" etc

Men här får man ibland jevligt konstiga svar på marknaden. Ingen smidighet whatsoever från vissa.

Glöm inte att ge kass betyg i maknadsreferenstråden sen. Varning för såhär ska det inte gå till.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Trooor att det hela kan ha fått sig en lösning nu. Fick tag i nummer. Så ska SMS:a och kolla.

Tack för alla tips!

Får man fråga hur du gick tillväga?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stimpen:

Kan man av banken få uppgifter om vem som är registrerat på ett specifikt bankkonto?

Endast polisen kan göre en sådan begäran.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer egentligen.. verkar som att varannan tråd handlar om bedrägeriförsök eller liknande på sweclockers :/

Ot:

Ta kontakt med polisen och anmäl användaren. Du kan förmodligen få hjälp av din bank.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Personen i fråga kan väl lika gärna använt någon annans namn och adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kan man av banken få uppgifter om vem som är registrerat på ett specifikt bankkonto?

mja, de vill nog inte lämna ut det till dig, men om du gör en polisanmälan så lämnar de ut till polisen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Undrar vad som händer egentligen.. verkar som att varannan tråd handlar om bedrägeriförsök eller liknande på sweclockers :/

Ot:

Ta kontakt med polisen och anmäl användaren. Du kan förmodligen få hjälp av din bank.

Handla bara från medlemmar som varit aktiva i flera år så är man hyffsat säker i alla fall men finns alltid risker med privatpersoner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ain0k:

Undrar vad som händer egentligen.. verkar som att varannan tråd handlar om bedrägeriförsök eller liknande på sweclockers :/

Jo, det är underligt. Varför ökar det med just datordelar?

Kanske tror de att datorintresserade inte gör något åt saken, då vi självklart bor i mammas källare och lider av social fobi?

Att lura någon på Sweclockers är ju som att vandra i ett minfält, framförallt nu när mänsklighetens sociala relationer och kommunikation allt mer sker på nätet. De flesta av oss här har svart bälte i informationssökning och vet hur den mesta informationen går att få tag i. Hämnden kan bli förödande om bedragaren trampar på fel mina.

Sorry för off-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Får man fråga hur du gick tillväga?

Google

Jag hade bara inte googlat tillräckligt bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Handla bara från medlemmar som varit aktiva i flera år så är man hyffsat säker i alla fall men finns alltid risker med privatpersoner.

Faktum är att avändaren i fråga hade ett gammalt konto och ganska lång forumhistorik. Så förhoppningsvis så är det ingen bedragare, utan bara en person som inte riktigt kommunicerar rätt.

Skrivet av stimpen:

Bra. Märkligt att man håller på såhär. Om det inte är medvetet så måste man ändå förstå att man måste kommunicera och vara tillgänglig om man säljer ngt. Typ inte bara säker "okej".
Utan typ "ok jag har fått pengarna och skickar imorgon" "har skickat nu så du bör ha kortet imorgon" etc

Men här får man ibland jevligt konstiga svar på marknaden. Ingen smidighet whatsoever från vissa.

Glöm inte att ge kass betyg i maknadsreferenstråden sen. Varning för såhär ska det inte gå till.

Nä exakt. Man har ju stenkoll på sin mail/sweclockers inkorg när man säljer något. Det borde vara marknads-vett.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Var personen som sålde aktiv eller var det ett väldigt nytt konto? Sånt brukar jag alltid kolla på om jag ska köpa på forumet. Visst kan det slå fel, men köper hellre av någon som varit medlem i 5år och är aktiv dagligen, än från någon ny reggad. Även om det kanske blir dyrare är det inte värt att chansa.

EDIT: Läser slarvigt som tusan.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Undrar vad som händer egentligen.. verkar som att varannan tråd handlar om bedrägeriförsök eller liknande på sweclockers :/

Ot:

Ta kontakt med polisen och anmäl användaren. Du kan förmodligen få hjälp av din bank.

De som fixade "ei! schyssta dealen!" i hörnet har växt upp och fått barn som nu kör samma stil via internet ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

De som fixade "ei! schyssta dealen!" i hörnet har växt upp och fått barn som nu kör samma stil via internet ;).

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hur menar du nu?

Hur menar du?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Undrar vad som händer egentligen.. verkar som att varannan tråd handlar om bedrägeriförsök eller liknande på sweclockers :/

För det första är det väldigt många medlemmar. För det andra så skriver ingen trådar om att det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hur menar du?

Bara undrade över vad du menade med ditt "konstaterande".

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Hur menar du?

Han menar nog att det var en ganska korkad kommentar

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum