Geforce GTX 750 Ti, något att kolla vidare på?

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 750 Ti, något att kolla vidare på?

Hej,

Satt och läste lite om Geforce GTX 750 Ti och tänkte höra med er kunniga. Är det värt att kolla vidare på detta kort, kommer om det köps sättas i en htpc / spelmaskin kopplad till en tv. Vill kunna utnyttja högre grafikinställningar.

Anledningen till att jag kollade lite på det är för att det skulle ju göra under för luftströmmarna i chassit, ett normalstort grafikkort stänger ju av mer än halva chassit.

Finns det fler grafikkort i den här storleken fast med bättre prestanda?

Mvh

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Entusiast

"Högre grafikinställningar" är ju ett relativt uttryck och beror också helt och hållet på vilket spel det handlar om/vilken upplösning kortet ska driva.
GTX 750 Ti är ju som priset avslöjar ett low end kort men det är helt klart kapabelt för det och fungerar nog bra för de flesta, speciellt lämpar det sig i en HTPC då det alstrar väldigt lite ström och till och med kan köras passivt dvs utan någon fläkt alls.

Det är den här modellen: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202164-palit_...

Om pengar inte alls är en faktor så skulle jag rekommendera GTX 960 som ger en hel del kraft till en väldigt låg strömförbrukning och små varianter av denna finns likaså. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2982803

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hmm jag trodde inte utbudet av såna här kort skulle vara så stort men verkar finnas fler än jag trodde, till och med ett Titan kort även om det lär vara fett över budget.

Budgeten är inte mindre bara för att kortet är det så det får ju kostassom ett vanligt, såg att det fanns ett 970 också

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Om värme utveckling inte är jätte farligt så är 280/280x väldigt prisvärda kort. Kostar mindre än gtx 960 men utpresterar det med råga. Kan däremot bli svårare att hitta något i lämplig storlek.

Vet du hur många mm plats du har?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har ett gigabyte 750 ti i en av mina burkar och såhär presterar det:
https://youtu.be/B8ihhUMe4p0 Titanfall
https://youtu.be/jOqzOlAEE9k Battlefield 4 ultra

Jag är impad över prestandan för ett "instegskort" som 750 ti.
Men tycket de är lite dyra nya nuförtiden då du får ett betydligt bättre AMD 270 kort för 150-200kr mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

GTX 750 Ti är ju som priset avslöjar ett low end kort

Nu är du väl ändå lite väl taskig, skulle nog säga mellanklassen (i värsta fall lägre mellanklassen).

Själv är jag skitnöjd med mitt GTX 750 Ti.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ander01se:

Nu är du väl ändå lite väl taskig, skulle nog säga mellanklassen (i värsta fall lägre mellanklassen).

Själv är jag skitnöjd med mitt GTX 750 Ti.

Mjo som jag sa så duger ju ett GTX 750 Ti för de flesta och energieffektiviteten är som jag också nämnde enastående men det betyder inte att det inte är low/mid end

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Om värme utveckling inte är jätte farligt så är 280/280x väldigt prisvärda kort. Kostar mindre än gtx 960 men utpresterar det med råga. Kan däremot bli svårare att hitta något i lämplig storlek.

Vet du hur många mm plats du har?

Alltså jag får antagligen in ett kort på 290 mm men då kommer jag att stänga av chassit på hälften.

Skrivet av stimpen:

Har ett gigabyte 750 ti i en av mina burkar och såhär presterar det:
https://youtu.be/B8ihhUMe4p0 Titanfall
https://youtu.be/jOqzOlAEE9k Battlefield 4 ultra

Jag är impad över prestandan för ett "instegskort" som 750 ti.
Men tycket de är lite dyra nya nuförtiden då du får ett betydligt bättre AMD 270 kort för 150-200kr mer.

Såg ju bra ut det där

Skrivet av Uzanar:

Mjo som jag sa så duger ju ett GTX 750 Ti för de flesta och energieffektiviteten är som jag också nämnde enastående men det betyder inte att det inte är low/mid end

Skickades från m.sweclockers.com

Energieffektiv bör vara ett ledord i många fall

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Du har Radeon 285 Mini Itx med för 2000kr. Riktigt trevligt kort för den pengen. Kör det i min HTPC.

https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=11235-06-2...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hur är det med nvidia kontra radeon när det kommer till värmeutveckling i den här storleken på grafikkort?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlashTec:

Hur är det med nvidia kontra radeon när det kommer till värmeutveckling i den här storleken på grafikkort?

Skiljer sig från generation till generation men just nu ligger Nvidia helt klart bäst till med det tack vare just GTX 750 Ti och GTX 960.

Grejen med AMD's low/mid end-kort just nu är att de mestadels är rebrandade tyvärr men det ändrar nog på sig snart! Dock brukar deras R7 260X ligga strax under GTX 750 Ti i pris och prestera liiiiite bättre så det är ju inte så pjåkigt om man bara är ute efter prestanda/krona

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hur är det med nvidia kontra radeon när det kommer till värmeutveckling i den här storleken på grafikkort?

Jag kör mitt 285 i ett Xigmatek Nebula som står i en TV bänk och har inte haft några problem med värme eller ljudnivå.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Skiljer sig från generation till generation men just nu ligger Nvidia helt klart bäst till med det tack vare just GTX 750 Ti och GTX 960.

Grejen med AMD's low/mid end-kort just nu är att de mestadels är rebrandade tyvärr men det ändrar nog på sig snart! Dock brukar deras R7 260X ligga strax under GTX 750 Ti i pris och prestera liiiiite bättre så det är ju inte så pjåkigt

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det verkar ju vara lite av en trend att nvidia ligger något lägre i temp och det gör mig ingenting snarare tvärtom då burken kommer kopplas till en tv så dom absolut högsta upplösningarna kommer ändå inte aanvändas, dock ser jag hellre att det är tvn som bromsar grafiken och inte grafikkortet. Men fullhd kanske är ganska högt?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kör mitt 285 i ett Xigmatek Nebula som står i en TV bänk och har inte haft några problem med värme eller ljudnivå.

Mitt Fractal design node 605 chassi kommer att byggas för att stå ovanpå en tvbänk och jag kommer attsikta på att det ska vara så gott som tyst där också

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Mitt Fractal design node 605 chassi kommer att byggas för att stå ovanpå en tvbänk och jag kommer attsikta på att det ska vara så gott som tyst där också

Kolla på det 285 som jag länkade på Alina. Det är bättre än 750 och det går tyst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kolla på det 285 som jag länkade på Alina. Det är bättre än 750 och det går tyst.

Räcker 2gb ram, tycker det verkar som lite lite

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Räcker 2gb ram, tycker det verkar som lite lite

Beror ju på vad du kommer lira? jag kör tex fifa och fightingspel och dyl på mitt 285 och då duger 2gb gott och väl.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Höga grafikinställningar rimmar ju tyvärr illa med vad man brukar önska hos en HTPC, men vill du ha en speldator vid TVn så är det bara att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Räcker 2gb ram, tycker det verkar som lite lite

Jag har svårt att tro att ett kort i 750Ti/285-klassen har GPU-kraft nog att ha nytta av mer än 2GB VRAM.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Höga grafikinställningar rimmar ju tyvärr illa med vad man brukar önska hos en HTPC, men vill du ha en speldator vid TVn så är det bara att köra.

Bara om man väger in prislapp och ev storlek.
Dagens semi-passiva grafikkort kan man absolut stoppa in i en HTPC utan avkall på dess huvudsyfte.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Jag har svårt att tro att ett kort i 750Ti/285-klassen har GPU-kraft nog att ha nytta av mer än 2GB VRAM.

285 kan definitivt, frågan är däremot om det är ett problem

Personligen anser jag att det inte verkar vara något problem och anser TS bör välja 285 om man vill ha det kompakt. Söker man mer kraft så är 280/280x/290 intressantare alternativ, de är däremot inte lika vanliga i kompakta former och 285 drar mindre ström.

I min egna HTPC kommer jag använda ett 280x/290 troligen då jag spelar nästan enbart på den. Kanske tom. blir någonting ur 300 serien.

Så, spelar du mycket, gå på 280x/290, spelar du en del, 285/280. Väldigt lite 270/260x/750 ti, eller kanske lägre än så.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

285 kan definitivt, frågan är däremot om det är ett problem

Personligen anser jag att det inte verkar vara något problem och anser TS bör välja 285 om man vill ha det kompakt. Söker man mer kraft så är 280/280x/290 intressantare alternativ, de är däremot inte lika vanliga i kompakta former och 285 drar mindre ström.

I min egna HTPC kommer jag använda ett 280x/290 troligen då jag spelar nästan enbart på den. Kanske tom. blir någonting ur 300 serien.

Så, spelar du mycket, gå på 280x/290, spelar du en del, 285/280. Väldigt lite 270/260x/750 ti, eller kanske lägre än så.

Kalla mig dum men förstår inte riktigt vad kraften skulle ha att göra med hur mycket man spelar, om jag så vill spela två dagar på en månad så vill jag ju kunna ha det så bra som möjligt dom gångerna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Bara om man väger in prislapp och ev storlek.
Dagens semi-passiva grafikkort kan man absolut stoppa in i en HTPC utan avkall på dess huvudsyfte.

Ja, det har du rätt i, semi-passiva är ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Kalla mig dum men förstår inte riktigt vad kraften skulle ha att göra med hur mycket man spelar, om jag så vill spela två dagar på en månad så vill jag ju kunna ha det så bra som möjligt dom gångerna

Han menar inte hur ofta du spelar utan hur krävande spel du spelar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ett alternativ att testa som jag kör lite själv är att strömma spel från huvuddatorn/spelburken via steam till htpcn med fullgoda inställningar. Funkar bra med en gammal 2kärnig amd och inbyggt graffe och 3gb ram. Även testat samma på laptopen som har en 2kärnig intel i5 480 , 4gb ram och ett ati 5400 series och det funkade bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

Ett alternativ att testa som jag kör lite själv är att strömma spel från huvuddatorn/spelburken via steam till htpcn med fullgoda inställningar. Funkar bra med en gammal 2kärnig amd och inbyggt graffe och 3gb ram. Även testat samma på laptopen som har en 2kärnig intel i5 480 , 4gb ram och ett ati 5400 series och det funkade bra också.

Är inte en möjlighet då den datorn jag planerar kommer vara den enda i hushållet men tatack för tipset

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb koll på google efter semi passivt grafikkort men verkar intehitta några, är det jag som inte hittade eller finns det inte?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Gjorde en snabb koll på google efter semi passivt grafikkort men verkar intehitta några, är det jag som inte hittade eller finns det inte?

Det finns! Asus modeller som heter Strix för 750ti, 970 och 980 bland annat. Även Msi och EVGA har alternativ.

Edit: gäller 960 också såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns! Asus modeller som heter Strix för 750ti, 970 och 980 bland annat. Även Msi och EVGA har alternativ.

Edit: gäller 960 också såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Och då tänker du på såna här kortare grafikkort? Hittar typ kort från 200 mm och längre om dom är semi passiva

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Och då tänker du på såna här kortare grafikkort? Hittar typ kort från 200 mm och längre om dom är semi passiva

750ti är 19,5.
960 ligger strax över på 21,5. Asus modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*