Windows vill inte boota efter RAM-byte/BIOS-reset

Permalänk
Medlem

Windows vill inte boota efter RAM-byte/BIOS-reset

Hej, Idag köpte jag två nya 4gb ramminnen som jag satte i min PC. När jag sedan försökte starta så fick jag ingen bild, detta löste jag genom att ta ut batteriet på moderkortet och sedan sätta tillbaks det. När jag får igång datorn så står det bara "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key". Jag försöker boota från en SSD med windows 7 färdiginstallerat. Hitils har jag utan resultat försökt med att:

Byta tillbaks till gama RAM:et
Ändra boot-prioriteringar
Ändra SATA-mode i bios
Kolla alla sladdar
Ta ut batteriet från moderkortet igen
Se till att RAM-minnerna sitter ordentilgt
Offra min katt till satan

All hjälp uppskattas Mvh

Permalänk
Medlem

Kontrollera att din systemdisk syns inuti Bios.
Skriv gärna vad din dator innehåller för prylar och vilka minnen du försöker stoppa i.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för prylar?
Kan du se SSD'n i BIOS?
Vad menar du med att du försöker boota från en SSD med Windows 7 färdiginstallerat? Satt den inte i datorn och allt fungerade innan du började?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Japp, jag hade denna SSD som C-drive. Den fungerade innan ram-bytet. Jag kan se den i BIOS.
Jag har:
Moderkort: Asus P7P55D
Grafikkort: GTX 660 TI
SSD: Kingston 120gb
Prossecor: Vet ej exakt men en i5
(Ny)Internminne: 2x4gb Corsair Vengence LP
PSU: Corsair 700w

Permalänk
Hedersmedlem

Har du haft någon mer disk i?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Japp men tog ut allt och testade igen utan framsteg. Jag har också flyttat min SSD till SATA porten utan att det hjälpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marsgnu:

Japp men tog ut allt och testade igen utan framsteg. Jag har också flyttat min SSD till SATA porten utan att det hjälpte.

Kolla så du har AHCI igång i bios efter du kört reset, problemet med minnet brukar man kunna lösa genom att ta ur alla minnena, starta datorn, stänga av, sätta i ett minne och sen fortsätta så, det kan vara tjurigt ibland.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Testade detta med att sätta på utan ram osv. Jag satte också igång AHCI. Tyvärr får jag samma felmedelande.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har haft ytterligare diskar i så kan det vara så att din bootinfo ligger på någon av de diskarna och inte på din SSD. Prova att sätta tillbaka allt som det var.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man tackar och bockar, nu funkar allt som det ska. Tack MAc83 och alla andra. Fan va nice.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marsgnu:

Man tackar och bockar, nu funkar allt som det ska. Tack MAc83 och alla andra. Fan va nice.

Vad var problemet och lösningen så att någon annan eventuellt kan bli hjälpt av att hitta din tråd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Problemet var att jag har win7 på min ssd men av någon anledning bootfilerna på min andra disk, jag löste detta genom att boota från E: istället

Permalänk
Medlem

Se till att bara ha 1 disk kopplad nästa gång du installerar Windows. De andra kopplar du in efter att Win DVD/USB minnet installerat klart.

Som det är nu som kommer Windows vägra starta den dagen e: kraschar, dör, formateras, rensas kopplas ur mm.