Vilken mobil ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken mobil ska jag välja?

Hej alla Sweclockers

Jag har behöver en ny mobil det ska vara en Android. Jag vill gärna ha en bra bild och bra ljud och helst ett bra batteri som håller länge inte som min Iphone 5 som dör hela tiden. Jag spelar nästan inget på mobilen det ända jag gör är att kolla på serier och youtube det är därför jag vill ha en mobil med bra ljud och bild.

Jag har kollar på Nexus 5 den ser mycket lovande ut men några säger att batteriet är uselt medans andra säger att batteriet kommer att räcka hela dagen, har någon nån erfarenhet av mobilen?

Jag är öppen till alla förslag
Min budget ligger på 3000kr jag är ganska fattig och det här är vad jag har lyckats jobba ihop

Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej alla Sweclockers

Jag har behöver en ny mobil det ska vara en Android. Jag vill gärna ha en bra bild och bra ljud och helst ett bra batteri som håller länge inte som min Iphone 5 som dör hela tiden. Jag spelar nästan inget på mobilen det ända jag gör är att kolla på serier och youtube det är därför jag vill ha en mobil med bra ljud och bild.

Jag har kollar på Nexus 5 den ser mycket lovande ut men några säger att batteriet är uselt medans andra säger att batteriet kommer att räcka hela dagen, har någon nån erfarenhet av mobilen?

Jag är öppen till alla förslag
Min budget ligger på 3000kr jag är ganska fattig och det här är vad jag har lyckats jobba ihop

Tack i förhand

Jag skulle rekommendera en OnePlus One, den har mjukvara som är ungefär som Nexus 5, men bättre batteritid. Observera dock att 4G inte stöds fullt ut i Sverige. Bara i större städer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Svårt att veta hur nyare modeller kommer bete sig men Asus Zenfone 2 kommer ha ett väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem

OnePlus One ger valuta för hela slanten. Jag har en invite om du vill ha. Jag tror iaf att den fortfarande gäller. PM'a isåfall.

EDIT: Invite har expired...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle rekommendera en OnePlus One, den har mjukvara som är ungefär som Nexus 5, men bättre batteritid. Observera dock att 4G inte stöds fullt ut i Sverige. Bara i större städer

Ska läsa om den, men den säljs bara hos chinastuff namnet känns lite skumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle rekommendera en OnePlus One, den har mjukvara som är ungefär som Nexus 5, men bättre batteritid. Observera dock att 4G inte stöds fullt ut i Sverige. Bara i större städer

Större städer? Nehe då, fungerar fint här på "landet".

Skrivet av TsExi:

Ska läsa om den, men den säljs bara hos chinastuff namnet känns lite skumt

Då tittar du på någon konstig model. OnePlus One säljs direkt från OnePlus hemsida och ingen annan stans. www.oneplus.net

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Då tittar du på någon konstig model. OnePlus One säljs direkt från OnePlus hemsida och ingen annan stans. www.oneplus.net

´http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2627159

Men ska du köpa den köper du direkt av Oneplus, Tisdag 8.00 (GMT) kan man köpa utan invinte 16gb 2499 64gb 2849

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

´http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2627159

Men ska du köpa den köper du direkt av Oneplus, Tisdag 8.00 (GMT) kan man köpa utan invinte 16gb 2499 64gb 2849

Mobilen ser mycket lovande ut, min tanke är vad händer om nåt tokigt händer med mobilen, då måste man säkert skicka över den och det kommer ta veckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TsExi:

Mobilen ser mycket lovande ut, min tanke är vad händer om nåt tokigt händer med mobilen, då måste man säkert skicka över den och det kommer ta veckor.

Såklart vi har ännu inte uppfunnit teleport, men å andra sidan brukar det ta veckor i Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Mobilen ser mycket lovande ut, min tanke är vad händer om nåt tokigt händer med mobilen, då måste man säkert skicka över den och det kommer ta veckor.

De ska ha förbättrat supporten, reparations tiden för EU länder är mellan 1-2 veckor. Inte så tokigt skulle jag säga. https://oneplus.net/se/support#warranty-and-repairs ------> Estimated time of repairs

Har själv en av dessa skönheter och kunde inte varit mer nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

De ska ha förbättrat supporten, reparations tiden för EU länder är mellan 1-2 veckor. Inte så tokigt skulle jag säga. https://oneplus.net/se/support#warranty-and-repairs ------> Estimated time of repairs

Har själv en av dessa skönheter och kunde inte varit mer nöjd.

Hur mycket skulle den kunna kosta?

Permalänk
Medlem

3048:- kosta min med frakt i september förra året.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

3048:- kosta min med frakt i september förra året.

Så mobilen har bra batteri tid och bra ljud och bild?

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/product.php?p=2520842

Jag rekommenderar Z2:an. Brukar säljas för 3000 lite nu och då.

Permalänk
Medlem

Har Nexus 5:an, batteriet är det inget fel på. Räcker lätt en dag.
Vid normal användning så räcker den 3 dagar iaf.
Sedan är det en fördel att du alltid får android updates först, behöver inte vänta 6 månader eller mer pga annat märke.

Permalänk
Medlem

Kör på oneplus one, har 16 gb varianten, 2700 med frakt och levererades till dörren. Bra batteritid, skärm och helt ok ljud (hög volym).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Större städer? Nehe då, fungerar fint här på "landet".

Då tittar du på någon konstig model. OnePlus One säljs direkt från OnePlus hemsida och ingen annan stans. www.oneplus.net

OnePlus One stödjer iallafall inte 800/900 bandet, vilket används utanför städer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av grazzt:

Har Nexus 5:an, batteriet är det inget fel på. Räcker lätt en dag.
Vid normal användning så räcker den 3 dagar iaf.
Sedan är det en fördel att du alltid får android updates först, behöver inte vänta 6 månader eller mer pga annat märke.

Din uppfattning med normal användning verkar skilja sig mot andra? Säg att den tappar 2% i viloläge, det är 72% bara det på 3 dagar.

Batteriet brukar räcka en dag med ca 2 tim skärmtid. Det är väl normal användning skulle jag vilja påstå. Att få batteriet att räcka i 3 dagar kan man knappast använda telefonen, speciellt inte som en smartphone.

Till TS: Har för mig nexus 5 och iphone 5 eller om det var 5s har ungefär likvärdig batteritid. Nu vet jag inte om ditt batteri har blivit dåligt och tappat kapacitet, men om den är som den var ny ungefär så ska du verkligen inte köpa en nexus 5 då den har likvärdig batteritid även om det är en riktigt bra telefon.

Är ljudet viktigt för dig så är det också en anledning till att inte köpa en om du menar externa högtalaren. Ljudet i sig är väl rätt bra, det som är dåligt är volymen som är riktigt dålig.

OnePlus One är väl fortfarande den telefon som har bland de bättre batteritiderna. Z3 och Z3 compact ligger också bra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Din uppfattning med normal användning verkar skilja sig mot andra? Säg att den tappar 2% i viloläge, det är 72% bara det på 3 dagar.

Batteriet brukar räcka en dag med ca 2 tim skärmtid. Det är väl normal användning skulle jag vilja påstå. Att få batteriet att räcka i 3 dagar kan man knappast använda telefonen, speciellt inte som en smartphone.

Till TS: Har för mig nexus 5 och iphone 5 eller om det var 5s har ungefär likvärdig batteritid. Nu vet jag inte om ditt batteri har blivit dåligt och tappat kapacitet, men om den är som den var ny ungefär så ska du verkligen inte köpa en nexus 5 då den har likvärdig batteritid även om det är en riktigt bra telefon.

Är ljudet viktigt för dig så är det också en anledning till att inte köpa en om du menar externa högtalaren. Ljudet i sig är väl rätt bra, det som är dåligt är volymen som är riktigt dålig.

OnePlus One är väl fortfarande den telefon som har bland de bättre batteritiderna. Z3 och Z3 compact ligger också bra till.

Intressant att läsa :), Jag är inte en kille som kan skilja mellan bra ljud och super bra ljud. Men lite skillnad kan jag höra när nåt har dåligt ljud eller bra :). Men den ska ha bra bild och batteritid :).

OnePlus One ser mycket lovande ut men jag gillar inte att köpa elektronik som inte är från Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Intressant att läsa :), Jag är inte en kille som kan skilja mellan bra ljud och super bra ljud. Men lite skillnad kan jag höra när nåt har dåligt ljud eller bra :). Men den ska ha bra bild och batteritid :).

OnePlus One ser mycket lovande ut men jag gillar inte att köpa elektronik som inte är från Sverige

Heh. Ingen elektronik är från Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TsExi:

men jag gillar inte att köpa elektronik som inte är från Sverige

Vill du ha extra mycket för lite pengar kanske du kan göra ett undantag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Heh. Ingen elektronik är från Sverige.

Men jag menar inte så, jag vill helst köpa en mobil från en butik nära mig som Elgiganten. Då kan jag bar åka in och få en ny eller skicka in den på service eller nåt

Ledsen om ni missförstod mig

Permalänk
Medlem

Det beror på hur stor telefon du vill ha men Nexus5 är nog en av de mest prisvärda jag kan komma på.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kapar tråden lite men jag går i likadana tankar att införskaffa en ny mobil och min budget ligger på ungefär samma (3000-4000kr) som TS.

Har läst lite om era tips, undrar dock om det finns någon oberoende hemsida där dom testar och rekommenderar telefoner som man kan smygtitta på lite innan man bestämmer sig? Gärna flera om möjligt.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Köp en Samsung galaxy, grym bild och ljudet är också bland det bästa man kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Din uppfattning med normal användning verkar skilja sig mot andra? Säg att den tappar 2% i viloläge, det är 72% bara det på 3 dagar.

Batteriet brukar räcka en dag med ca 2 tim skärmtid. Det är väl normal användning skulle jag vilja påstå. Att få batteriet att räcka i 3 dagar kan man knappast använda telefonen, speciellt inte som en smartphone.

Till TS: Har för mig nexus 5 och iphone 5 eller om det var 5s har ungefär likvärdig batteritid. Nu vet jag inte om ditt batteri har blivit dåligt och tappat kapacitet, men om den är som den var ny ungefär så ska du verkligen inte köpa en nexus 5 då den har likvärdig batteritid även om det är en riktigt bra telefon.

Är ljudet viktigt för dig så är det också en anledning till att inte köpa en om du menar externa högtalaren. Ljudet i sig är väl rätt bra, det som är dåligt är volymen som är riktigt dålig.

OnePlus One är väl fortfarande den telefon som har bland de bättre batteritiderna. Z3 och Z3 compact ligger också bra till.

Min Nexus 5 har en helt okej batteritid. Har mer än 2 timmars skärmtid:

Kunde enkelt ha fått 3 timmar eller mer
WI-FI på en hel del av dagen, dock streamat över 3G/4G i över 1 timme.
GPS: Batterisparläge
Google Now: På
Bluetooth: Av
Ljusstyrka: Automatisk, men kalibreringen på 3/4 av max

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig