Söndrig skärm på en Samsung S5 - reparation?

Permalänk

Söndrig skärm på en Samsung S5 - reparation?

Hej på er!
Jag var rätt glad och full på dansgolvet en kväll, tog upp mobilen för att kolla klockan då någon knuffar till mig bakifrån och mobilen blev således besegrad av gravitationen samt ett ganska hårt golv. Den startar, hör ljudet, men skärmen är svart och den har några små sprickor i ena hörnet...

I alla fall tänkte jag höra med er som säkert är mycket klokare än mig när det gäller sådant här:

Ska jag helt enkelt lämna in den till min operatör? (Tele2)
Eller finns det bättre (läs: billigare) fristående alternativ någonstans?

Gissar att det kommer kosta en bra slant, min försäkring täcker det inte tyvärr... Vad kan det kosta att byta en skärm?

Tacksam för svar!

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

1500 eller så brukar det kosta.

Permalänk
Medlem

Fristående aktörer är i regel mycket billigare än om du skickar till din operatör. Du bör dock vara medveten om att en ny skärm ibland funkar lite sämre och mindre responsivt än den första som satt i telefonen.

Permalänk
Medlem

Jag betalade 1500 för att laga min trasiga skärm. Men jag ringde mitt försäkringsbolag och de sa att jag bara kunde använda vissa bolag om jag vill kunna använda min allriskförsäkring. Som jag fattade det så fanns det andra som kunde gjort det billigare än för det priset. (hade en självrisk på 1800kr så vart inte att jag använde försäkringen)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

http://www.samsungservice.se/privatperson/mobile-premium-serv...

Snabb och trevlig verkstad, auktoriserad av samsung så det är riktiga grejer som sätts dit.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk

Spräckte min s5:a på första försöket i söndags. Gled/föll ca 20-30 cm ned på golvet med sprucken skärm som resultat. Jag har en ganska bra allrisk på Folksam så 750 kr får jag pytsa ut. Använt allrisk ganska ofta. Speciellt som man har småbarn Lite surt dock efter endast 9 dagars användande.

Permalänk
Medlem

Skyddsåtgärder grabbar! Man får lida lite att mobilen blir några mm större och lite fulare men för 200kr på amazon klarar inte ens min 1 åring att äta upp min Nexus 4:a.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeOSD:

Skyddsåtgärder grabbar! Man får lida lite att mobilen blir några mm större och lite fulare men för 200kr på amazon klarar inte ens min 1 åring att äta upp min Nexus 4:a.

Visst hjälper det, men om man är tvungen att köpa till ett skydd för att telefonen inte ska goå sönder av vardagsanvändning så tycker jag telefonen ska anses vara felkonstruerad.

(Skrivet från en 3 år gammal Xperia Arc S som överlevt mång hårda stötar)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Visst hjälper det, men om man är tvungen att köpa till ett skydd för att telefonen inte ska goå sönder av vardagsanvändning så tycker jag telefonen ska anses vara felkonstruerad.

(Skrivet från en 3 år gammal Xperia Arc S som överlevt mång hårda stötar)

Den telefonen är odödlig, min pappa hade en sån o den flög av ett biltak ner i en vattenpöl när vi åkte och han glömt den på taket

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Skrivet av HenkeOSD:

Skyddsåtgärder grabbar! Man får lida lite att mobilen blir några mm större och lite fulare men för 200kr på amazon klarar inte ens min 1 åring att äta upp min Nexus 4:a.

Så sant. Telefonen ankom skärtorsdagen. Under slutet av förra veckan beställde jag skal och glasskydd. Han tyvärr inte komma förrän igår. en dag för sent. Maximal oflyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Visst hjälper det, men om man är tvungen att köpa till ett skydd för att telefonen inte ska goå sönder av vardagsanvändning så tycker jag telefonen ska anses vara felkonstruerad.

(Skrivet från en 3 år gammal Xperia Arc S som överlevt mång hårda stötar)

True. Men svårt att hitta just den telen man vill ha fast i mer slagtåligt utförande. Tillverkaren tjänar såklart pengar på tillbehören men ger mig också en valmöjlighet. Tunn och smidig på kontoret och robust i skogen.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HenkeOSD:

Tunn och smidig på kontoret och robust i skogen.

Ett "bokhölje" i Lexanplast gärna med utbytbar "displaydel"....
Har jag aldrig sett men det låter som nått som skulle kunna lösa problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett "bokhölje" i Lexanplast gärna med utbytbar "displaydel"....
Har jag aldrig sett men det låter som nått som skulle kunna lösa problemet.

Där kanske du har en affärsidé

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig