Stor ökning av mobilsurfhastigheten i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Helt underbart med snabbare nät!
Speciellt när jag har ett gammalt abonnemang som fortfarande inte har ett datatak, och som just blev uppgraderat till 4g.. life is good.

Telenor?
Mossans gubbe fick ett byte från 3G till 4G fast med en begränsad hastighet, minns dock inte om det var 20 eller 40Mb/s men som sagt inget tak på surf.

Jag själv hade nöjt mig med 20Mb/s i dagsläget om det är utan tak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skiter i både hastighet och datatak, ge mig 3G-mottagning överallt så är jag nöjd, katastrof som det är nu!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min tanke precis alltså!

Visst är det fint med hög hastighet men det spelar ju ingen som helst roll när det är svindyrt att nyttja näten!

Nej nu är det dags att den här nya regeringen visar vad de går för och belägger operatörerna med flatrate-tvång. Folk har väl inte röstat som de gjort för att Svenska staten ska fortsätta kräla i stoftet för näringslivet.

Jag har hellre 0.5Mbit/s utan tak än den skiten som är idag.

Universal telecom samt alltele har obegränsad datamängd låst till 1mbit/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Trevligt att se positiv utveckling!

Lite of topic.. Har funderat på att hoppa över till Tele2 då deras abonnemang för 298kr/mån och 20GB surf lockar rätt mycket. Vad har ni för åsikter om Tele2, är det en bra operatör? Har Telia i dagsläget, så 3G-täckningen kommer ju vara samma, men hur är det med 4G och GSM? Bor i en större stad i Småland.

Jag har haft Tele2 i 10 år och det är väldigt sällan jag har haft problem med täckningen. Så länge du inte ska in i mitten av Norrland så räcker Tele2 enligt min erfarenhet iallafall. Tele2 har ett större 4G nät, täckningsmässigt iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Universal telecom samt alltele har obegränsad datamängd låst till 1mbit/s

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför pratar alla om Mbps? De kunde gott jobba på att sänka latenserna istället, 10Mbps och 50% lägre latens hade jag hellre sett än 40Mbps och den latens som finns idag.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Instämmer i att taken är för låga, det är där problemet är, inte hastigheten.
Mycket nöjd över att jag inte bytt mitt obegränsade abonnemang

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Liten anekdot om mobilt bredband:

I vintras så fick min ort med 5000 invånare strömavbrott. Allt elektriskt dog inklusive fibernätet. Mobilsurf funkade i ett par minuter men blev sen fullständigt överbelastat när alla skulle ut och surfa på det samtidigt. 20 sekunder latency och små skurar data i ca 10 kb/s. Hade inte så stor nytta av mina vanliga 15 Mbit/s över 4G då. Visst, hade i ärlighetens namn inte så stor nytta av fiberanslutningen i det läget heller men det brukar iaf klara stor belastning.

Permalänk
Inaktiv

Det blir ännu roligare om man kör Snoopsnitch och ser hur många skumma saker sker i näten. Senast jag var på besök så var det IMSI catcher events hela tiden jämfört med noll här nere i Tyskland (Munich).

Permalänk
Avstängd

Priserna är löjligt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

det är det som är så jävla B. Förr fanns inga datatak, jag hade 3G väldigt tidigt. Första mobilen i Sverige med flatrate abb och hade obegränsad surf. Detta var ju typ 10 år sedan. sjukt att utvecklingen har gått så pass mycket bakåt på den fronten.

Jo det var tider det. Som jag saknar det. För 9 år sen flyttade jag till det teknologiska U-Landet United Kingdom. Då fattade jag hur bra utbyggt datanätverken är i Sverige. Som jag saknar Svenska mobilnät. Här i UK fungerar det skit. GPRS eller ingenting är det man får så fort man beger sig ut på landet. Kan inte ens streama en podcast efter huvudvägar eller på tåget. Även fast det finns 4G på vissa ställen i stadskärnorna så är kapaciteten skit. Går man in till stan på en helg så är datanätet helt obrukbart. Det är ingen risk att slå i data taken eftersom det näst intill aldrig går att ladda ner saker.

Besökte Sverige under skid VM och är fruktansvärt imponerad över hur väl det funkar. Har fortfarande ett Svenskt Tele2 sim. 4G fungerar ju överallt i princip. Kunde ju streama SVT Play både i stan på helgen och mitt ute i skogen på landet.

Av gammal vana tänkte jag att det är ingen ide att använda telefonen som åskådare under SkidVM eftersom jag är van att mobildata är snorsegt och oftast obrukvart så fort det blir lite folk runt ikring en. Döm om min förvåning när jag såg att det gick att streama SVT play och ladda upp foton med tiotusentals personer runt ikring som gjorde samma sak.

Nämde jag att jag för första gången i mitt liv slog i Datataket efter bara några dagar. 2 gig försvann i ett swish. Det var bara att köpa mer. Men betalar hellre för något som fungerar än som här i UK för något som inte fungerar. Som jag saknar att kunna streama video typ överallt. På buss och tåg. Här får jag vara glad om det går att streama radio. Det kostar f.ö. mer här än i Sverige. Men vad för nytta har jag av 5gig data i månaden när nätet enbart lyckas leverera typ en halv gig i månaden.

Så ni som är missnöjda med datataken, var nöjda med att ni faktiskt kan slå i dem. Visst var det väldigt trevligt med unlimited data som det vat en gång i tiden. Men tvivlar på att det kommer tillbaka. Har för mig att det kostade mig typ 600kr i månaden för obegränsat mobilsurf och samtal när jag flyttade. Då ingick ingen mobil. Hur mycket data får man på ett abboneman för 600 utan telefon nu för tiden?

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAB340:

[...]

Så ni som är missnöjda med datataken, var nöjda med att ni faktiskt kan slå i dem. Visst var det väldigt trevligt med unlimited data som det vat en gång i tiden. Men tvivlar på att det kommer tillbaka. Har för mig att det kostade mig typ 600kr i månaden för obegränsat mobilsurf och samtal när jag flyttade. Då ingick ingen mobil. Hur mycket data får man på ett abboneman för 600 utan telefon nu för tiden?

Okej. Jag tycker dock man inte ska jämför med något som är sämre, utan med något som är bättre. Kolla Tyskland, Finland eller Estland och vad de har för täckning och datapaket.

Pratar du om ett abonnemang med obegränsad data för 600kr som var aktuellt för 9 år sedan? Hade mitt Telenor med fri surf för 249kr månaden för två år sedan, dum som jag var så bytte jag till Halebop...

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Trevligt att se positiv utveckling!

Lite of topic.. Har funderat på att hoppa över till Tele2 då deras abonnemang för 298kr/mån och 20GB surf lockar rätt mycket. Vad har ni för åsikter om Tele2, är det en bra operatör? Har Telia i dagsläget, så 3G-täckningen kommer ju vara samma, men hur är det med 4G och GSM? Bor i en större stad i Småland.

Tele2 är fan helt underbart jag bor en mil utanför Karlsta och får aldrig under 70 när jag ligger i sängen o kikar youtube. Bra service och trevlig support. Vad mer vill man ha?

Visa signatur

Moderkort: Asus Sabertooth z77 Processor: Intel 3770k Nätaggregat: SilverStone Strider 1000W Grafikkort: EVGA Geforce GTX 680 2GB Minne: Corsair Vengeance 16 GB Hårddisk: WD Caviar Blue 1 TB - Extern LaCie 1 TB SSD: Intel 120 GB Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men för er som 100 gig data som tele2 erbjuder inte räcker, vad är det inte räcker till?

Och nej, att ladda ner 60 gig GTA5 är rimligtvis inget man gör med sin telefon kopplad till laptopen.

Jag streamar 720p med 4Mbit till min iPad och är sjukt nöjd med kvalitén, det blir 1,8 gig i timmen. Så 100 gig ger 55 timmar stream, nästan två timmar om dagen.

Att surfa/chatta/spela bort 100 gig på en månad ser jag som en omöjlighet.

Ja, såvida man då inte fått för sig att använda det mobila bredbandet som ett primärt bredband men då är man återigen fel ute från början.

Skickades från m.sweclockers.com

det finns faktiskt rätt många som enda möjligheten är mobilt bredband...mig t.ex.

Har 100gig i månaden. vilket är i snitt 3,3gb/dag. det räcker till till kanske 1-2 timma(r) film/tv i bra kvalité, lyssna på musik och surfa på webben.
ladda ner spel är inte ens en möjlighet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Till mobilen?

Nej, till huset, surfar knappt på mobilen, bara i nödfall.
Det är så mycket tjat om mobilt bredband hit och dit, men folket vill ha FIBER.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Nej, till huset, surfar knappt på mobilen, bara i nödfall.
Det är så mycket tjat om mobilt bredband hit och dit, men folket vill ha FIBER.

Många har fiber.
Därför vill man att mobilt ska funka snabbt och utan begränsningar med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Många har fiber.
Därför vill man att mobilt ska funka snabbt och utan begränsningar med.

Och ännu fler har inte fiber.
Och snart när telenätet läggs ner, vad ska vi som har ADSL ha då? Mobilt bredband? Sitta och spela på 4G? Skulle inte tro det.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Och ännu fler har inte fiber.
Och snart när telenätet läggs ner, vad ska vi som har ADSL ha då? Mobilt bredband? Sitta och spela på 4G? Skulle inte tro det.

När telenätet läggs ned kan du spela på 5G eller 6G

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

När telenätet läggs ned kan du spela på 5G eller 6G

Kommer aldrig att spela på trådlöst, har jag inte fiber när det händer så är det slutspelat för mig.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Rekordmedlem

Tvinga operatörerna att ange ett jämförelsepris som visar hur lång tid man kan använda nätet vid teoretisk maxfarten per månad så att trafikbegränsningarna tydligt framgår.
Typ: Vi ger dig 4 timmar datatrafik/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvinga operatörerna att ange ett jämförelsepris som visar hur lång tid man kan använda nätet vid teoretisk maxfarten per månad så att trafikbegränsningarna tydligt framgår.
Typ: Vi ger dig 4 timmar datatrafik/månad.

Ja, det vore något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvinga operatörerna att ange ett jämförelsepris som visar hur lång tid man kan använda nätet vid teoretisk maxfarten per månad så att trafikbegränsningarna tydligt framgår.
Typ: Vi ger dig 4 timmar datatrafik/månad.

Om de specar maxfart i Mbit/s och datamängd i GB/månad är det enkelt att räkna ut, då blir uppgiften om "surftid" redundant. Men det är väl sällan man kör maxfart kontinuerligt med en mobil? Själv tycker jag uppgiften om maxfart är ganska ointressant eftersom det bara är ett teoretiskt värde. Om den verkliga hastigheten i 99% av tiden är lägre än teoretisk maxfart så blir det inte särskilt relevant att veta maxfarten. Dessutom skulle ju en lägre hastighet ge fler timmar datatrafik per månad vilket kanske inte alltid är det man ville ha.

Medelhastighet i deras nät är ett intressantare värde i kombination med information om trafikbegränsningarna samt pris / GB och karta över hur medelhastigheten fördelas över landet. Om maxfarten är hög i Stockholm intresserar knappast den som bor i Norrland, däremot medelhastigheten på de platser man brukar befinna sig på är desto intressantare. Helst en realtidskarta man kan zooma in detaljerat och se aktuell medelhastighet senaste månaden. Sedan skulle man vilja ha möjligheten att markera en plats och få en tidshistorik över tillgängligheten i nätverket. Är inte skoj med en uppkoppling som ger OK medelhastighet om det visar sig att det är superbra hastighet i 50 % av tiden och ingen uppkoppling alls resten av tiden. Säg att man har en larmapplikation som är beroende av att ständigt ha möjlighet att skicka larm så är det värdelöst om det är stora tidsperioder där uppkoppling saknas.

Fast det är inte realistiskt att mäta upp allting så noggrant. För att få tillgänglighetsdata skulle det krävas uppkopplade enheter som regelbundet skickar data paket till en server som svarar med bekräftelse att data mottagits på ett korrekt sätt. Om kvittens på bekräftad mottagning från servern saknas registreras det som en tidsperiod med otillgängligt nätverk (eller åtminstone otillgänglig server). I och för sig skulle det vara bra om det fanns folk som placerade upp sådana mätstationer på slumpmässigt utvalda platser som teleoperatörerna inte för förhandsbesked och sedan flyttade runt dem emellanåt för att få fram kartor över kvaliteten hos de mobila nätverken.

Kanske är en idé för en app som folk kan använda? Man skulle ha möjligheten att få provköra olika abonnemang innan man bestämmer sig vilken operatör man ska välja och med hjälp av denna appen själv kunna mäta upp tillgänglighet, medelhastighet, svarstider och så vidare. Fast det kanske är just detta som bredbandskollen gjort nu när jag tänker efter, alltså erbjuda mätverktygen samt sammanställa statistiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Jag skiter i både hastighet och datatak, ge mig 3G-mottagning överallt så är jag nöjd, katastrof som det är nu!

Synd att du tycker så när vi har iprincip bäst utbyggt 3g/4g i världen

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Synd att du tycker så när vi har iprincip bäst utbyggt 3g/4g i världen

Finns ändå platser där det funkar dåligt.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/kunde-inte-r...
Och så tar de bort koppartrådarna också så på många ställen finns inga fungerande alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Och ännu fler har inte fiber.
Och snart när telenätet läggs ner, vad ska vi som har ADSL ha då? Mobilt bredband? Sitta och spela på 4G? Skulle inte tro det.

Skrivet av ronnylov:

Finns ändå platser där det funkar dåligt.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/kunde-inte-r...
Och så tar de bort koppartrådarna också så på många ställen finns inga fungerande alternativ.

Telia är ju inte statligt längre?
Det är vinstdrivande bolag bakom teleledningarna. Förr så var det väl lagstadgat, det kanske det är fortfarande, men det är ju telefoni som är lagstadgat?
Vem ska betala för underhåll och drift?
Vilka är "de"? Och varför ska dom tillhandahålla en service som uppenbarligen inte är vinstdrivande?

Själv ser jag det nästan bara positivt att teleledningarna läggs ner, där vi har hus har fiberprojektet vi driver fått ett enormt ökat intresse efter att detta blev verklighet. Så nu ser möjligheterna till att vi lyckas dra fiber riktigt goda ut. Och precis som jag säger, att VI lyckas dra fiber. Det är inget som bara trillar ner i huvudet gratis till 100% garanti. Har hållit på och kriga i 2 år och så som det ser ut nu är det säkert 2 år till innan det är verklighet.

Sen är det olyckligt att det funkar dåligt, men bara gilla läget. Återigen i huset har vi nu fixat 4 åtgärder som gör det hela bättre:
1) Jag har satt upp dubbla riktantenner för 4G-modmet
2) Vi har köpt en 3g-förstärkare, tyvärr så verkar lagen/kutymen vara att dom bara förstärker 1 operatör så det är lite irriterande.
3) Vi ringer primärt över skype/viber då det går över 4g-länken som är bra mkt stabilare än 3g/4g-täckningen från mobilerna
4) Nu när dom stänger ner kopparkabeln så håller på vi på att se över ett inköp utav en satellittelefon med kontantkort för nödfall

Sen satsas det ju på bredband:
http://www.regeringen.se/sb/d/18459/a/237217
Bara hoppas att det dock är fiber och inte mobilt bredband, inte orkat läsa på nog.

Skrivet av Tommty:

det finns faktiskt rätt många som enda möjligheten är mobilt bredband...mig t.ex.

Har 100gig i månaden. vilket är i snitt 3,3gb/dag. det räcker till till kanske 1-2 timma(r) film/tv i bra kvalité, lyssna på musik och surfa på webben.
ladda ner spel är inte ens en möjlighet.

Riktigt trist situation, lider med dig. Jag själv vill ju flytta ut iaf halva året till huset och jobba på distans. Tyvärr kommer det inte gå tills den dagen vi lyckats få fiber dit, så förstår problemet.
Men det finns alternativ nuförtiden, som sagt så har flertalet operatörer företagsabbonemang med mer data. (Vet om folk som lyckats teckna företagsabb som privatperson, finns en swec-tråd om det där nån lyckades hos telenor) Alternativt att man startar en enskild firma, eller hittar nån i sitt umgänge att få hjälp via.

Nästa alternativ är ju att köpa mer data. Finns inget som hindrar att ha 2-3-4-5 st abb, eller att köpa mer data? Kan inte se varför en operatör inte skulle tillåta en att köpa 2*100 gig per månad på samma abb?
Visst det kostar dollars, men jag kan meddela att det inte är gratis att bo i en stortstad heller. Jag misstänker att priset för att bo är rätt trevligt på platser där det vill sig så illa att mobilt bredband är enda alternativet. Jag har pratat med vänner i Jönköping, Västerås och Norrtälje. Kostnaden för deras boende gör ju att man undrar vad fan man håller på med här i Stockholm. Jag skulle kunna köpa några terabyte mobilt data i månaden för prisskillnaden i boende Eller bo i ett slott istället för en städskrubb med 100Mbit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

För att få tillgänglighetsdata skulle det krävas uppkopplade enheter som regelbundet skickar data paket till en server som svarar med bekräftelse att data mottagits på ett korrekt sätt. Om kvittens på bekräftad mottagning från servern saknas registreras det som en tidsperiod med otillgängligt nätverk (eller åtminstone otillgänglig server). I och för sig skulle det vara bra om det fanns folk som placerade upp sådana mätstationer på slumpmässigt utvalda platser som teleoperatörerna inte för förhandsbesked och sedan flyttade runt dem emellanåt för att få fram kartor över kvaliteten hos de mobila nätverken.

Kanske är en idé för en app som folk kan använda? Man skulle ha möjligheten att få provköra olika abonnemang innan man bestämmer sig vilken operatör man ska välja och med hjälp av denna appen själv kunna mäta upp tillgänglighet, medelhastighet, svarstider och så vidare. Fast det kanske är just detta som bredbandskollen gjort nu när jag tänker efter, alltså erbjuda mätverktygen samt sammanställa statistiken...

En del kommuner mäter upp mobilnätet via sina fordon som rör sig på nästan alla platser, visserligen är det inte helt slumpmässigt och heltäckande men det blir ändå rätt bra statistik på funktionen.

Skrivet av BasseBaba:

Visst det kostar dollars, men jag kan meddela att det inte är gratis att bo i en stortstad heller. Jag misstänker att priset för att bo är rätt trevligt på platser där det vill sig så illa att mobilt bredband är enda alternativet. Jag har pratat med vänner i Jönköping, Västerås och Norrtälje. Kostnaden för deras boende gör ju att man undrar vad fan man håller på med här i Stockholm. Jag skulle kunna köpa några terabyte mobilt data i månaden för prisskillnaden i boende Eller bo i ett slott istället för en städskrubb med 100Mbit

De som bor dyrt i storstäderna göder bara giriga fastighetsägare, det är däremot trist att det får förekomma begränsningar på uppkopplingar när teleoperatörerna får marknadsföra det som en ersättning till fast uppkoppling, det är grovt vilseledande och begränsningarna gör ju näten i det närmaste helt ointressanta numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Telenor?
Mossans gubbe fick ett byte från 3G till 4G fast med en begränsad hastighet, minns dock inte om det var 20 eller 40Mb/s men som sagt inget tak på surf.

Jag själv hade nöjt mig med 20Mb/s i dagsläget om det är utan tak.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp! visserligen kostar det lite mer i månaden än förut, men inte så farligt när man kan surfa skitsnabbt och hur mycket som helst!
Och det är 10-40MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Och det är 10-40MB/s

Normalhastighet är 10-40.
Kan bli både mer eller mindre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns ändå platser där det funkar dåligt.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/kunde-inte-r...
Och så tar de bort koppartrådarna också så på många ställen finns inga fungerande alternativ.

fan vad konstigt att det fanns 4g men att man inte kunde ringa, det bör iallafall gå med någon mjukvara på iallafall 4g telefoner så att man kan ringa med 4g. men otroligt dumt att inte ha vanliga telemastar där det ändå finns 4g!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonatanR:

fan vad konstigt att det fanns 4g men att man inte kunde ringa, det bör iallafall gå med någon mjukvara på iallafall 4g telefoner så att man kan ringa med 4g. men otroligt dumt att inte ha vanliga telemastar där det ändå finns 4g!

4G är endast data, det går inte att ringa via 4G näten, det kräver i så fall nån form av iptelefoni så att det blir datatrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.