Räkna ut storlek på elpanna :)

Permalänk
Inaktiv

Räkna ut storlek på elpanna :)

Hej!
Admin får gärna flytta tråden om jag har plaserat den fel.

Iallafall, jag har snart ett prov i elteknik, och har då fått instuderingsfrågor, som tränar oss på att räkna ut kwh m.m.

här är en instuderings fråga :

Hur stor elpanna (mätt i KW) behövs för att värma ett hus som behöver 4000 KWh en kall vintermånad?

Hur ska jag då räkna ut hur stor elpanna jag behöver? försök att förklara det så enkelt som möjligt!

PS DETTA ÄR INGEN LÄXA, DETTA ÄR ENDAST HUR JAG SKA RÄKNA UT STORLEK PÅ ELPANNOR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Hej!
Admin får gärna flytta tråden om jag har plaserat den fel.

Iallafall, jag har snart ett prov i elteknik, och har då fått instuderingsfrågor, som tränar oss på att räkna ut kwh m.m.

här är en instuderings fråga :

Hur stor elpanna (mätt i KW) behövs för att värma ett hus som behöver 4000 KWh en kall vintermånad?

Hur ska jag då räkna ut hur stor elpanna jag behöver? försök att förklara det så enkelt som möjligt!

PS DETTA ÄR INGEN LÄXA, DETTA ÄR ENDAST HUR JAG SKA RÄKNA UT STORLEK PÅ ELPANNOR.

Hur hög effekt måste pannan ha för att under en månad kunna leverera 4000 kwh?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Hur hög effekt måste pannan ha för att under en månad kunna leverera 4000 kwh?

räknade ut att pannan drar 5,37 kwh i timmen, vilket blir 128,88 kwh på en dag.
128,88 x 31 = 3995,28 kwh på en månad.
borde det inte bli 5,37 kwh i timmen?

Är inte alls bra på detta än så länge, men det kommer!

Permalänk
Medlem

1 kW = effekt, i detta fall 1000W.

1 kWh = effekt över tid, i detta fall 1000Wh, eller 1000W i en timme (eller 10W i 100h osv..)

Hur många timmar är det på en månad ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

1 kW = effekt, i detta fall 1000W.

1 kWh = effekt över tid, i detta fall 1000Wh, eller 1000W i en timme (eller 10W i 100h osv..)

Hur många timmar är det på en månad ?

24 x 31 = 744, så 744 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

räknade ut att pannan drar 5,37 kw i timmen, vilket blir 128,88 kw på en dag.
128,88 x 31 = 3995,28kw på en månad.
borde det inte bli 5,37kw i timmen?

En panna drar inte 5,37kW i timmen, antingen drar den 5,37kW, eller så säger man att den drar 5,37kWh per timme.

3995,28kW på en månad med 31 dagar blir 2972488,32kWh. (vilket ger dig en elräkning i månaden högre än vissa tjänar per år..)

Du måste kunna hantera skillnaden mellan kW och kWh, annars blir det totalt knas.

Lite som att inte kunna skilja på kvadratmeter och kubikmeter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

En panna drar inte 5,37kW i timmen, antingen drar den 5,37kW, eller så säger man att den drar 5,37kWh per timme.

3995,28kW på en månad med 31 dagar blir 2972488,32kWh. (vilket ger dig en elräkning i månaden högre än vissa tjänar per år..)

Har jag skrivit det rätt nu? tack för rättelsen!
Så om jag hade skrivit tex 6 kw så hade det varit för tex en hel dag?

Permalänk
Medlem

Om du ska få det helt rätt ska pannan dra 5,37kW. (vilket ger 5,37kWh per timme osv) Personligen hade jag tagit en panna på minst 8kW, för att klara skillnader över dygnet beroende på temperatur, genomsnittet säger inte allt om toppförbrukningen. Men komplicerar jag det för dig..

Man anger inte förbrukares effekt i kWh, utan man anger den i kW (eller W), tidsdelen beror på hur mycket man nyttjar förbrukaren.

En glödlampa på 25W drar bara 25W, har du på den en timme blir det 25Wh, har du på den tusen timmar blir det 25kWh, osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du ska få det helt rätt ska pannan dra 5,37kW. (vilket ger 5,37kWh per timme osv) Personligen hade jag tagit en panna på minst 8kW, för att klara skillnader över dygnet beroende på temperatur, genomsnittet säger inte allt om toppförbrukningen. Men komplicerar jag det för dig..

Man anger inte förbrukares effekt i kWh, utan man anger den i kW (eller W), tidsdelen beror på hur mycket man nyttjar förbrukaren.

En glödlampa på 25W drar bara 25W, har du på den en timme blir det 25Wh, har du på den tusen timmar blir det 25kWh, osv.

Detta är en sanning med modifikation då det förutsätter att du använder maxeffekt varje timma i en hel månad. Om pannan även producerar tappvatten så får du en ojämn förbrukning. Sedan får man även ta hänsyn till interna värmeavgivningar samt solinstrålning som gör att pannan med jämna mellanrum kan stega ner.

Men jag gissar på att man bortser från detta då det kräver lite mer indata samt en hel del beräkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men för att få ett snitt på 4000 kWh så måste pannan dra minst den effekten som är angiven ovan, dock bör den ha en högre effekt som sagt, annars får man en väldigt dålig reglering.

Alltså en panna på minst 6kW men gärna mer.

Dock är uträkningen gjord för att TS skall förstå principen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jojjeofc:

Har jag skrivit det rätt nu? tack för rättelsen!
Så om jag hade skrivit tex 6 kw så hade det varit för tex en hel dag?

Energi mäter vi i joule (J). Något som använder en joule per sekund säger vi kortare använder en watt (W):
   1 J ∕ s = 1 W
En watt uttrycker alltså "takten" i vilken energin omvandlas. Detta kallar vi effekt.

Låt säga att du vill tillföra energin 20 J till ett föremål. Oavsett om du gör detta på 10 sekunder eller 20 sekunder så har du tillfört lika mycket energi, men du behöver i snitt tillföra mer energi per tidsenhet för att lyckas göra det på 10 sekunder än på 20 sekunder. I andra ord så krävs det en högre effekt för att göra det på 10 sekunder än på 20 sekunder. Mer exakt så kräver det en medeleffekt på
   20 J ∕ 10 s = 2 J ∕ s = 2 W
i första fallet, och
   20 J ∕ 20 s = 1 J ∕ s = 1 W
i andra fallet.

Vad som är intressant för att ange hur hårt en värmepanna kan jobba är just hur mycket energi den kan avge per tidsenhet, dvs dess effekt, och den mäter vi i watt.

Hur mycket energi tillför vi ett hus om en värmepanna som jobbar i 1000 W får stå igång i 5 timmar? Här gör vi det lätt för oss och uttrycker detta helt enkelt i energienheten watt-timmar (Wh). 1000 W i 5 timmar ger energin
   1000 W ⋅ 5 h = 5000 Wh = 5 kWh
då "k" ju bara är ett prefix som betyder "tusen".

"Men joule var ju energienheten?" — ja, men vi kan översätta direkt mellan watt-timmar och joule genom att veta hur många sekunder det går på en timme. Om vi minns att en watt är en joule per sekund och att en timme är 3600 sekunder så får vi:
   1 Wh = 1 (J ∕ s) (3600 s) = 3600 (J ∕ s) ⋅ s = 3600 J
Eftersom vi har likhetstecken hela vägen så måste alla led beteckna samma storhet, dvs energi, och vi kan gå med på att watt-timmar också är just en energienhet, liksom joule, men med en skalfaktor däremellan.

Watt-timmar är lite av en smidighetsenhet som används i praktiska beräkningar för att det då ofta är lättare att göra överslagsberäkningar av just den typ du försöker göra. Samtidigt leder det till en del förvirring; exempelvis när SweClockers skrev en artikel om batterier för några dagar sedan och källan Engadget hade skrivit att batteriet innehöll "40 watts of electricity per kilogram", vilket är bländande inkorrekt. De hade i sin tur använt PC World som källa som hade skrivit att batteriet hade "an energy density of 40 watts per kilogram", vilket är lite närmre, men ändå komplett fel då watt som vi lärt oss inte är en energienhet, utan en effektenhet. Kan man komma förbi betalväggen och gå direkt till Natureartikeln som tidningsartiklarna refererar till så står det så klart att energidensiteten är 40 Wh ∕ kg, där tidningarna tog sig friheten att helt enkelt skippa "h" för att de kände för det. Gör inte det .

Se till att kunna skillnaden mellan begreppen "energi" och "effekt" och vad man mäter dessa storheter i för enheter så ska du se att det blir "självklart" att bolla runt dessa tal med lite övning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men för att få ett snitt på 4000 kWh så måste pannan dra minst den effekten som är angiven ovan, dock bör den ha en högre effekt som sagt, annars får man en väldigt dålig reglering.

Alltså en panna på minst 6kW men gärna mer.

Dock är uträkningen gjord för att TS skall förstå principen.

Helt rätt! Man ska inte dimensionera pannor från ett medelvärde. För att få rätt installerad effekt
så får man kolla på den totala förbrukningen på ett helt år. Ett år där utetemperaturen motsvarar ett normalår. Sen med hjälp av gradtimmar så kan du få ut vilken installerad effekt som behövs.

Men i verkligheten är det lite enklare då du redan har en panna där märkeffekten finns angiven på

OT så är nog svaret och sättet precis som du tidigare nämnt då det är en eluppgift
Skicint från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller om man kan mäta avgiven effekt under kallaste dagen.

Mitt hus kräver ex vis ca 12kW om det blir riktigt kallt.

Dock är snittet betydligt lägre....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eller om man kan mäta avgiven effekt under kallaste dagen.

Mitt hus kräver ex vis ca 12kW om det blir riktigt kallt.

Dock är snittet betydligt lägre....

Byggnader ackumulera även värme så maxeffekten kan komma lite när som helst under dagen. Men har man en mätare som redovisar maximal avgiven effekt under en period så fungerar det alldeles utmärkt! Förutsatt att mätningen sker under den kallaste perioden och pannan inte producerar varmvatten.

Permalänk
Inaktiv

tack så himla mycket för hjälpen grabbar!!
Riktikt schyst av er att hjälpa till, ett extra stort tack till phz med tanke på vilken bibel du skrev, stort tack!!

Men åter till det originala problemet.
Det används 4000 kWh i hushållet för att värma det under EN kall månad. ( jag räknar december månad, 31 dagar.)
31 dagar = 744 timmar.
4000 kWh / 744 = 5,37.
Alltså 5370w x 1 = 5370 Wh.
Elpannan drar alltså 5370 W på en timme,
SVARET är väll att jag då måste köpa en elpanna som klarar av att leverera 5,37 kWh?

Permalänk
Medlem

Nej.

Blanda inte in timmarna i effekten.

Annars blir det som att säga hur många liter milen din bil drar när någon frågar hur många hästkrafter motorn har..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jojjeofc:

tack så himla mycket för hjälpen grabbar!!
Riktikt schyst av er att hjälpa till, ett extra stort tack till phz med tanke på vilken bibel du skrev, stort tack!!

Men åter till det originala problemet.
Det används 4000 kWh i hushållet för att värma det under EN kall månad. ( jag räknar december månad, 31 dagar.)
31 dagar = 744 timmar.
4000 kWh / 744 = 5,37.
Alltså 5370w x 1 = 5370 Wh.
Elpannan drar alltså 5370 W på en timme,
SVARET är väll att jag då måste köpa en elpanna som klarar av att leverera 5,37 kWh?

Du kan göra det mycket lättare för dig om du behåller enheterna i dina uträkningar. Då ser du direkt om du är på rätt eller fel spår, för enheterna måste stämma (dvs beteckna samma storhet, med hänsyn tagen till eventuella skalfaktorer) i alla led. Du kan inte ha endast kW i vänsterledet och helt plötsligt få endast kWh i högerledet. Om du däremot multiplicerar en effekt i kW med en tid i h så får du ju just kWh.

Så, för att spana på dina uträkningar:

Skrivet av jojjeofc:

31 dagar = 744 timmar.

Ovanstående är OK att skriva (notera hur vi mäter tid i båda led), men vi har då "egentligen" hoppat över hur enhetsomvandlingen faktiskt går till. Du använder omvandlingsfaktorn 24 timmar/dag för att gå mellan enheterna, så egentligen räknar du:
   31 dagar = (31 dagar) ⋅ (24 timmar ∕ dag) = 31 ⋅ 24 timmar = 744 timmar
Omvandlingen här kan tyckas självklar, och jag skriver den bara för att på ett enkelt exempel illustera hur enheter och tal samspelar för att hela tiden stämma överens, och hur man konverterar mellan enheter genom att trycka in korrekta skalfaktorer.

En liten utflikning: att man får stoppa in en skalfaktor på detta sätt är för att den egentligen bara uttrycker det dimensionslösa talet 1: (24 timmar) ∕ (1 dag) = 1, eftersom det som står i täljare och nämnare är ekvivalent, och att multiplicera med en dimensionslös etta ("identitetsoperatorn", om man vill vara fin i kanten) är alltid OK.

Skrivet av jojjeofc:

4000 kWh / 744 = 5,37

Här blir det poängavdrag, för du har tappat enheter. I vänsterledet står det kWh, och i högerledet ingenting! Hur kan en energi bli till ingenting? Du har glömt enheten timmar, eller "h", i talet du delar med, vilket gör att du inte vet vilken enhet som ska dyka upp i högerledet, och har försökt släta över detta genom att inte skriva någonting. Detta är inte bara petimeteranmärkningar — du hade blivit av med reella provpoäng om du skrivit så, då det är inkorrekt och visar att du inte riktigt är med på vad som händer.

Skriv i stället:
   Nödvändig effekt:   4000 kWh ∕ 744 h = 5.37 kW
Notera återigen hur enheterna stämmer: "h":na i vänsterledet tar ut varandra och kvar har vi kW i högerledet. Om du inte kan mäta det i watt så är det inte ens en effekt.

Nu har du räknat ut vilken effekt din panna som minst behöver, så egentligen är du klar (om det ska innefatta överdimensionering och andra faktorer så är du inte klar, men du är åtminstone klar med den initiala matematiken). Men eftersom det slarvats med enheterna så vet du inte att du är klar, utan du fortsätter att räkna på .

Skrivet av jojjeofc:

Alltså 5370w x 1 = 5370 Wh

"W", inte "w". Stora/små bokstäver har betydelse i enheterna (fysiker bryr sig inte nämnvärt om du skriver "efeckt" eller "enörschij" (men gör inte det ), men det blir ramaskri om du fuskar med enheterna).

Återigen så ser vi att enheterna inte stämmer: du har en effekt (W) i vänsterledet, och helt plötsligt en energi (Wh) i högerledet. Du har glömt att ange enheten för den timme du stoppar in i beräkningen, vilket gör att det ser ut som "magi" där enheter dyker upp ur intet. Det är inte magi, och det är viktigt att visa detta.

Uträkningen är dock onödig. Vi vet att en enhet med effekten 5370 W på en timme ger energin 5370 Wh — denna smidiga relation är anledningen till att vi använder enheten Wh till att börja med.

Skrivet av jojjeofc:

Elpannan drar alltså 5370 W på en timme

Undvik odefinierade ord som "drar", då du inte riktigt vet om du menar energi, effekt eller något annat. Som du uttrycker dig här verkar du fortfarande tro att W är en energienhet, vilket det inte är. En enhet med effekten 5370 W "drar" energin 5370 J varje sekund; om den får stå och göra detta i en timme så har den sammanlagt "dragit" energin 5370 Wh. Gör den det i 2 timmar så har den "dragit" energin 2 h ⋅ 5370 W = 10 740 Wh.

Notera att "dragit" kan syfta på lite av varje, och alltså inte är ett bra ord att använda på egen hand. Kombinera det med att tydligt säga om det handlar om energi eller effekt.

Skrivet av jojjeofc:

SVARET är väll att jag då måste köpa en elpanna som klarar av att leverera 5,37 kWh?

Nej, det är inte speciellt relevant hur mycket energi pannan klarar av att leverera totalt. Ett glödlampa klarar av att leverera 5.37 kWh om den står igång tillräckligt länge (en glödlampa på 60 W (är detta energi eller effekt?) som står igång i 89.5 h, för att vara mer exakt), men du kan inte värma upp en hel villa enkom med en glödlampa i källaren. Du vill veta effekten på pannan.

Så återigen: lägg krut på att förstå skillnaden mellan effekt och energi, vad de mäts i, och öva på att manipulera enheter så gör du dig själv en stor tjänst, och blir snabbt bättre än både Engadget och PC World .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.