Fläkt ansluten till CPU fläktplats problem

Permalänk
Medlem

Fläkt ansluten till CPU fläktplats problem

Hejsan!

Vill först och främst be om ursäkt ifall jag använder fel uttryck då jag har inte 100% koll på alla ord, särskilt när det kommer till svenskan.

Iallafall, på sistone så har jag börjat märka av att min CPU fläkt har låtit mer då den alltid höll sig runt 1200-1300 RPM vilket lät lite för mycket för mig när jag lurkade runt på nätet.

Jag kollade runt en del, videos etc, och försökte adjustera fläkt RPM - men utan framgång.

Det jag har prövat hittills är:

* Speedfan
* ASUS Ai Suite Fan Xpert2 ( Säger att CPU fläktens hastighet inte kan kontrolleras - bild - http://i.imgur.com/fK54OKZ.jpg )
* BIOS

Jag tänkte att det kanske var något fel med fläkten, så jag prövade att ansluta CPU fläkten till Chassi fläkt connectors istället och det gjorde så att jag kunde adjustera hastigheten på CPU fläkten.

Men det nya problemet är att jag måste ha en fläkt ansluten till CPU fläkt connectorn för annars vill inte datorn startas pga CPU fläkt problem (att den inte finns).

Så det jag har just nu är en av mina chassi fläktar som låter lite mindre i CPU fläkt connectorn och mina två CPU fläktar har jag till Chassi fläkt connectors.

Använder för närvarande:

CPU fläkt - Noctua NH-U9B SE2

Moderskort - ASUS P8Z77-V Pro

Chassi fläkt - be quiet! ShadowWings SW1 140mm mid speed

Jag kan mycket möjligen ha gjort fel när jag testat med Speedfan, men jag tror inte det kommer funka då det inte funkar med ASUS Fan Xpert 2 (Fan Xpert2 kan ändra hastigheten på CPU fläkten nu när den är ansluten till Chassi Fläkt connectors på moderskortet).

All hjälp uppskattas hjärtligt!

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Är de bara att den varnar om processor fläkten som du vill ha bort går de stänga av i bios. Du får kolla runt där.
Men den ska gå styra även när den är kopplad i cpu uttaget, prova att ställa om den på voltage control eller vad dom har valt att kalla de.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Nej, varningen är skitsamma.

Grejen är att problemet hade löst sig om det inte vore för att jag måste ha en fläkt i CPU fläkt connectorn (vad tusan kallar man det ens?), och när jag har en fläkt i den connectorn så drar den på typ max konstant.

Vilket låter och är onödigt när jag ändå inte gör något krävande. Sitter jag o surfar så vill jag hellre ha det tyst bara.

Får väl leka runt lite mer med voltage control antar jag.. Några förslag på hur mycket? Borde nog läsa på lite mer innan jag leker runt så jag inte skadar något, fast vet inte hur lätt det är att fucka upp något i bios med voltage.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Är fläkten som sitter på CPU en 4-pins PWM fläkt då

3-pin:

-- 12V
-- GND
-- Tach

4-pin:

-- 12V
-- GND
-- Tach
-- PWM

Tach är en signal från fläkten till moderkortet/kontrollern som säger hur fort den snurrar.

PWM är en signal från moderkortet/kontrollern som säger åt fläkten hur fort den ska snurra. Från moderkortet är signalen open-collector och dras hög av fläkten till 5 eller 3.3V.

Ahh, såg nu vilken fläkt du hade :), min rpm är 1000 på denna så under det kan du nog inte gå.
Låter fläkten pga dålig lagring så är det bara byta den

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS om det inte går att ställa om CPU_FAN (eller vad det nu står) till "Advanced".
Då vaknar det nog till liv så att du kan styra en 3-pins fläkt med cpu-fläkt uttaget.

(funkar på z87 moderkort åtminstone vet jag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte 4 pin. Vet inte om jag har 4 pin tillgängligt till de fläktarna. Så jag behöver 4 pin för att justera CPU fläktens hastighet?

Hur kommer det sig då att jag kan justera fläktarna när de är ipluggade med 3 pin på chassis connectors?

Skrivet av Roger W:

Kolla i BIOS om det inte går att ställa om CPU_FAN (eller vad det nu står) till "Advanced".
Då vaknar det nog till liv så att du kan styra en 3-pins fläkt med cpu-fläkt uttaget.

(funkar på z87 moderkort åtminstone vet jag)

Skall ge det ett försök, brb

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kolla i BIOS om det inte går att ställa om CPU_FAN (eller vad det nu står) till "Advanced".
Då vaknar det nog till liv så att du kan styra en 3-pins fläkt med cpu-fläkt uttaget.

(funkar på z87 moderkort åtminstone vet jag)

Kollade igenom BIOS ganska så rejält, hittade ingen.

I BIOS så reagerar den inte när man ändrar inställningar för CPU fan.

Alternativen man kan välja mellan är: Standard, Silent, Turbo, Manual - Men ingen spelar någon roll då det inte gör någon skillnad.

Det knasiga är att jag minns att datorn var mycket tystare förut.. Eller så kanske jag bara har blivit känsligare helt plötsligt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Ahh, såg nu vilken fläkt du hade :), min rpm är 1000 på denna så under det kan du nog inte gå.
Låter fläkten pga dålig lagring så är det bara byta den

Grejen är ju att just nu så har jag min CPU fläkt (Noctua) ansluten till Chassi fläkt, och där kan jag ha 0-1300 RPM fritt med hjälp av AI Suite Fan Xpert 2 mjukvaran.

Men jag kan inte adjustera fläkten som är ansluten till CPU fläkt platsen.

Problemet är att jag måste ha en fläkt ansluten till CPU fläkt platsen för annars så startas inte datorn efter BIOS/startskärmen.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

När det gäller PWM, är det inte ett måste om man vill göra fläktprofiler i förhållande till rådande CPU temp?

Har du varit inne i BIOS under Q-Fan ?, där ställer du in olika profiler i CPU Q-Fan och Chassie Q-Fan,
finns 4 olika profiler vardera, standard, silent, turbo och manual, detta under förutsättning
att du slagit på funktionen i BIOS

Kap 3-29 i moderkortsmanualen

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

När det gäller PWM, är det inte ett måste om man vill göra fläktprofiler i förhållande till rådande CPU temp?

Har du varit inne i BIOS under Q-Fan ?, där ställer du in olika profiler i CPU Q-Fan och Chassie Q-Fan,
finns 4 olika profiler vardera, standard, silent, turbo och manual, detta under förutsättning
att du slagit på funktionen i BIOS

Som sagt, fläkten som är ansluten till CPU fläkt uttaget funkar inte. Använder 3 pin, behöver kanske använda 4 pin istället? Vet inte riktigt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Är cpufläkten heldöd, kan det väl vara att antingen är funktionen i BIOS avslagen eller så kanske du använder en profil
som matar ut för lite ström till fläkten ?, går väl ställa in ett min på 600rpm tror jag det är och din Noctua kräver ett min på 1000rpm för att
överhuvudtaget fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Som sagt, fläkten som är ansluten till CPU fläkt uttaget funkar inte. Använder 3 pin, behöver kanske använda 4 pin istället? Vet inte riktigt.

Många moderkort, speciellt dom som är några få år gamla, kan inte hantera 3 pins fläktar anslutna till CPU_Fan, vad som händer är att fläkten går i full fart och kan inte styras på något sätt.

Byt CPU fläkten till en PWM styrd så löser det sig, och sen kan du via bios ställa in den som du vill.

Nyare moderkort brukar vara lite mer flexibla när det gäller 3 och 4 pinsfläktar och man kan ändra hur dessa fläkt headers ska fungera, DC mode eller PWM

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Är cpufläkten heldöd, kan det väl vara att antingen är funktionen i BIOS avslagen eller så kanske du använder en profil
som matar ut för lite ström till fläkten ?, går väl ställa in ett min på 600rpm tror jag det är och din Noctua kräver ett min på 1000rpm för att
överhuvudtaget fungera.

Na, använder 3 pin på både och, ska tydligen vara därför jag inte kan adjustera hastigheten på fläkten som är ansluten till CPU fläkt uttaget.

Ingen fläkt som ej funkar, alla funkar finfint.

Vad menar du med att den kräver ett min på 1000 rpm för att överhuvudtaget fungera? Nu när jag har den ansluten till chassi fläkt uttaget är de igång på under 1000 rpm.

Skrivet av ggustavsson:

Många moderkort, speciellt dom som är några få år gamla, kan inte hantera 3 pins fläktar anslutna till CPU_Fan, vad som händer är att fläkten går i full fart och kan inte styras på något sätt.

Byt CPU fläkten till en PWM styrd så löser det sig, och sen kan du via bios ställa in den som du vill.

Nyare moderkort brukar vara lite mer flexibla när det gäller 3 och 4 pinsfläktar och man kan ändra hur dessa fläkt headers ska fungera, DC mode eller PWM

Mm, fick nyss höra det då jag snackade med Inet support. Verkar som om jag behöver en fläkt med PWM (4pin) om jag vill kunna justera fläkten som är ansluten till CPU uttaget.

Kanske drar och köper en 4-pin fläkt då för en liten slant, borde lösa problemet.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Hedersmedlem

Den processorkylaren har 3-pinsfläktar om jag förstått det rätt (alltså ej PWMstyrda fläktar). Och du har ett Asusmoderkort och använder Fan Xpert2. Då verkar det rätt lovande tycker jag.

Jag har en liknande uppsättning med en noctua nh-d14 med 3pinfläkt och har haft framgång på två olika z87moderkort (z87-a och z87 gryphon) från asus att reglera processorfläkten med fläktkurva trots avsaknad av pwm. Jag tyckte också att processorfläkten lät lite mycket nämligen. För detta användes Fan Xpert2 och lite bios settings.

Men jag behöver kolla lite närmre på hur jag gjort detta för jag kommer faktiskt inte ihåg exakta settings.

Men något i stil med att ställa fan mode på advanced i bios så att man får justera fläkthastigheten utan PWM.
Därefter hade fanxpert 2 lite inställningar för att reglera 3-pinsfläktarna efter temperaturer ändå.

Återkommer när jag har lite mer utförlig beskrivning (ikväll troligen).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den processorkylaren har 3-pinsfläktar om jag förstått det rätt (alltså ej PWMstyrda fläktar). Och du har ett Asusmoderkort och använder Fan Xpert2. Då verkar det rätt lovande tycker jag.

Jag har en liknande uppsättning med en noctua nh-d14 med 3pinfläkt och har haft framgång på två olika z87moderkort (z87-a och z87 gryphon) från asus att reglera processorfläkten med fläktkurva trots avsaknad av pwm. Jag tyckte också att processorfläkten lät lite mycket nämligen. För detta användes Fan Xpert2 och lite bios settings.
...
Men något i stil med att ställa fan mode på advanced i bios så att man får justera fläkthastigheten utan PWM.
Därefter hade fanxpert 2 lite inställningar för att reglera 3-pinsfläktarna efter temperaturer ändå.

Jepp, samma tanke som jag hade, och nämnde tidigare, men jag börjar tro att det inte går att fixa på ett Z77 moderkort
Jag kollade lite i manualen till Z77 brädan och där finns inte "advanced" läget på CPU Qfan Control av vad jag kan se.
Så det är kanske kört att kontrollera 3pins fläkt via cpu ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, samma tanke som jag hade, och nämnde tidigare, men jag börjar tro att det inte går att fixa på ett Z77 moderkort
Jag kollade lite i manualen till Z77 brädan och där finns inte "advanced" läget på CPU Qfan Control av vad jag kan se.
Så det är kanske kört att kontrollera 3pins fläkt via cpu ...

Ja jäklar. Det var en z77bräda. Såg en 8 i namnen till noderkortet och kollade inte närmre. Ja då var det inte så säkert längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled