Abonnemang/tjänst.

Permalänk
Medlem

Abonnemang/tjänst.

Namnger inte företaget just nu, eftersom jag inte fått svar från dem än, men tänkte kolla vad andra tycker.

För 5 månader sedan fick jag ett erbjudande på en tjänst, från företaget som jag har varit kund hos en längre tid, gratis i 6 månader och sedan 6 månader till ordinarie pris, bindningstid 12 månader och en månads uppsägningstid. Så jag tackade ja till erbjudandet, och det har fungerat bra.

Förra veckan blev jag uppringd av företaget. "Som tack för att du varit kund hos oss så länge vill vi nu erbjuda dig en tjänst (samma tjänst som ovan), gratis i 6 månader och sedan 6 månader till ordinarie pris, bindningstid 12 månader och en månads uppsägningstid." Så jag tackade ja till erbjudandet, men när jag nu fick bekräftelsen via mejl så står det: Gratis i 6 månader och fullpris i 13 månader. De har med andra ord lagt på de kvarvarande tiden på det tidigare tecknade avtalet, men det var inget som togs upp under samtalet.

Kan de göra så?

Det var ju de som ringde, och erbjöd ändringen av ett redan tecknat abonnemang, borde det inte då vara så att det gamla avtalet förverkats i.o.m. att de kommer med ett nytt erbjudande?

/
Cicci

Permalänk
Medlem

Låter ganska logiskt eftersom det är frågan om en förlängning av redan befintligt avtal.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Var ju aldrig tal om att det var en förlängning. I så fall skulle de väl sagt: Hej, vi vill förlänga din tjänst i 1 år, då får du de kommande 6 månaderna gratis. Men det sa de inte.

Permalänk
Medlem

För det första var det nog inte en anställd på företaget som ringde utan ett callcenter som säljer åt företaget ifråga.

För det andra låter det rimligt att förlänga din abonnemangstid, men är du missnöjd och inte vill ha samma deal som tidigare kan du ju ångra dig och betala ut din gamla bindningstid.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Jadu, det mest logiska är ju att det under hela perioden blir att du har en gratis tjänst i 12 månader och en betalad tjänst i 12 månader. Det låter ju ologiskt att du använt dina sex gratismånader och sen ska du få ytterligare sex gratismånader utan någon motprestation. Dock är det lika ologiskt om du enbart skulle få totalt sex gratismånader och sedan få betala för ytterligare 12 under hela perioden.

Så om det är det första som gäller är det väl det fullt rimliga.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)