Dator uppför sig väldigt konstigt vid idle

Permalänk
Medlem

Dator uppför sig väldigt konstigt vid idle

Hej

När jag spelar eller surfar eller är allmänt aktiv vid datorn så funkar den hur smidigt som helst.

Dock har jag lagt märke till att vid varje 1:02 minut när jag INTE gör något vid datorn, alltså bara sitter och glor på skärmen, rör ej musen/tangentbordet osv så börjar datorn lagga fast och jag hör hur temperaturen stiger i grafikkortet (kan bekräftas då jag testade speedfan medan jag var idle).

Med andra ord så ökar tempen och datorn laggar fast när jag är i idle. Detta försvinner så fort jag rör musen det minsta lilla efter ett fåtal sekunder. Jag har ingen aning vad detta kan vara och jag skulle helst vilja fixa detta för om jag ska se film exempelvis så kommer det vara omöjligt då datorn laggar fast.

Någon som har en aning?

Permalänk
Medlem

Tog en print på aktivitetshanteraren innan jag gick idle och sedan efter 1 minut och märkte att en processor öppnades vid namnet:
''conhost.exe'' som tog 17000 kb arbete. Vad jag läst så är conhost.exe ganska safe, men i detta fall så hade jag 2 stycken öppna nu. Kan detta vara problemet? Är det något virus som snor prestanda till något?

Permalänk
Medlem

Kolla vilka tjänster som går under conhost.exe, kan du göra genom resursövervakaren. Sen kan det va bra att veta vilket operativsystem du har

§5 (svar på bump)
Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt att ge några säkra råd när det gäller conhost.exe om man inte är expert på detta, men om jag förstår rätt så skall windows endast ha en conhost.exe som skall ligga i mappen System32 och enligt denna sida går det inte att stänga av den http://utanvirus.se/askit/conhost-exe-virus-adwaremojlig-troj...

Men om du har 2st conhost.exe så misstänker jag att det är något virus eller något fel i windows, läs mer på denna sida och läs även kommentarerna under artikeln http://www.file.net/process/conhost.exe.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för att ni försökte hjälpa mig, problemet löstes när jag fick reda på vilket slags virus det var

Om någon i framtiden har samma problem så bör ni misstänka bitcoinminer trojan, som startar när personen vid datorn är oaktiv och det käkar upp er prestanda.

Togs bort effektivt med malwarebytes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLyte:

Tack för att ni försökte hjälpa mig, problemet löstes när jag fick reda på vilket slags virus det var

Om någon i framtiden har samma problem så bör ni misstänka bitcoinminer trojan, som startar när personen vid datorn är oaktiv och det käkar upp er prestanda.

Togs bort effektivt med malwarebytes!

Har du nyligen laddat hem eller uppdaterat uTorrent? http://www.engadget.com/2015/03/06/utorrent-bitcoin-miner/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har du nyligen laddat hem eller uppdaterat uTorrent? http://www.engadget.com/2015/03/06/utorrent-bitcoin-miner/

Ifall inte Windows Update uppdaterat uTorrent automatiskt (vilket givetvis inte ska hända) så har jag nog inte rört uTorrent. Hade dock detta problem för ett par månader sedan som löste av sig själv eftersom det inte hände igen. Mycket möjligt att det är samma som spökade nyss. I vilket fall så är det väldigt fult av skaparna att installera mjukvaran utan tillåtelse och hävda att det inte är ett virus.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad enligt §4*

Observera att det, av rättviseskäl, ej är tillåtet att bumpa. Det är dock tillåtet att uppdatera tråden med ny och relevant information, se §4:

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers btw
/moderator

Skrivet av eLyte:

Och jag trodde att denna sidan var fylld med folk som kan datorer och virus?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...