Dator startar ej efter ny processor / bios

Permalänk
Medlem

Dator startar ej efter ny processor / bios

Jag har moderkortet Gigabyte z87x D3H och processorn i5 4670k. Köpte en i7 4790k och mitt moderkort ska funka med det med bios version F8.

Jag satte i allt korrekt med nya processorn men datorn startade ej. Fläktarna gick igång i 4 sekunder sen starta den om sig själv och så höll den på så tills jag stängde av.

Jag satte då in min gamla för att kolla bios version, jag hade f7. Jag laddade då ner f8 ifrån deras hemsida och uppdaterade bios. Den gick till 100% och starta om sig och nu har jag samma problem med min i5 processor också.

Jag tyckte det var lustigt men satte in min nya processor men problemet kvarstår. Och nu fungerar det inte med i5 heller.

Hur ska jag göra för att få igång allt? Åtminstone med i5an.

Permalänk
Medlem

Hittade detta:

You can try this, but if doesn't work than it is RMA time. Plus just tell them that board just failed.

I tried somethings on mine and ever time it booted but with a black screen. From removing the power plug to the CPU, remove memory, & unplug the power to the video card, Here is something you can try.

Try this. Make sure to follow directions carefully and exactly. If it does not work the first time try it again.

BIOS Recover Method Via Manually Invoking BACKUP BIOS Auto-Recovery
Using Power Supply - On/Off Switch

It is possible to make the BIOS Auto-Recovery kick in (Dual BIOS) and re-flash the MAIN BIOS with the contents of the BACKUP BIOS.

This is a simple and easy method for anyone to try before having to resort to other more difficult methods, or a RMA.

1. Shut off the power supply using the switch on the back of the PSU, wait 10-15 seconds.
2. Press and hold the case Power On swtich, then while still holding turn on the power supply from the switch on the rear.
3. Still holding the case power on switch, the board will start, once it does release the case power on switch and shut off the power supply via the switch on the read of the unit. (Do the latter two parts as quickly as you can once the board starts)
4. The board will shut down.
5. Turn the power supply back on using the switch on the rear of the unit.
6. Turn on the motherboard by pressing the case power on button.

Once the board starts this time you should see the Gigabyte splash screen, or POST page, then the Auto-Recovery from Dual BIOS will kick in. You will see a checksum error, and then recovery from BACKUP BIOS will begin. Once it is done reboot your machine and enter the BIOS and load optimized defaults then save/apply/reboot back to BIOS.

Now you are done, and will be using whatever BIOS was in your BACKUP BIOS, From there you can attempt whatever you were previously trying, or update your BIOS to the latest version.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hittade också den länken Men dessvärre fungerade det inte. Jag testade ha en skruvmejsel röra pinnarna på clear_cmos men funkar ej heller. Ska försöka få ut batteriet nu.

Att ta ut och sätta in batteriet hjälpte inte heller.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovajaja:

Hittade också den länken Men dessvärre fungerade det inte. Jag testade ha en skruvmejsel röra pinnarna på clear_cmos men funkar ej heller. Ska försöka få ut batteriet nu.

Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen när du nollställer på de olika sätten. När du ändå väntar så kan du lika gärna testa båda sätten samtidigt. Ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Om det inte funkar testar du att vänta längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen när du nollställer på de olika sätten. När du ändå väntar så kan du lika gärna testa båda sätten samtidigt. Ta det lugnt så den hinner bli nollställd. Om det inte funkar testar du att vänta längre.

Tack för tipset. Kabeln var utdragen när jag testade. Jag hade ute batteriet i 10 minuter. Ska jag vänta längre?

Testade me 30 min nu utan någon tur. Det fungera hur bra som helst med i5an i innan bios update. Varför fungerar det inte att ta bort batteriet? Kan moderkortet har gått sönder för att jag uppdatera bios?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tro att något gått snett när du uppdaterade BIOSen.

Ditt moderkort ska ha dual bios, så på något sätt ska du kunna switcha över till backup-BIOS så att du kan få igång datorn och sedan bränna om huvud-BIOS'en. Konsultera din manual.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!