Intel Compute Stick på väg till svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem

Hade vart bättre för Intel och sluta använda atom som namn, då kanske folk hade slutat förutsätta att alla atom har exakt samma gamla skitprestanda... Har en Minix neo X8-H plus och en z3745 baserad platta och den senare är nåt jävulskt mycket snabbare men bägge klarar med bravur all typ av media konsumtion.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är en laptop i det lägre prissegmentet så det sitter en rätt seg intel i den. En Celeron eller Pentium av något slag men prestandan där var inte det stora problemet eftersom datorn mest används för just Facebook och slösurf. Prestandaproblemen var alltså inte relaterade till CPU utan det var uppenbart att det var RAM som tog slut. Räckte med att titta på Task Manager för att hitta felet. Med Firefox igång och ett par tabbar så orkade datorn inte med mer. Ska man sen dessutom öppna en PDF så höll på att hänga sig för det var så segt. Allt detta försvann när laptopen fick mer minne. Att slänga ut allt bloat var det första jag gjorde. Stängde även av massa fluff i Windows som transparenta fönster. Att lägga 1000 kr på en SSD som hade gjort problemet lite bättre kändes onödigt när en extra sticka RAM kostade 200 kr. Visst, man får inte samma boot-tider och snabba programstarter men poängen var att få Windows att sluta försöka stänga av Firefox varje gång man försökte byta flik.

aldrig haft de problemen med 2 gb ram, körde en htpc i över 1 år med 2 gb ram utan några bekymmer vid vanligt htpc användande*, länge sen jag körde firefox och det slutade jag med för att den sög minne och gjorde hela datorn allmänt seg sen dess har jag kört chrome. för mig känns det helt främmande att inte klara sig i win7 med 2gb ram.
kanske ska kika på firefox igen, kan det vara ram boven möjligen? känns som de borde fixat sådant vid det här laget.

* youtube, surfa, xbmc, streama från server, spela enklare spel mm

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aka_The_Barf:

aldrig haft de problemen med 2 gb ram, körde en htpc i över 1 år med 2 gb ram utan några bekymmer vid vanligt htpc användande*, länge sen jag körde firefox och det slutade jag med för att den sög minne och gjorde hela datorn allmänt seg sen dess har jag kört chrome. för mig känns det helt främmande att inte klara sig i win7 med 2gb ram.
kanske ska kika på firefox igen, kan det vara ram boven möjligen? känns som de borde fixat sådant vid det här laget.

* youtube, surfa, xbmc, streama från server, spela enklare spel mm

Jag är inte ensam om att tycka att 2 GB RAM är för lite. Det har nämnts i ett antal tester av billiga datorer och surfplattor här på Sweclockers också. Det är för snålt med 2 GB och det är rätt irriterande då det inte lägger på så mycket på priset att peta in 4 GB RAM. Men de är så extremt prispressade att varenda krona räknas vilket tyvärr gör att enheterna känns omotiverat slöa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

aldrig haft de problemen med 2 gb ram, körde en htpc i över 1 år med 2 gb ram utan några bekymmer vid vanligt htpc användande*, länge sen jag körde firefox och det slutade jag med för att den sög minne och gjorde hela datorn allmänt seg sen dess har jag kört chrome. för mig känns det helt främmande att inte klara sig i win7 med 2gb ram.
kanske ska kika på firefox igen, kan det vara ram boven möjligen? känns som de borde fixat sådant vid det här laget.

* youtube, surfa, xbmc, streama från server, spela enklare spel mm

Jag har kört på 2Gb också ett tag, men var lite slött jämfört med XP.

Skrivet av Zotamedu:

Jag är inte ensam om att tycka att 2 GB RAM är för lite. Det har nämnts i ett antal tester av billiga datorer och surfplattor här på Sweclockers också. Det är för snålt med 2 GB och det är rätt irriterande då det inte lägger på så mycket på priset att peta in 4 GB RAM. Men de är så extremt prispressade att varenda krona räknas vilket tyvärr gör att enheterna känns omotiverat slöa.

Gb för 64 bitars är i det minsta laget, jag gick från XP till win 7 på 2Gb sticka (inte två utan bara en). Gick köra flera flika uppe i FF och multitaska med ett spel på detta, men var så klart inget bra flyt (var bättre flyt i XP på 2Gb än win 7), 64 bitas äter extra ram dessutom. Så satte i ett till rätt snart efter (minimum krav var då 2Gb för 64 bitars och 32 bitas 1Gb). Kör man 32Bitars tror jag det fungerar okej med 2Gb.

Men låter man os:et sträcka på sig (har 4Gb eller mer), så tar os:et gärna 2Gb för sig själv (64 bitars då).

Så jag får faktiskt hålla med båda här Tror win 7 32 bitas fungerar lika bra som XP på 2Gb. Men inte 64 bitars.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är inte ensam om att tycka att 2 GB RAM är för lite. Det har nämnts i ett antal tester av billiga datorer och surfplattor här på Sweclockers också. Det är för snålt med 2 GB och det är rätt irriterande då det inte lägger på så mycket på priset att peta in 4 GB RAM. Men de är så extremt prispressade att varenda krona räknas vilket tyvärr gör att enheterna känns omotiverat slöa.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag har kört på 2Gb också ett tag, men var lite slött jämfört med XP.

Gb för 64 bitars är i det minsta laget, jag gick från XP till win 7 på 2Gb sticka (inte två utan bara en). Gick köra flera flika uppe i FF och multitaska med ett spel på detta, men var så klart inget bra flyt (var bättre flyt i XP på 2Gb än win 7), 64 bitas äter extra ram dessutom. Så satte i ett till rätt snart efter (minimum krav var då 2Gb för 64 bitars och 32 bitas 1Gb). Kör man 32Bitars tror jag det fungerar okej med 2Gb.

Men låter man os:et sträcka på sig (har 4Gb eller mer), så tar os:et gärna 2Gb för sig själv (64 bitars då).

Så jag får faktiskt hålla med båda här Tror win 7 32 bitas fungerar lika bra som XP på 2Gb. Men inte 64 bitars.

klart man INTE kör 64 bitars om man har under 3.5gb ram, helt onödigt och drar för mkt resurser i onödan. men aldrig varit med om att win7 gått så segt att den nästan hängt sig på 2gb ram som zotamedu beskriver att moderns dator gjorde.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

klart man INTE kör 64 bitars om man har under 3.5gb ram, helt onödigt och drar för mkt resurser i onödan. men aldrig varit med om att win7 gått så segt att den nästan hängt sig på 2gb ram som zotamedu beskriver att moderns dator gjorde.

Nej, har inte häller märkt det på 2Gb snarare att det var segare än det borde. körde då 7200rpm disk Jo, hade inte så mycket i budget och trodde det skulle funka (tyckte ju då win 7 var dyrt) Ville inte köpa 32bitars licens, utan var så förseende att köpa direkt 64 bitars (hade tänkt på sikt uppgradera datorn i alla fall). Sitter kvar än idag med samma licens flera år senare, med betydligt modernare burk än AM2 plattformen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aka_The_Barf:

klart man INTE kör 64 bitars om man har under 3.5gb ram, helt onödigt och drar för mkt resurser i onödan. men aldrig varit med om att win7 gått så segt att den nästan hängt sig på 2gb ram som zotamedu beskriver att moderns dator gjorde.

Laptopar levereras generellt med 64-bit. Antar att de inte orkar köra olika versioner i produktionen då olika modeller i samma serie har olika hårdvara. Jag orkar inte installera om Windows till 32-bit. Det var för övrigt inte Windows i sig som gick segt utan Firefox. Windows fråga däremot om programmet hade hängt sig för att det inte svarade. Detta var tydligen för att det var tvunget att arbeta mot en 5400 rpm hårddisk istället för RAM.

Sen tycker jag fortfarande att 2 GB är för lite för en dator som ska användas för generella saker. Dedikerad HTPC är väl lugnt eftersom det generellt inte drar så mycket RAM att bara titta på film. Har för mig att XBMC drog en 250 MB ungefär senast jag tittade. Dropbox tuggar i sig 100 MB också och att stänga ner det är ju tämligen dumt då man tappar poängen med dropbox. Skype tar 250 MB.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, har inte häller märkt det på 2Gb snarare att det var segare än det borde. körde då 7200rpm disk Jo, hade inte så mycket i budget och trodde det skulle funka (tyckte ju då win 7 var dyrt) Ville inte köpa 32bitars licens, utan var så förseende att köpa direkt 64 bitars (hade tänkt på sikt uppgradera datorn i alla fall). Sitter kvar än idag med samma licens flera år senare, med betydligt modernare burk än AM2 plattformen

lite ram och 64 bit kan bli lite slött, har själv alltid som regel att köra 32bit om det alternativet finns till datorer med mindre än 3.5gb ram. vi nördar uppgraderar så ofta att det är lika bra att ta det bästa eftersom om det går dåligt så dröjer det inte länge innan vi fixar det. gösta 57år skiter nog i vilket bara datorn rullar som den ska så länge som möjligt.

Skrivet av Zotamedu:

Laptopar levereras generellt med 64-bit. Antar att de inte orkar köra olika versioner i produktionen då olika modeller i samma serie har olika hårdvara. Jag orkar inte installera om Windows till 32-bit. Det var för övrigt inte Windows i sig som gick segt utan Firefox. Windows fråga däremot om programmet hade hängt sig för att det inte svarade. Detta var tydligen för att det var tvunget att arbeta mot en 5400 rpm hårddisk istället för RAM.

Sen tycker jag fortfarande att 2 GB är för lite för en dator som ska användas för generella saker. Dedikerad HTPC är väl lugnt eftersom det generellt inte drar så mycket RAM att bara titta på film. Har för mig att XBMC drog en 250 MB ungefär senast jag tittade. Dropbox tuggar i sig 100 MB också och att stänga ner det är ju tämligen dumt då man tappar poängen med dropbox. Skype tar 250 MB.

Ja man får välja sina program väl, vill ju inte ha något som ligger och äter ram i onödan, själv kör jag varken skype eller dropbox förutom skype på speldatorn men den har onödigt mkt ram eftersom jag nästan uteslutande spelar på den.
på min intel nuc som jag har som htpc har jag 8gb ram men ville ha maximal prestanda så jag kör 32bit och använder bara 3.5gb ram och har minimalt med program och det är den snabbaste datorn i hushållet trots mediokra komponenter, tror det är SSD'n som står för magin där

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hmm, beroende på vad man gör så är väl en Android TV box för mindre pengar samt bättre hårdvara ett bättre val? om man då inte MÅSTE köra Windows av någon anledning? som det redan sagts så är ett pris över 1000kr lite väl mycket.

Måste inte köra eller köpa något alls, men för mig så är en ARM-sticka med Android ganska helt ointressant.

En Intels Atom-sticka med full Windows är däremot intressant om det kommer till ett lite vettigare pris än denna ifrån Intel. Kommer säkert fler, och Intel som nog vill starta det hela genom att släppa en "standard" och ny produktkategori på marknaden (vill nog inte vara billigast och konkurrera ut sina CPU-kunder).

Gillar dock att de släppt denna - ser många olika applikationer man kan ha den till. En helt annan frihet än att vara begränsad till ARM och till mobilsystem (som nuvarande stickor).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Laptopar levereras generellt med 64-bit. Antar att de inte orkar köra olika versioner i produktionen då olika modeller i samma serie har olika hårdvara. Jag orkar inte installera om Windows till 32-bit. Det var för övrigt inte Windows i sig som gick segt utan Firefox. Windows fråga däremot om programmet hade hängt sig för att det inte svarade. Detta var tydligen för att det var tvunget att arbeta mot en 5400 rpm hårddisk istället för RAM.

Undviker alltid FireFox. Tycker den är seg oavsett vilken dator jag kör den på. Iaf i jämförelse med Chrome och IE som känns rappare och resurssnålare. Skippa FF och lägg in Chrome istället.

Skrivet av Zotamedu:

Sen tycker jag fortfarande att 2 GB är för lite för en dator som ska användas för generella saker. Dedikerad HTPC är väl lugnt eftersom det generellt inte drar så mycket RAM att bara titta på film. Har för mig att XBMC drog en 250 MB ungefär senast jag tittade. Dropbox tuggar i sig 100 MB också och att stänga ner det är ju tämligen dumt då man tappar poängen med dropbox. Skype tar 250 MB.

För en surfplatta så funkar 1 GB rätt bra, och för HTPC är 2 GB helt OK, men håller med dig om att om man skall ha en permanent huvuddator så är väl 4 GB trevligt för att kunna köra alla bakgrundsprogram och Office. Skulle personligen inte gått på mindre än 4 GB där, men det beror ju på helt på hur man tänkt att använda datorn. Jag har själv oftast 20-30 flikar uppe, och ofta både Chrome och IE - samt en hel hög andra program.

För någon som bara skall surfa med 2-3 flikar i Chrome eller IE så kan nog 2 GB funka. Det är som du säger inte främst Windows det hänger på, utan hur många och vilka applikationer man kör samtidigt på maskinen.

Men som du beskriver det så fixa en dator till din pappa med minst 4 GB RAM (skulle inte gett min pappa mindre, och själv vill jag normalt ha minst 8 GB).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Måste inte köra eller köpa något alls, men för mig så är en ARM-sticka med Android ganska helt ointressant.

jo jag håller med om stickorna har personligen aldrig använt en sådan då de inte intresserat mig, därav en box med fler anslutningar och bättre prestanda, jag kan utöver Android även köra med Lubuntu/Xubuntu om man vill ha "desktop" känslan då jag har 4GB RAM i min box tillsammans med Quadcore på 1.8GHz så det flyter på som smör.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kan man uppgradera den till Windows 7?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kan man uppgradera den till Windows 7?

Nej. Men däremot kan du nedgradera till Windows 7.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Här är en recension av Intel Compute Stick.
http://liliputing.com/2015/04/intel-compute-stick-mini-computer-with-windows-review.html
Det står att den har en liten fläkt. Jag hade hoppats att den skulle vara alldeles tyst.