Jävla glasbaksidor på Xperia!

Permalänk
Medlem

Jävla glasbaksidor på Xperia!

Hej!

Jag är ny här i forumet och behöver hjälp. Jag har haft jättemycket strul med mina smartphones. Jag vet att jag är klumpig och inte behandlar telefonen som en glassko och lägger den på en bädd av bomull...

Senast (ca 9 mån sen) köpte jag en Xperia z3 compact. Baksidan gick sönder efter en vecka. Framsidan efter två. Bytte framsidan (ej hos auktoriserad verkstad) men inte baksidan, då de ej hade några i lager. Fick ett kasst exemplar av skärmen och översta centimetern av touchen funkade inte. Efter mycket om och men fick jag en ny skärm (gratis) och då även en ny baksida ( för 700kr!). Efter två dagar var baksidan sprucken igen. Jag märkte inte när det hände och jag har skydd på den, som en liten bok, med ett lock man öppnar.
För ca 2 veckor sedan laddade jag ner senaste mjukvaruuppdateringen och för ca 1 vecka sedan slutade mikrofonen att fungera. Ingen vill prata med mig, försökte avboka min tandläkartid förut, men hon hörde inte vad jag sa, så jag fick maila... STÖRANDE!!!
Tror ni att mikrofonen inte fungerar pga
A. Nya mjukvaran
B. Sprickorna på baksidan
C. Något annat, typ fått in vatten i mikrofonen eller nåt?
Andra frågor:
1. Kan man få tag i en baksida som inte är av glas?
2. Har ni något tips på en annan mobil som tål lite? En man kan tappa i backen och ha i bakfickan? Googlade på stöttålig mobil, men det verkade vara gamla grejer från 2013-2014.

Jag har naturligtvis minst 1,5 år kvar på dyra abonnemanget för att betala skiten. (Telenor)
Tips, hjälp, pepp?!?!? Tacksam!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det var ett misstag att inte byta på auktoriserad firma, för de använder inte alltid orginaldelar för panel och touch. Speciellt noga är det med en vattentålig enhet som din. Dvs när du inte gick till sony blev du av med garantin som gäller för IP-certifieringen.

Jag tror inte mikrofonproblemet har med mjukvaran att göra. Det finns nog många orsaker till att de inte fungerar; vattenskada, glappa kablar, läckande ljud(pga din beskrivda skada).

Om du ska ha en telefon som tål lite så bör den vara gjord i plast eller en av de specialmobiler för tuffare tag.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt att hitta en vettig smartphone som tål mycket stryk, så absolut enklast är väl att ta lärdom av detta och skaffa ett skyddande skal, oavsett vilken telefon du sitter med i slutändan?

Det är alltid svårt att sia om vad som orsakar olika problem men det är ju absolut möjligt att mikrofonstrulet har att göra med skadorna och det kommer nog vara svårt att komma någonvart på garanti, dels pga skadorna och dels pga komponentbyten hos ickeauktoriserad verkstad.

Permalänk
Medlem

Inser ju också att det var ett stort misstag. Men är det kört? Ska jag begrava telefonen och köpa en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sofia77:

Inser ju också att det var ett stort misstag. Men är det kört? Ska jag begrava telefonen och köpa en ny?

Du kan alltid ta telefonen till där du köpte den och se vad de säger.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Otur du måste haft med din Z3C. Har en själv och har haft den sen release mer eller mindre. Den har fått sig en del stötar osv. Men framsida och baksida är hela. Några repor på baksidan men det kvittar, ska inte titta på baksidan iaf.

Hoppas det löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Telenor tycker jag ska skicka in den till deras auktoriserade verkstad. Men det kommer ju inte gå på någon garanti och troligen bli skitdyrt!

Permalänk
Medlem

förstår inte hur du kan ha sånt oflyt. Har haft min Z1 sen release, aldrig kört skal och blivit mer och mer oaktsam hur jag lägger ner den på saker. Har tappat den 2 ggr ute vara en va ner på asfalt, ramen e lite nött på nått ställe och baksidan e lite ytrepig men det är allt. Skaffa copter skärmskydd och ett skal i gummi är väll det jag kan rekommendera dig. Konstigt ändå för dessa mobiler ska tåla en del.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sofia77:

Telenor tycker jag ska skicka in den till deras auktoriserade verkstad. Men det kommer ju inte gå på någon garanti och troligen bli skitdyrt!

2300:- +moms & frakt skulle det kosta på min Z2 (hos auktoriserad verkstad). Jag bytte själv, annars hade det ju varit billigare att köpa ny telefon. (Bara glaset på framsidan)

Permalänk
Medlem

ja sonys telefoner är ett helvete med sina jävla glasbaksidor förstår inte hur folk kan köpa deras skräptelefoner när det finns så mycket bättre alternativ idag. En baksida på en telefon tycker man inte ska spricka efter en vecka med eftersom det är glas så undrar man hur dom testat telefonerna när dom tillverkar dom..

Permalänk
Medlem

Ni förstår inte, det är kvalitetskänsla, skitsamma om det håller, vill man att det ska hålla får man väl köpa Samsung. Nä just det, de tröttnade ju pga allas snack om kvalitetskänsla, så de övergav hållbarhet för att satsa på mer glas själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ni förstår inte, det är kvalitetskänsla, skitsamma om det håller, vill man att det ska hålla får man väl köpa Samsung. Nä just det, de tröttnade ju pga allas snack om kvalitetskänsla, så de övergav hållbarhet för att satsa på mer glas själva.

Fattar inte heller hur de tänker med att ha glas på baksidan.
En telefon ska väl hålla för att tappas i backen några gånger, speciellt om den landar på baksidan ??
Får väl se om Sony är lika roliga med Z4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja sonys telefoner är ett helvete med sina jävla glasbaksidor förstår inte hur folk kan köpa deras skräptelefoner när det finns så mycket bättre alternativ idag. En baksida på en telefon tycker man inte ska spricka efter en vecka med eftersom det är glas så undrar man hur dom testat telefonerna när dom tillverkar dom..

Skrivet av Aleshi:

Ni förstår inte, det är kvalitetskänsla, skitsamma om det håller, vill man att det ska hålla får man väl köpa Samsung. Nä just det, de tröttnade ju pga allas snack om kvalitetskänsla, så de övergav hållbarhet för att satsa på mer glas själva.

Och där kom samsung fanboisen in i tråden med en massa nonsens...... Du verkar ha fått ett måndags ex av telefonen vilket tyvärr händer ibland oavsett tillverkare. Hör efter hur mycket det kostar att reparera hos en auktoriserad firma och bestäm dej efter det om det är värt att reparera.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Jag valde mellan Z3C och Alpha, ville egentligen ha Sonyn men ändrade mig efter att ha läst om både deras tidigare modeller och erfarenheter från de första köparna. Glas som spricker av sig självt, glas som spricker av små stötar, glaset på baksidan är av annat material som repas betydligt lättare och flärpar som glappar. Dålig kvalité helt enkelt. Använder mina telefoner 2-3 år och ville därför inte chansa.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för samma med min Z3 Compact.

Min gamla Samsung har överlevt allt i flera år men Sonyn klarade bara några månader.
Det är stor skillnad på verklig kvalitet och upplevd kvalitet. Koreansk plast är klart bättre än japanskt glas.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Har råkat ut för samma med min Z3 Compact.

Min gamla Samsung har överlevt allt i flera år men Sonyn klarade bara några månader.
Det är stor skillnad på verklig kvalitet och upplevd kvalitet. Koreansk plast är klart bättre än japanskt glas.

Heh var väldigt nära att köpa Z3 Compact när den kom ut, är glad att jag hoppade över den

Permalänk
Medlem

Jag har en z2 och har tappat den som vanligt, lite då och då dvs xD. Den har aldrig spruckit eller ens fått sig en repa. Jag vet inte om z3 compact är mer ömtålig men jag tycker helt klart att z2 håller grymt hög kvalitet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ingen aning hur OP lyckas med att få bak- samt framsida spräckta regelbundet, har Xperia Z2 med samma Asahi Dragontrail-glas som finns i Z3C. Tappat den 10+ gånger och aldrig fått någon spricka, utan bara märken på metallram samt repor.

Jag känner personligen att OP inte berättar hela historien bakom det spräckta glaset (Anklagar inte dem för att ljuga, mer om att det har hänt utan att de har märkt det) - Mobilen har säkerligen fått ta emot ordentliga smällar. Glas exploderar inte spontant utan skador, om det gör det så beror det på djupa repor som intefererar med jonspänningen i glaset.

Skrivet av Alpha77:

Fattar inte heller hur de tänker med att ha glas på baksidan.
En telefon ska väl hålla för att tappas i backen några gånger, speciellt om den landar på baksidan ??
Får väl se om Sony är lika roliga med Z4.

Z3C tål definitivt att tappas med glas mot marken då ramen extruderar ett par millimeter utöver glasskivorna, både fram och bak.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Okey, jag har själv haft Z, Z1, Z2 och nu Z3.
Av egen erfarenhet så har alla dessa lurar fungerat mycket bra, aldrig fått någon skada på någon av dom och absolut ingen spricka.
Kan nog vara så att du fick ett måndagsex från början eller att du helt enkelt är oförsiktig om den, ser ingen annat alternativ.

Telefonen går inte sönder av sig själv utan anledning, 99% handhavandes fel, 1% fabrikationsfel.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte baksidans glas gör så mycket på Z modellerna eftersom det bara kostar ca 100:- o bara sitter med tejp = väldigt enkelt att byta.

Däremot upplever jag att sonys dragontail glas på displayen inte riktigt håller måttet jämfört med gorillaglas.