Permalänk
Avstängd

Uppgradering av processor!

Hej! Funderar på en uppgradering av min processor så man klarar av "mer" har en AMD FX 4170 på moderkort ASROCK 970 EXTREME 4!... vill klara av cod aw, bf4 och kanske tom gta v på lite högre grafik! får gärna ge förslag på ett bättre grafikkort då jag förmodligen behöver det med.. eller ska man köpa nytt med intel? Tacksam för svar! /Mattias

Visa signatur

Stationär : Chassi NZXT 921| Nätagg Corsair CX 750M | Processor AMD FX 4170| Processor-kylare Noctua NH-U9B|8GB RAM| Moderkort ASROCK 970 EXTREME 4| GrafikkortSapphire R9 270X 2GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Themattias:

Hej! Funderar på en uppgradering av min processor så man klarar av "mer" har en AMD FX 4170 på moderkort ASROCK 970 EXTREME 4!... vill klara av cod aw, bf4 och kanske tom gta v på lite högre grafik! får gärna ge förslag på ett bättre grafikkort då jag förmodligen behöver det med.. eller ska man köpa nytt med intel? Tacksam för svar! /Mattias

Köpa nytt med Intel är alltid roligt, en FX-8320.
Köp något lämpligt 2000 kr grafikkort till det så torde det funka rätt bra.

Att byta Från AMD till Intel har ju sina fördelar såsom att det blir tystare och trevligare men då moderkort måste bytas och processorerna generellt sett är dyrare så är det en kostnadsavvägning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Redigering: Detta råd har förklarats för mig här nedanför att det är felaktigt. Sätter det i spoiler så att det finns kvar ifall någon undrar vad konversationen handlar om, men LYD INTE det som står

Jag hade bytt till denna processorn http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2045612

Köp den utan medföljande kylare, släng på en eftermarknadskylare om du inte redan har det.

Investera dom ca 2000 kr du sparar på att inte gå över till Intel på ett nytt grafikkort. Du har ju GTX 980 men när man ändå pratar om dom pengarna så hade jag idag hellre köpt ett 295X2 för 6495:-

Se till att ha bra chassiventilation bara

Dold text
Permalänk
Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Jag hade bytt till denna processorn http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2045612

Köp den utan medföljande kylare, släng på en eftermarknadskylare om du inte redan har det.

Investera dom ca 2000 kr du sparar på att inte gå över till Intel på ett nytt grafikkort. Du har ju GTX 980 men när man ändå pratar om dom pengarna så hade jag idag hellre köpt ett 295X2 för 6495:-

Se till att ha bra chassiventilation bara

Tror du hans moderkort klarar av en 9590? Nej, det kommer verkligen inte att gå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tror du hans moderkort klarar av en 9590? Nej, det kommer verkligen inte att gå.

Oj ?! Jag har faktiskt ingen aning. Kollade bara Sockeln så att den matchade. Får man vara nyfiken och fråga varför det inte kommer gå? AMD processorer är inte min starkaste sida ska jag erkänna, antog de fungerade som Intel där sockeln är typ det enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Oj ?! Jag har faktiskt ingen aning. Kollade bara Sockeln så att den matchade. Får man vara nyfiken och fråga varför det inte kommer gå? AMD processorer är inte min starkaste sida ska jag erkänna, antog de fungerade som Intel där sockeln är typ det enda.

För att ditt moderkort stödjer ej den processorn

http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme4/?cat=CPU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Oj ?! Jag har faktiskt ingen aning. Kollade bara Sockeln så att den matchade. Får man vara nyfiken och fråga varför det inte kommer gå? AMD processorer är inte min starkaste sida ska jag erkänna, antog de fungerade som Intel där sockeln är typ det enda.

Skrivet av Bazisten:

För att ditt moderkort stödjer ej den processorn

http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme4/?cat=CPU

Samt att det bara klarar upp till 140W TDP. Det är inte många moderkort som klarar av att driva en 9590 eller 9370.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Samt att det bara klarar upp till 140W TDP. Det är inte många moderkort som klarar av att driva en 9590 eller 9370.

Trodde inte det fanns några TDP spärrar på moderkort. Man lär sig något nytt varje dag! Tack för hjälpen och förklaringen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Trodde inte det fanns några TDP spärrar på moderkort. Man lär sig något nytt varje dag! Tack för hjälpen och förklaringen!

Allt beror på hur strömförsörjningen ser ut, vilket även är anledningen till att det inte är lämpligt att överklocka vissa kort för mycket eller rent av alls. Framförallt om det inte finns någon kylfläns.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB