Permalänk

GeForce eller Radeon?

Jag funderar på att köpa ett grafikkort till min dator men vet inte vilket märke jag ska ha.

Så jag skulle vilja veta lite fördelar och nackdelar med de båda märkena.

Tack på förhand! Med vänlig hälsning Kobi

Uppenbarligen ett olyckligt stavfel...
Permalänk
Medlem
Skrivet av KobiBrian:

Jag funderar på att köpa ett grafikkort till min dator men vet inte vilket märke jag ska ha.

Så jag skulle vilja veta lite fördelar och nackdelar med de båda märkena.

Tack på förhand! Med vänlig hälsning Kobi

En bra början kanske att skriva sina andra komponenter du har ,för en enklare helhetsbild (säkert flera som kommer ha frågat samma fråga som mig).

Permalänk
Medlem

Nvidia = Apple typ
AMD <> Apple typ

Sak samma men deras affärsmodell skiljer sig så antingen gör du ett val baserat på det (ex så har AMD opensource drivrutiner för Linux men inte Nvidia).

Eller så kollar du var du får mest prestanda per kr för tillfälllet till det segmenetet "low/medium/high" du vill ligga i AMD/Nvidia turas om tror jag

Permalänk
Medlem

Samt budget. Annars kommer folk rekommendera tre Titan X bara för att.

Permalänk

Du börjar i helt fel ände, det är prestandan du ska gå efter. Men värt att nämna är att Radeon korten är mycket mer flexibla när det gäller flera kort samtidigt (crossfire) medan nvidias motsvarighet kräver att man i princip har likadana kort. Sedan så har ju nvidia sin titan x som är det bästa kortet som finns men om du ska ha en normal dator och inte ska lägga ca 11 lax på grafikkortet så är det inte så så stor skillnad mellan tillverkarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

båda funkar väl, kolla olika tester och jämför priser efter det så kan du nog svara på frågan själv...

finns för mycket fanboys åt båda hållen på detta forum så att svaren blir mest vilseledande...

edit: som svaret ovan till exempel, skulle det göra radeon ett bättre val för att man kan mixa olika grafikkort för att köra crossfire?
det låter bra, men hur många gör det?

Permalänk
Medlem

Snackar vi prisvärd så ligger 280/280x eller 290/290x I 1700kr-4000kr.

Low end så kanske en 750Ti eller r9 270/x

Vill du hoppa upp till lite hårdare grafikkort så är GTX 980/Amd r9 295x2(Dock dual gpu men mycket prestanda och problem).

Extreme card=Titan z

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik redigerad*

Tänk på att en tydlig rubrik ger fler och bättre svar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Säg vilken budget du har och om du vill satsa på bästa prestanda/krona eller ha ett tyst system, kanske en mini-variant eller så

Permalänk

Min budget är ganska hög, vill ha ett monster till dator runt 20.000 för alla komponenter kanske

Permalänk
Medlem

Satsa på GeForce.
Det är stor skillnad mellan ati och nvida. Har haft ati grafikkort förut och den största problemet var att få gamla spel att fungera. På Nvida kort var det ingen problem att starta gamla spel. Asså nvida kort har PhysX och det är många spel som använder den. Ati kort stödjer inte PhysX de kör det via CPU och överbelastar processorn.

Nvidia Geforce Fördelar:

  • - Bättre Bakåtkompatibilitet med gamla spel

  • - PhysX

  • - Drar mindre ström

  • - Mindre värme utveckling = Svalare (fläkt blir tystare)

  • - Drivrutiner uppdateras oftare

Nvidia Geforce Nackdelar:

  • - Dyrt

  • - Tar plats långa

Kanske nya kommande AMD Radeon Rx 300 series fixar problemet med värme och annat vi får se när den är ute

Om du ska köpa Geforce grafikkort avstå från Geforce 960, 970, 980 de har coilwhine problem, många har skrivit. En del kanske har dåliga kvalitet Nätagg då uppstår coilwhine.