Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning - Problem i bios

Tjena, min dator har några år bakom sig nu och i vissa nya spel hänger den med lite dåligt så jag bestämde min för att överklocka processorn. Jag har ingen alls erfarenhet inom överklockning och jag har aldrig gjort det förut men har läst runt lite på olika forums så jag vet lite.
Första problemet jag stöter på är att jag i bios-menyn inte kan ändra på vissa inställningar.
Ett exempel är när jag går till Ai Tweaker och när jag ska "flyttar ner" till CPU Ratio Setting går det inte att trycka på den. Den är inställd på auto just nu. Samma sak är det när jag vill ändra DRAM Frequency. Den står också på auto.
En annan sak är när jag ska ändra på "Ai Overclock Tuner" till D.O.C.P blir allt blått och det händer inget (måste starta om datorn för att komma där ifrån).

Processor: http://ark.intel.com/sv/products/46473/Intel-Core-i3-540-Processor-4M-Cache-3_06-GHz
Moderkort: https://www.komplett.se/product/574792

Har som sagt inte mycket kunskap inom detta så tar all hjälp jag kan få!

Permalänk

Kan vara så att moderkortet inte stödjer OC men jag är inte säker på det, Någon annan kanske kan svara på det,

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

Är ganska säker på att det inte går att överklocka intel i3 processorer överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Är ganska säker på att det inte går att överklocka intel i3 processorer överhuvudtaget.

Är inget proffs eller så men jo jag är ganska säker på att det går.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isacholm:

Är inget proffs eller så men jo jag är ganska säker på att det går.

Det stämmer. Finns ingen möjlighet att sätta ai tweaker på manual i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Det stämmer. Finns ingen möjlighet att sätta ai tweaker på manual i bios?

Jo det går, vet inte hur jag ska gå vidare dock.