High Flow or Pressure i Push&pull på radiator

Permalänk
Medlem

High Flow or Pressure i Push&pull på radiator

Hej!

Har en Cooler Master 280L där det just nu sitter high flow fläktar. Min i5:a är endast svagt överklockad just nu så det är inga problem. Jag vet ju annars att det bästa är HP(high pressure) fläktar när det kommer till radiatorer. Grunden till detta är ju att trycket behövs för att pressa luften igenom de små hålen i radiatorn. Det jag funderar på dock är ifall detta förändras om du kör med en push&pull lösning, dvs 4 fläktar. Är trycket lika viktigt nu eller kan man köra med HF fläktar istället?

Vore kul att höra era tankar, och även ifall någon känner till någon artikel/test som tar upp ämnet

Ha en fin helg!

Permalänk
Medlem

Heter nog SP, inte HP...
Kör du med sp fläktar så ska det räcka med pull eller push.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Är trycket lika viktigt nu eller kan man köra med HF fläktar istället?

Spontant känns det som om fläktar som är optimerade för en stor tryckskillnad mellan fram- och baksida är rätt val till en tillämpning med en stor flödesresistans (de täta flänsarna i radiatorn). Detta oavsett om trycket är högre på fram- eller baksidan.

Ämnet är ganska välutforskat. Den här välskrivna men illa formatterade artikeln går igenom en del grunderna. Kika speciellt på avsnitten "The Fan Curve" och "Consider Multiple Fans".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Spontant känns det som om fläktar som är optimerade för en stor tryckskillnad mellan fram- och baksida är rätt val till en tillämpning med en stor flödesresistans (de täta flänsarna i radiatorn). Detta oavsett om trycket är högre på fram- eller baksidan.

Ämnet är ganska välutforskat. Den här välskrivna men illa formatterade artikeln går igenom en del grunderna. Kika speciellt på avsnitten "The Fan Curve" och "Consider Multiple Fans".

Skönt printdatum, 1996

Men aerodynamik förändras inte med tiden, ska bli spännande lördagslösning!

Redigering:Kul! Det här var avancerade saker, precis vad jag var ute efter. Huvudet är lite slött efter några bira så får nog ta en till artikelrunda imorgon. Men tack för länken, var precis vad jag var ute efter!

Permalänk

LinusTechTips har faktiskt lagt upp en video där han provar både Corsair H80i mot både H100i och Noctua NH-D15. Han provade lite olika konfigurationer och han blev faktiskt förvånad att H80i fick ungefär 10 grader lägre resultat när den kördes Push-Pull mot bara Push eller Pull.

Allt detta görs med Noctua fläktar som är High Pressure. Han med andra brukar alltid predika att det inte spelar någon roll om man kör Push eller Pull eller Push-Pull, men detta gav ju ett svart på vitt svar som visade motsatsen!

Efter detta bytte jag till Push-Pull!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

LinusTechTips har faktiskt lagt upp en video där han provar både Corsair H80i mot både H100i och Noctua NH-D15. Han provade lite olika konfigurationer och han blev faktiskt förvånad att H80i fick ungefär 10 grader lägre resultat när den kördes Push-Pull mot bara Push eller Pull.

Allt detta görs med Noctua fläktar som är High Pressure. Han med andra brukar alltid predika att det inte spelar någon roll om man kör Push eller Pull eller Push-Pull, men detta gav ju ett svart på vitt svar som visade motsatsen!

Efter detta bytte jag till Push-Pull!

Mvh

Hittar bara den här filmen, som inte verkar vara rätt =(

https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Heter nog SP, inte HP...
Kör du med sp fläktar så ska det räcka med pull eller push.

Jag tänker mig att SP står för static pressure, vilket alla fläktar har. Det inte alla har dock, är ett High Static Pressure, eller High pressure (HP)? Antar olika tillverkare kallar dom olika dock =( Älskar när det inte finns standarder xD