Permalänk
Medlem

Är överklockning nödvändig?

Hej,

Frågan lyder precis som titeln på tråden, är en överklockning nödvändig om man använder säg en 4790k. Anledningen till frågan är på grund av val av moderkort om man ska använda z97 eller om h97 räcker.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Är lätt värt de där 200kr extra bara för att ha möjligheten att plocka ut ett par hundra MHz till, är dumsnålt att köpa en CPU för över 3lax och spara in på de sista kronorna.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte överklocka men många tycker det är roligt att göra de på så vis pressa lite mer ur datorn
har själv 3 datorer hemma bara en som är äldst är överklockad från 2,8 Ghz till 3,5Ghz då utan att ha rört spänningen på cpu

Som sagt överklockning är valfritt den har sina risker så jag själv överklockar ofta äldre datorer för att få lite till sprutt på dom.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Att ha möjlighet att överklocka är givetvis väldigt användbart. Du kanske inte får särskilt mycket bättre prestanda idag, men när du i framtiden köper bättre grafikkort och andra komponenter och kraven på spel och program blir större så kan du förlänga livslängden på din processor genom att klocka den lite högre så att den inte flaskhalsar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

När jag köpte min gamingrigg för ca 5 år sedan valde jag den fetaste i5:an som jag hittade och ett moderkort som var överklockningsbart. I ca 4 år hade jag ingen nytta av att klocka processorn men när jag till slut ville ha lite mer fjutt i den så fanns möjligheten.

Istället för att köpa ett H97 hade jag ju i så fall personligen hellre köpt ett Z97 och en 4690K och sparat 800 kr extra. Sen går du in i bios och trycker på "overclock to i7 4 GHZ". Nu har du en 4 GHZ processor och har sparat 800 kr extra

(Det är inte riktigt så enkelt, det finns större skillnader mellan i7 och i5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Frågan lyder precis som titeln på tråden, är en överklockning nödvändig om man använder säg en 4790k. Anledningen till frågan är på grund av val av moderkort om man ska använda z97 eller om h97 räcker.

Det beror på dina krav och vad du ska göra med den. Det som duger för en är för dåligt för en annan. Så ställ dig själv frågan. Vad svarar du?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det beror på dina krav och vad du ska göra med den. Det som duger för en är för dåligt för en annan. Så ställ dig själv frågan. Vad svarar du?

Htpc/Spel med eventuellt lite CAD kopplad till en framtida 4k tv typ

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det här är sweclockers, kan det klockas så ska det klockas

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Htpc/Spel med eventuellt lite CAD kopplad till en framtida 4k tv typ

Så behöver du klocka eller kommer du köpa nytt istället när det du har inte räcker till?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

En annan sak man kan tänka på är ju att andra hands värdet är högre på paketet om du har överklockningsbart moderkort. Jag skulle i alla fall betala lite mer för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En annan sak man kan tänka på är ju att andra hands värdet är högre på paketet om du har överklockningsbart moderkort. Jag skulle i alla fall betala lite mer för det.

Väldigt bra synpunkt. skulle själv inte köpa en begagnad dator som har en 4790K men bara h97 moderkort, visserligen kan man ibland klocka med H moderkort i viss mån, men H varianter är nästan alltid ett budgetmoderkort med sämre kvalitet och komponenter, klenare strömförsörjning osv.

Så man kanske kan klocka lite, men dessa moderkort är inte tänka för det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Så behöver du klocka eller kommer du köpa nytt istället när det du har inte räcker till?

Hur menar du nu? Jag köper ju grejer för att dom ska räcka till, där av frågan om överklockning verkligen är nödvändig

Andrahandsvärde bryr jag mig mindre om, bygger en dator åt mig själv inte någon annan. När den är allt för gammal hamnar den antagligen i nåt förråd där den får rutna bort, om jag inte ger bort den till något bättre behövande barn

Lutar dock mot något z97 i mAtx format, måste bara komma fram till vilken hårdvara jagbbehöver för att kunna köra canaldigital i datorn

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Frågan lyder precis som titeln på tråden, är en överklockning nödvändig om man använder säg en 4790k. Anledningen till frågan är på grund av val av moderkort om man ska använda z97 eller om h97 räcker.

Skrivet av FlashTec:

Hur menar du nu? Jag köper ju grejer för att dom ska räcka till, där av frågan om överklockning verkligen är nödvändig

Andrahandsvärde bryr jag mig mindre om, bygger en dator åt mig själv inte någon annan. När den är allt för gammal hamnar den antagligen i nåt förråd där den får rutna bort, om jag inte ger bort den till något bättre behövande barn

Lutar dock mot något z97 i mAtx format, måste bara komma fram till vilken hårdvara jagbbehöver för att kunna köra canaldigital i datorn

Klart att överklockning inte är nödvändig för att man köper en K-processor. Det innebär bara att den är upplåst från fabrik så det är lättare att överklocka den. Men den är precis lika kraftfull som motsvarande processor som inte har ett K i modellbeteckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hur menar du nu? Jag köper ju grejer för att dom ska räcka till, där av frågan om överklockning verkligen är nödvändig

Andrahandsvärde bryr jag mig mindre om, bygger en dator åt mig själv inte någon annan. När den är allt för gammal hamnar den antagligen i nåt förråd där den får rutna bort, om jag inte ger bort den till något bättre behövande barn

Lutar dock mot något z97 i mAtx format, måste bara komma fram till vilken hårdvara jagbbehöver för att kunna köra canaldigital i datorn

Det är bara du som kan avgöra om överklockning är nödvändig. Som jag sa tidigare, det som duger åt en person är inte tillräckligt för någon annan. Så frågan är om du kommer bli nöjd...det kan bara du svara på.

Frågan som du ställer ligger i samma kategori som, är kraftfullare motor nödvändig?, Är större TV nödvändig...ja du fattar. Det beror på vad just du har för krav och behov. Frågar du en person säger den en sak,frågar du en annan så säger den något annat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Hur menar du nu? Jag köper ju grejer för att dom ska räcka till, där av frågan om överklockning verkligen är nödvändig

Andrahandsvärde bryr jag mig mindre om, bygger en dator åt mig själv inte någon annan. När den är allt för gammal hamnar den antagligen i nåt förråd där den får rutna bort, om jag inte ger bort den till något bättre behövande barn

Lutar dock mot något z97 i mAtx format, måste bara komma fram till vilken hårdvara jagbbehöver för att kunna köra canaldigital i datorn

Själv valde jag ett Gigabyte B85M-DS3H (chipset is the "budget" business option)

Moderkortet kostar ju bara 650-700 kr och har man inte behov av mer än 4 SATA mm men vill ha möjligheten att kunna överklocka dög detta billiga moderkort till mig.

Köpte till datorn med I7 Ivy, ett moderkort som klockade dåligt. Ett år senare blev det ett dyrare och bättre. Klockade lika dåligt så klocken beror nog mer på vilken batch av cpu man fått än på moderkortet om man inte är extrem-överklockare som sitter och finslipar varje MHz man kan få ut.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

köper man en upplåst processor bör man enligt mig även köpa ett moderkort som stödjer överklockning. Surt att sitta där om ett par år och ångra sig att man inte kan kräma ur det sista ur systemet;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Köpte min rigg typ 2012, aldrig överklockat och den klarar av alla dagens spel utan problem.
Känns fortfarande inte som att en överklockning är aktuell, men allt är relativt

Tycker dock att om man köper en helt ny dator så ska man slå på stort så man får de bästa komponenterna, låt det kosta lite mer än tänkt då man ändå ska ha det rätt länge.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Får instämma att det känns dumt att köpa en upplåst processor och ett grafikkort med bra kylare utan att överklocka.

Permalänk
Inaktiv

Titta på recensioner och avgör själv vad som krävs. Vill du ha en fps på 120+ i alla spel så behöver du väl antagligen överklocka den med flytande kväve, eller liknande.. Vissa spel är riktigt cpu tunga, andra gpu tunga, och som det ser ut just nu så går kraven snabbt uppåt på båda fronter.
Själv har jag en 2700k som jag varit nöjd med på stock klocka, men jag har haft den uppe i 5ghz för att jag hade tråkigt..

Permalänk

Processorerna skriker bara att bli överklockade. Drog upp min 3570k till 4.4GHz direkt och allt flyter på bra.