Permalänk
Medlem

Musen fryser/laggar

Tjenixen!

Har ett problem med min mus! Problemet är olika, ibland kan man sitta 6 timmar vid datorn utan att något händer, ibland kommer det inom 5 minuter. Problemet jag har är att musen som jag använder fryser. När man flyttar den så kan den helt plötsligt frysa i en sekund. Sedan så går den tillbaka till vara vanlig. Drar man något och håller kvar under frysningen så kan man fortsätta precis som innan det frös, och släppa t.ex. mappen på rätt ställe. När det väl har hänt en gång så blir det oftare och oftare, för det mesta så slutar det med att den fryser helt så man får tabba och alt + tabba sig dit man ska.

Jag har testat avinstallera drivrutiner, installera om dom. Byta USB port från någon "gaming usb port" en vanlig USB 3.0 port, samma sak. Även när jag bytte till en usb 2.0 port. Hittade även någon som sa att man i enhetshanteraren skulle avinstallera "USB ROOT HUB" eller nåt sånt, gjorde det men ingen skillnad (då de skulle installeras korrekt nästa gång man startade datorn).

Musen är en Mad Catz R.A.T 3 och moderkortet ett MSI Z97 Gaming 5.

För cirka en månad sedan så beställde jag nytt moderkort och ny processor, jag gick från AMD FX4100 AM3+ och Asrock 960(någonting) till MSI Z97 Gaming 5 och Intel 4690k. Efter att installerat om windows så kraschade alla .exe filer så fort de skulle öppnas, så fick installera en andra gång innan det fungerade som det skulle. Innan jag bytte moderkort och processor så fungerade musen helt perfekt. Aldrig varit något krångel utan det började när jag bytte moderkort och processor samt installerade om windows.

Tangentbord, headset och xbox 360 kontroll fungerar felfritt hela tiden.

Någon som har en idé på hur man kan lösa det? :/

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Klurig nöt det här.

Skulle du kunna testa musen i en annan dator ett tag och se om det blir samma sak där? Och testa med en annan mus i din dator för att utesluta om det är datorn eller musen som är problemet?

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Så! Har nu provat musen i min laptop och inga problem där. Snackade med en kompis och han sa att han hade haft problem med sin mus tidigare också, dock så hade han löst det genom att gå in i regedit och gjort nåt. Kollade lite själv nu och gjorde ett försök. Gick in under -> Computer/HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentCotrolSet/Class sedan klicka på 1a mappen, sedan kolla mapp för mapp tills man hittar en där det till höger längst upp står "Mice and other pointing devices". Jag gick in där och såg att jag innan "registry entry" för min mus så låg 4 andra mappar med "entries" för HID-compatible mouse (?). Tog bort dom och än så länge så funkar det. Dock får vi se om det håller sig.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Skrivet av wahlmat:

Så! Har nu provat musen i min laptop och inga problem där. Snackade med en kompis och han sa att han hade haft problem med sin mus tidigare också, dock så hade han löst det genom att gå in i regedit och gjort nåt. Kollade lite själv nu och gjorde ett försök. Gick in under -> Computer/HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentCotrolSet/Class sedan klicka på 1a mappen, sedan kolla mapp för mapp tills man hittar en där det till höger längst upp står "Mice and other pointing devices". Jag gick in där och såg att jag innan "registry entry" för min mus så låg 4 andra mappar med "entries" för HID-compatible mouse (?). Tog bort dom och än så länge så funkar det. Dock får vi se om det håller sig.

Har inget problem själv men underbart bra att du skriver detta. Alldeles för många startar trådar(Däribland mig själv emellanåt) och hittar själva en lösning utan att återkomma med vad som löste problemet för dem. Riktigt bra initiativ, fortsätt så!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Har inget problem själv men underbart bra att du skriver detta. Alldeles för många startar trådar(Däribland mig själv emellanåt) och hittar själva en lösning utan att återkomma med vad som löste problemet för dem. Riktigt bra initiativ, fortsätt så!

Tackar! Hoppas bara nu att lösningen håller! Får se

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr säga att mitt senaste försök inte fungerade. Någon som har någon annan idé? :/

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Testa en annan musmatta?
Rengöra sensorn under musen?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Gjorde rent sensorn, ingen skillnad. Musmatta har jag tyvärr ingen annan, men jag hade samma mus och musmatta till min laptop igår utan problem, så jag tror att musmattan är som den ska. Är 95% säker att det är något mjukvaru-fel någonstans, antingen i nåt registry, eller att någon windows inställning stör ut drivrutinerna eller något i den stilen.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Okay, så jag har fortsatt på mitt spår med att kolla i regedit. När jag kom in på 2 mappar som hette mouclass och mouhid så noterade jag en sak. Om ni kollar på bilderna jag har skickat med så står det _amd64_ på båda. Vet inte så mycket om sådant här, men kan det vara på något sätt att jag har fått AMD drivers till min nuvarande intel-maskin? Path till vart mapparna finns i regedit står längst ner på bilderna.

Edit: klicka på bilderna för att öppna dom i nytt fönster.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag har samma sorts problem. En nyköpt mus har börjat strula direkt. Märkte att det laggade till när jag skrev, ibland kommer bokstäverna jag skriver nån millisekund senare än när man trycker, men det går ändå att märka att den har någon sorts "delay". Samma sak med musen, spelar CS:GO, siktar hastigt med awpn så SMACK fastnar den i någon hundradel och då jävlar har allt gått åt helvete och man dör eller skjuter helt fel.

Musen jag har är en Asus Strix Claw. Den fastnar som att dpi-clutch knappen är intryckt i någon millisekund. Har försökt byta portar, avinstallera mjukvaran och avinstallera drivrutinerna. Hjälper inte. Gjorde misstaget att koppla in den i USB3 porten från början, i manualen står det koppla till USB2 - kan det ha någon betydelse? O hur i helvete kan den påverka tangentbordet? >_<

Edit: Testade på en annan dator och det var samma problem. På en usb2 port(!)

Permalänk
Medlem

USB 3 kan vara problem. Vet att det har påverkat folk jag känner :/

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Lånar tråden lite då jag har samma sorts problem. En nyköpt mus har börjat strula direkt. Märkte att det laggade till när jag skrev, ibland kommer bokstäverna jag skriver nån millisekund senare än när man trycker, men det går ändå att märka att den har någon sorts "delay". Samma sak med musen, spelar CS:GO, siktar hastigt med awpn så SMACK fastnar den i någon hundradel och då jävlar har allt gått åt helvete och man dör eller skjuter helt fel.

Musen jag har är en Asus Strix Claw. Den fastnar som att dpi-clutch knappen är intryckt i någon millisekund. Har försökt byta portar, avinstallera mjukvaran och avinstallera drivrutinerna. Hjälper inte. Gjorde misstaget att koppla in den i USB3 porten från början, i manualen står det koppla till USB2 - kan det ha någon betydelse? O hur i helvete kan den påverka tangentbordet? >_<

Edit: Testade på en annan dator och det var samma problem. På en usb2 port(!)

Har liknande problem som du i cs:go och inte märkt av det i något anat sammanhang och verkar hända oftast när man gör en snabb rörelse men haar hänt någon gång när man inte rör den så snabbt också.

Använder in IE 3.0 och Windows 7 64bit

En fråga hur länge har du haft problemet? Själv började jag märka av det för kanske 1 månade sedan nu och inte märkt av det innan och har haft samma setup nu i ca 2 år

Permalänk
Medlem

Testade nu att i Enhetshanteraren under "Mice and other pointing devices" att ta "update driver" på en av de 3 jag hade, och helt plötsligt så bytte enheten namn från HID-Compilant mouse till Mad Catz (etc) som musen heter. Får se om det håller sig.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Har liknande problem som du i cs:go och inte märkt av det i något anat sammanhang och verkar hända oftast när man gör en snabb rörelse men haar hänt någon gång när man inte rör den så snabbt också.

Använder in IE 3.0 och Windows 7 64bit

En fråga hur länge har du haft problemet? Själv började jag märka av det för kanske 1 månade sedan nu och inte märkt av det innan och har haft samma setup nu i ca 2 år

Köpte musen igår och detta har varit sen minut 4 eller 5 efter att ha kopplat in den. Från början var det inte ens noterbart. Men nu är det mer frekvent och det är längre "pauser". Förut var det någon millisekund, nu drar jag från ena sidan av musmattan till andra och den registrerar inte rörelsen iallafall.

Skrivet av wahlmat:

Testade nu att i Enhetshanteraren under "Mice and other pointing devices" att ta "update driver" på en av de 3 jag hade, och helt plötsligt så bytte enheten namn från HID-Compilant mouse till Mad Catz (etc) som musen heter. Får se om det håller sig.

För min del står det att den bästa drivrutinen för enheten redan är installerad.
HID-Compilant vad jag än gör. Har testat avinstallera drivrutinerna och koppla in den igen, tyvärr samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Köpte musen igår och detta har varit sen minut 4 eller 5 efter att ha kopplat in den. Från början var det inte ens noterbart. Men nu är det mer frekvent och det är längre "pauser". Förut var det någon millisekund, nu drar jag från ena sidan av musmattan till andra och den registrerar inte rörelsen iallafall.

Tror inte att vi riktigt har samma problem då eftersom nu efter jag testade att byta usb port (vilket jag har gjort x antal gånger) så verkar den funka. Bara testat ca 1h deathmatch i csgo så kan vara att det är kvar men märkte inte av något i alla fall.

Har du samma problem med någon annan mus? eller är det bara den nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Tror inte att vi riktigt har samma problem då eftersom nu efter jag testade att byta usb port (vilket jag har gjort x antal gånger) så verkar den funka. Bara testat ca 1h deathmatch i csgo så kan vara att det är kvar men märkte inte av något i alla fall.

Har du samma problem med någon annan mus? eller är det bara den nya?

Det är bara den nya. Det är även så på två olika datorer. Tror mer det är musen det är fel på isånafall än att det ska vara något kompatibilitetsproblem mellan dator och mus.

Har du bara problem i spel eller är det när du gör vad som helst? För min del är det inte bara när det är CS GO, utan allt jag gör.

Permalänk
Medlem

Testa höja sensen på musen i programmet, och höj inne i windows och se om problemet kvarstår.
Eller om det är energi sparar läge.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Det är bara den nya. Det är även så på två olika datorer. Tror mer det är musen det är fel på isånafall än att det ska vara något kompatibilitetsproblem mellan dator och mus.

Har du bara problem i spel eller är det när du gör vad som helst? För min del är det inte bara när det är CS GO, utan allt jag gör.

Det är bara i cs:go som jag har märkt problemet. Ja ifall det är så att du har problem med samma mus på olika datorer så skulle jag också gissa att det är musen själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Testa höja sensen på musen i programmet, och höj inne i windows och se om problemet kvarstår.
Eller om det är energi sparar läge.

Höja sensen hjälpte inte, tyvärr, kör datorn heller inte på energisparingsläge.

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

En notering som jag har gjort är att om musen har fryst (eller håller på att krångla) och jag startar om datorn och sedan försöker använda den igen, så kommer problemet nästan tillbaka direkt till skillnad från om jag har haft datorn avstängd över natten. Ingen aning vad det beror på...

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Skrivet av wahlmat:

En notering som jag har gjort är att om musen har fryst (eller håller på att krångla) och jag startar om datorn och sedan försöker använda den igen, så kommer problemet nästan tillbaka direkt till skillnad från om jag har haft datorn avstängd över natten. Ingen aning vad det beror på...

Löste det sej när du fick in rätt drivrutin? Om inte, har du provat en annan mus?

Ang: Asus Strix Claw musen så är det nog musen det är fel på.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Löste det sej när du fick in rätt drivrutin? Om inte, har du provat en annan mus?

Ang: Asus Strix Claw musen så är det nog musen det är fel på.

Drivrutiner hjälpte inte, installerade även nyare drivrutiner för moderkortet. Avinatallerade alla drivrutiner som innehåll "mouse", för att operativsystemet skulle ominstallera dom. Hjälpte inte det heller.

Ska köpa ny mus idag då denna som hade problem fick lite problem med "scroll-click" under natten, dock orsakade jag detta själv...

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015