Permalänk
Medlem

Ny mobil, vilken?

Hej!

Har blivit dags att skaffa en ny telefon men jag har ingen aning om vad som är bra och prisvärt just nu.
Har ägt en iphone 3GS och sedan en iphone 4s och känner för att testa något nytt. Vad som är viktigt för mig är en bra kamera, bra skärm och bra batteritid.
Kom gärna med förslag på bra och prisvärda mobiler, tack!

Permalänk
Medlem

Windows mobilerna anser jag är överlägsna som ren telefon. Men när vi kommer till deras tillgängliga appar är det tyvärr tråkigt.

https://www.komplett.se/huawei-ascend-g630-white/835254?cks=A... - Billig o bra android.

Samsung S4 / S4+ / S4 Value ligger idag på ca 3100-3500kr beroende på version. Mycket bra lur för pengarna.

Mer hade jag inte lagt på en android lur, kommer så fruktansvärt mycket nytt hela tiden så att lägga 6000kr på en telefon idag är total kaos.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Billig, ja. Bra, njäeh. Jag skulle definitivt inte vilja ha en telefon med JB och 1GB RAM. Batteritiden på den lär inte vara något extraordinärt heller för den delen.

TS: Vilken budget satsar du på?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Xperia Z3 Compact.
Köpte precis en själv. Den är relativt billig och kan för 1000:- extra uppgraderas med 128GB extra minne (mycket utrymme för musik så du inte behöver punga ut för Spotify varje månad).
Den är vattentät, lättnavigerad och tålig.

Jag gillar inte Windows Phone själv då jag inte tycker om det där Windows 8 utseendet. Sedan har Sony bättre funktioner såsom mer lättanvänt tangentbord på skärmen. Därför skulle jag inte välja Samsung.

iPhone är nog det sämsta och mest överprisade du kan köpa. Du kan inte ens uppgradera minnet!

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Avstängd

Även om jag skulle gilla en s6 eller nått så tycker jag inte dom är värd pengarna och även fast jag har råd skulle jag inte köpa någon och hade siktat på samma jag har en LG-G2 för 3lök...har funkat klockrent förutom när jag tappade den i asfalten så skärmen pajade men beställde ny orginal oem skärm från kina för 500kr slängde i den så vart den great igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Även om jag skulle gilla en s6 eller nått så tycker jag inte dom är värd pengarna och även fast jag har råd skulle jag inte köpa någon och hade siktat på samma jag har en LG-G2 för 3lök...har funkat klockrent förutom när jag tappade den i asfalten så skärmen pajade men beställde ny orginal oem skärm från kina för 500kr slängde i den så vart den great igen

LG G2 var en underbar telefon. Det är riktigt synd att den inte säljs längre.
Om man klarar sig på 16 GB finns ju den här, men snart kommer den vara borta i alla butiker. http://cdon.se/mobiltelefoni/lg-d802-optimus-g2-black-16gb-ob...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Billig, ja. Bra, njäeh. Jag skulle definitivt inte vilja ha en telefon med JB och 1GB RAM. Batteritiden på den lär inte vara något extraordinärt heller för den delen.

TS: Vilken budget satsar du på?

Android flyter mycket bättre på min ZTE med 1gb ram än min LG med 3gb ram.
Idag är de stora märkenas UI totalt fail, bloatware över öronen och 1000 onödiga funktioner och program.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

One Plus One
bästa köpet på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Hej!

Har blivit dags att skaffa en ny telefon men jag har ingen aning om vad som är bra och prisvärt just nu.
Har ägt en iphone 3GS och sedan en iphone 4s och känner för att testa något nytt. Vad som är viktigt för mig är en bra kamera, bra skärm och bra batteritid.
Kom gärna med förslag på bra och prisvärda mobiler, tack!

Skrivet av swe3633:

One Plus One
bästa köpet på länge

Tänkte precis skriva det! Oneplus One måste vara den absolut mest prisvärda telefonen just nu! Frågan är om det är värt att köpa nu med tanke på att rykten om Oneplus Two snurrar en hel del.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk

Rekommenderar Windows phone helt klart!
Dom har dom flesta appar man behöver och inte massa trams appar och kopior. Det som inte finns som "appar" gör man som i windows gör en genväg till det man ska allt går att göra genvägar till i princip.

Lumia 930 , Lumia 830, Lumia 640/ 640xl

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

LG G2 var en underbar telefon. Det är riktigt synd att den inte säljs längre.
Om man klarar sig på 16 GB finns ju den här, men snart kommer den vara borta i alla butiker. http://cdon.se/mobiltelefoni/lg-d802-optimus-g2-black-16gb-ob...

Trodde dom var kvar än haha i vilket fall så känns hela den serien s4 g2 z1 som dom håller bra än alla kategorier men fanns ingen g2 så ligger nog oneplus högst på listan även om jag är lite kär i G2

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

https://oneplus.net/se
Rekommenderar OnePlus. Snabb, inget onödigt bloatware, lång batteritid, bra kamera, användarvänlig och går anpassa efter hur du själv vill att det ska se ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Oneplus One, LG G3, LG G3S (small).

Om det är bang/buck du är ute efter.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Haft en OnePlus One i några månader nu, jag har dessförinnan haft både samsung och apple, men jag tycker att OnePlusen är riktigt, riktigt trevlig för den pengen.. Jag har en invite tror jag, ifall du skulle gå den vägen.

OnePlus Two kommer att ha marginella skillnader om jag förstått det hela rätt, så det är inget fel i att köpa ettan

Enda nackdelen är skal och tillbehör.. inte direkt samma utbud.

Permalänk
Medlem

Mest prisvärda telefonen är som de flesta skriver oneplus one. Själv har jag en xperia z3 compact som jag köpte för 3000 spänn på erbjudande. Det är riktigt, riktigt bra pris för den telefonen. Personligen så tror jag att du inte vill ta steget från 4s till 5.5" display. Då är z3 compact perfekt för dig. Den har bra batteritid, flyter på bra, har bra kamera och är vattentät dessutom.

Permalänk
Medlem

jag gav bort lite invites till oneplus one i marknaden ifall du behöver! går ut imorgon innan lunch så var snabb

Permalänk

Lånar tråd lite.

Har själv en relativt trasig S4 för tillfället (min andra) som jag har varit otroligt nöjd med sen den kom ut. Den har varit helt fantastisk med mer eller mindre allting men nu har jag genom lite fina börsaffärer bestämt mig för att inte köpa en tredje (haha) utan letar noggrant efter något nytt!

Den telefon som passat nästan exakt alla kriterier för mig än så länge är LG G3 men tyvärr så faller den på en ganska fånig detalj som för mig är relativt viktig, den har nämligen ingen högtalare framtill vilket inte alls ger samma ljud som från min S4a.

Är så besviken på S6an där man inte kan ha microSD utan enbart får det minne som kommer med telefon vilket för mig blir en stor extrakostnad då jag redan har flera bra flashminnen.

Undrar lite om det kommer något annat intressant som jag borde ha utkik efter? oneplustwo verkar lite intressant men har inte riktigt de specifikationerna jag letar efter.

Android
3.5mm
1080x1920 eller större 5"- 6"
4g samt ok batteritid
Induktionsladdning
Stark processor och ram
Minneskort SDHC osv
Micro-usb

G3an har allting men då jag tittar på en del youtube och dylikt bara i hemmet använder jag högtalarna och blir lite avskräckt med att det skulle vara kasst ljud då det inte finns framtill. Kommer det något intressant i framtiden? Kommer kanske S6an få stöd för minneskort?

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Röstar för Sony´s Z serie.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Billig, ja. Bra, njäeh. Jag skulle definitivt inte vilja ha en telefon med JB och 1GB RAM. Batteritiden på den lär inte vara något extraordinärt heller för den delen.

TS: Vilken budget satsar du på?

Har ingen exakt budget men 2000-3000 kr ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

LG G2 var en underbar telefon. Det är riktigt synd att den inte säljs längre.
Om man klarar sig på 16 GB finns ju den här, men snart kommer den vara borta i alla butiker. http://cdon.se/mobiltelefoni/lg-d802-optimus-g2-black-16gb-ob...

Finns ju lg g3 för 3.5k. Mycket bättre än 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Finns ju lg g3 för 3.5k. Mycket bättre än 2.

Om man med bättre menar att den lider av mikrolagg på grund av kasst hårdvaruval, visst. G3 har inga direkta fördelar över G2.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Kollade runt lite på vad ni rekommenderade och tycker att Oneplus One verkar vara riktigt bra och prisvärd. Om någon äger en sådan får ni gärna säga vad ni tycker om den. Kom gärna med fler förslag, uppskattas mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Xperia Z3 Compact.
Köpte precis en själv. Den är relativt billig och kan för 1000:- extra uppgraderas med 128GB extra minne (mycket utrymme för musik så du inte behöver punga ut för Spotify varje månad).
Den är vattentät, lättnavigerad och tålig.

Jag gillar inte Windows Phone själv då jag inte tycker om det där Windows 8 utseendet. Sedan har Sony bättre funktioner såsom mer lättanvänt tangentbord på skärmen. Därför skulle jag inte välja Samsung.

iPhone är nog det sämsta och mest överprisade du kan köpa. Du kan inte ens uppgradera minnet!

Z3 compact verkar också bra, även mindre än t.ex oneplus one vilket jag är mer van vid, (antar att man vänjer sig vid större telefoner). Vad tycker du om den än så länge och var kan man hitta den för det priset? De jag hittar kostar närmare 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Lånar tråd lite.

Har själv en relativt trasig S4 för tillfället (min andra) som jag har varit otroligt nöjd med sen den kom ut. Den har varit helt fantastisk med mer eller mindre allting men nu har jag genom lite fina börsaffärer bestämt mig för att inte köpa en tredje (haha) utan letar noggrant efter något nytt!

Den telefon som passat nästan exakt alla kriterier för mig än så länge är LG G3 men tyvärr så faller den på en ganska fånig detalj som för mig är relativt viktig, den har nämligen ingen högtalare framtill vilket inte alls ger samma ljud som från min S4a.

Är så besviken på S6an där man inte kan ha microSD utan enbart får det minne som kommer med telefon vilket för mig blir en stor extrakostnad då jag redan har flera bra flashminnen.

Undrar lite om det kommer något annat intressant som jag borde ha utkik efter? oneplustwo verkar lite intressant men har inte riktigt de specifikationerna jag letar efter.

Android
3.5mm
1080x1920 eller större 5"- 6"
4g samt ok batteritid
Induktionsladdning
Stark processor och ram
Minneskort SDHC osv
Micro-usb

G3an har allting men då jag tittar på en del youtube och dylikt bara i hemmet använder jag högtalarna och blir lite avskräckt med att det skulle vara kasst ljud då det inte finns framtill. Kommer det något intressant i framtiden? Kommer kanske S6an få stöd för minneskort?

Kanske en uppdaterad HTC One M8 vore något?
HTC lanserar One M8s i Sverige
HTC One har väl alltid haft bra ljud i sina framåtriktade stereohögtalare. Annars är säkert en HTC One M9 ett bra val också.

Har hört att högtalarna på S6:an också är riktade neråt, så den är kanske inte klockren då. För mig personligen så är högtalare och SD-kort ganska mycket av en icke-fråga, så jag kommer själv att köpa Galaxy S6:an då den verkar grym i övrigt. Om du bestämmer dig för att strunta i framåtriktade högtalare på telefonen så kan jag tipsa om en sån här. Slår alla telefonhögtalare.
Sony SRS-X7

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Skrivet av daremon:

Z3 compact verkar också bra, även mindre än t.ex oneplus one vilket jag är mer van vid, (antar att man vänjer sig vid större telefoner). Vad tycker du om den än så länge och var kan man hitta den för det priset? De jag hittar kostar närmare 4000kr.

Du måste ha invite eller köpa den på Torsdagar
Tror du inte får garanti om du köper den på någon annan affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Du måste ha invite eller köpa den på Torsdagar
Tror du inte får garanti om du köper den på någon annan affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tisdagar som gäller om man inte har en invite, inte torsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Android flyter mycket bättre på min ZTE med 1gb ram än min LG med 3gb ram.
Idag är de stora märkenas UI totalt fail, bloatware över öronen och 1000 onödiga funktioner och program.

Andra Android har inte samma problem. Det är bara Samsungs sirapssega TouchWiz. Jag har provat HTC och Sony och dom är betydligt rappare.
Du kan dock byta Launcher. Du behöver inte root, den ligger bara "ovampå" .
Dom är gratis i playstore så det är bara att prova, jag gillar Buzz-Launcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daremon:

Z3 compact verkar också bra, även mindre än t.ex oneplus one vilket jag är mer van vid, (antar att man vänjer sig vid större telefoner). Vad tycker du om den än så länge och var kan man hitta den för det priset? De jag hittar kostar närmare 4000kr.

Tycker du om storleken på din 4S kommer du tycka om Sonys Z3 compact. Tjejen har en Z1 compact och den är verkligen nice.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite nu och tror det blir en xperia Z3. Kommer isåfall att köpa till ett sd kort och undrar om man behöver nån speciell hastighet för att t.ex spela in 4k direkt till kortet. Rekommendera gärna något bra kort!

Permalänk
Skrivet av daremon:

Har kollat runt lite nu och tror det blir en xperia Z3. Kommer isåfall att köpa till ett sd kort och undrar om man behöver nån speciell hastighet för att t.ex spela in 4k direkt till kortet. Rekommendera gärna något bra kort!

Valfritt "class 10" kort kommer att duga för 4k inspelning

Skickades från m.sweclockers.com