Dell P2415Q – 4K UHD på 24 tum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Ingen VESA Adaptive-Sync (även kallat AMD FreeSync)
Bara 60 Hz uppdateringsfrekvens.
Ingen USB 3.1.
Ingen DisplayPort 1.3.
Antagligen ingen HDMI 2.0 heller.

Hade hellre velat se 16:10 istället för 16:9 kanske...

16:10 verkar vara förbehållet för "arbetsskärmar" och därmed högre priser. Men ja 16:9 är oanvändbart om man ska ha vettig storlek på saker.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som jag försöker förklara i detta test och i tidigare tester på swec med 4K-skärmar, samt ett antal gånger i forumet.

Förmågan att återge 1920x1080 1:4-pixelmappat på skärmar med 3840x2160 pixlar är en funktion som genomgående lyser med sin frånvaro. Ett par enstaka TV-apparater har detta, bland annat några från Panasonic. Överlag verkar det från tillverkarnas sida vara ett enda stort "huh?" kring detta. Inte ens Nvidias eller AMD:s skalning i grafikkorten ger heller alternativ. Istället tillämpas olika former av skalningsalgoritmer som på olika sätt förändrar bilden.

Dell P2415Q gör det ändå rätt bra eftersom den behåller formen på text och grafik när du kör 1920x1080 till skärmen. Andra skalningsvarianter på andra 4K-skärmar tenderar alltså att få text och grafik att ge ett mer svällande intryck, ungefär som all text blivit fetstilad. Detta alltså vid 1920x1080 pixlar matat till skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Citat:

Är inte Freesync inbyggd i Display Port 1.2 standarden?

Inbyggt är nog fel ord. Adaptiv synkronisering är specificerat i version 1.2a av standarden. Funktionen är alltså beskriven i vad som sannolikt är en pdf-fil.

Freesync, vilket kräver AMD:s tester och godkännande, är en funktion vilken baseras på specifikationerna i den pdf-filen och kan byggas in i produkter om tillverkaren själv vill. Men adaptiv synk är självklart inte något obligatoriskt. Produkter vilka påstås innehålla "Display Port 1.2a" kommer alltså inte automatiskt att hanterar Freesync. Sambandet är istället mycket enklare än så: Produkter vilka uttryckligen hanterar Freesync, ja de hanterar Freesync.

De produkter som har adaptiv sync, konstruerad enligt 1.2b-specen, kommer troligtvis att fungera med AMD:s Fresync men det finns ingen som garanterar att de faktiskt gör det eller att det fungerar exakt enligt förväntan. Och det kommer att komma en stor majoritet produkter med Display port 1.2b, 1.3 (och vad det nu blir för nuffror i framtiden) vilka inte alls hanterar adaptiv synkronisering i någon form över huvudtaget.

Jämför med HDMI-specifiaktionen som är ett smörgåsbord av finesser. Redan version 1.2 beskrev hur man får audiofil-ljud, DSD från Super Audio CD. Det betyder inte att varenda skärm med HDMI kan användas för att återge fantastiska jazzinspelningar.

Eller för att ta en kanske mer relevant jämförelse. HDMI version 1.3 från 2006 specificerar en pixelklocka på 340 MHz och 2560x1600-upplösning. Ändå kan du idag, snart nio år senare, råka ut för produkter vilka inte klarar mer än 1920x1080/60 Hz via HDMI därför att produktens kretsar har en pixelklocka som max hanterar 165 MHz.

Versionsnummer syftar på specifiaktionen, inte funktionen. Är du ute efter en specifik funktion, fråga då specifikt efter den funktionen. Fråga inte efter version.

Permalänk
Skäggig legend

Du den skärmen var inte dum inte!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Märkligt att vi den överväldigande majoriteten med system som inte kan driva 4k i spel inte får en möjlighet att mappa 1:4 i spel och 4k på desktop.

Hade ju varit kanon med en 24"-skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Inbyggt är nog fel ord.

.....

Versionsnummer syftar på specifiaktionen, inte funktionen. Är du ute efter en specifik funktion, fråga då specifikt efter den funktionen. Fråga inte efter version.

Från korvspad till destillerat vatten i klarhet! Man tackar för förtydligandet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Fick hem en sån här skärm idag, tänkte köra den som sekundär skärm för att känna på livet i framtiden lite. Så det var ju bra timing med en recension med lite tips om inställningar, även om jag föredrar att läsa recensioner innan jag köper saker Tyvärr så upptäckte jag att skärmen inte lirar så bra med mitt GTX 560 Ti, hade missat att GeForce 600 eller nyare krävs för 4k. Jag hade annars tänkt köra den i 3840x2160@30Hz via HDMI för att titta på foton och liknande, men 30 Hz var lite tråkigare än jag trodde det skulle vara. Så det fick bli ett nytt 960, även fast jag egentligen tänkt invänta ett 960 Ti eller liknande.

Nu kör jag i alla fall skärmen i 2560x1440@30Hz i väntan på 960:et, vilket var den högsta upplösningen jag lyckades övertyga grafikkortet att tillåta. Jag måste säga att den skalar väldigt bra i den upplösningen faktiskt. 1920x1080 blir som sagt lite mjukt, men i 2560x1440 hade jag nog inte märkt att upplösningen var fel om jag inte redan visste om det. Det känns som att man lätt skulle kunna spela i den upplösningen om 4k är lite för mycket för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

1080p på 24" är väldigt skarpt. Sitter ni 5 cm från skärmen eller :). Måste nog under 15 cm tittavstånd för att 4K verkligen ska göra skillnad på 24".

Hade gärna haft det på min 50"are dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laxpudding:

Som jag försöker förklara i detta test och i tidigare tester på swec med 4K-skärmar, samt ett antal gånger i forumet.

Förmågan att återge 1920x1080 1:4-pixelmappat på skärmar med 3840x2160 pixlar är en funktion som genomgående lyser med sin frånvaro. Ett par enstaka TV-apparater har detta, bland annat några från Panasonic. Överlag verkar det från tillverkarnas sida vara ett enda stort "huh?" kring detta. Inte ens Nvidias eller AMD:s skalning i grafikkorten ger heller alternativ. Istället tillämpas olika former av skalningsalgoritmer som på olika sätt förändrar bilden.

Dell P2415Q gör det ändå rätt bra eftersom den behåller formen på text och grafik när du kör 1920x1080 till skärmen. Andra skalningsvarianter på andra 4K-skärmar tenderar alltså att få text och grafik att ge ett mer svällande intryck, ungefär som all text blivit fetstilad. Detta alltså vid 1920x1080 pixlar matat till skärmen.

Har du sett någon motivering till att det inte finns en 1:4-skalning? Det låter som att det vore trivialt att implementera. Borde ju vara betydligt lättare än att köra interpolering då de verkar köra rätt avancerade algoritmer där och inte bara en linjär interpolation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

1080p på 24" är väldigt skarpt. Sitter ni 5 cm från skärmen eller :). Måste nog under 15 cm tittavstånd för att 4K verkligen ska göra skillnad på 24"

Jag antar att du aldrig testat en 24" med 4k? Jag tycker i alla fall att det är en stor skillnad, text är mycket skarpare och t.ex. foton är mycket detaljrikare. Och då sitter jag på ett normalt avstånd från skärmen. Efter att ha använt P2415Q ett tag nu så upplever jag min H2412M på 1920x1200 som rätt pixlig faktiskt.

Permalänk
Medlem

Halv bra recension men ni har inte tagit viktiga punkter exempel vilka Aspekt Ratio söder den i menys 16:9, 4:3
Kan man ändra storlek Fullscreen / Normal / Enlarged, ect liksom "Eizo Foris FS2333" skärm om man kör gamla spel går det att ändra till 4:3 nej?

Asså en annan ny 25tum Dell UltraSharp U2515H har nyligen lanserat den är mycket bättre och billigare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Halv bra recension men ni har inte tagit viktiga punkter exempel vilka Aspekt Ratio söder den i menys 16:9, 4:3
Kan man ändra storlek Fullscreen / Normal / Enlarged, ect liksom "Eizo Foris FS2333" skärm om man kör gamla spel går det att ändra till 4:3 nej?

Recensionen tar upp detta på sidan 3 under "Aspect Ratio-knapp som fungerar".

Skrivet av intel2000:

Asså en annan ny 25tum Dell UltraSharp U2515H har nyligen lanserat den är mycket bättre och billigare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

U2515H är dock inte en 4k-skärm.