Scammad på ett gtx 970

Permalänk
Medlem

Scammad på ett gtx 970

Hej jag är scammad på ett gtx 970 och enligt ''hans'' story så är det postens fel för han har skickat sitt. Skulle byta mitt 970 mot hans 290 + 1200kronor och han har skickat sitt 290 säger han men har väntat 1,5månad och de har inte kommit ännu. har inte fått några 1200kronor ännu heller,
och hade visst sålt 290 till en annan person vars jag HITTADE på swerigs forumen på facebook. så jag är 100% säker på att jag är scammad.
frågan är vad ja ska göra
Stämma honom?
polisanmäla honom?
Vad är konveskenserna?
har även kontaktat hans mamma men hon verkar inte bry sig..
Kollinumret han gav mig funkade inte så han gav mig obv's ett fake då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estorik:

Hej jag är scammad på ett gtx 970 och enligt ''hans'' story så är det postens fel för han har skickat sitt. Skulle byta mitt 970 mot hans 290 + 1200kronor och han har skickat sitt 290 säger han men har väntat 1,5månad och de har inte kommit ännu. har inte fått några 1200kronor ännu heller,
och hade visst sålt 290 till en annan person vars jag HITTADE på swerigs forumen på facebook. så jag är 100% säker på att jag är scammad.
frågan är vad ja ska göra
Stämma honom?
polisanmäla honom?
Vad är konveskenserna?
har även kontaktat hans mamma men hon verkar inte bry sig..
Kollinumret han gav mig funkade inte så han gav mig obv's ett fake då.

Du kan göra en anmälan men inte mycket mer än så. Polisen får tusentals fall av scamming varje dag, och dom har helt enkelt inte resurser att lösa ens en bråkdel av dem.

Såvida du inte åker dit och knackar på dörren (du fick ju hans adress) så får du tyvärr finna dig i
situationen.

Permalänk

En polisanmälan går ju alltid att göra. Sedan är det ju frågan om man kan bevisa att det fanns ett uppsåt från hans sida att blåsa dig på både kort och pengar. Har du sparat er mejlkonversation och eventuellt andra bevis?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Polisanmäl, det kommer ta tid MEN polisen löser denna typ av brott, tro inget annat. Speciellt om du har kontonummer namn adress och dylikt, Spara all mailkonversation sms och ta med till polisen . Räkna med minst ett år innan han blir fälld och du lär aldrig se några pengar eller skadestånd men det känns jävligt skönt att veta att fanskapet har en dom på sig och krav hos kronofogden (egen erfarenhet av att bli blåst)

Anmäl alltid sånt här!

mvh

Permalänk
Skrivet av Estorik:

Hej jag är scammad på ett gtx 970 och enligt ''hans'' story så är det postens fel för han har skickat sitt. Skulle byta mitt 970 mot hans 290 + 1200kronor och han har skickat sitt 290 säger han men har väntat 1,5månad och de har inte kommit ännu. har inte fått några 1200kronor ännu heller,
och hade visst sålt 290 till en annan person vars jag HITTADE på swerigs forumen på facebook. så jag är 100% säker på att jag är scammad.
frågan är vad ja ska göra
Stämma honom?
polisanmäla honom?
Vad är konveskenserna?
har även kontaktat hans mamma men hon verkar inte bry sig..
Kollinumret han gav mig funkade inte så han gav mig obv's ett fake då.

ursäkta att jag frågar men varför skickar du ett 970 till någon du inte känner ?

Stämma honom? krångligt och funkar inte
polisanmäla honom? ja
Vad är konsekvenserna? så länge inte den personen inte lurat 20-30pers på samma sätt så kommer det troligast inte hända nånting.
och blir personen dömd så är chanserna små att du ser kort eller pengar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Hur skickar man något till en person på detta sättet? Är folk verkligen såhär godtrogna?

Permalänk
Medlem

Jao låter som han blåst dig tyvärr ,och glöm dra det vidare lär inte hända ett skit. seriöst varför skickar du nåt innan du själv fick nåt av han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hur skickar man något till en person på detta sättet? Är folk verkligen såhär godtrogna?

Därför att alla säljare är inte ett miserabelt svin som inte kan skilja mitt och ditt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Alibaba123:

Hur skickar man något till en person på detta sättet? Är folk verkligen såhär godtrogna?

Kan ju vara bra att veta, hur går man till väga när man ska byta två saker?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Kan ju vara bra att veta, hur går man till väga när man ska byta två saker?

hur brukar man göra med någon man inte känner ? man möts upp byter på plats.

Skrivet av P!ngv!N:

Därför att alla säljare är inte ett miserabelt svin som inte kan skilja mitt och ditt.

spelar väl ingen roll om alla är det eller bara 1% regeln är ju samma än då.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Grönahunden:

hur brukar man göra med någon man inte känner ? man möts upp byter på plats.

Det förstår nog du också att det inte alltid funkar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan ju vara bra att veta, hur går man till väga när man ska byta två saker?

Man kommer överens om en mellanhand?

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det förstår nog du också att det inte alltid funkar.

tror du den som har för avsikt att blåsa nån skulle mötas upp någonstans.
är då alternativet att man skickar in pengar eller skickar ett grafikkort för 3500kr på posten till nån man inte känner ?

använda nån form av mellanhand kusin / morbror / kompis som råkar bo i den stan som säljaren ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hur brukar man göra med någon man inte känner ? man möts upp byter på plats.

Vi kan mötas i stan så bytar vi ditt 970 mot mitt brända 290.

Det går inte att vara säker på något sätt alls! Ibland måste man ha tillit helt enkelt... Är man rädd att bli lurad får man köpa nytt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Grönahunden:

tror du den som har för avsikt att blåsa nån skulle mötas upp någonstans.

Va? Jag skrev ju precis att detta inte alltid (sällan) funkar.

Skrivet av Grönahunden:

är då alternativet att man skickar in pengar eller skickar ett grafikkort för 3500kr på posten till nån man inte känner ?

Jag frågade ju efter alternativ?

Skrivet av Grönahunden:

använda nån form av mellanhand kusin / morbror / kompis som råkar bo i den stan som säljaren ?

Ja, då har vi breddat oss från en nål till en spik i en höstack, ungefär...

Det jag menar är att vissa är lite väl snabba med att häva ur sig hur dumma vissa är utan att själv kunna ge bättre förslag. TS må ha varit blåögd när han skickade sitt ganska dyra grafikkort, men det är bara att se det som en läxa och kanske använda mer tillförlitliga bytesplatser (och hoppas att polisen kan göra något åt ärendet, såklart).

EDIT:

Skrivet av Woxolo:

Man kommer överens om en mellanhand?

Vadå för mellanhand? Vart hittar du objektiva mellanhänder för prylar?
Pengar är ju en annan sak, det är enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hur skickar man något till en person på detta sättet? Är folk verkligen såhär godtrogna?

Har själv gjort ganska många affärer här på SweC. Alltid betalat i förtur utan några som hälst problem.
Brukar försöka ha som tummregel att säljaren skall haft tidigare annonser här och se om han/hon är aktiv. Än så länge har det fungerat bra för mej.

Visa signatur

ok

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Vi kan mötas i stan så bytar vi ditt 970 mot mitt brända 290.

Det går inte att vara säker på något sätt alls! Ibland måste man ha tillit helt enkelt... Är man rädd att bli lurad får man köpa nytt.

skulle jag sälja något så kan ja göra det hemma. ska ja köpa något så gör jag det hos köparen (ska givetvis testa det jag köper)
har man inte möjlighet att åka till X för att köpa Y. tufft sök vidare efter det jag vill ha som bor närmare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Som sagt, du får polisanmäla eller försöka träffa honom öga mot öga och reda ut detta. Åk dock inte dit själv då han kan vara en aggresiv person

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Klart att du skall polisanmäla saken. Det blir lättare för polisen i detta fallet då du faktiskt har namn och adress.
Oavsett om du inte skulle få en krona eller kort så kan du inte lära honom att det går bra att lura andra människor. Till slut så åker han dit och det är bättre att han åker dit för detta än för något värre brott senare i livet.

Permalänk
Medlem

Om du ska anmäla kan du ju prova att nämna det först, ger honom anledning att vilja lösa det innan han blir anmäld. Hade själv en liknande händelse här, blev fart direkt när jag tog upp det. Innan hade det inte varit svar på flera dagar.

Skrivet av Dunder:

Det jag menar är att vissa är lite väl snabba med att häva ur sig hur dumma vissa är utan att själv kunna ge bättre förslag.

Håller med. Ofta handlar det inte alls om dumhet utan man väljer att lita.

Skrivet av Frankoz:

Har själv gjort ganska många affärer här på SweC. Alltid betalat i förtur utan några som hälst problem.
Brukar försöka ha som tummregel att säljaren skall haft tidigare annonser här och se om han/hon är aktiv. Än så länge har det fungerat bra för mej.

Enkel undersökning och sunt förnuft, om någon varningsklocka ringer är det bara att avbryta.

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig när jag skulle vara snäll och byta grafikkort + en slant emellan med en kille här på SweC. Dessvärre fick jag enbart ett grafikkort, men inga pengar. Det är tyvärr smällar man får ta här i livet! Att byta ett 7970 mot ett gt460 kändes sådär (använde det enda inte) . Men jag blev bara förbannad på mig själv för att jag kunde vara så dum ta livet med en klackspark! Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Samma sak hände mig när jag skulle vara snäll och byta grafikkort + en slant emellan med en kille här på SweC. Dessvärre fick jag enbart ett grafikkort, men inga pengar. Det är tyvärr smällar man får ta här i livet! Att byta ett 7970 mot ett gt460 kändes sådär (använde det enda inte) . Men jag blev bara förbannad på mig själv för att jag kunde vara så dum ta livet med en klackspark! Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig

Inte alltid så enkelt, vissa vill att rätt skipas för att kunna gå vidare

Olämplig formulering redigerad.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Hur skickar man något till en person på detta sättet? Är folk verkligen såhär godtrogna?

Tyvärr hör man inte om alla affärer som gick fint. Utan bara om de som gick åt h-vete..

Permalänk
Medlem

Jag säger HÄLSA PÅ FANSKAPET!! Å nej jag menar inte med något våld osv men om du åker dit så kanske så ger han tillbaka det. Sen är de riktigt svårt för polisen att avgöra om de är ditt gtx 970 osv.. Även om de är det. Hur ska du kunna bevisa det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Jag säger HÄLSA PÅ FANSKAPET!! Å nej jag menar inte med något våld osv men om du åker dit så kanske så ger han tillbaka det. Sen är de riktigt svårt för polisen att avgöra om de är ditt gtx 970 osv.. Även om de är det. Hur ska du kunna bevisa det :/

Inte lätt men det han ska göra är att ta fram bevis på att han sålde kortet till den personen men inte fick sina pengar eller kortet. Sedan borde ju TS ha garanti kvar och borde väl sparat kvittot

Permalänk
Skrivet av P!ngv!N:

Inte alltid så enkelt, vissa vill ha sin hämnd för att kunna gå vidare

har du aldrig blivit blåst ?
värdesätter du inte pengar?
tycker du det är "shit happens" om nån lurar dig?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte lätt men det han ska göra är att ta fram bevis på att han sålde kortet till den personen men inte fick sina pengar eller kortet. Sedan borde ju TS ha garanti kvar och borde väl sparat kvittot

Joo exakt men hur ska polisen veta att ens TS skickade ett gtx 970 och inte en tegelsten. Han kan aldrig riktigt bevisa att de där är exakt hans gtx 970 förutom om polisen tar sidan där den som har kvittot osv vinner, men så enkelt är de säkert inte.

Men som sagt, hälsa på honom. Du kan väl inte ha mer än 100 mil till honom? De är ju i alla fall 3000-3600kr, sedan kan du försöka kräva ersättning om bilresa också! Hur gammal är han??

Permalänk
Medlem

Anmäl till polisen och lär dig från erfarenheten, sedan bara vänta och se. Dock kommer Polisen knappast göra något så länge person inte har haft problem innan eller blivit anmäld av någon annan.

Absolut inte värt att åka ditt, kan skapa mycket större problem än det är värt. Sedan vet man aldrig vad för typ det är, dock är nog större delen av lurendrejare inte så pass farliga. Men när folk känner sig hotade så kan de agera på konstiga viss.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Tack för att du i alla fall tänker att ingen människa kan vara så korkad att det är så denne menar..
Jo, jag förstår också att detta troligen är ända sättet att få kortet och pengarna, men det är som sagt inte en god idé om man tänker på hur lag kan tillämpas och hur personer reagerar på vidriga människor, t ex som i detta fall, tjuvar.

De flesta som scammar har nog gjort det flera gånger troligtvis. TS sa att mor av denna person inte verkade bry sig så kanske fler folk har ringt till henne och berättat att hennes son snor saker. Men de flesta som scammar som sagt vet vad dom håller på med och har lättare att göra det igen å igen å igen. Men de är väl bara och testa osv. Jag hade dock åkt dit om jag hade blivit blåst på 3600kr. Men jag skulle aldrig våga att skickat någonting till en person innan jag har fått betalt.

Gör bara affärer mellan fyra ögorna princip förutom då de betalar i förskott om ja säljer något. Säljer jag något så är det deras sen. Man ska kunna skilja på mitt och ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Skriv det du vill ha sagt i raderna istället för att be folk läsa mellan dem;) Du har helt klart missförstått rätten till nödvärn, du får INTE klappa till någon för att du känner dig hotad.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart har man rätt att använda det våld som behövs, inklusive att "klappa till någon" om denne person utan lov trängt in i din lägenhet och vägrar lämna.

Visst är Sverige (enligt min uppfattning) ett feminiserat fegisland där badguysen alltid får hjälp och sympati, men ja, i verkligheten har du rätt att slänga ut någon som trängt in i din lägenhet utan lov.

On topic. Hemskt tråkigt att bli blåst på det sättet.

1. Polisanmäl.
2. Om det är en yngre person kan du kontakta hans föräldrar och påtala vad som hänt. Säg att du inte mottagit det ni kommit överens om. Säg inte att han är en förbannad tjuvjävel som ska brinna i helvetet, utan var behärskad. Med lite tur så är päronen justa och fixar problemet åt dig.
3. Om personen i fråga påstår att det är postens fel, så borde han ju gjort någon slags reklamation hos posten. Begär att få ta del av hans kontakt med posten. Kanske finns något ärendenummer. Men hur vet han att det är postens fel? Om han säger att han är säker på att posten har falerat, så borde han ju skicka tillbaka ditt kort till Dig, så får han driva en process mot posten istället. Det är ju inte ditt fel.

Sedan beror det på hur du känner. Du kan påminna personen i fråga genom mail och telefon med jämna mellanrum. Men hota aldrig. Markera bara att du väntar på ditt kort och att du inte kommer att ge dig. För de allra flesta är det jobbigt att leva med att vara en ohederlig person. Han kanske ändrar sig.

Annars får du glömma det och gå vidare. Lite desillusionerad men med insikten att det finns fullt med grisar där ute. En insikt som kan tjäna dig väl i framtiden.