Permalänk

Överklocka på ett Asrock h77m-itx

Hej jag har problem med när jag ska överklivna min processor! Jag vet att jag ska söka innan jag skriver men jag har inte hittat något alls hur man gör på ett asrock h77m-itx, det är första gången jag förökar så måste ha hjälp!!!
1.När jag startar datorn så går jag in på bios
2. Så går jag in på och Tweaker
3. Så kommer det upp CPU ratio och under den med mindre text står det all core 35

Jag hittar ingenting hur man ska göra för att ändra multiplen och sånt

§3.1 i reglerna/förtydligat trådrubrik
Permalänk
Medlem

Det moderkortet kan man väl överhuvudtaget inte överklocka med. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubstepfreak:

Hej jag har problem med när jag ska överklivna min processor! Jag vet att jag ska söka innan jag skriver men jag har inte hittat något alls hur man gör på ett asrock h77m-itx, det är första gången jag förökar så måste ha hjälp!!!
1.När jag startar datorn så går jag in på bios
2. Så går jag in på och Tweaker
3. Så kommer det upp CPU ratio och under den med mindre text står det all core 35

Jag hittar ingenting hur man ska göra för att ändra multiplen och sånt

Ganska så säker på att du inte kan överklocka med H77 Chipset, för det behöver du z77.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det går inte att överklocka H77 chipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det moderkortet kan man väl överhuvudtaget inte överklocka med. Rätta mig gärna om jag har fel.

Skrivet av OskarW90:

Ganska så säker på att du inte kan överklocka med H77 Chipset, för det behöver du z77.

Skrivet av Salleee:

Det går inte att överklocka H77 chipset!

Det går att överklocka till processorns maxmultipel för turbo.

TS; Läs på lite mer om överklockning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Så jag måste skaffa ett nytt moderkort om jag ska överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubstepfreak:

Så jag måste skaffa ett nytt moderkort om jag ska överklocka?

Precis.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Skulle underlätta om du skrev lite mer än Hjälp! i titeln så man vet vad det handlar om

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Vad har du för cpu mm ? Lite basfakta om hårdvaran hade vart bra.

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [FD Newton R2, 1000W] [P8P67 EVO]
[ i7 3770K@4.5GHz] [Noctua NH-D14] [Gigabyte GTX 780 TI]
[16GB Corsair XMS3] [Kingston 480GB]
[WD Black 2TB] | [WD Green 4TB]

Permalänk

Jag har en intel core i5 3450

Permalänk

En Cpu med märkningen "K" är att rekommendera när man skall överklocka (black edittion när det är AMD, har jag för mig). Skillnaden med en K och en cpu (Intel) utan är att på K model kan du överklocka (om moderkort tillåter) med att ändra multiplier. Annars måste du ändra på bussen och det är inte mkt som behövs (2-3Mhz) för att systemet skall bli börja instabilt. Så i ditt fall är varken cpu eller moderkort överklocknings bara. Så du skall nog lägga denna tanke på is, tyvärr!

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [FD Newton R2, 1000W] [P8P67 EVO]
[ i7 3770K@4.5GHz] [Noctua NH-D14] [Gigabyte GTX 780 TI]
[16GB Corsair XMS3] [Kingston 480GB]
[WD Black 2TB] | [WD Green 4TB]

Permalänk
Medlem

Vare sig man kan överklocka med H77 eller inte så skulle jag verkligen inte ge mig på någon vidare överklockning på ett moderkort utan kylning på vrm'en.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jaha ok:( tack för alla svaren iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubstepfreak:

Jaha ok:( tack för alla svaren iallafall

Det mesta du har säger nej till överklockning. Det brukar givetvis gå - men det känns inte som du besitter kunskapen att klocka på låsta prylar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dubstepfreak:

Hej jag har problem med när jag ska överklivna min processor! Jag vet att jag ska söka innan jag skriver men jag har inte hittat något alls hur man gör på ett asrock h77m-itx, det är första gången jag förökar så måste ha hjälp!!!
1.När jag startar datorn så går jag in på bios
2. Så går jag in på och Tweaker
3. Så kommer det upp CPU ratio och under den med mindre text står det all core 35

Jag hittar ingenting hur man ska göra för att ändra multiplen och sånt

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro