Permalänk

Skoluppgift Filformat

Tjena har en skoluppgift men förstår ingenting när jag läser om frågorna på nätet undrar om nån kan hjälpa mig o svara på frågorna.

1. Vad är TIFF (.tif) och TIFF/EP för format och hur förhåller de sig till RAW?

2. Vad är RAW och vad är dess viktigaste egenskaper och när använder man det?

3. Vad är BMP och vad är dess viktigaste egenskaper och när använder man det?

4. Vad är PSD och vad är dess viktigaste egenskaper och när använder man det?

5. Vad är JPG vad är dess viktigaste egenskaper och när använder man det?

6. Vad är meningen med ett filformat och vilken relation har filformaten till programmen på datorn?

Tack i förväg

Permalänk
Hedersmedlem

Lite mer ansträngning behövs innan du kan få vettig hjälp. Wikipedia (både svenska och engelska) har mycket information om alla dessa filformat, skulle jag tro. Google fyller i med information om resten.

Om det återstår några mer fokuserade frågor därefter så kan du ställa dessa, men "gör min läxa åt mig"-formatet fungerar inte.

Du kan exempelvis ge exempel på länkar som du läst, citera ett stycke som du försökt förstå men inte lyckats med och be om tolkningshjälp för detta stycke.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patriklito:

Tjena har en skoluppgift men förstår ingenting när jag läser om frågorna på nätet undrar om nån kan hjälpa mig o svara på frågorna.

1. Vad är TIFF (.tif) och TIFF/EP för format och hur förhåller de sig till RAW?

2. Vad är RAW och vad är dess viktigaste egenskaper och när använder man det?

3. Vad är BMP och vad är dess viktigaste egenskaper och när använder man det?

4. Vad är PSD och vad är dess viktigaste egenskaper och när använder man det?

5. Vad är JPG vad är dess viktigaste egenskaper och när använder man det?

6. Vad är meningen med ett filformat och vilken relation har filformaten till programmen på datorn?

Tack i förväg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Filformat

Permalänk
Skrivet av phz:

Lite mer ansträngning behövs innan du kan få vettig hjälp. Wikipedia (både svenska och engelska) har mycket information om alla dessa filformat, skulle jag tro. Google fyller i med information om resten.

Om det återstår några mer fokuserade frågor därefter så kan du ställa dessa, men "gör min läxa åt mig"-formatet fungerar inte.

Du kan exempelvis ge exempel på länkar som du läst, citera ett stycke som du försökt förstå men inte lyckats med och be om tolkningshjälp för detta stycke.

Har redan läst nån timme nu på wikipedia men förstår ej sånt här kommer bara inte in i huvudet , bad ej om att ni ska göra läxan åt mig , bad om nån kunde förklara detta fast lättare version än det fanns på wikipedia

Permalänk
Inaktiv

Kom igen! Blir arg av att läsa tråden.

Permalänk
Medlem

Frågorna är i direkt paritet med vad Ni har läst i skolan.
Javisst, jag kan besvara TIFF vs. Raw men jag vet inte om Ni i skolan har pratat om att RAW är sensoravläsning utan debayer?

Jag har ingen aning om vilka ord skolan har lärt er vilket betyder att det jag svarar troligtvis kommer få läraren att tro att svaren är googlade utan att du faktiskt tagit reda på vad raw innebär och vad den gör.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Kom igen! Blir arg av att läsa tråden.

Det är skillnad på vägledning och på att skriva någons läxa samt hur djupgående svaren ska vara.
Som jag skrev i förra posten så bör eleven i fråga besvara utifrån nivån är i skolan.

Om någon frågar mig hur man gör ett program och jag googlar - ska jag svara i C/Assemblerkod?
Eller ska jag ta enligt hur boken visar en IDE där man pekar och klickar runt för att sedan lägga in rutiner?

http://photo.net/learn/raw/

Denna länk beskriver flera av frågorna.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriklito:

Har redan läst nån timme nu på wikipedia men förstår ej sånt här kommer bara inte in i huvudet , bad ej om att ni ska göra läxan åt mig , bad om nån kunde förklara detta fast lättare version än det fanns på wikipedia

Filformat/bildformat från Moderskeppet förklarar allt lite mer logiskt

Sen fattas det ju lite, men om du googlar "Vad är XXX" t e x! Så hittar du all info.

Ta ett filformat i taget. Googla/plugga/skriv ner.

Kör du så, kommer allting att hamna rätt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Du får nog allt ha liiite mer tålamod om du ska klara av skoluppgiften xD

Google is your friend, jag test sökte "what is tiff" och bara där kan du få svar. Frågorna är relativ generella så att hitta svar tycker jag inte bör ta mer än en kväll eller två.

Dock om det är engelskan som är hindret från inlärningen, då kan jag förstå dig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II