Permalänk

uppgradera grafikkort

Hejsan, nu är det så att denna fredag kommer lönen in och jag ska uppgradera grafikkortet, så jag UNDRAR vad ska man ta...
AMD eller Geforce , har däremot kollat på ett som ehter STRIX och ett Gaming, och fattar inte skillnaden, är det bara namnet? då det är samma grafikkort, i detta fall ett 970,
sen så undrar jag hur mycket % mässigt(alltså prestandamässigt uppgradering typ 300% kraftfullare) osv är uppgraderingen, ja jag är noob om det därför frågar jag er

(har ett 660ti = glömde lägga till de

Permalänk

Underbart att folk inte kan ge en åsikt eller svar tackar så mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liiightning:

Hejsan, nu är det så att denna fredag kommer lönen in och jag ska uppgradera grafikkortet, så jag UNDRAR vad ska man ta...
AMD eller Geforce , har däremot kollat på ett som ehter STRIX och ett Gaming, och fattar inte skillnaden, är det bara namnet? då det är samma grafikkort, i detta fall ett 970,
sen så undrar jag hur mycket % mässigt(alltså prestandamässigt uppgradering typ 300% kraftfullare) osv är uppgraderingen, ja jag är noob om det därför frågar jag er

(har ett 660ti = glömde lägga till de

Skrivet av Liiightning:

Underbart att folk inte kan ge en åsikt eller svar tackar så mycket..

Alla dessa namn efter, såsom strix eller gaming, kan du mer eller mindre skita i. Ett gtx 970 är ett bra och prisvärt grafikkort och kommer prestera mycket bättre än ditt nuvarande 660ti. Hur mycket det skiljer i % är något jag personligen inte orkar gräva i. Det kan du förmodligen bara googla och försöka hitta själv.

Det som hade varit underbart ifrån din sida är om du är mer detaljrik i din fråga... t.ex. hur mycket pengar du är villig att lägga ut på ett nytt grafikkort och vad har du för processor och vad har du för nätagg? Det kan vara bra att veta detta så att du inte köper ett grafikkort som kommer vara för kraftfullt för dina övriga komponenter att hantera. Det är mycket folk på detta forum som struntar i att svara på såna här frågor för det är för många saker du glömt att skriva i din fråga/inlägg.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Asus Strix 970 och MSI Gaming 970 är rätt likvärdiga. Båda är bra, semipassiva och tysta vid belastning.

670 vs 970 (660 Ti är sämre än 670)
http://www.anandtech.com/bench/product/1349?vs=1355

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Du behöver väl inte bli arg för att ingen svarar? Det går ju knappt att svara då vi inte vet vad för grafikkort du pratar om? Många kort har gaming i namnet, skulle vara skönt att veta vilet av dem du menar. Du skriver inte heller budget, vad du har för dator o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Du behöver väl inte bli arg för att ingen svarar? Det går ju knappt att svara då vi inte vet vad för grafikkort du pratar om? Många kort har gaming i namnet, skulle vara skönt att veta vilet av dem du menar. Du skriver inte heller budget, vad du har för dator o.s.v.

Han pratar om 970 när han nämner strix och gaming, vilket stog i hans fråga om du hade läst allt

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Han pratar om 970 när han nämner strix och gaming, vilket stog i hans fråga om du hade läst allt

Jag såg att han skrev 970, men det finns ju rätt många, strix såg jag också men när det bara står gaming så är det rätt svårt att förstå Han frågar också vad skillnaden är, men det finns massor av olika kort, vissa fabriksöverklockade och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Jag såg att han skrev 970, men det finns ju rätt många, strix såg jag också men när det bara står gaming så är det rätt svårt att förstå Han frågar också vad skillnaden är, men det finns massor av olika kort, vissa fabriksöverklockade och liknande.

Haha förstår ville bara försöka vara lite lustig nu äre TS som ger f*n i att svara istället. Happ.. här hjälper man och inte ett enda tips från TS om vad han har i övrigt system..

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Haha förstår ville bara försöka vara lite lustig nu äre TS som ger f*n i att svara istället. Happ.. här hjälper man och inte ett enda tips från TS om vad han har i övrigt system..

Jaha, svårt det här att förstå humor på internet för mig

Kul hur han blir förbannad på att ingen svarar och sen skiter fullständigt i att svara själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Jaha, svårt det här att förstå humor på internet för mig

Kul hur han blir förbannad på att ingen svarar och sen skiter fullständigt i att svara själv

Det är svårt att förstå känslor osv. överhuvudtaget i skrift ärligt talat. Många bråk som startar på så vis. Men nu är vi lite off topic så vi får väl vänta på TS nu!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av GeekySole9354:

Jaha, svårt det här att förstå humor på internet för mig

Kul hur han blir förbannad på att ingen svarar och sen skiter fullständigt i att svara själv

Jo jag total skiter i det, jag sitter 24/7 framför denna tråd.

Tack för svaret zipmiX och fantomsmurfen,

sitter på en I5 3570k och tror jag har Corsair CX 600W PSU som nätagg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liiightning:

Jo jag total skiter i det, jag sitter 24/7 framför denna tråd.

Tack för svaret zipmiX och fantomsmurfen,

sitter på en I5 3570k och tror jag har Corsair CX 600W PSU som nätagg

Om du sitter 27/7 vid denna tråd lägg 5min på att söka på 970 här på forumet det finns tester och recensioner Där kan du se hur olika lr lika korten är vid kylning och ljudnivå o.s.v och bedöma vilket kort du gillar bäst.

Ha det gött!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liiightning:

Jo jag total skiter i det, jag sitter 24/7 framför denna tråd.

Tack för svaret zipmiX och fantomsmurfen,

sitter på en I5 3570k och tror jag har Corsair CX 600W PSU som nätagg

OK då ska din dator klara vilket gtx 970 som helst iaf. Personligen hade jag i dagsläget köpt ett kort från geforce, men det är smaksak. Beroende på budget skulle jag då isf kollat på just ett 970 eller helst 980. ASUS har blivit en personlig favorit för mig, dem har isf den redan nämnda strix kylaren. MSI är också en tidigare favorit.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Köp inte 970. De har minnesproblem vilket kan orsaka stuttering om du använder mer än 3,5gb grafikminne. Sök 970 och minnesproblem om du ej känner till det.
Så du gör ett informerat köp och att du vet du kan få problem med det.
Köp hellre AMD 290 i det prissegmentet. Presterar som ett 970 och är billigare.

Sen kul att ingen här berättar om 970 minnesproblem. Även om ni förespråkar kortet trots minnesproblemet så säg iaf "bara så du vet så förs där diskussioner kring minneskonstruktionen på just det kortet och det har rapporterats om problem som du bör känna till innan du köper det.". Tur jag såg kanalen och kunde informera och varna om felet ;).

Där är några 970 kramare som till varje pris lovordar 970. Vanligaste argumentet är att du inte får problem om du kör 1080. Men redan idag kan spel som watch dogs och gta v allokera mer än 3,5gb Vram i 1080 så att bara köra i 1080 gör inte att du går säker i befintliga lr kommande spel.

Sen är där ett par som alltid säger "men jag har inga problem med mitt 970". Beror på speltyp och säkert på hur känslig man är för hur man upplever felet. Så för att ett par ej har problem bör man inte chansa att man inte själv får problem. Problemet gäller bara 970. Alla andra nvidia-kort är fritt fram att köpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Och självklart trillar stimpen in och ger oss en lektion i 3,5 problemet.För vilken gång i ordningen?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Köp inte 970. De har minnesproblem vilket kan orsaka stuttering om du använder mer än 3,5gb grafikminne. Sök 970 och minnesproblem om du ej känner till det.
Så du gör ett informerat köp och att du vet du kan få problem med det.
Köp hellre AMD 290 i det prissegmentet. Presterar som ett 970 och är billigare.

Sen kul att ingen här berättar om 970 minnesproblem. Även om ni förespråkar kortet trots minnesproblemet så säg iaf "bara så du vet så förs där diskussioner kring minneskonstruktionen på just det kortet och det har rapporterats om problem som du bör känna till innan du köper det.". Tur jag såg kanalen och kunde informera och varna om felet ;).

Där är några 970 kramare som till varje pris lovordar 970. Vanligaste argumentet är att du inte får problem om du kör 1080. Men redan idag kan spel som watch dogs och gta v allokera mer än 3,5gb Vram i 1080 så att bara köra i 1080 gör inte att du går säker i befintliga lr kommande spel.

Sen är där ett par som alltid säger "men jag har inga problem med mitt 970". Beror på speltyp och säkert på hur känslig man är för hur man upplever felet. Så för att ett par ej har problem bör man inte chansa att man inte själv får problem. Problemet gäller bara 970. Alla andra nvidia-kort är fritt fram att köpa.

Jag är väl medveten 3.5gb-buggen och/men tänkte inte på att nämna det.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Ingen bug "it's by design"

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Apropå memorygate och 970 kan man läsa en lagomt simpel artikel här: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-nvidia-...

Skulle jag köra med två grafikkort skulle jag nog tveka på ett 970. Men å andra sidan skulle jag inte vilja lägga pengar på två 980 heller. 4 GB är inte mycket mer än 3,5.

I framtiden när nVidia lägger mindre tid på att med sina drivrutiner rätta alla fel spelutvecklarna gör kanske man kan få mer bekymmer, men kortet är då redan för slött så vad spelar det för roll?

Jag har EVGA's variant som har en lite mindre uppbiffad kylare än ASUS och MSI's slagskepp, och jag är toknöjd. Verkligen toknöjd! Första gången jag inte stör mig på ett grafikkort utan det bara finns där utan att låta och krångla.

Så så länge du måste köpa ett innan sommaren kan jag rekommendera kortet med gott samvete. Tyvärr är korten rejält mycket dyrare nu iom den svaga kronan men ibland har man som inget val. Kliar det i fingrarna och bankkontot känns för framtidssäkert så finns det bara ett sätt att bli av med den obehagliga känslan och det är att spendera!

AMD's 290 eller 290x är också stabila kort. Till och med stabilare men lite mer törstiga, vilket för mig spelade stor roll då min låda redan idag är fullproppad och jag ville verkligen inte skruva upp chassifläktarna för att hålla nere temperaturerna i chassit. Men sitter du på ett större chassi som är välkylt och hittar en bra deal så kan du lika gärna köpa ett sånt. Jag vet dock inte hur dom är ljudmässigt. Det faktum att 970's inte låter alls när du inte spelar och t.ex. bara kollar film eller slösurfar är det jag älskar mest med kortet. Detta är något som både Asus Strix- och MSI Gaming-korten gör. Även EVGA's kort med ACX 2.0 kylaren.

Hoppas detta kan hjälpa.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Och självklart trillar stimpen in och ger oss en lektion i 3,5 problemet.För vilken gång i ordningen?

100ade?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liiightning:

Jo jag total skiter i det, jag sitter 24/7 framför denna tråd.

Tack för svaret zipmiX och fantomsmurfen,

sitter på en I5 3570k och tror jag har Corsair CX 600W PSU som nätagg

Vänta på att AMD relllar sina nya kort i 300 serien om ca en månad. Priserna kan sjunka då på de äldre korten o du får mer att välja på. Mina 2 cent på saken