Permalänk
Medlem

Kylpasta på socket

Hej, jag har gjort ett oerhört klantigt misstag att försöka sätta fast en eftermarknads cpu fläkt direkt på min AMD3+ socket med kykylpasta på. Jag har försökt rengöra det med t-röd och en bommulstuss samt t-röd och en liten nål men det finns en del kvar och ser ut så här nu http://www.ladda-upp.se/bilder/eukimsaqavzt/

Kommer datorn fungera som det ska eller måste jag skaffa nytt moderkort?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem

Är väldigt tveksam till det där kommer fungera du kommer få rengöra det rejält och det kommer nog vara ett jävla pilleri för att lyckas skulle jag säga.

Du får avgöra själv om du vill sitta pilla och försöka få bort det och få det att fungera eller köpa ett nytt moderkort.

Varför försökte du montera en kylare utan en cpu i?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Hej, jag har gjort ett oerhört klantigt misstag att försöka sätta fast en eftermarknads cpu fläkt direkt på min AMD3+ socket med kykylpasta på. Jag har försökt rengöra det med t-röd och en bommulstuss samt t-röd och en liten nål men det finns en del kvar och ser ut så här nu http://www.ladda-upp.se/bilder/eukimsaqavzt/

Kommer datorn fungera som det ska eller måste jag skaffa nytt moderkort?

Glömde du processorn?

Bra fråga, känns ju inte som att pinsen kommer få ordentligt med kontakt i socketen där..
Testa om du vågar, annars är det väl ny socket/ny mobo som gäller.

Permalänk
Skrivet av abbe99:

Hej, jag har gjort ett oerhört klantigt misstag att försöka sätta fast en eftermarknads cpu fläkt direkt på min AMD3+ socket med kykylpasta på. Jag har försökt rengöra det med t-röd och en bommulstuss samt t-röd och en liten nål men det finns en del kvar och ser ut så här nu http://www.ladda-upp.se/bilder/eukimsaqavzt/

Kommer datorn fungera som det ska eller måste jag skaffa nytt moderkort?

Förlåt, men hur i hela världen lyckades du med det där? Glömde du bort att sätta dit CPUn?

Nu är jag långt ifrån en expert på ämnet, men det ser onekligen mörkt ut. Det där är väl en av de absolut känsligaste delarna i datorn, så min tanke är nog att du kommer behöva köpa nytt moderkort.

Tips: Bomull ska man akta sig för. Det lämnar, i alla fall av min erfarenhet, alltid kvar massa rester av bomull. Sedan vet jag inte hur bra T-röd är att använda, vad jag vet använder till exempel LinusTechTips alltid typ 98% alkohol (kommer inte ihåg vad det heter exakt) för att få bort kylpasta!

Mvh

Permalänk
Medlem

Det blir till att rengöra.
Jag hade nog testat med extremt högt tryckluft, försöka blåsa bort det.

Faran är om du vågar riskera CPUn... Vill det sig illa kanske något kortsluts, men moderna PSUer brukar skydda. Dock kanske inte mot detta dock :=/

Räkna med att behöva nytt mobo... sen om du kan (och vågar) använda det, är bonus om det fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade blåst ur med en ny burk bromsrengöring (extra högt tryck), brukar använda det till skitiga datordelar utan problem. Gör det så snabbt som möjligt för att skona materialen. Tyvärr är det ingen garanti att det blir rent ändå med tanke på mängden hål och hur små de är, men värt att testa. Avsluta med tryckluft för att korta torktiden inuti sockeln.

Är du flink i fingrarna, snabbrensa med stråna på en bra pensel samtidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett nytt moderkort. Om du sätter ner din processor i den där röran så riskerar du att din processor tar skada. Det kanske finns en liten chans att moderkortet går att rädda, men tänk på att du riskerar att döda processorn som du väljer att testköra med.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för kylpasta? Är den ledande, typ Arctic Silver så är det en sak, är den inte ledande så är det lugnt.

Det ser ut som Arctic Silver, och i så fall tycker jag att du ska ge upp och köpa ett nytt moderkort. Att du får kylpasta på pinnarna spelar kanske inte så stor roll, värre är det mellan pinnarna. Och då ska du även tänka på den pasta som du eventuellt har tryckt ner inne i socketen. Jag tror att det blir mycket svårt att få rent.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Hej, jag har gjort ett oerhört klantigt misstag att försöka sätta fast en eftermarknads cpu fläkt direkt på min AMD3+ socket med kykylpasta på. Jag har försökt rengöra det med t-röd och en bommulstuss samt t-röd och en liten nål men det finns en del kvar och ser ut så här nu http://www.ladda-upp.se/bilder/eukimsaqavzt/

Kommer datorn fungera som det ska eller måste jag skaffa nytt moderkort?

Jag skulle testat att hållt moderkortet upp och ner, och sprejat CRC elektronikrengörningsspray i hålen.
Riktigt vräkt på med det, sen låtit det avdunsta ett tag.

Men detta är inte alls säkert att det fungerar, så gör på egen risk

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Jag hade nog lagt på lite isopropylalkohol och mjukat upp det lite och sen använt tryckluft till att blåsa bort det, och gjort om tills jag varit nöjd.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jo det är första gången jag öpnnar upp datorn och pillar och cpu'n satt fast på fläkten och jag tänkte inte på det innan jag hade haft på kylpasta så jag får nog köpa nytt moderkort

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem

Btw kylpastan är någon cooler master

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för kylpasta? Är den ledande, typ Arctic Silver så är det en sak, är den inte ledande så är det lugnt.

Det ser ut som Arctic Silver, och i så fall tycker jag att du ska ge upp och köpa ett nytt moderkort. Att du får kylpasta på pinnarna spelar kanske inte så stor roll, värre är det mellan pinnarna. Och då ska du även tänka på den pasta som du eventuellt har tryckt ner inne i socketen. Jag tror att det blir mycket svårt att få rent.

Arctic Silver 5 är INTE ledande.
Enligt deras egna sida:
"Not Electrically Conductive: Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity."

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbe99:

Btw kylpastan är någon cooler master

Kolla då här om den är ledande:
http://www.coolermaster.com/product/Lines/thermal-compound/

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det där ska nog gå att fixa Värt ett försök i varje fall. Spruta en höghaltig alkohol på skiten så ska det nog gå bort. Alkohol, trycklyft och en jävla massa tålamod. Lycka till!

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Det där ska nog gå att fixa Värt ett försök i varje fall. Spruta en höghaltig alkohol på skiten så ska det nog gå bort. Alkohol, trycklyft och en jävla massa tålamod. Lycka till!

Okej men så jag häller helt enkelt på 90+% alkohol och använder sedan kompressor och fortsätter så tills jag inte ser någon kylpasta längre? Och vad kan skadas om det inte funkar?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den är inte ledande, men det kan väl ändä inte gå något vidare att bara sätta på processorn och starta?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem

Du har fått många bra förslag.

Jag rekommenderar Multimans förslag, bromsrengöring är magiskt...
http://www.sonax.se/Produktsuche/%28node%29/13275/836400-SONA...
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/br...
https://eshop.wuerth-industrie.com/Brake-cleaner-BRKCLNR-500M...

Testa!
Processorn lär inte ta skada.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du har fått många bra förslag.

Jag rekommenderar Multimans förslag, bromsrengöring är magiskt...
http://www.sonax.se/Produktsuche/%28node%29/13275/836400-SONA...
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/br...
https://eshop.wuerth-industrie.com/Brake-cleaner-BRKCLNR-500M...

Testa!
Processorn lär inte ta skada.

Okej tack så det kan inte skada några andra komponenter ifall det ej fungerar? Ska jag ta lös moderkortet ur datorn när jag gör detta?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abbe99:

Okej men så jag häller helt enkelt på 90+% alkohol och använder sedan kompressor och fortsätter så tills jag inte ser någon kylpasta längre? Och vad kan skadas om det inte funkar?

Finns tydligen risk att spruta med olja med kompressor, så kör med tryckluft om du inte är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Finns tydligen risk att spruta med olja med kompressor, så kör med tryckluft om du inte är säker.

Aight då kör jag tryckluft men var det rätt annars?

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Skrivet av abbe99:

Okej men så jag häller helt enkelt på 90+% alkohol och använder sedan kompressor och fortsätter så tills jag inte ser någon kylpasta längre? Och vad kan skadas om det inte funkar?

Jag har aldrig varit i din, eh, sits förut, så att... Kan ju endast ge förslag.

Som jag ser det så har du inte så många alternativ. Antingen försöker du fixa det du har eller så köper du nytt. Det första utesluter dock inte det andra. Angående ytterliggare skada kan jag inte tänka mig att bara alkohol och tryckluft skulle förstöra moderkakan ännu mer. Något som dock skulle oroa mig mer, som andra också pekat ut, vore om prollen skulle kunna ta skada om sockan har sabbats.

Om inte annat är det ju kul att spruta alkohol och tryckluft på ett moderkort. Lycka till!

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Bromsrengöring på sprayburk fungerar utmärkt, bara hålla moderkortet sidleds och upponer och spraya rakt på sockeln så försvinner pastan, bromsrengöringsvätskan dunstar väldigt fort, så när det är torrt är det bara att montera cpun.

Jag har själv fått pasta rakt ner i sockeln 2ggr och löst det lika fort med just bromsrengöring.

Permalänk
Hjälpsam

Enda problemet med att ha icke-ledande gojja i sockeln är om den även skulle hindra kontakt mellan benen och sockeln. Då det är rätt bra tryck i sockeln tror jag inte det är ett problem.

Metalclean, Isopropanol, liknande och sedan tryckluft på flaska... Repetera ett par gånger tills det ser OK ut. Sedan är det bara att montera och testa.

Så länge kylpastan inte leder eller är kapacitiv så borde det bara vara att köra.

Ge inte upp,

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Jag har själv fått pasta rakt ner i sockeln 2ggr och löst det lika fort med just bromsrengöring.

hur i hela friden har du lyckats med det inte bara en, utan två gånger?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hur i hela friden har du lyckats med det inte bara en, utan två gånger?!

Ihop montering av datorn med lite mycket promille i blodet ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Ihop montering av datorn med lite mycket promille i blodet ?

Ångor från alkoholen vid rengöringen?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Ihop montering av datorn med lite mycket promille i blodet ?

Skrivet av rinosaur:

Ångor från alkoholen vid rengöringen?

En till datorn.. och en till miiig (Hiick)

Permalänk

Skulle vilja tipsa om en s.k lödsug, den kan du nog eventuellt suga upp pastan med ur hålen.

http://www.grandtech.lv/shop/images/tme2/18_20b/nb-208k.jpg

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Moderkort kan man ha under rinnande vatten bara du tar bort batteriet och låter det sitta och torka någon vecka innan du sätter tillbaka det. Om vatten kan få bort kylpastan ordentligt vet jag dock ej.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT