Permalänk

Har jag bränt någon komponent?

Hej!

JAg har nyligen börjat intresserat mig lite för överklockning och har lite smått experimenterat lite. Först så provade jag med Asus AI Suite, som med sin automatiska klockning fick upp den i 4,5ghz. Jag började sedan störa mig lite på den mjukvaran då jag tyckte att den var slö etc, så jag försökte mig på att OCa genom BIOS istället. Väl där provade jag mig fram (efter att ha sett massor med videos etc), men lyckades inte få den över 43, 43, 42, 41 på respektive kärna.

Jag har även benchmarkat lite fram och tillbaka för att se hur prestandan förändras.

Nu till det märkliga. Om jag nu kör Asus AI Suites' automatiska överklockning kommer den som vanligt upp till 4,5ghz, däremot börjar datorn spöka som satan. Det är som att skärmen "slutar uppdatera" ordentligt. Jag kan röra musen etc, och kanske få upp en ruta. Men mer än så går inte att göra, det går inte ens att stänga av eller starta om datorn utan att använda hårdvaru knapparna på chassis.

Vad kan detta bero på? Temperaturerna har aldrig gått över 91 grader på någon kärna när jag stressat CPUn. Jag har nu lämnat datorn på 3,9ghz där den verkar fungera som den ska.

Jag är jätteorolig! Tack på förhand för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte överklocka i program. Det kan få onödig hög spänning.
Avinstallera Asus programvara och klocka på det normala sättet (BIOS).

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Jag rekommenderar inte överklocka i program. Det kan få onödig hög spänning.
Avinstallera Asus programvara och klocka i uefi istället.

Hmm, ok! Tyckte mer att det var märkligt att något som fungerade förut inte fungerar längre =/

Men kan jag ha bränt någon krets eller något som kan orsaka detta? Det känns isf som att det inte borde fungera alls då, och inte bara när jag överklockar.

Jag har ju pillat i datorn också, typ flyttat radiatorn och bytt ut fläktar etc. Kan detta ha orsakat det här?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag rekommenderar inte överklocka i program. Det kan få onödig hög spänning.
Avinstallera Asus programvara och klocka på det normala sättet (BIOS).

Håller fullständigt med jag testade för skoj skull med en gammal prolle som alltid funkat bra med BIOS i AI Suite och den slutade fungera.
Överklocka endast i det gamla hederliga sättet i BIOS, däremot grafikkort går bra i Windows.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Håller fullständigt med jag testade för skoj skull med en gammal prolle som alltid funkat bra med BIOS i AI Suite och den slutade fungera.
Överklocka endast i det gamla hederliga sättet i BIOS, däremot grafikkort går bra i Windows.

Jag avinstallerade nu AI Suite och startade om, och då ballade datorn ur så som jag förklarade ovan. Varför vet jag inte. Kanske blev/blir en konfligt mellan mjukvara och BIOS eller något.

Det jag gjorde då var att gå in i BIOS och köra profilen "Performance" (jag har ett Asus Z97-A MB), och sedan köra XMP Profile #1, som jag har hört att många gör.

Nu dock när jag öppnar CPU-Z, så står det att Core Speed är 4,3ghz och Core Voltage verkar gå lite upp och ner men ser inte ut att trilla över 1,225V!

Vad fan är det som händer? ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fjellreven:

Jag avinstallerade nu AI Suite och startade om, och då ballade datorn ur så som jag förklarade ovan. Varför vet jag inte. Kanske blev/blir en konfligt mellan mjukvara och BIOS eller något.

Det jag gjorde då var att gå in i BIOS och köra profilen "Performance" (jag har ett Asus Z97-A MB), och sedan köra XMP Profile #1, som jag har hört att många gör.

Nu dock när jag öppnar CPU-Z, så står det att Core Speed är 4,3ghz och Core Voltage verkar gå lite upp och ner men ser inte ut att trilla över 1,225V!

Vad fan är det som händer? ^^

Kör en clear cmos så allt blir som från fabrik,; grundinställt sas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makn:

Kör en clear cmos så allt blir som från fabrik,; grundinställt sas

Skickades från m.sweclockers.com

Vad exakt händer då? Är det enbart BIOS som resettas? Vad är "grundinställt sas"?

Tack på förhand!

Permalänk

Så att säga. Ja, ta ut batteriet i MB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sistergodiva:

Så att säga. Ja, ta ut batteriet i MB.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej onödigt, finns bättre sätt på dagens nya moderkort, dessutom om han kan komma in i bios kan han loada default.

Visa signatur

=)

Permalänk

Jag provade nu att köra Default i BIOS, har alltså inte provat att ta ur batteriet än. Den går dock fortfarande i typ 3,8ghz!

Jag körde dock Realbench benchmark samt Realbench Stress Test i 30 minuter utan problem. Samt Aida64 stabilitetstest en liten stund!

Något jag märkte var att de där skumma grafikbuggarna kom tillbaka trots att CPUn inte var överklockad längre, så jag började misstänka att det var något med GPUn. Så jag installerade om drivers och kör i default klock (alltså Asus egna fabriksöverklockning).

Nu verkar det fungera, men tycker det är märkligt att överklockningar som fungerade förut inte gör det längre, är den sista utvägen att faktiskt resetta BIOS?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det underlättar säkerligen för de som försöker hjälpa till att du faktiskt redogör för vilka komponenter du har i datorn. Att referera till processorn med "den" gör ingen glad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Jag provade nu att köra Default i BIOS, har alltså inte provat att ta ur batteriet än. Den går dock fortfarande i typ 3,8ghz!

Jag körde dock Realbench benchmark samt Realbench Stress Test i 30 minuter utan problem. Samt Aida64 stabilitetstest en liten stund!

Något jag märkte var att de där skumma grafikbuggarna kom tillbaka trots att CPUn inte var överklockad längre, så jag började misstänka att det var något med GPUn. Så jag installerade om drivers och kör i default klock (alltså Asus egna fabriksöverklockning).

Nu verkar det fungera, men tycker det är märkligt att överklockningar som fungerade förut inte gör det längre, är den sista utvägen att faktiskt resetta BIOS?

Mvh

Vad har du för CPU? Det kanske är turbo boost som går igång, på min 4790k vet jag att turbo ligger på 4.4ghz medan "default" är 4.0ghz.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Oj, ursäkta! Det var klantigt av mig att inte få med den informationen!

Jag har ett Asus Z97-A, i5 4690K, Asus GTX 970 CU II, Samsung 840 EVO 500GB SSD samt typ 8gb Corsair Vengence LP minnen!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Oj, ursäkta! Det var klantigt av mig att inte få med den informationen!

Jag har ett Asus Z97-A, i5 4690K, Asus GTX 970 CU II, Samsung 840 EVO 500GB SSD samt typ 8gb Corsair Vengence LP minnen!

Mvh

Turbo är max 3.9ghz på din processor, så en "överklockning" på 3.8 borde knappast kallas överklockning, utan turbo frekvens.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Turbo är max 3.9ghz på din processor, så en "överklockning" på 3.8 borde knappast kallas överklockning, utan turbo frekvens.

Ah, men då stämmer det ju! Då den står att den går i 3,8 eller 3,9ghz efter att jag ställt in default!