Star Wars: Battlefront först ut med 3D-ljud via Dolby Atmos

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför inte spel har lika bra positionering som ett 8 år gammalt youtubeklipp får det att framså.
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Kan någon förklara varför inte spel har lika bra positionering som ett 8 år gammalt youtubeklipp får det att framså.
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Det har & göra med hur ljudeffekterna och rösterna är inspelade. Nästa alla monologer och effekter är inspelade i mono. Finns inte många studios som ställer upp ett huvud med en mick på vardera sida av det.

Jag har testat Atmos. Det funkar bra för miljöeffekter såsom regn, åska. vindsus o dyligt. Inte för att vi hör regn ovanifrån så ofta iom att ljudet uppstår ner regnet slår i backen oftast. Men vi kan ju spela in alla filmer i husvagnsmiljö framöver

Nä det må vara lite småroligt. Men ni får betydligt bättre "i´m here" effekt av att köpa bättre frontar och uppgradera ert försteg.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IRONBERG:

Det har & göra med hur ljudeffekterna och rösterna är inspelade. Nästa alla monologer och effekter är inspelade i mono. Finns inte många studios som ställer upp ett huvud med en mick på vardera sida av det.

Jag har testat Atmos. Det funkar bra för miljöeffekter såsom regn, åska. vindsus o dyligt. Inte för att vi hör regn ovanifrån så ofta iom att ljudet uppstår ner regnet slår i backen oftast. Men vi kan ju spela in alla filmer i husvagnsmiljö framöver

Nä det må vara lite småroligt. Men ni får betydligt bättre "i´m here" effekt av att köpa bättre frontar och uppgradera ert försteg.

Att spela in ljudet med en sådan mick är inte så vettigt i ett spel då du sällan är statisk mot ljudkällan. Ta ett klassiskt FPS som exempel. Du kan ju spela in all dialog så att det låter realistiskt när du stirrar rakt fram. Men du kan ju även röra på dig och då faller allt direkt. Den typen av effekter går dock att simulera digitalt utan alltför stora problem. Hur vi positionerar ljud är väldokumenterat men det är inte så många som vill investera pengarna i det tyvärr för det kostar ju mer, både i produktion och i prestanda, att beräkna positionering i realtid. AMD gjorde ju en del häftigt med TrueAudio i senaste GNC men verkar inte som att någon nappat. Tanken där var att ge ett enkelt gränssnitt för utvecklarna att arbeta med och att lägga över beräkningarna på dedikerad hårdvara i grafikkortet istället för på CPU. Antar att det är för svårt att sälja bra ljud. Det är ju svårt att visa upp i en 30 sekunder lång trailer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och hemmautgåvan av Atmos är såklart inte samma som den som finns i biografer för vem har plats för upp till 64 högtalare? Sen klarar inte hemmasystemen av den realtidsbearbetning som "riktiga" Atmos kör. Är det någon här som har ett system som stödjer Atmos? Är det någon här som ens har ett vettigt uppställt 5.1-system till sin speldator?

Gärna källa på det (beräkningsbiten specifikt). Är inte övertygad.

Skrivet av Sweets589:

Så om man använder hörlurar gör detta ingen skillnad? Känns ju mindre "hypvärt" då... Väntar fortfarande spänt på man ska kunna få höra ljud över- och under- ifrån.

Då hade du kunnat sluta vänta för en väldigt massa år sedan... Ljudfilter som får det att låta som att ljud kommer över eller underifrån i hörlurar har funnits vääääldigt länge. (EAX4+ gör ett bra jobb - om det är bra implementerat.)

Skrivet av TobiasRX:

Ja jag har datorn inkopplad till min förstärkare. Dock finns det vad jag vet inga spel med Dolby digital eller DTS trots att alla spel som har det i xbox360/ps3 även finns till PC.
Jag hoppas iom att Atmos lanseras att det börjar satsas lite mer på surround-ljud även till PC-spel

Det finns väldigt få spel, men de finns. EvilGenius t.ex. stödjer DolbyDigital, DTS och SDDS.

Skrivet av Zotamedu:

Kopplat till surroundförstärkare och vettigt uppställt är tyvärr inte riktigt samma sak. Har sett väldigt många bilder på folk som köpte ett Logitech-system för "den grymma basen" och sedan bara ställde ut alla satelliter på skrivbordet. Totalt bortkastat med 5.1 då.

Det är tyvärr exakt samma problem med implementationerna av dessa ljudtekniker. Att ett spel "stödjer" en viss teknik är ju som regel ingen garanti för att tekniken implementerats bra - det finns väldigt lite kvalitets kontroll på den fronten. Bra ljud har irriterande nog alltid haft den där marknadsförings-gimmick egenskapen, att det kan vara ett enkelt grep att slänga in en dålig implementation bara för kunna säga "Våran produkt stödjer teknik [X]!".

Detta anser jag har ledigt till att många ljudteknik har tappat sitt värde i kundens ögon för att de har missbrukats så mycket i marknadsföring:
Efter att ha konsumerat ett antal produkter med dålig implementation så drar kunderna slutsatsen att tekniken inte är någonting att ha - och efter att ha exponerats för en massa olika ljudtekniker där alla var halvdant implementerade (eller något annat var fel - t.ex. med kundens setup) så drar många slutsatsen att interaktivt ljud inte kan vara mycket bättre än det de hör då. Jag klandrar dem inte, ty detta är resultatet av bristen på kvalitetskontroll och certifierings krav för tekniker som en vanlig Svensson sällan har erfarenheten och kunnandet som behövs för att (grov-)mäta (dvs. göra en uppskattning av) själv.

Skrivet av Zotamedu:

Men håller med om att det skulle behövas lite mer kärlek när det gäller ljud i spel. Fast jag tror det beror på att marknaden är så fragmenterad med konstiga stängda standarder plus att väldigt få ens har en surrondanläggning inkopplad som en surroundanläggning till datorn. Fast med rätt mjukvara kan ju även stereo låta sjukt bra. Speciellt med hörlurar.

Preach brother!
(Creative var länge frontfiguren utåt sett när det kom till ljudtekniker till interaktiva underhållningssystem, men efter alla deras kontroverser och spektakel fick hela produktkategorin lite av ett dåligt anseende. Efter det var det ingen som ville satsa på eller skylta med avancerade ljudtekniker längre för det gav bara folk dåliga associationer... Jag hoppas att eldsvådan har lagts sig nu, att glöden har svalnat tillräckligt för att något nytt ska kunna resa sig ur askan. Bra vs. Ok ljud är natt och dag. Hoppas!)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Verkar som att Atmos inte kräver särdeles mycket att ens headset iaf.

"Put on any headphones or earbuds, and experience Dolby Atmos sound on your mobile device."

http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/mobile.ht...

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Det finns väldigt få spel, men de finns. EvilGenius t.ex. stödjer DolbyDigital, DTS och SDDS.

Undrar hur det fungerar med licensieringspengar till Dolby och DTS när det används i PC-spel.

När det görs på konsoler så lär det vara Sony/MS som står för licenserna, men på PC borde det vara en del i spelets kostnad?
Blir extra fundersam på det nu när spelet säljs för bara 10€

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dpom86:

Gärna källa på det (beräkningsbiten specifikt). Är inte övertygad.

Då hade du kunnat sluta vänta för en väldigt massa år sedan... Ljudfilter som får det att låta som att ljud kommer över eller underifrån i hörlurar har funnits vääääldigt länge. (EAX4+ gör ett bra jobb - om det är bra implementerat.)

Det finns väldigt få spel, men de finns. EvilGenius t.ex. stödjer DolbyDigital, DTS och SDDS.

Det är tyvärr exakt samma problem med implementationerna av dessa ljudtekniker. Att ett spel "stödjer" en viss teknik är ju som regel ingen garanti för att tekniken implementerats bra - det finns väldigt lite kvalitets kontroll på den fronten. Bra ljud har irriterande nog alltid haft den där marknadsförings-gimmick egenskapen, att det kan vara ett enkelt grep att slänga in en dålig implementation bara för kunna säga "Våran produkt stödjer teknik [X]!".

Detta anser jag har ledigt till att många ljudteknik har tappat sitt värde i kundens ögon för att de har missbrukats så mycket i marknadsföring:
Efter att ha konsumerat ett antal produkter med dålig implementation så drar kunderna slutsatsen att tekniken inte är någonting att ha - och efter att ha exponerats för en massa olika ljudtekniker där alla var halvdant implementerade (eller något annat var fel - t.ex. med kundens setup) så drar många slutsatsen att interaktivt ljud inte kan vara mycket bättre än det de hör då. Jag klandrar dem inte, ty detta är resultatet av bristen på kvalitetskontroll och certifierings krav för tekniker som en vanlig Svensson sällan har erfarenheten och kunnandet som behövs för att (grov-)mäta (dvs. göra en uppskattning av) själv.

Preach brother!
(Creative var länge frontfiguren utåt sett när det kom till ljudtekniker till interaktiva underhållningssystem, men efter alla deras kontroverser och spektakel fick hela produktkategorin lite av ett dåligt anseende. Efter det var det ingen som ville satsa på eller skylta med avancerade ljudtekniker längre för det gav bara folk dåliga associationer... Jag hoppas att eldsvådan har lagts sig nu, att glöden har svalnat tillräckligt för att något nytt ska kunna resa sig ur askan. Bra vs. Ok ljud är natt och dag. Hoppas!)

"Because of limited bandwidth and lack of processing power, Atmos in home theaters is not a real-time mix rendered the same way as in cinemas. The substream is added to Dolby TrueHD or Dolby Digital Plus. This substream only represents a losslessly encoded fully object-based mix. This substream does not include all 128 objects separated. This is not a matrix-encoded channel, but a spatially-encoded digital channel. Atmos in home theaters can support 24.1.10 channel, but it is not an object-based real-time rendering. Filmmakers need to remix and render the TrueHD and Dolby Digital Plus soundtracks with Dolby Media Producer"
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Atmos

Orkar man med marknadsföringsfluff så står det en del intressant i Dolbys egna white paper som stycket från wikipedia ovanför refererar till: http://cdn-blog.dolby.com/wp-content/uploads/2014/08/Dolby-At...

Personligen hade jag nöjt mig med att de arbetat fram en vettig och universell standard för simulering av 3D-ljud med stereohörlurar. Tekniken finns ju, det saknas bara en vettig och lättanvänd universell implementation. Nu verkar det finnas lite för många olika versioner och vem vet vilka ljudkort som har stöd för vad idag. Hur många entusiaster vet ens vad de har för ljudkort?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Gärna källa på det (beräkningsbiten specifikt). Är inte övertygad.

Varje biograf mappas med en profil som lastar beräkningarna, därav belastningsproblemet.
"During playback, each theater's Dolby Atmos system renders all dynamic sounds, from the pan metadata, in real-time to make it seem like each sound is coming from its designated spot, with respect to the speakers present in the target theater. By way of contrast, traditional multichannel technology essentially burns the audio tracks into a fixed number of channels during post-production. This has traditionally forced the re-recording mixer to make up-front assumptions about the playback environment that may not apply very well to a particular theater (to the extent its capabilities differ from the mixing stage where the mixer was working)."

Här är en PDF som förklarar det hela lite förenklat för ett hemmabiosystem.
http://cdn-blog.dolby.com/wp-content/uploads/2014/08/Dolby-At...

Och denna infon:
Because of limited bandwidth and lack of processing power, Atmos in home theaters is not a real-time mix rendered the same way as in cinemas. The substream is added to Dolby TrueHD or Dolby Digital Plus. This substream only represents a losslessly encoded fully object-based mix. This substream does not include all 128 objects separated. This is not a matrix-encoded channel, but a spatially-encoded digital channel. Atmos in home theaters can support 24.1.10 channel, but it is not an object-based real-time rendering. Filmmakers need to remix and render the TrueHD and Dolby Digital Plus soundtracks with Dolby Media Producer.

//edit - tvåa på den... f*ckers

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Filmer görs ju som tur är även för biografer. Sedan får man med samma ljudspår till hemmen, som en bonus (för dom flesta).

det är inte samma ljudspår, naturligtvis. och inte heller ens i närheten av samma mix.

nu är inte detta en negativ sak då det heller inte hade fungerat att ha det så, med de stora skillnader i lokaler bla att ta i beaktning.

Skrivet av Zotamedu:

Att spela in ljudet med en sådan mick är inte så vettigt i ett spel då du sällan är statisk mot ljudkällan. Ta ett klassiskt FPS som exempel. Du kan ju spela in all dialog så att det låter realistiskt när du stirrar rakt fram. Men du kan ju även röra på dig och då faller allt direkt. Den typen av effekter går dock att simulera digitalt utan alltför stora problem. Hur vi positionerar ljud är väldokumenterat men det är inte så många som vill investera pengarna i det tyvärr för det kostar ju mer, både i produktion och i prestanda, att beräkna positionering i realtid. AMD gjorde ju en del häftigt med TrueAudio i senaste GNC men verkar inte som att någon nappat. Tanken där var att ge ett enkelt gränssnitt för utvecklarna att arbeta med och att lägga över beräkningarna på dedikerad hårdvara i grafikkortet istället för på CPU. Antar att det är för svårt att sälja bra ljud. Det är ju svårt att visa upp i en 30 sekunder lång trailer.

få och få, det verkar rätt spritt över hela spektret tycker jag. många har så fenomenalt usel positioneringsrutin att det låter exakt likadant om en NPC står och babblar strax bakom dig eller 50 meter framför. (hej Bethesda..) medan andra närmast vore möjliga att spela med ögonbindel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

det är inte samma ljudspår, naturligtvis. och inte heller ens i närheten av samma mix.

nu är inte detta en negativ sak då det heller inte hade fungerat att ha det så, med de stora skillnader i lokaler bla att ta i beaktning.

Mer eller mindre samma flerkanaliga separation, trots att majoriteten tittar tvåkanaligt hemma.
Sen är det väl iofs knappt nåt med bara 6 eller 8 kanaler som visas på bio längre.

Sen huruvida mixen är samma eller ej är inget jag kan uttala mig om, då jag inte jobbar i branschen. Ser dock inga direkta tekniska hinder för att köra samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Sitter här och väntar på true-audio stöd... Borde inte dolby atmos gå att accelerera med hjälp utav true-audio systemet för att minska CPU belastning? Jag vet att det inte är för oss att implementera, undrar om dolby skulle kunna göra det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kopplat till surroundförstärkare och vettigt uppställt är tyvärr inte riktigt samma sak. Har sett väldigt många bilder på folk som köpte ett Logitech-system för "den grymma basen" och sedan bara ställde ut alla satelliter på skrivbordet. Totalt bortkastat med 5.1 då.

Men håller med om att det skulle behövas lite mer kärlek när det gäller ljud i spel. Fast jag tror det beror på att marknaden är så fragmenterad med konstiga stängda standarder plus att väldigt få ens har en surrondanläggning inkopplad som en surroundanläggning till datorn. Fast med rätt mjukvara kan ju även stereo låta sjukt bra. Speciellt med hörlurar.

Jag håller helt med dig. De flesta som spelar på PC lär sitta med headset eller sunkiga datorhögtalare. Fragmenteringen är nog den största anledningen att det inte satsas så mkt.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Det har & göra med hur ljudeffekterna och rösterna är inspelade. Nästa alla monologer och effekter är inspelade i mono. Finns inte många studios som ställer upp ett huvud med en mick på vardera sida av det.

Jag har testat Atmos. Det funkar bra för miljöeffekter såsom regn, åska. vindsus o dyligt. Inte för att vi hör regn ovanifrån så ofta iom att ljudet uppstår ner regnet slår i backen oftast. Men vi kan ju spela in alla filmer i husvagnsmiljö framöver

Nä det må vara lite småroligt. Men ni får betydligt bättre "i´m here" effekt av att köpa bättre frontar och uppgradera ert försteg.

Borde det inte gå att simulera hur ljudet stutsar i en 3d miljö. Har för mig att jag såg något liknande göras på gamla Hexen II spelet eller om det kanske var Blood.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Borde det inte gå att simulera hur ljudet stutsar i en 3d miljö. Har för mig att jag såg något liknande göras på gamla Hexen II spelet eller om det kanske var Blood.

jo det är ju så vettiga ljudmiljöer fungerar. spelvärlden har avgränsningsytor precis som annan geometri som en DSP sedan korrigerar grundljuden utefter.

Skrivet av n_sandstrom:

Mer eller mindre samma flerkanaliga separation, trots att majoriteten tittar tvåkanaligt hemma.

Sen är det väl iofs knappt nåt med bara 6 eller 8 kanaler som visas på bio längre.

Sen huruvida mixen är samma eller ej är inget jag kan uttala mig om, då jag inte jobbar i branschen. Ser dock inga direkta tekniska hinder för att köra samma.

Skickades från m.sweclockers.com

ljuden kommer från mer eller mindre samma generella håll ja, där slutar likheterna.

jodå, det 7.2 och ofta 5.1 som är det vanligaste fortfarande faktiskt. väldigt få bio har diskreta kanaler för merparten av uppsättningen även om flera högtalare används för respektive kanal.

hindren är tex att ingen förstärkare är gjord för att anpassa fördröjning tillräckligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

990FXA-UD3 ägare har Dolby Digital Plus med windows 8.1 tyckte det va hardcore så ser man detta.....

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Tufft. snälla snälla snälla, fucka inte upp detta spelet bara. snälla låt det vara riktigt bra. Har inte vart ett riktigt bra star wars spel på evigheter.

Permalänk
Medlem

Dolby atmos är väl minst 9.2 högtalare 3 i front 1 vänster upp & höger upp & sidohögtalare & bakhögtalare + ett par i taket där man sitter (sen att det går att kompletera med ännu fler , ni får gjärna rätta mig om jag har fel är lite osäker.
( hm jag beskrev precis 11.2 ( om man då inräknar 2 subbar)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Jag har en känsla av att du inte förstår vad som krävs för att få uppleva det.

Jo, det gör jag. Men vad har det med saken att göra? Det går bara att uppnå denna funktion på PC - inte konsoler. Det är det jag sa, inte något annat.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Dolby atmos är väl minst 9.2 högtalare 3 i front 1 vänster upp & höger upp & sidohögtalare & bakhögtalare + ett par i taket där man sitter (sen att det går att kompletera med ännu fler , ni får gjärna rätta mig om jag har fel är lite osäker.
( hm jag beskrev precis 11.2 ( om man då inräknar 2 subbar)

11.2 är det nya svarta. i svarta förstärkare..

men nja, Atmos anger bara att det (i förstärkare och film) finns elevationskodningen och avkodning egentligen, hur man sen sätter upp det får i vanlig ordning förstärkaren balansera upp. så rent praktiskt så kan du ju ha elevationshögtalarna utöver en 3.1-upppsättning också. (fronter, center, sub)

knappast troligt att nån gör så, men jag tar för givet att det går.

Yamaha körde förresten länge med en egen variant av detta som simulerade Atmos-lika höjdkanaler.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jo, det gör jag. Men vad har det med saken att göra? Det går bara att uppnå denna funktion på PC - inte konsoler. Det är det jag sa, inte något annat.

knappast troligt. redan förra generationen hade inga problem att spotta fram 7.1 så ett par extra kanaler (som oftast är rätt informationsfattiga) är ingenting.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

knappast troligt. redan förra generationen hade inga problem att spotta fram 7.1 så ett par extra kanaler (som oftast är rätt informationsfattiga) är ingenting.

Menar inte vad som är tekniskt möjligt, men vad som är "tillåtet" i spelutgåvorna till de olika plattformarna.
Som svar:

Skrivet av Sweclockers nyhetsartikel:

Det blir inte bara påkostad grafik och bländade effekter i kommande Star Wars: Battlefront utan även en ny typ av 3D-ljud med upp till 128 samtidiga ljudspår, åtminstone i PC-utgåvan.

Står i artikeln att det bara kommer att vara en funktion till PC-versionen av spelet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

...
Orkar man med marknadsföringsfluff så står det en del intressant i Dolbys egna white paper som stycket från wikipedia ovanför refererar till: http://cdn-blog.dolby.com/wp-content/uploads/2014/08/Dolby-At...

Tackar! Skummade igenom hela - var lite annorlunda teknik än jag trodde - verkar intressant.

Skrivet av Zotamedu:

Personligen hade jag nöjt mig med att de arbetat fram en vettig och universell standard för simulering av 3D-ljud med stereohörlurar. Tekniken finns ju, det saknas bara en vettig och lättanvänd universell implementation. Nu verkar det finnas lite för många olika versioner och vem vet vilka ljudkort som har stöd för vad idag. Hur många entusiaster vet ens vad de har för ljudkort?

Jag håller med - jag föredrar faktiskt hörlurar för det mesta (en bra högtalar setup är mycket dyrare och krångligare och kräver att du modifierar själva rummet i sig; bra hörlurar + förstärkare + ljudkort kan man fixa för några tusen och är bara plugga in typ). Dolby är den enda aktören som har ett starkt och välkänt varumärke (efter dem kommer Creative - men de har smutsat ner sitt varumärke för mycket), därför ser jag hoppfullt på detta - hoppas Atmos får spridning.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

...många har så fenomenalt usel positioneringsrutin att det låter exakt likadant om en NPC står och babblar strax bakom dig eller 50 meter framför. (hej Bethesda..) medan andra närmast vore möjliga att spela med ögonbindel.

Thief 3 - med en fungerande EAX4 setup är riktigt riktigt nice! ^^

*skrev "fungerande" i kursiv för att spelet rapporterar inte helt korrekt om EAX4 är aktiverat eller inte - det händer att det påstår att det är aktiverat fast det kör i EAX3 istället - vilket har mycket fattigare uppsättning features och inte alls låter lika bra. Men bortsett från detta (troligtvis driver krångel och inte deras fel) är implementationen riktigt bra. Du kan t.ex. vara inne i en dämpad miljö i ett knarrande hus av trä och höra ekot av en vakts fotsteg eka mot husens ytterväggar i kullerstensgränden utanför, dämpat genom träväggen, och det låter faktiskt rätt! Är underbart! ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

FFS...
Då tar vi det IGEEEEN...

THHHEEERRREEE IIIIISSSS NOOOOO SSSSOOOUUUUNDDDD IIIIINNNN SPAAAAAAACCCCCEEEEE

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Skrivet av Andersson.M:

FFS...
Då tar vi det IGEEEEN...

THHHEEERRREEE IIIIISSSS NOOOOO SSSSOOOUUUUNDDDD IIIIINNNN SPAAAAAAACCCCCEEEEE

Nu ja, men det är ju för att komma runt det som rymden ska få stöd för Atmos.

En nackdel med denna uppföljare är att dom slopat just alla nivåer som utspelar sig ute i rymden. Det blir mest planeter och månar. Som visserligen ligger i rymden dom med, men sådana detaljer brukar inte hindra den här planeter från att låta iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Dolby atmos är väl minst 9.2 högtalare 3 i front 1 vänster upp & höger upp & sidohögtalare & bakhögtalare + ett par i taket där man sitter (sen att det går att kompletera med ännu fler , ni får gjärna rätta mig om jag har fel är lite osäker.
( hm jag beskrev precis 11.2 ( om man då inräknar 2 subbar)

5.1.2 börjar det från. Sista .2 är menad för sättas i taket.
http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/index.html

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

FFS...
Då tar vi det IGEEEEN...

THHHEEERRREEE IIIIISSSS NOOOOO SSSSOOOUUUUNDDDD IIIIINNNN SPAAAAAAACCCCCEEEEE

Du kan ju vara lugn, det kommer inte bli några rymdstrider i nya SW:BF enligt DICE.