Permalänk

Vilket tangentbord brötar mest?

Min kollega har köpt ett mekaniskt tangentbord för att psyka mig, så jag vill inskaffa det tangentbordet som brötar mest, skiter i ergonomi så länge jag är värst!

Mvh Carl

Permalänk

Något med blåa brytare.

Permalänk
Medlem

ta ett tangentbord med blåa brytare. Sen då man skriver så tar man den kraften så att tangenten slår i själva stoppet. Det kommer låta satan och kommer att göra han vansinnig

Permalänk

Ta tex ett k70 eller liknade med aluminium ram och byt ut key capsen mot metall key caps.

Permalänk
Medlem

IBM Model M/Model F kanske?

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

IBM Model M/Model F kanske?

Precis, vill man ha något högljutt så är det buckling spring man behöver.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Haha den här tråden... jag skrattade gott

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

IBM Model M2 är nog det bästa valet. Har ett relativt skrangligt plastchassi som typ förstärker ljudet. Ljudet i Model F/M tycker jag minskar p.g.a den gedigna konstruktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

IBM Model M2 är nog det bästa valet. Har ett relativt skrangligt plastchassi som typ förstärker ljudet. Ljudet i Model F/M tycker jag minskar p.g.a den gedigna konstruktionen.

Får väl borra några resonanshål då

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillecarl:

Min kollega har köpt ett mekaniskt tangentbord för att psyka mig, så jag vill inskaffa det tangentbordet som brötar mest, skiter i ergonomi så länge jag är värst!

Mvh Carl

Av ren nyfikenhet, när du säger att han skaffat det för att psyka dig, hur menar du då? Är ni bittra fiender som vill varandra illa eller är ni goda vänner som jävlas med varandra för att det är roligt?

Oavsett kan jag tipsa om, när du väl införskaffat dig ett bord med buckling spring eller blå cherrybrytare, att ett av de mer irriterande ljud ett tangentbord kan ge ifrån sig är när någon drar lite lätt med fingrarna över tangenterna, som att man behöver hitta sin plats på bordet med känseln. Gör det så ofta du kan i kombination med att du hamrar så hårt du kan på tangenterna så ska du se att du vinner den här fejden.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Buckling spring är det som låter mest.
Nästa är väl blåa brytare vilket är enklare att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Buckling spring är det som låter mest.
Nästa är väl blåa brytare vilket är enklare att få tag på.

juste glömde den Den låter ABSOLUT mest. Har en kompis med en buckling switch och det är inte vackert Perfekta valet!

Permalänk
Medlem

Razer Chroma är inte tyst

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Är det blocket som gäller för Model M eller?

Mvh Carl

Permalänk
Hjälpsam

Underskatta inte att ha ett riktigt billigt plastigt tangentbord med brötiga brytare. En fin ihålik akustik som bara kan assosieras med billig plast trots skönt taktilt gensvar är nog omptimalt för din del.

Skulle leta efter de billigaste, plastigaste och mest skrangliga buckling eller blåbrytare du kan hitta. Finns även en del kinakopior på blåbrytare som nog kan återfinnas i riktigt hemska tangentbord.

Alternativt denna riktigt fula, men störtsköna PC122 med buckling
http://www.pckeyboard.com/page/PC122/40L5A

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

För optimal effekt så kan du även fixa en mikrofon, rikta den mot tangentbordet och se till så att ljudet spelas upp i realtid från högtalarna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillecarl:

Är det blocket som gäller för Model M eller?

Mvh Carl

Här har du några Model M, om man ska gå på andra så verkar dock M2 vara värre, har själv ingen erfarenhet, tycker bara det var en kul tråd.
http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/categories.main/p...
165 dollar utan frakt kanske blir lite saftigt dock, kolla ebay om inte det finns något på blocket.
Är det just buckling spring som är så förjävlig? I så fall finns det nya tangentbord med det, tex:
http://www.pckeyboard.com/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Model M tycker jag förvisso låter högt, men ganska trevligt. I mina öron är ljudet av MX Blue betydligt värre, de låter plastigt och vasst där Model M, men kanske framförallt Model F, låte högt men lite mer rundat.

Men det är klart, om du bara är ute efter att skapa oljud är IBM en bra väg att gå. Eller bara bottna ur vilken MX som helst. Hårt.

Vill du ha ett IBM är det blocket, tradera, swecs marknad eller liknande som gäller. Plus en ansenlig mängd tålamod. Vill du ha ett nu finns alltid Unicomp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillecarl:

Är det blocket som gäller för Model M eller?

Mvh Carl

Ser dåligt ut både på Blocket och Tradera för närvarande, men det finns på Ebay. Förutom äkta begagnade så finns även kloner tillverkade av Unicomp.

Förutom den höga ljudnivån så är de även bastanta och kan användas som vapen. Bara ett tips.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Unicomp (pckeyboard.com) bygger "IBM" Model M och liknande och det är nog ett sådant du ska ha. Alternativt köpa någon billig laptop som skramlar och banka rejält hårt på tangenterna. Har du dessutom lite skramliga saker på skrivbordet så kan det låta ordentligt. Värst hade väl varit typ ett sådant där keyboard som Magnavox Oddysey 2 hade med en plastmatta över brytare som låter högt och "klickigt" men sådana går nog knappt att få tag i idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Av ren nyfikenhet, när du säger att han skaffat det för att psyka dig, hur menar du då? Är ni bittra fiender som vill varandra illa eller är ni goda vänner som jävlas med varandra för att det är roligt?

Oavsett kan jag tipsa om, när du väl införskaffat dig ett bord med buckling spring eller blå cherrybrytare, att ett av de mer irriterande ljud ett tangentbord kan ge ifrån sig är när någon drar lite lätt med fingrarna över tangenterna, som att man behöver hitta sin plats på bordet med känseln. Gör det så ofta du kan i kombination med att du hamrar så hårt du kan på tangenterna så ska du se att du vinner den här fejden.

Som kollegan i fråga som råkade se denna tråd så kan jag berätta historien.
Vi sitter brevid varandra och jag satt med ett plastigt HP orginal-tangentbord som jag var allmänt skitirriterad på och klagade på dagligen.
Kollegan (lillecarl) var trött på att höra mig tjata om hur mycket jag avskyrde det.

En dag efter lunchen så hade kollegan tagit saken i egna händer så att jag äntligen skulle köpa ett nytt. Se bild http://i.imgur.com/kYJyvFi.jpg

Sedan så råkade jag impulsköpa ett QPAD mk-85 med blå brytare som hämnd. Så om ni kunde vara snälla och sluta rekomendera model M så vore jag tacksam

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Som kollegan i fråga som råkade se denna tråd så kan jag berätta historien.
Vi sitter brevid varandra och jag satt med ett plastigt HP orginal-tangentbord som jag var allmänt skitirriterad på och klagade på dagligen.
Kollegan (lillecarl) var trött på att höra mig tjata om hur mycket jag avskyrde det.

En dag efter lunchen så hade kollegan tagit saken i egna händer så att jag äntligen skulle köpa ett nytt. Se bild http://i.imgur.com/kYJyvFi.jpg

Sedan så råkade jag impulsköpa ett QPAD mk-85 med blå brytare som hämnd. Så om ni kunde vara snäll och sluta rekomendera model M så vore jag tacksam

Haha! Bästa posten
Förövrigt så är tangentbordet mer ergonomiskt än någonsin, fungerar det?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Som kollegan i fråga som råkade se denna tråd så kan jag berätta historien.
Vi sitter brevid varandra och jag satt med ett plastigt HP orginal-tangentbord som jag var allmänt skitirriterad på och klagade på dagligen.
Kollegan (lillecarl) var trött på att höra mig tjata om hur mycket jag avskyrde det.

En dag efter lunchen så hade kollegan tagit saken i egna händer så att jag äntligen skulle köpa ett nytt. Se bild http://i.imgur.com/kYJyvFi.jpg

Sedan så råkade jag impulsköpa ett QPAD mk-85 med blå brytare som hämnd. Så om ni kunde vara snäll och sluta rekomendera model M så vore jag tacksam

Decibelkrig på kontoret!

Men igen är ni ovänner eller är det bara två vänner som jävlas med varandra. Kanske bara lättare att prata med er chef och kolla om ni kan byta platser istället så fall. Om du tycker om ditt QPAD så rekommenderar jag du sätter oringar på det så blir det lite tystare när brytare bottnar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Emulering..?

http://jingle-keyboard.en.softonic.com/

http://fieldp.com/myblog/2013/how-to-make-your-computer-sound...

Du kan även ställa in så att retur-knappen har det underbara pling-ljudet.

TAK-TAK-TAK-TAK-KAPLIING

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

Ser dåligt ut både på Blocket och Tradera för närvarande, men det finns på Ebay. Förutom äkta begagnade så finns även kloner tillverkade av Unicomp.

Förutom den höga ljudnivån så är de även bastanta och kan användas som vapen. Bara ett tips.

Ja, till skillnad från plastiga ergo-tangentbord som bryts på mitten av en liten face-slap

Dold text

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Brötig? Skånska eller?

Kul tråd annars haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Brötig? Skånska eller?

Kul tråd annars haha

Tror mer på västgötska, låter som något polarna från Göteborg/Trollhättan skulle säga.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Som kollegan i fråga som råkade se denna tråd så kan jag berätta historien.
Vi sitter brevid varandra och jag satt med ett plastigt HP orginal-tangentbord som jag var allmänt skitirriterad på och klagade på dagligen.
Kollegan (lillecarl) var trött på att höra mig tjata om hur mycket jag avskyrde det.

En dag efter lunchen så hade kollegan tagit saken i egna händer så att jag äntligen skulle köpa ett nytt. Se bild http://i.imgur.com/kYJyvFi.jpg

Sedan så råkade jag impulsköpa ett QPAD mk-85 med blå brytare som hämnd. Så om ni kunde vara snäll och sluta rekomendera model M så vore jag tacksam

Ok, köp inte ett model M.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ta tex ett k70 eller liknade med aluminium ram och byt ut key capsen mot metall key caps.

Så du tycker att han ska göra sin arbetskamrat avundsjuk istället?

Skrivet av Jonny Myran:

För optimal effekt så kan du även fixa en mikrofon, rikta den mot tangentbordet och se till så att ljudet spelas upp i realtid från högtalarna.

https://www.grc.com/freeware/clickey.htm

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.