Permalänk
Medlem

Vilken Linuxversion

Hej! Som rubriken lyder undrar jag vilka olika Linuxversioner ni rekommenderar. Jag vill ha en version som inte kräver mycket prestanda från grunden. Den ska fungera som webb- och filserver med ca 10 personer som ansluter samtidigt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

linux

Hej,
jag har alltid varit förälskad i debian, kommer göra det du vill och vara resurssnål

//mobiz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampmux:

Hej! Som rubriken lyder undrar jag vilka olika Linuxversioner ni rekommenderar. Jag vill ha en version som inte kräver mycket prestanda från grunden. Den ska fungera som webb- och filserver med ca 10 personer som ansluter samtidigt.

Tack på förhand!

Menar du version på Liunuxkärnan eller distribution?

Permalänk
Medlem

Då jag antar att du menar vilken dist du ska köra så skulle jag nog rekommendera Ubuntu Server 14.04LTS. Installera operativet utan GUI och anslut till servern med PuttySSH för att kontrollera den via terminalen. Fungerar utmärkt och det finns mycket guider man kan googla efter om man kör fast på något!

Förövrigt, kör du utan GUI kan du nog använda nästan vilken maskin som helst. I dagsläget drar min server t.ex endast ca 300MB i RAM och väldigt låg cpu usage, åtminstone de gånger jag loggar in på servern (har iofs inte varit särskilt mycket annan trafik där just då). Använder den som webb-, torrent- (Transmission med webgui) och filserver (Samba, Subversion, ownCloud).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Menar du version på Liunuxkärnan eller distribution?

Jag vet inte skillnaden tyvärr. Är bara bekant med Ubuntu och väldigt lite fedora.

Är dock väldigt öppen för att lära mig!

Permalänk
Medlem

debian är ett bra val, speciellt för nybörjare då det finns mycket guider.
centos finns även villket också bör vara ett bra val dock finns det inte lika många guider som är specifikt skrivna för distron.

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Då jag antar att du menar vilken dist du ska köra så skulle jag nog rekommendera Ubuntu Server 14.04LTS. Installera operativet utan GUI och anslut till servern med PuttySSH för att kontrollera den via terminalen. Fungerar utmärkt och det finns mycket guider man kan googla efter om man kör fast på något!

Förövrigt, kör du utan GUI kan du nog använda nästan vilken maskin som helst. I dagsläget drar min server t.ex endast ca 300MB i RAM och väldigt låg cpu usage, åtminstone de gånger jag loggar in på servern (har iofs inte varit särskilt mycket annan trafik där just då). Använder den som webb-, torrent- (Transmission med webgui) och filserver (Samba, Subversion, ownCloud).

Hur enkelt är det att ansluta till servern via PuttySSH? Är det lätt att konfigurera så att jag kan ansluta till servern via min windows 8.1 från utomstående nätverk?
Samt är det lätt att konfigurera fram så att den går att använda som filserver?

Vet du ungefär hur mycket den ökar i prestandadragning om man hostar fler hemsidor på den, säg 3-5 st om vi har ett antal på 30 anslutna samtidigt?

Permalänk
Medlem

Ska du köra den direkt på en maskin fungerar vilken som helst bra, debian, ubuntu samt centos m.fl

Men om du kör i någon virtuell maskin lösning som hyper-v eller esxi eller citrix så rekommenderar jag inte att köra en linux baserad maskin med gui då, eftersom grafiken emuleras på cpun senast jag testade detta både med debian, ubuntu ,elementary os samt linux mint så låg jag på ganska hög cpu användning 10-25% hela tiden.

Skrivet av Svampmux:

Hur enkelt är det att ansluta till servern via PuttySSH? Är det lätt att konfigurera så att jag kan ansluta till servern via min windows 8.1 från utomstående nätverk?
Samt är det lätt att konfigurera fram så att den går att använda som filserver?

Vet du ungefär hur mycket den ökar i prestandadragning om man hostar fler hemsidor på den, säg 3-5 st om vi har ett antal på 30 anslutna samtidigt?

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2014/04/enable-ssh-ubuntu...
Bara följa det är hyfsat enkelt, kör du med ubuntu server versionen utan gui väljer du openssh vid installationen, så kan du ansluta direkt sen med putty.
Då ska du ju helst sätta statisk ip adress på maskinen först, sedan handlar det ju bara om att öppna upp porten för ssh i routern till den ip adressen.

Beroende på hur du ska ha den som filserver, om du bara ska sätta upp den med FTP eller om du ska sätta upp den samba också så du kan sätta upp nätverksdiskar.

Asså oavsett så har du ju fortfarande en webbserver som driver sidorna även om där ligger 1 eller 20, det ända som man kan basera användningen på är användare, och 30 är ju absolut ingenting.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ska du köra den direkt på en maskin fungerar vilken som helst bra, debian, ubuntu samt centos m.fl

Men om du kör i någon virtuell maskin lösning som hyper-v eller esxi eller citrix så rekommenderar jag inte att köra en linux baserad maskin med gui då, eftersom grafiken emuleras på cpun senast jag testade detta både med debian, ubuntu ,elementary os samt linux mint så låg jag på ganska hög cpu användning 10-25% hela tiden.

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2014/04/enable-ssh-ubuntu...
Bara följa det är hyfsat enkelt, kör du med ubuntu server versionen utan gui väljer du openssh vid installationen, så kan du ansluta direkt sen med putty.
Då ska du ju helst sätta statisk ip adress på maskinen först, sedan handlar det ju bara om att öppna upp porten för ssh i routern till den ip adressen.

Beroende på hur du ska ha den som filserver, om du bara ska sätta upp den med FTP eller om du ska sätta upp den samba också så du kan sätta upp nätverksdiskar.

Asså oavsett så har du ju fortfarande en webbserver som driver sidorna även om där ligger 1 eller 20, det ända som man kan basera användningen på är användare, och 30 är ju absolut ingenting.

Allt installerades direkt på maskin och har rullat på finfint!

Om du inte tycker att det ska spela någon roll om 30 st ansluter samtidigt så kommer jag inte att stöta på några problem innan jag har hunnit skaffa ny hårdvara.

Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

En Debian utan GUI är ju snabbt och smidigt. Jag valde detta när jag skulle sätta upp min server, trots att jag knappt kunde några kommandon i terminal. Men skam den som ger sig. Efter en del googlande så har man lärt sig en del Så min röst faller på Debian

Fördelar:

Snabbt
Stabilt
Samma pakethantering som tex Ubuntu (Eftersom du hade lite vana med det)

Annars Ubuntu Server alt CentOS

mvh

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampmux:

Hur enkelt är det att ansluta till servern via PuttySSH? Är det lätt att konfigurera så att jag kan ansluta till servern via min windows 8.1 från utomstående nätverk?
Samt är det lätt att konfigurera fram så att den går att använda som filserver?

Vet du ungefär hur mycket den ökar i prestandadragning om man hostar fler hemsidor på den, säg 3-5 st om vi har ett antal på 30 anslutna samtidigt?

Nu ser jag att du redan klarat av att installera enligt länken BaZZe gav dig. Men ja, det är lätt att konfigurera så du kan ansluta till servern från utanför det egna nätverket. Jag använde mig av freedns.afraid.org och inadyn då jag har dynamisk IP-adress. En gång i halvtimmen kollar min server om IP-adressen har förändrats och uppdaterar då mina uppgifter hos afraid.org. Lade även mitt eget domämnamn där så allt pekar till den domän jag önskar.

Angående prestandan så kan jag tyvärr inte säga något om det då min server mest används av mig själv och sambon (+ en publik webbsida), men jag tror nog att det inte är några större problem

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nu ser jag att du redan klarat av att installera enligt länken BaZZe gav dig. Men ja, det är lätt att konfigurera så du kan ansluta till servern från utanför det egna nätverket. Jag använde mig av freedns.afraid.org och inadyn då jag har dynamisk IP-adress. En gång i halvtimmen kollar min server om IP-adressen har förändrats och uppdaterar då mina uppgifter hos afraid.org. Lade även mitt eget domämnamn där så allt pekar till den domän jag önskar.

Angående prestandan så kan jag tyvärr inte säga något om det då min server mest används av mig själv och sambon (+ en publik webbsida), men jag tror nog att det inte är några större problem

Hitintills har jag inte lyckats få det att fungera att använda en vpn hem.
Är det svårt att fixa en dynamisk IP-adress och att ha fler olika webbsidor liggandes på samma maskin utan virituella datorer.

Skrivet av KruXen:

En Debian utan GUI är ju snabbt och smidigt. Jag valde detta när jag skulle sätta upp min server, trots att jag knappt kunde några kommandon i terminal. Men skam den som ger sig. Efter en del googlande så har man lärt sig en del Så min röst faller på Debian

Fördelar:

Snabbt
Stabilt
Samma pakethantering som tex Ubuntu (Eftersom du hade lite vana med det)

Annars Ubuntu Server alt CentOS

mvh

Okej, just nu använder jag ubuntu server utan gui och det har rullat på felfritt än så länge

Jag har försökt att installera wordpress för att redigera en av hemsidorna och installationen fungerarde felfritt men jag kan inte gå in på localhost/wordpress/wp-admin/install.php via min andra dator där jag byter ut localhost mot serverdatorns IP-adress.
Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampmux:

Hej! Som rubriken lyder undrar jag vilka olika Linuxversioner ni rekommenderar. Jag vill ha en version som inte kräver mycket prestanda från grunden. Den ska fungera som webb- och filserver med ca 10 personer som ansluter samtidigt.

Tack på förhand!

Ubuntu är störst i molnet, lär finnas tonvis med guider om du är intresserad så kör på det!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig rekommendera PuttySSH. Om du kör Windows och behöver SSHa in i din Linux server så kör mobaXterm istället.
http://mobaxterm.mobatek.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Jag skulle aldrig rekommendera PuttySSH. Om du kör Windows och behöver SSHa in i din Linux server så kör mobaXterm istället.
http://mobaxterm.mobatek.net/

Varför köra bloatad crippleware när man kan köra något som löser uppgiften?

Permalänk
Medlem

debian eller centOS ( Fedora har en server också, utöver deras desktop OS)

Ubuntu har jag aldrig fastnat för, vet ej varför.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Fortsättning

Hej!
Nu har jag servern igång och fungerande. Jag fixade fto men när jag försökte med sftp slutade min ssh att fungera. Kan detta bero på att de ligger på samma port eller har jag fel där?
Jag har fortfarande inte lyckats fixa en installation av wordpress (har programmet installerat men det går inte att öppna wordpress konfigurationen på en annan dator på det lokala nätet).

Det jag även vill lägga till är en mejlserver. Har ni några förslag på en mejlserver med tillhörande klientprogramvara? Vill att det ska vara lätt att komma åt för icketekniska
Mejlen ska gå att komma åt från olika operativsystem och inte bara linux. Det räcker med att det är en hemsida till att börja med.

Tack på hörhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svampmux:

Hej!
Nu har jag servern igång och fungerande. Jag fixade fto men när jag försökte med sftp slutade min ssh att fungera. Kan detta bero på att de ligger på samma port eller har jag fel där?
Jag har fortfarande inte lyckats fixa en installation av wordpress (har programmet installerat men det går inte att öppna wordpress konfigurationen på en annan dator på det lokala nätet).

Det jag även vill lägga till är en mejlserver. Har ni några förslag på en mejlserver med tillhörande klientprogramvara? Vill att det ska vara lätt att komma åt för icketekniska
Mejlen ska gå att komma åt från olika operativsystem och inte bara linux. Det räcker med att det är en hemsida till att börja med.

Tack på hörhand!

SFTP + SSH ska köras på samma port i standard konfiguration, om du ändrar port på SSH kommer SFTP "följa efter" SSH daemon. Du skriver dock inte hur "ssh slutade fungera"? Vad får du för felmeddelande när du försöker nå wordpress sidan? Vilken programvara kör du för webb?

Jag rekommenderar dig dock till att inte installera en mejlserver då den troligen kommer bli svartlistad förr eller senare, men lek runt lite med postfix om du ändå vill testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

En Debian utan GUI är ju snabbt och smidigt. Jag valde detta när jag skulle sätta upp min server, trots att jag knappt kunde några kommandon i terminal. Men skam den som ger sig. Efter en del googlande så har man lärt sig en del Så min röst faller på Debian

Fördelar:

Snabbt
Stabilt
Samma pakethantering som tex Ubuntu (Eftersom du hade lite vana med det)

Annars Ubuntu Server alt CentOS

mvh

booh! det är ubuntu som har samma pakethantering som Debian, inte tvärtom

Permalänk
Medlem

Ubuntu, Debian, CentOS är dom jag skulle kolla på först i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar någon rolling release. Bra stöd för ny hårdvara. Manjaro kör jag själv, skall över till Arch inom tid,

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Entusiast

Ni skall nog inte tänka på "vilken distribution". Det ni bör ha i åtanke är vilken grafisk miljö ni vill använda.
Bakom den grafiska miljön är de flesta distributionerna rätt och slätt likadana. Det som skiljer dem åt är vad som kommer förinstallerat.

Här är en liten guide jag skrivit: Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Ni skall nog inte tänka på "vilken distribution". Det ni bör ha i åtanke är vilken grafisk miljö ni vill använda.
Bakom den grafiska miljön är de flesta distributionerna rätt och slätt likadana. Det som skiljer dem åt är vad som kommer förinstallerat.

Fast grafisk miljö kan man ju typiskt byta så fort man har listat ut hur man installerar paket. Det är väl snarare hur den processen ser ut (om den finns alls) som skiljer distributioner från varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampmux:

Jag vet inte skillnaden tyvärr. Är bara bekant med Ubuntu och väldigt lite fedora.

Är dock väldigt öppen för att lära mig!

Jag tycker du ska fortsätta med ubuntu isåfall, det är ett bra val oavsett.
Ska du bara ha den som server - kör Ubuntu server
Vill du även ha grafiskt gränssnitt - kör Xubuntu

Xubuntu är mer lättdrivet än vanliga Ubuntu, och med nya versionen av XFCE som kom nyss är det riktigt najs.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Fast grafisk miljö kan man ju typiskt byta så fort man har listat ut hur man installerar paket. Det är väl snarare hur den processen ser ut (om den finns alls) som skiljer distributioner från varandra?

Visst är det så.
Min poäng är att många väljer distribution utifrån tron att: Distribution = Grafisk miljö.
Jag utgick från en av frågorna i första inlägget: -"Jag vill ha en version som inte kräver mycket prestanda från grunden."

Fast nu när jag läser frågan igen, så "glömde" jag bort nästa del: -"Den ska fungera som webb- och filserver med ca 10 personer som ansluter samtidigt."
Varav jag inser att det är en server-relaterad fråga, och inte workstation/klient-baserad. Då är en server-distribution ett bra val. Speciellt om man skall skapa en så kallad "headless server" utan någon grafisk miljö överhuvudtaget.

Så oerhört lätt att missuppfatta frågan när det inte framgår direkt, klar och tydligt att det är en server det handlar om.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

booh! det är ubuntu som har samma pakethantering som Debian, inte tvärtom

Självklart är det så ber om ursäkt ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Varför köra bloatad crippleware när man kan köra något som löser uppgiften?

Skit snack. Visst, har man en server kan moba vara lite overkill, men man behöver verkligen inte köpa fulla versionen av moba. Sedan, så finns det inget som slår att köra en Linux distro (eller OSX) som Desktop om man vill arbeta med Linux serverar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampmux:

Hej! Som rubriken lyder undrar jag vilka olika Linuxversioner ni rekommenderar. Jag vill ha en version som inte kräver mycket prestanda från grunden. Den ska fungera som webb- och filserver med ca 10 personer som ansluter samtidigt.

Tack på förhand!

Ubuntuserver skulle jag rekommendera. Alla gånger. Varför? Extremt enkelt och går snabbt att installera både filserver (samba) och webb (apache, mysql, php etc.)

Visa signatur

$ /dev/null