Permalänk
Medlem

Ställa in pumpen??

Hej!

Jag har en helt ny Cooler Master Nepton 140XL, har riktigt bra temperaturer MEN min pump/radiator låter en del.. Hur kan man justera så att man drar ner "varv" om det heter så? Har ett Asus moderkort, z87-c.. Har riktigt fina temperaturer men pumpen låter som sagt.

Hittade inget i BIOS om det är där man ställer in?

Tack!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Ladda ner AI Suite från Asus hemsida och använd fanexpert

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Ladda ner AI Suite från Asus hemsida och använd fanexpert

Hittar varken nedladdning till AI Suite eller fanexpert till W8.1, samt om det supportas av mitt moderkort?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

6221 RPM är pumpen på, lyckas inte få ner den.. Har fixat AI Suite och försöker justera men inget händer?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

6221 RPM är pumpen på, lyckas inte få ner den.. Har fixat AI Suite och försöker justera men inget händer?

Vart har du kopplat in pumpen? Till enbart nätaggregatet eller till en 3-pin på moderkortet (sys_fan eller liknande)?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Vart har du kopplat in pumpen? Till enbart nätaggregatet eller till en 3-pin på moderkortet (sys_fan eller liknande)?

4pin, CPU_FAN och CPU_OPT är portarna jag har testat. 6200rpm, låter som fan.. Lyckas inte dra ner volt/rpm heller

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Hittar varken nedladdning till AI Suite eller fanexpert till W8.1, samt om det supportas av mitt moderkort?

http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87C/HelpDesk_Download/

Permalänk
Medlem

Tack, har hittat och laddat ner men kan ändå inte styra rpm via programmet.. Ändrar men inget händer, rpm är lika hög fortfarande.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Finns det ett annat sätt att sänka volt/rpm? Kanske köpa något tillbehör eller så?

EDIT: Om ni läser omdömen så ser ni att han skrivit att man inte ska koppla den till 12V, vart ska jag annars koppla den?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2364106

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa en 3 pin kabel - 12V till 7V

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Tack, har hittat och laddat ner men kan ändå inte styra rpm via programmet.. Ändrar men inget händer, rpm är lika hög fortfarande.

Var har du haft pumpen inkopplad när du testat det då?

Permalänk
Medlem

Detta tror jag är problemet för dig:
Moderkortet försöker styra pumpen med PWM när du sätter den i någon av CPU-fan uttagen. Dock så har inte pumpen stöd för det, visst den har en 4-pin kontakt, men har dock bara kontakter för de "vanliga" tre pinnarna.
Problemet brukar oftast lösas genom att man ändrar om i BIOS så att moderkortet tillåts att styra fläktar med både PWM och Spänning, istället för bara PWM, vilket brukar vara deafult på just CPU-fan uttagen.
Men när jag tittar igenom manualen för ditt moderkort så hittar jag tyvärr inte just den inställningen för att kunna göra den ändringen. Men dubbelkolla gärna själv i din manual. Vet inte exakt vad "Q-Fan Control" gör, kan ha med saken att göra (sektion 2.7.4 i manualen).

En lösning är att koppla in pumpen till ett av Sys-fan uttagen, vilka alla styrs med just Spänningsreglering, så då bör det ju gå fint att styra pumpen, dock så är det inte specificerat vad du har för max-effekt på de uttagen så vet inte om jag kan rekommendera det. Alternativet är att använda en sladdbunden reglerare typ Zalman Fan-Mate eller liknande och ratta in en lagom nivå själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En lösning är att koppla in pumpen till ett av Sys-fan uttagen, vilka alla styrs med just Spänningsreglering, så då bör det ju gå fint att styra pumpen, dock så är det inte specificerat vad du har för max-effekt på de uttagen så vet inte om jag kan rekommendera det. Alternativet är att använda en sladdbunden reglerare typ Zalman Fan-Mate eller liknande och ratta in en lagom nivå själv.

Nu har jag visserligen ett P9X79 men det klarar att köra pumpen till Nepton 280L galant på "Chassi 1", borde rimligtvis inte vara något problem med hans modermodem heller.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Nu har jag visserligen ett P9X79 men det klarar att köra pumpen till Nepton 280L galant på "Chassi 1", borde rimligtvis inte vara något problem med hans modermodem heller.

Tror inte heller de bör vara några problem, finns ju fläktar som drar mer än de 3 watt som pumpen drar. Bara det att de enda uttagen som har maxeffekten specificerad är just de för CPU uttagen (12W styck), samt att jag menade att TS får göra det för egen risk.

Permalänk
Medlem

Sätt fast pumpen i resårband

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Detta tror jag är problemet för dig:
Moderkortet försöker styra pumpen med PWM när du sätter den i någon av CPU-fan uttagen. Dock så har inte pumpen stöd för det, visst den har en 4-pin kontakt, men har dock bara kontakter för de "vanliga" tre pinnarna.
Problemet brukar oftast lösas genom att man ändrar om i BIOS så att moderkortet tillåts att styra fläktar med både PWM och Spänning, istället för bara PWM, vilket brukar vara deafult på just CPU-fan uttagen.
Men när jag tittar igenom manualen för ditt moderkort så hittar jag tyvärr inte just den inställningen för att kunna göra den ändringen. Men dubbelkolla gärna själv i din manual. Vet inte exakt vad "Q-Fan Control" gör, kan ha med saken att göra (sektion 2.7.4 i manualen).

En lösning är att koppla in pumpen till ett av Sys-fan uttagen, vilka alla styrs med just Spänningsreglering, så då bör det ju gå fint att styra pumpen, dock så är det inte specificerat vad du har för max-effekt på de uttagen så vet inte om jag kan rekommendera det. Alternativet är att använda en sladdbunden reglerare typ Zalman Fan-Mate eller liknande och ratta in en lagom nivå själv.

Tack för att du lägger ner både tid och energi på att försöka hjälpa mig, det glädjer mig!

Jag är inte hemma just nu, men ska försöka fixa det imorgon.. Tänkte koppla in såndär 3pins adapter, det är väll 7V på 3pin? Har trots allt garanti och kan lämna tillbaka skiten om det inte hjälper, verkar vara många som har det här problemet om man söker på youtube men många har löst det genom att köra via 3pin istället för 4pin som det egentligen ska vara.

Jag återkommer med resultat imorgon!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Var har du haft pumpen inkopplad när du testat det då?

CPU_FAN och CPU_OPT även testat i Chassi fan uttagen, utan framgång.. Går inte att justera.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim