Permalänk
Medlem

Levi Aureum

Hejsan! Jag har bestämt mig för att göra mitt nästa bygge och här kan man följa mitt arbete

Här är urklipp från min projektplan:

Projektplan för Levi Aureum (liten av guld på latin), ett m-atx bygge av Szimone “ObzidiaN” Robertsson.
Jag har sedan en tid tillbaka börjat lägga upp klipp på Youtube, streamat spelsessioner och kommenterat en del matcher på events. Tyvärr klarar datorn jag i dagsläget använder inte av den uppgiften och därför vill jag bygga en ny, vi är också i enormt behov av en dator som kan följa med Tjejligan runt om i Sverige på event.

Mitt mål är att bygga en framtidssäker dator att använda när jag streamar och spelar in. Även en mindre dator som är lätt att flytta på för tex DreamHack, Birdie och andra event jag under 2015 och 2016 kommer medverka i tillsammans med Tjejligan. Självklart vill jag även visa att ett bygge av en “nykomling” med begränsad budget kan bli något extraordinärt och i ögonfallande.

Estetiska planer.

Eftersom Tjejligans logga har guldtema är planen att ha ett vitt chassi med gulddetaljer. Chassi samt olika delar på hårdvaran kommer customlackas i guld. I övrigt är planen ett så rent bygge som möjligt. Inspiration blir Bling Prodigy och Murderbox men med vitt som grundfärg på chassi. Valet av vitt, svart och guld där huvudfärger blir vitt och guld är också att göra ett bygge med en färgkombination som inte är väldigt vanlig.

Då jag älskar att sticka ut är således målet att lämna en chassisida och ev fronten till motivlack hos Lasse på http://www.motivlack.se.

Tänkta komponenter.

Chassi: Bitfenix Phenom m-atx version white.
MB: Gigabyte ga-z97m-d3h
CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz
CPU cooler: Be Quiet Dark Rock PRO
GPU: Gigabyte GeForce GTX 970
PSU: Inte valt ännu
Fläktar: Be Quiet Silent Wings 2 (Customcoloured gold)

Övriga komponenter som ledslingor, frontpaneler och hårddiskar tillkommer efter hand.

Hoppas ni hänger på min resa och uppskattar byggloggen. Galleri kommer senare!
Kommentera -fråga - ifrågasätt, alla imputs uppskattas och jag ska försöka svara på era frågor så fort jag kan.
Pease n Love - ObzidiaN

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

CAD in progress!

Lucas "Auxilium" G gjorde chassit åt mig eftersom jag och SketchUp tyvärr inte alltid drar jämt.
Har ännu inte göra något på det men tänkte det kunde vara kul att se för de som är intresserade.

Moderkortet kom hem idag också och i skrivande stund har jag spenderat snart 5h med att ta fram en modell.

Och sakta men säkert börjar ett något skevt och inte 100% korrekt mammakort växa fram. Med tanke på att jag knappt kan göra en låda i SketchUp så kännsdet ändå som att jag kanske kan klara ut det här!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att följa detta, kör på Szimone!

Permalänk
Medlem

Hittade du modellen av moderkortet online eller hur gjorde du? Blir det en fönster på chassiet?

Permalänk
Medlem

Tack August!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazuki:

Hittade du modellen av moderkortet online eller hur gjorde du? Blir det en fönster på chassiet?

Jag har gjort MB från början, tog tid och evighet men tror jag är ganska klar nu

Just nu har jag inte planerat någon plexisida men man vet aldrig vad kreativitetens vindar för med sig!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObzidiaN:

Jag har gjort MB från början, tog tid och evighet men tror jag är ganska klar nu

Just nu har jag inte planerat någon plexisida men man vet aldrig vad kreativitetens vindar för med sig!

Shit, jag kan knappt göra ett skrivbord i sketchup när jag funderade på ett deskmount

Tänkte eftersom det stod att du skulle ha LED-slingor. Spännande att se fortsättningen!

Permalänk
Proffsmoddare

Spännande! Har du guldfärg eller ska du köpa? Är inte helt lätt att hitta på någon produkt som ger ett bra resultat. Ofta sett färger som mest blir dassiga och utan lyster/glans. Lite utmaning att få till något som inte ser plastigt ut! Jobba på

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Spännande! Har du guldfärg eller ska du köpa? Är inte helt lätt att hitta på någon produkt som ger ett bra resultat. Ofta sett färger som mest blir dassiga och utan lyster/glans. Lite utmaning att få till något som inte ser plastigt ut! Jobba på

Jag kommer köpa! har varit runt och kollat på en hel del ställen men lutar just nu åt att de får följa med när chassit åker på motivlack. Till övriga detaljer kommer jag använda bladguld och till viss del lackpensel för att få de färgerna jag vill ha. Lär ju hinna gå igenom 300 färger innan jag får det resultatet jag vill men det kan det kanske vara värt

Tack!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazuki:

Shit, jag kan knappt göra ett skrivbord i sketchup när jag funderade på ett deskmount

Tänkte eftersom det stod att du skulle ha LED-slingor. Spännande att se fortsättningen!

Haha jadu, jag och sketchup må inte alltid komma överens men de 100 poängen cad jag läste i skolan var inte helt förgäves!

Har lite lite planer just nu på att byta plats på sidorna och skära ut ett fönster. Så vi får väl se vart det lutar
Tack! Är sjukt taggad, tror detta kommer bli toknice!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant detta. Ska ta och försöka följa detta. / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liten update

Börjat prova mig fram med färger till gallret på chassit.

Gjorde även en snabbversion för att kika på placeringen av loggan och kom fram till att jag troligen kommer byta plats så sidopanelerna och skära ut en sida med fönster. Skulle gissa på att chassit trillar in i slutet av nästa vecka eller i början på veckan efter det. Ska då börja med att modda om knapparna och byta sidor samt kika på möjligheten att lämna iväg en sida för att skära till hålet med en fräs, så det blir helt perfekt

Vad tror ni?

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Mer moderkort

Det efterfrågades annan vinkel på mammakortet på FB. So here it goes. Jobbar på min kylare just nu och har så himla mycket skoj planer så kan knappt hejda mig!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Be Quiet Dark Rock Pro

Lite planer för kylaren. Inte 100% säkert att det blir exakt så sen dock. Men en förhandsvisning iallafall

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Chassisidor

Bytte håll på sidorna eftersom det troligen kommer bli ett plexiglas på chassit.

Provar olika typer av glasformer.

Rundade hörn och placeringen på denna föll mig iallafall mer i smaken!

Här är ett högre fönster med moderkort i för att få ett hum om hur det kommer se ut. Tål att funderas på, helt klart!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObzidiaN:

http://i59.tinypic.com/znssv8.jpg

Bytte håll på sidorna eftersom det troligen kommer bli ett plexiglas på chassit.

http://i62.tinypic.com/skwefq.png

Provar olika typer av glasformer.

http://i61.tinypic.com/30kzjhz.png

Rundade hörn och placeringen på denna föll mig iallafall mer i smaken!

http://i62.tinypic.com/rst2de.png

Dold text

Här är ett högre fönster med moderkort i för att få ett hum om hur det kommer se ut. Tål att funderas på, helt klart!

Tycker också att de rundade hörnen ser bättre ut, stämmer med chassits rundningar på ovansidan. Skall bli spännande att se hur du lyckas med guldet, knepig färg.

Hur skall du få dit loggan? Dekal, transfer eller motivlacka?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog valt ett ganska stort fönster för att visa så mycket som möjligt, detta sätter såklart lite mer press på saker som kabeldragning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Tycker också att de rundade hörnen ser bättre ut, stämmer med chassits rundningar på ovansidan. Skall bli spännande att se hur du lyckas med guldet, knepig färg.

Hur skall du få dit loggan? Dekal, transfer eller motivlacka?

Ja, det lutar nog helt klart åt det hållet Ang guldet är det nog ganska lungt, har superbra kontakter med stor erfarenhet och kunskaper om att lacka och måla. Även använda bladguld.

Loggan sätts med hjälp av motivlack

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Update, nu kommer hårdvaran!

Det har anlänt moderkort här hemma och jag var snabb på att börja bli av med den hemska blåa texten på kondarna. Här ser ni ett par original och ett par som är guldmålade.

Färdig resultat. Ber om ursäkt för kassa bilder i förväg. Min systemis har slängt in handduken och därför är det min kära Iphone som hjälper till!

Sen kom kylaren. Och här snackar vi ju hårdvaruporr på högsta nivå. Nu ska fläktarna bara plockas bort och lackas i guld. Bladguldet är även beställt och jag väntar ivrigt på att det skall komma hem så jag kan dekorera!

Nerdgasmen var ett faktum. Stackars leveranskillen måste trott jag var galen, han ringde när han var nedanför lägenheten och jag kom springandes i foppatofflor och morgonrock och hyperventilerade. Slet paketet ur händerna på honom och kutade upp igen. Så lite som behövs för att man ska bli glad alltså!

Mer updates kommer snaaart. Chassi, PSU och annat skoj är på ingång

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Ermagheeeeerd Szimone! L2imgur pls. No hate :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Ermagheeeeerd Szimone! L2imgur pls. No hate :3

Kåpipastade fel länk heh. Ska fixaaa ok

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObzidiaN:

Kåpipastade fel länk heh. Ska fixaaa ok

Iz k. denna gången -___-

Permalänk
Medlem

Pakeeeet

Idag kom det paket, igen! Älskar paket. Paket is love, paket is life. Hur eller hur så var det ett 25 kg's megapaket som jag knappt fick varken in eller ut ur bilen. Och stora, hårda paket tenderar att vara ännu lite roligare än overall paket (kontrollera era hjärnor nu...) så hade bråttom hem med mina nya prylar!

I paketet fanns ännu fler paket och jag höll på att explodera av förväntan. Här är några av sakerna.

Och här är lite mer exakt vad som fanns i, bortsett från moderkortet och allt annat jox i bakgrunden. Chassit kom inte heller med på blid som original men om någon undrar så är det ett Bitfenix Phenom Micro ATX.

Hnngg på dessa fläktar. Så stabila och dessutom fint utformade, med led såklart. Vill nästan ha en i sängen tills jag ska sova <3

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Let the modding beginnnnnn!

Eftersom jag har 0 tålamod så började jag genast med att dela på hela chassit. Plockade bort toppen, fronten och båda sidor. Eftersom sidan med knappar normalt skulle sitta på den sidan där komponenterna syns bytte jag ganska snabbt håll på kretskortet och knapparna och satte den chassisidan på baksidan.

Därefter rök allt svart galler och andra detaljer som skall lackas guldiga imorgon. Just nu sitter jag med färgprover i min hand och försöker bestämma mig för vilken färg som kommer passa absolut bäst. Svårare än man kan tro faktiskt #beslutsångest.

Naket chassi med den vända sidan.

Satte dit gallersidan också. Lite beroende på tiden imorgon så kommer den högst troligen förvandlas till en sida med plexi imorgon. Eller på söndag. Eller så får den ha en gallersida under Birdie som går av stapeln nästa vecka och som jag kommer vara på tillsammans med Tjejligan och Swerigs (kom gärna och hälsa om ni ser mig, jag bits inte jättehårt och det bör inte vara någon fara så länge du har fått din stelkrampsspruta!) och vill gärna visa upp något "fint" även om projektet inte kommer vara klart.

Bytte ut de svarta distanserna mot guldiga också. Inget som kommer synas typ någonsin men det kändes lite bättre i hjärtat att veta att de nu har korrekt färg!

Och nu är moderkort och fläktar på plats. Ska pilla dit kablarna innan jag ger mig för idag. CPU får jag tyvärr inte förrns på Birdie, därför kommer bilder när den är ihopsatt (dock med fel ram och GPU) inte förrns då. Hoppas ni kan stå ut tills dess, jag kan iallafall knappt vänta

Pis and löv, kommentera gärna era tankar och funderingar!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObzidiaN:

Därefter rök allt svart galler och andra detaljer som skall lackas guldiga imorgon!

Detta ser jag fram emot, lär sätta guldkant på projektet!
För övrigt är de bara att köra!

Permalänk
Medlem

Svart och blå eller vit och guld?

Idag var jag uppe tidigt och shoppade primer och lack. Lacken blev såklart av märket Belton och färgen heter Bronze på flaskan, antikguld på Svenska. Även om jag blev fattig var det ett riktigt värt köp och färgen passade perfekt!

Brukar normalt sätt få hänga i den lokala pulverlackarens verkstad och låna lackboxen men den var inte tillgänglig så gjorde mig en egen a la Mc Guyver stil. En pinne från skogen och chassikartong är allt man behöver! Och en kniv. Och tejp. Typ.

Inte helt färdigtorkat men close enough. Färgen syns tyvärr lite dåligt här men det blev precis så som jag ville ha det, om inte bättre

Här syns färgen mycket mer och ganska så nära på hur den ser ut IRL, Tyvärr blev den lite rinnig då jag var lite för snabb med att spraya efter primern. Löstes dock enkelt med att sitta och lirka med en nål.

Blev tokfint och jag är jättenöjd! Kommer bli riktigt grymt när alla delar kommer i sedan.

Gick sedan loss med plåtsax och bågfil, säkerheten först när man klipper plååt!

Ville inte bli osams med grannarna så lämnade det såhär. Ska skära ut plexit nu och imorgon går jag på chassit med dremeln och vips har jag en chassisida. Är löjligt nöjd med dagens hårda arbete! Efter Birdie skall ramstickorna lackas, cablar sleavas och chassit ska åka en sväng till motivlacken. Lär ju hitta på massor med roliga saker att göra på vägen men än så länge är jag mycket nöjd

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Öpdejt

Igår hade jag massor med annat att göra så tyvärr fick projektet inte så mycket kärlek. Fortsatte såklart med chassit som just nu är det som tar mest tid.

Pillade sönder min gpu, lackat under natten. Två lager primer och uppe på tredje lagret färg nu. #heltäckande

Så hör såg det ut efter andra omgången färg. Tredje på nu. Fint blev det

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Spännande! Har du guldfärg eller ska du köpa? Är inte helt lätt att hitta på någon produkt som ger ett bra resultat. Ofta sett färger som mest blir dassiga och utan lyster/glans. Lite utmaning att få till något som inte ser plastigt ut! Jobba på

Nu finns bilder på lacken jag valde. Hittade den perfekta färgen som inte ser varken plastig eller dassig ut, tror jag. Du får bedöma själv

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Guld och gröna GPU:er

Under natten fick lacken torka till GPU:n. Blev toknice med guldig GPU även om 760tit ska bytas ut längre fram. Men när alla delar inte hunnit komma får det bli som det blir liksom

Vad tycker ni?

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ObzidiaN:

Nu finns bilder på lacken jag valde. Hittade den perfekta färgen som inte ser varken plastig eller dassig ut, tror jag. Du får bedöma själv

Det ser bra ut! Dock lite svårt att fånga effekten på bild kanske?
Är det bara guldfärg eller har du lagt på några lager klarlack för djupet?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay