1 vecka gammal mobil död

Permalänk
Medlem

1 vecka gammal mobil död

Hej! Köpte en Experia z3 för en vecka sen. Touchskärmen på mobilen dog idag, startade om mobilen och då var skärmen helt död, alltså ingen bild.
Riktigt frustrerande då mobilen bara är en vecka gammal och aldrig har tappats eller så. Kontaktade siba och villa ångra mitt köp men de låter mig endast göra en service anmälan. Någon som vet om man har rätt till att häva köpet då det är inom ångerrättens 14 dagar fast varan är trasig?

Någon som har varit i liknande situation får gärna berätta hur denne gick till väga och hur det gick. Kan förövrigt nämna att jag köpte mobilen via webbshoppen på siba. Aldrig igen då jag vet att cdon hade hanterat ärendet mycket smidigare.

mvh

Fabian

Permalänk
Avstängd

Borde gå att häva.

Permalänk

Du kan aldrig ångra eller häva en trasig produkt, endast nyttja garanti eller reklamationsrätt men då har säljaren också alltid rätt att reparera.

Om jag får vara helt ärlig så börjar det bli ett jävla ofog med personer som skickar tillbaka trasiga produkter genom ångerrätten, dessa säljs ju ofta vidare till andra intet ont anande personer och så går problemet bara runt som ett hamsterhjul istället...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guineapig:

Du kan aldrig ångra eller häva en trasig produkt, endast nyttja garanti eller reklamationsrätt men då har säljaren också alltid rätt att reparera.

Om jag får vara helt ärlig så börjar det bli ett jävla ofog med personer som skickar tillbaka trasiga produkter genom ångerrätten, dessa säljs ju ofta vidare till andra intet ont anande personer och så går problemet bara runt som ett hamsterhjul istället...

Visst är det fel av folk att ångra trasiga produkter, men ett företag är inte särskilt smart om det accepterar ångerrätt på trasiga grejer...

Permalänk
Medlem

Dom borde kunna hantera det som en DOA eftersom det gått så kort tid. Alltså du får en ny telefon och dom får skicka din på lagning, men det handlar väl mest om goodwill.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle80:

Dom borde kunna hantera det som en DOA eftersom det gått så kort tid. Alltså du får en ny telefon och dom får skicka din på lagning, men det handlar väl mest om goodwill.

Precis detta jag hade hoppats på, det var så CDON gjorde när jag köpte grafikkort av dem som var defekta. Jag skickade in det gamla, de skickade ett nytt till mig när jag hade lämnat över paketet till posten. Hade varit väldigt nöjd med detta men tyvärr jobbar ju inte siba så. Ska hålla mig till Cdon i fortsättningen.

Permalänk
Avstängd

Inom 7 dagar kan du gå in och hämta ut en ny Xperia om den inte fungerar men har det gått mer är det service som gäller.
Hänvisa till Sony, vad siba har för policy kan du skita högaktningsfullt i.

Permalänk
Medlem

Du fått helt enkelt lämna in den till Siba och så får de reparera eller byta ut till ny. Du har inte rätt att kräva en ny telefon på direkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hagenius:

Hej! Köpte en Experia z3 för en vecka sen. Touchskärmen på mobilen dog idag, startade om mobilen och då var skärmen helt död, alltså ingen bild.
Riktigt frustrerande då mobilen bara är en vecka gammal och aldrig har tappats eller så. Kontaktade siba och villa ångra mitt köp men de låter mig endast göra en service anmälan. Någon som vet om man har rätt till att häva köpet då det är inom ångerrättens 14 dagar fast varan är trasig?

Någon som har varit i liknande situation får gärna berätta hur denne gick till väga och hur det gick. Kan förövrigt nämna att jag köpte mobilen via webbshoppen på siba. Aldrig igen då jag vet att cdon hade hanterat ärendet mycket smidigare.

mvh

Fabian

Finns tyvärr inget lagstöd för omedelbar hävning, butiken har rätt att försöka laga varan först. Ångerrätten gäller bara för att du ska kunna undersöka varan när du köper över nätet och får då endast ha använt varan precis så mycket som krävs för att ta reda på om det är det du vill ha. En veckas normal användning är inte inom gränserna för att undersöka varan. Det du har just nu är ett helt vanligt garanti eller reklamationsärende (beroende på vilket du vill välja) och där finns inget lagligt stöd för att du ska få omedelbar hävning av köpet.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Inom 7 dagar kan du gå in och hämta ut en ny Xperia om den inte fungerar men har det gått mer är det service som gäller.
Hänvisa till Sony, vad siba har för policy kan du skita högaktningsfullt i.

Nja, det är egentligen det rakt motsatta som är sant.

Han har inget avtal alls med Sony. Hans avtal är med Siba.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcars:

Nja, det är egentligen det rakt motsatta som är sant.

Han har inget avtal alls med Sony. Hans avtal är med Siba.

och, sonys policy gäller ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trollhattan:

och, sonys policy gäller ändå.

Det är mycket möjligt att SIBA har valt att inte försöka ha olika policy beroende på vilken tillverkare det gäller då det blir svårt att hålla reda på. Han har köpt den från SIBA och om SIBA inte vill hantera detta som DOA så finns det inget som tvingar dom. Sony kan självklart skicka ut en ny telefon till SIBA så fort denna kommer in till verkstad så han slipper vara utan en så länge (och kanske har de en lånetelefon). Vet inte om Sony accepterar om han går direkt till dom. Kan också fungera att prata med Sony direkt ändå.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Du kan aldrig ångra eller häva en trasig produkt, endast nyttja garanti eller reklamationsrätt men då har säljaren också alltid rätt att reparera.

Om jag får vara helt ärlig så börjar det bli ett jävla ofog med personer som skickar tillbaka trasiga produkter genom ångerrätten, dessa säljs ju ofta vidare till andra intet ont anande personer och så går problemet bara runt som ett hamsterhjul istället...

Att konsumenten skulle bli av med sin lagstadgade rättighet att ångra ett (distans)köp bara för att en vara levereras trasig alternativt går sönder direkt vore mycket konstigt då vi har ett relativt starkt konsumentskydd. Självklart kan man ångra köpet på en trasig vara, men om undersökningen av varan visar att köparen var ansvarig för att den gått sönder så har säljaren naturligtvis rätt att kräva ersättning för detta.

Ofoget är till stor del företag som inte kontrollerar funktionaliteten på returnerade/ångrade varor innan de lägger ut dem till försäljning på nytt. Däremot anser jag att man har en moralisk plikt att upplysa säljaren om eventuella fel då detta kan hjälpa såväl säljaren som framtida kunder att undvika problem.

Skrivet av gaminggirl:

Finns tyvärr inget lagstöd för omedelbar hävning, butiken har rätt att försöka laga varan först. Ångerrätten gäller bara för att du ska kunna undersöka varan när du köper över nätet och får då endast ha använt varan precis så mycket som krävs för att ta reda på om det är det du vill ha. En veckas normal användning är inte inom gränserna för att undersöka varan. Det du har just nu är ett helt vanligt garanti eller reklamationsärende (beroende på vilket du vill välja) och där finns inget lagligt stöd för att du ska få omedelbar hävning av köpet.

Med den senaste uppdateringen av lagen (2014), som skulle göra konsumentskyddet mer enhetligt inom EU om jag minns rätt, tillkom lite nyheter angående detta. T.ex. https://lagen.nu/2005:59#K2P15S1 :
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för... 2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,"

D.v.s. användning utöver undersökning upphäver inte längre ångerrätten i förtid (men om det leder till värdeminskning, t.ex. slitage, så kan säljaren kräva köparen på kompensation för detta). Exakt hur tillämpningen av detta skall ske och hur eventuell värdeminskning skall bedömas lär dock vara oklart då ändringen är så pass ny att på sin höjd ett fåtal fall, om ens något, prövats i rätten.

Skrivet av Björn Endre:

Det är mycket möjligt att SIBA har valt att inte försöka ha olika policy beroende på vilken tillverkare det gäller då det blir svårt att hålla reda på. Han har köpt den från SIBA och om SIBA inte vill hantera detta som DOA så finns det inget som tvingar dom. Sony kan självklart skicka ut en ny telefon till SIBA så fort denna kommer in till verkstad så han slipper vara utan en så länge (och kanske har de en lånetelefon). Vet inte om Sony accepterar om han går direkt till dom. Kan också fungera att prata med Sony direkt ändå.

Vad gäller att inget tvingar SIBA att hantera det som en DOA så beror det på om Sony gjort den utfästelsen i den s.k. tillverkargarantin eller ej. Har de det så är SIBA skyldiga att efterleva detta (se ARN 2005-3478, stycket som börjar med "Nämnden konstaterar...").

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Visst har man rätt att ångra köpet även om varan är trasig. Det finns inget undantag för det i lagen. Det är så klart en förutsättning att varan i övrigt är i väsentligen oförändrat skick samt att du köpt den online. Som tidigare sagts i tråden så kan säljaren göra avdrag på för slitage, men de kan inte göra avdrag för att varan är trasig om de inte kan bevisa att kunden är vållande till skadan, precis som vid en vanlig reklamation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Med den senaste uppdateringen av lagen (2014), som skulle göra konsumentskyddet mer enhetligt inom EU om jag minns rätt, tillkom lite nyheter angående detta. T.ex. https://lagen.nu/2005:59#K2P15S1 :
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för... 2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,"

D.v.s. användning utöver undersökning upphäver inte längre ångerrätten i förtid (men om det leder till värdeminskning, t.ex. slitage, så kan säljaren kräva köparen på kompensation för detta). Exakt hur tillämpningen av detta skall ske och hur eventuell värdeminskning skall bedömas lär dock vara oklart då ändringen är så pass ny att på sin höjd ett fåtal fall, om ens något, prövats i rätten.

Intressant, tack för infon för det där hade jag missat. Det är faktiskt mer logiskt än hur det ar innan.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem

PeCe: Fast vi pratar kanske om olika saker. En policy är för mig inte nödvändigtvis något som är inskrivet i garantivillkoren. Om något står inskrivet i garantivillkoren så måste SIBA följa det eftersom garantiåtagande gäller även under tiden då reklamationsrätten gäller (och som du säger om en tillverkare har garantivillkor som är mer omfattande än reklamationsrätten så är de dessa som gäller).

Nu hittade jag inte garantivillkoren för just denna Xperia men så här står det t ex för Xperia Z:

"Om det under garantiperioden, vid normal användning och service, uppstår fel på den nya produkten som beror på brister i design, material eller funktion, ska Sonys auktoriserade återförsäljare eller servicepartners i det land/den region* där du köpte produkten efter egen bedömning antingen reparera eller byta ut produkten eller återbetala inköpskostnaden i enlighet med nedanstående villkor. Sony och dess servicepartners förbehåller sig rätten att debitera dig en rimlig hanteringsavgift om det fastställs att en returnerad produkt inte står under garanti enligt villkoren nedan. ..."

Jag hittar inget i deras garantivillkor om att de tillämpar DOA inom 7 dagar. SÅ frågan är om ARN anser att även en generell policy måste följas. Oavsett så måste ju SIBA ta in telefonen för att verifiera att det inte är handhavandefel eller att telefonen förstörts av kunden.

Ångerrätten håller jag fullt med om fortfarande ska gälla men kan ju bli knepig om telefonen inte fungerar då SIBA fortfarande måste ta in den och kolla så att felet inte uppstått p g a kundens handhavande.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagenius:

Precis detta jag hade hoppats på, det var så CDON gjorde när jag köpte grafikkort av dem som var defekta. Jag skickade in det gamla, de skickade ett nytt till mig när jag hade lämnat över paketet till posten. Hade varit väldigt nöjd med detta men tyvärr jobbar ju inte siba så. Ska hålla mig till Cdon i fortsättningen.

Sonys telefoner har en dum vana att hänga sig i nån konstig batteri-loop (inte säkert på att det är exakt det).
Vi har haft många på mitt jobb med samma symtom. Det har löst sig om man håller inne power knappen och volym upp (eller ner kommer inte riktigt ihåg) sen funkar dom igen. Testa det! Kan ju inte skada. Man måste hålla länge typ 15-20sek.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

PeCe: Fast vi pratar kanske om olika saker. En policy är för mig inte nödvändigtvis något som är inskrivet i garantivillkoren. Om något står inskrivet i garantivillkoren så måste SIBA följa det eftersom garantiåtagande gäller även under tiden då reklamationsrätten gäller (och som du säger om en tillverkare har garantivillkor som är mer omfattande än reklamationsrätten så är de dessa som gäller).

Nu hittade jag inte garantivillkoren för just denna Xperia men så här står det t ex för Xperia Z:

"Om det under garantiperioden, vid normal användning och service, uppstår fel på den nya produkten som beror på brister i design, material eller funktion, ska Sonys auktoriserade återförsäljare eller servicepartners i det land/den region* där du köpte produkten efter egen bedömning antingen reparera eller byta ut produkten eller återbetala inköpskostnaden i enlighet med nedanstående villkor. Sony och dess servicepartners förbehåller sig rätten att debitera dig en rimlig hanteringsavgift om det fastställs att en returnerad produkt inte står under garanti enligt villkoren nedan. ..."

Jag hittar inget i deras garantivillkor om att de tillämpar DOA inom 7 dagar. SÅ frågan är om ARN anser att även en generell policy måste följas. Oavsett så måste ju SIBA ta in telefonen för att verifiera att det inte är handhavandefel eller att telefonen förstörts av kunden.

Ångerrätten håller jag fullt med om fortfarande ska gälla men kan ju bli knepig om telefonen inte fungerar då SIBA fortfarande måste ta in den och kolla så att felet inte uppstått p g a kundens handhavande.

En generell policy räknas troligtvis inte som en garantiutfästelse, utan utfästelsen måste nog vara hårdare knuten till den aktuella varan.

Det var snarast meningen "Han har köpt den från SIBA och om SIBA inte vill hantera detta som DOA så finns det inget som tvingar dom." som jag försökte utveckla genom att poängtera att om det står i tillverkargarantin så är de faktiskt tvingade att hantera det som en DOA. Det var alltså menat mer som en vidareutveckling än en rättelse. Ber om ursäkt om det inte framgick.

Att en vara som fås tillbaka skall undersökas är självklart, oavsett om det beror på ångerrätt, reklamation eller ngt annat. Visar det sig vara ett fel orsakat av kunden är denne naturligtvis ersättningsskyldig, inget knepigt med det. Men jag kanske har missförstått vad du menade med att det kan bli knepigt!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Lycka till o käbbla med storaffärer och blanda in paragrafer ur konsumentköplagen. Jag försökte med elgiganten när en ny mobil hade en konstig bug/defekt som var svår att återskapa. Jag kunde återskapa felet men nötterna som tog emot anmälan samt den externa reparatören som mobilen skickades till kunde självklart inte återskapa felet. Fick bråka som fan med idioterna i servicedesken som bara sa emot mig hela tiden när jag hänvisade till paragrafer ur konsumentköplagen och vad den säger om att bli ersatt av en ny produkt eller pengarna tillbaka om de inte lyckas reparera felet efter skäligt antal reparationsförsök.
De brydde sig absolut inte om att jag hade pratat med konsumentvägledaren eller ens att jag visade utskrifter från paragraferna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robie76:

Lycka till o käbbla med storaffärer och blanda in paragrafer ur konsumentköplagen. Jag försökte med elgiganten när en ny mobil hade en konstig bug/defekt som var svår att återskapa. Jag kunde återskapa felet men nötterna som tog emot anmälan samt den externa reparatören som mobilen skickades till kunde självklart inte återskapa felet. Fick bråka som fan med idioterna i servicedesken som bara sa emot mig hela tiden när jag hänvisade till paragrafer ur konsumentköplagen och vad den säger om att bli ersatt av en ny produkt eller pengarna tillbaka om de inte lyckas reparera felet efter skäligt antal reparationsförsök.
De brydde sig absolut inte om att jag hade pratat med konsumentvägledaren eller ens att jag visade utskrifter från paragraferna.

Då ber man att få prata med deras chef och sedan chefens chef osv. Jag har kört den taktiken flera gånger, och bara att be att få prata med någons chef kan få en hel del personer att tänka efter en extra gång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Du kan aldrig ångra eller häva en trasig produkt, endast nyttja garanti eller reklamationsrätt men då har säljaren också alltid rätt att reparera.

Om jag får vara helt ärlig så börjar det bli ett jävla ofog med personer som skickar tillbaka trasiga produkter genom ångerrätten, dessa säljs ju ofta vidare till andra intet ont anande personer och så går problemet bara runt som ett hamsterhjul istället...

Om det bekräftats att det är fel på produkten och inte rör sig om ett handhavande fel, så kan man självklart häva köpet om man gör det inom 14 dagar.
Det har man rätt enligt distansköplagen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hagenius:

Kontaktade siba och villa ångra mitt köp men de låter mig endast göra en service anmälan.

Den springande punkten här är om det är ett butiksköp eller ett onlineköp. Har du köpt i butik kan butiken själv designa reglerna för hur och när du får lämna tillbaka en produkt. Det är inte en självklar rättighet. Har du köpt online får du ångra köpet, men då får du bara ha undersökt varan. Det är inte helt ok att ha sprungit runt och använt produkten i en vecka och sedan ångra sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Den springande punkten här är om det är ett butiksköp eller ett onlineköp. Har du köpt i butik kan butiken själv designa reglerna för hur och när du får lämna tillbaka en produkt. Det är inte en självklar rättighet. Har du köpt online får du ångra köpet, men då får du bara ha undersökt varan. Det är inte helt ok att ha sprungit runt och använt produkten i en vecka och sedan ångra sig.

Det står ju att den är köpt i webbshopen, dvs. online.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagenius:

Hej! Köpte en Experia z3 för en vecka sen. Touchskärmen på mobilen dog idag, startade om mobilen och då var skärmen helt död, alltså ingen bild.
Riktigt frustrerande då mobilen bara är en vecka gammal och aldrig har tappats eller så. Kontaktade siba och villa ångra mitt köp men de låter mig endast göra en service anmälan. Någon som vet om man har rätt till att häva köpet då det är inom ångerrättens 14 dagar fast varan är trasig?

Någon som har varit i liknande situation får gärna berätta hur denne gick till väga och hur det gick. Kan förövrigt nämna att jag köpte mobilen via webbshoppen på siba. Aldrig igen då jag vet att cdon hade hanterat ärendet mycket smidigare.

mvh

Fabian

Det ska gå att lämna tillbaka på öppet köp och SIBA skickar tillbaka som DOA tycker jag. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagenius:

Hej! Köpte en Experia z3 för en vecka sen. Touchskärmen på mobilen dog idag, startade om mobilen och då var skärmen helt död, alltså ingen bild. Riktigt frustrerande då mobilen bara är en vecka gammal och aldrig har tappats eller så.

mvh
Fabian

Har du provat att öppna mobilen, ta ut batteriet helt och sedan satt in det igen? Jag har en gammal Sony Xperia där exakt samma sak hände, men jag hade då haft mobilen i typ 3 år. Men när jag tog ut batteriet helt och satte tillbaka det så startade mobilen igen och felet kom aldrig tillbaka sedan dess.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Har du provat att öppna mobilen, ta ut batteriet helt och sedan satt in det igen? Jag har en gammal Sony Xperia där exakt samma sak hände, men jag hade då haft mobilen i typ 3 år. Men när jag tog ut batteriet helt och satte tillbaka det så startade mobilen igen och felet kom aldrig tillbaka sedan dess.

Varför ber du TS sabba sin reklamationsrätt genom att be honom avlägsna batteriet? Sedan Xperia Z så går batteriet inte att ta ut utan att ta bort baksidan utan att använda värmepistol. Då är det lättare att öppna simkortsluckan och använda något spetsigt för att trycka in den lilla röda knappen för en hardreset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Det ska gå att lämna tillbaka på öppet köp och SIBA skickar tillbaka som DOA tycker jag. Rätta mig om jag har fel.

Om varan är trasig så går det inte att använda öppet köp, då blir det ett service ärende eller reklamation, ganska självklart tycker jag.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Om varan är trasig så går det inte att använda öppet köp, då blir det ett service ärende eller reklamation, ganska självklart tycker jag.

Nu var det tal om att använda den lagstadgade ångerrätten, inte ngt öppet köp (vilket varje säljande företag kan sätta egna regler för). Vad gäller ångerrätten så finns det i lagen inga undantag vad gäller trasiga varor. Att det faktum att en vara levereras trasig skulle ge konsumenten sämre rättigheter än om varan vore hel vore ju totalt ologiskt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

Nu var det tal om att använda den lagstadgade ångerrätten, inte ngt öppet köp (vilket varje säljande företag kan sätta egna regler för). Vad gäller ångerrätten så finns det i lagen inga undantag vad gäller trasiga varor. Att det faktum att en vara levereras trasig skulle ge konsumenten sämre rättigheter än om varan vore hel vore ju totalt ologiskt.

Varan levererades väl inte trasig vad jag kan se utan gick sönder efter en tids användning? Att utnyttja ångerrätt för en vara som fungerade ua men nu är trasig går inte vad jag vet, men du får gärna hänvisa till andra uppgifter eftersom jag ogärna vill gå runt med felaktiga uppfattningar om sakernas förhållanden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Det värsta med dessa konsumenträttslagar är att konsumenten alltid är den som blir drabbad, oftast på grund av bristande kvalitéskontroller på produkter som säljs. Det är ingen hemlighet att många av de "servicecenter" som anlitas av te.x SIBA, Elgiganten och liknande, väldigt sällan sköter det snabbt och enkelt. Faktum är att folk flera gånger får vänta i månader innan en till synes helt ny produkt äntligen fungerar...som den skulle gjort från första början.