Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har haft en LCD med full CCLFS bakgrundsbelyning, inte Edge LED som 99% modellerna idag. Men i helgen när jag var hos mina päron så kollade jag på vikings via HBO och blev förvånad över hur bra svärtan var på Pioneer VIERA , vet att det är en gav topmodellerna men hade glömt hur bra faktiskt plasma är jämfört med traditionella LCD apareter...

Vet hur du känner. Har flera gånger tänkt att nej, nu ska jag köpa ny tv. Och gått ut i butik och kollat, och sedan konstaterat att det inte är värt det, med tanke på hur mkt man får lägga för att matcha en gammal plasma i bildkvalitet. Men håller med om att det finns andra fördelar, inte minst värmeförbrukning, sitter jag och spelar på sommaren några timmar så blir det rätt varmt hemma kan man säga, det går typ inte.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pioneer Kuro eller Panasonic Viera ? de blev ju släktingar på slutet Kuron kan ju stänga av ljuset helt på samma sätt som oled kan göra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pioneer_Kuro

haha , blev en liten blandning där =P men det är en Panna såklart!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sista tillverkaren av Plasma gav upp tillverkningen för ett par månader sedan. N o more plasma. Sådant som ligger i lager runt om kkan man ju dock fortfarande hinna norpa.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Prisskillnaden mellan vad en plasma kunde kosta 4-10k mot vad enOLED kostar 20k+ är inge kul!
Själv köpte jag en LG OLED och är mycket nöjd... dock sitter man där med 1lax i månaden i 2år

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Det stämmer inte, har inget med energikonsumtionen att göra alls. I takt med att försäljningen av LCD har ökat så har produktionen av plasma blivit dyrare, och därav så har flera företag gett upp tekniken. Lite synd då Panasonics sista flaggskepp gav LG's Oled en ordentlig match. Men om den första generationens Oled Tv kan mäta sig med Panasonics flaggskepp, så bådar det väldigt gott för Oled i framtiden.

Håller tummarna att min plasma håller fram tills det finns ett flertal stora PLATTA Oled skärmar på marknaden, för ett vettigt pris.

Du menar dithering, men varför sitter du med näsan på glaset för? Det är en TV ingen monitor...

Åja, du har inte många rätt heller. Produktionen av plasma blev aldrig dyrare, dock så sålde plasma dåligt jämfört med LCD.
Den slutgiltiga spiken i plasmans kista var att det inte gick att tillverka 4K plasma som drog under 700W eller något sådant bisarrt vilket ledde till problem med värme, EnergyStar märkning m.m.

Det hade ju, vilket ter sig uppenbart, blivit ännu svårare än tidigare att kränga 1080p plasmor gentemot 4K LCD och därav lades tillverkningen ner.

Permalänk
Medlem

Jag håller hårt om min Panasonic TX-P50ST60Y tills den dagen då OLED har blivitt humant att köpa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Eftersom man inte kommer tänka på det överhuvudtaget när man är van vid det så spelar det ju ingen som helst roll.

Att äta bajs kommer göra dig sjuk till den grad att du kommer att dö om du fortsätter.

Haha, du var mig en rolig en

Vill du vänja dig vid en förvrängd och förstörd bild, så varsågod. Andra kanske har högre krav än så...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Åja, du har inte många rätt heller. Produktionen av plasma blev aldrig dyrare, dock så sålde plasma dåligt jämfört med LCD.
Den slutgiltiga spiken i plasmans kista var att det inte gick att tillverka 4K plasma som drog under 700W eller något sådant bisarrt vilket ledde till problem med värme, EnergyStar märkning m.m.

Det hade ju, vilket ter sig uppenbart, blivit ännu svårare än tidigare att kränga 1080p plasmor gentemot 4K LCD och därav lades tillverkningen ner.

Jag får väl tillägga att när jag skriver att produktionen blev dyrare så menar jag att produktionen blev dyrare i förhållande till intäkterna. Antog att alla förstod det, men verkar inte så.

Det är dock inte energikonsumtionen med dagens skärmar som var problemet som någon tidigare skriver, som jag svarar på. Du har dock rätt när det gäller energifrågan vid högre upplösning.

Men verkar även varit andra problem... För att få ett slut på denna diskussion... http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-plasma-201311133417.htm

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Inte kollat på tvapparater sen 3-4 år tillbaka då jag varit så nöjd med min plasma. Nu tänkte jag kolla efter en till sovrummet men verkar inte finnas plasma längre. Är
någon annan teknik jämförbar eller har plasma konkurerats ut av billiga lcd/led där bilden fortfarande känns som filmad med en handkamera?

konstigt :s det var inte alls många månader sedan jag skaffade mig min 60 plasma från LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

konstigt :s det var inte alls många månader sedan jag skaffade mig min 60 plasma från LG

Det står garanterat ett gäng ute i butik om man åker ut till Elgiganten, SIBA mfl. Har man lite flyt kan man norpa åt sig ett Demo-ex för en billig slant med nygaranti. Man får kolla i butik så den inte är inbränd eller nått bara

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

När var detta? Jag antar du menar median förbrukning och inte enbart toppvärde? Då en LCD drar lika mycket oberoende på vad för bild som visas medans en plasma drar mycket vid helvit bild och lite vid mörk bild.

Men visst nyttjar en LCD mindre ström, men blir ju inte direkt några jättekostnader årligen http://www.rtings.com/info/lcd-vs-led-vs-plasma/power-consump...

Detta var då typ 2005, när plasma fortfarande var rätt stora.
Deras märkning var just det, 400-500W, och jag mätte släktingens... snittade ca 350-400W när han tittade en vecka.
LCD drog då även de rätt mycket mycket, men idag med LED är det en annan femma. Det som drar ström för en LCD är svart med ljusa inlägg. Dvs svart bakgrunt, med vit text. Det är värsta fall för en modern LCD. Om det bara är svart så släcker den ner LED som driver bakom, och förbrukningen sjunker avsevärt.

För de "moderna" (syftar då 2010 ca) så hade plasma kraftigt ordnat till sin förbrukning (som jag också skrev ovan), men deras rykte om strömförbrukningen blev kvar. Dock hade LED gjort LCD ännu mer effektiva, så det skiljde sig en hel del ändå. Och det är ganska svårt att motivera energisnål kyl/frys, effektiv spis/ugn och diskmaskin när man ska vräka på W med TVn istället, så folk köpte LED-LCD TVna, för de var ju ändå billiga... (notera ordet, då inte billigare för samma kvalité)

Sen vet jag att det inte blir så mycket extra kostnad alltid, och det ofta överdrivs.
Är typ som morsan som ansåg det var värt att köra tvärs över stan för att tanka 10 öre billigare... hon blev inte glad när jag visade henne hur mycket den "10 öre billigare" bensinen kostade i extra bränsle och slitage till ingen nytta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Men en centimetertunn panel gör sig bättre på väggen.

Behöver man ens ha den på väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jag håller hårt om min Panasonic TX-P50ST60Y tills den dagen då OLED har blivitt humant att köpa.

Köpte en p50vt60 precis innan de försvann ur lager, tackar gudarna för detta. Förhoppningsvis håller den fram tills det blir dags för OLED. Peppar peppar..
Det enda jag har att klaga på är att fläktarna på baksidan låter för mycket, och att den vid vissa tillfällen drar mer ström än datorn.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Behöver man ens ha den på väggen?

Jag kommer i princip aldrig ha det längre. Efter att ha flyttat ett par gånger och fått laga 8 rätt stora betonghål och måla om väggen. Det är inte värt det i min mening Men det beror på hur mkt plats man har hemma, hänga på väggen tar ju mindre plats, och man kan ha en mkt mindre tv-bänk.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Köpte en p50vt60 precis innan de försvann ur lager, tackar gudarna för detta. Förhoppningsvis håller den fram tills det blir dags för OLED. Peppar peppar..
Det enda jag har att klaga på är att fläktarna på baksidan låter för mycket, och att den vid vissa tillfällen drar mer ström än datorn.

Ljudliga fläktar är ett känt problem, kolla Panasonics hemsida efter deras servicepartner för plasma-tv och slå en signal. Jag gjorde detta och fich hem en servicesnubbe som plockade bort hela bakstycket och satte fast skumplastbitar på fläktarna. Ingen avgift, han tog bara en bild på mitt kvitto. Blev tystare och det lilla ljud man kan höra (om det är absolut tyst i rummet) har behagligare ljudprofil. Möjligtvis att du kan kontakta stället du köpte tv:n ifrån om du vill slippa kolla upp servicepartner men då vet man inte vem dom skickar och om dom har specifik kompetens för just Panasonic-plasmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Ljudliga fläktar är ett känt problem, kolla Panasonics hemsida efter deras servicepartner för plasma-tv och slå en signal. Jag gjorde detta och fich hem en servicesnubbe som plockade bort hela bakstycket och satte fast skumplastbitar på fläktarna. Ingen avgift, han tog bara en bild på mitt kvitto. Blev tystare och det lilla ljud man kan höra (om det är absolut tyst i rummet) har behagligare ljudprofil. Möjligtvis att du kan kontakta stället du köpte tv:n ifrån om du vill slippa kolla upp servicepartner men då vet man inte vem dom skickar och om dom har specifik kompetens för just Panasonic-plasmor.

Jag läste en massa om det där precis när jag köpt tvn med gav upp och orkade aldrig ringa. Finns en partner rätt nära mitt hem, får väl ringa upp panasonic och kika på det där. Har du en P50VT60 också?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Avstängd

Det mesta som är är värt att läsa om plasma tv produktionen har Sweclockers sammanfattat i en nyhet:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19547-lg-slar-sista-spiken-i...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Köpte en p50vt60 precis innan de försvann ur lager, tackar gudarna för detta. Förhoppningsvis håller den fram tills det blir dags för OLED. Peppar peppar..
Det enda jag har att klaga på är att fläktarna på baksidan låter för mycket, och att den vid vissa tillfällen drar mer ström än datorn.

Hmmm, vill minnas att jag upplevde detta fenomen de första veckorna, sen avtog det och nu är den knäpptyst (eller nästintill i alla fall).
So du säger så är (var) ju en av de största nackdelarna med plasma just energiförbrukningen, men för mig var det ett lätt pris att betala

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Åja, du har inte många rätt heller. Produktionen av plasma blev aldrig dyrare, dock så sålde plasma dåligt jämfört med LCD.
Den slutgiltiga spiken i plasmans kista var att det inte gick att tillverka 4K plasma som drog under 700W eller något sådant bisarrt vilket ledde till problem med värme, EnergyStar märkning m.m.

Något som säljer sämre än alternativen är en dyr affär i slutändan oavsett hur man vill formulera det
Det var en mängd faktorer som fick plasma på fall, tvivlar på att effektförbrukningen var den enskilt största anledningen. En 4K plasma hade nog blivit betydligt större än vad den stora massan köper och ingen storsäljare ändå. Plasma-celler kan inte göra lika små som på en LCD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag kommer i princip aldrig ha det längre. Efter att ha flyttat ett par gånger och fått laga 8 rätt stora betonghål och måla om väggen. Det är inte värt det i min mening Men det beror på hur mkt plats man har hemma, hänga på väggen tar ju mindre plats, och man kan ha en mkt mindre tv-bänk.

Jag känner tvärtom. Kommer aldrig mer vänta med att sätta upp den på väggen. Tar upp så mycket mindre av rummet, och 2x10mm betonghål kan jag leva med

(helt övertygad om att det skulle räcka med mindre plugg, om man bara skulle våga)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag kommer i princip aldrig ha det längre. Efter att ha flyttat ett par gånger och fått laga 8 rätt stora betonghål och måla om väggen. Det är inte värt det i min mening Men det beror på hur mkt plats man har hemma, hänga på väggen tar ju mindre plats, och man kan ha en mkt mindre tv-bänk.

Tv:n i sovrummet fick vi montera upp på väggen då det bara fanns två alternativ, att ha tv på väggen eller ingen alls.

Tyvärr är det tegelväggar här och det är alltid lika kul o borra i dem. Oftast träffar ju tillräckligt många rakt på teglet iallafall.

En av anledningarna till att tv:n i vardagsrummet aldrig kommer upp på väggen. Sedan så måste vi ändå ha tv:bänken där så det kvittar.

Permalänk
Avstängd

Själv klarade jag inte av Plasma bilden, jag kände/såg vibrationer i bilden på varenda plasma jag tittade på, både hos kompisar och i affärer, samma med tjock-tv, kändes ungefär som när man ställer ner Hz:en på en tjock-skärm till under 70Hz, såg och kände det direkt och på alla prisklasser å märken, vissa var lugnare än andra men alla hade det problemet....men en LCD/LED känner jag det inte överhuvudtaget varken med 60 eller 120/144Hz så för MIN del var Plasma en riktig skit teknik som förtjänade att dö ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Något som säljer sämre än alternativen är en dyr affär i slutändan oavsett hur man vill formulera det
Det var en mängd faktorer som fick plasma på fall, tvivlar på att effektförbrukningen var den enskilt största anledningen. En 4K plasma hade nog blivit betydligt större än vad den stora massan köper och ingen storsäljare ändå. Plasma-celler kan inte göra lika små som på en LCD.

Klart det är en dyr affär - men produktionskostnaden för en produkt är ju densamma oavsett hur många man lyckas kränga. Att det inte är lönsamt är en annan femma.

Enskilt största? Njae, det står ju ganska utförligt varför plasma-tekniken dog i artikeln Fade-swe länkade. Jag misstänker dock att problemet med storleken på celler/pixlar hade kunnat lösas om man kastat enorma summor pengar på problemet om man inte hade ett power consumption tak.

IIRC nuvarande OLED teknik kanske har samma power consumption problem med HDR om de ska klara att trycka 1000 nits.

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

Själv klarade jag inte av Plasma bilden, jag kände/såg vibrationer i bilden på varenda plasma jag tittade på, både hos kompisar och i affärer, samma med tjock-tv, kändes ungefär som när man ställer ner Hz:en på en tjock-skärm till under 70Hz, såg och kände det direkt och på alla prisklasser å märken, vissa var lugnare än andra men alla hade det problemet....men en LCD/LED känner jag det inte överhuvudtaget varken med 60 eller 120/144Hz så för MIN del var Plasma en riktig skit teknik som förtjänade att dö ut!

Ja den har lite egen karaktär plasma. Vet vanlig Tv sändning på den föräldrarna har ser ut som skit (filmer på DVD/blu-ray ser klockrena ut i jämförelse), ändå ska plasma vara mer förlåtande för dålig bildkvalité.

Kollade på oled tidigt i höstas och igen några veckor senare och första gången såg oled ut som skit (grynigt och suddigt, jämfört med dom bredvid), sen hade dom bytt demo och såg helt klockrent ut. Så källmaterialet måste vara rätt bra också.

Även min syrra jag hade med andra gången, såg skillnad mellan LCD och OLED (skarpare bild). Då sa jag inte vilken skillnad det var mellan TV apparaterna innan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Källmaterialet är ju viktigare än själva tvn i fråga.

OLED jag vet inte det känns lite som en återvändsgränd. Hur är det med rörelsehanteringen är den så mycket bättre än LCD? Går det styra färger lika bra som med CRT/plasma?

Hur bryter vi platthetstrenden så apparaterna kan göras tjockare och bättre?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Källmaterialet är ju viktigare än själva tvn i fråga.

OLED jag vet inte det känns lite som en återvändsgränd. Hur är det med rörelsehanteringen är den så mycket bättre än LCD? Går det styra färger lika bra som med CRT/plasma?

Hur bryter vi platthetstrenden så apparaterna kan göras tjockare och bättre?

Jo, därför jag avvaktat med TV för att se ur oled utvecklar sig. Enda egna enhet med oled är en mobil och där fungerar det bra i alla fall.

Har bara kolla i butik, men inte frågat om man kan visa upp eget material. Så rörelse är jag osäker hur oled kommer prestera. Har inte heller kollat några tester, för jag är inte intresserad av gen 1 eller 2 Vill sen att fler hoppar på, så det blir mer tävling än det är idag.

Men förra gen verkar ju falla recensenten i smaken http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Men som sagt tiden får utvisa, om detta är lyckad satsning eller inte.

Citat:

We can only repeat what we have said before; OLED is the future. It combines the best of both worlds, and LG’s flat OLED TV surpasses even the best plasma TVs, despite being a first-generation product. As a consumer product we simply wish for 4K resolution, a lower price point, and webOS Smart TV from LG. LG’s flat OLED TV hereby takes over our Reference Award - from LG’s curved OLED TV that was the previous holder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Inte kollat på tvapparater sen 3-4 år tillbaka då jag varit så nöjd med min plasma. Nu tänkte jag kolla efter en till sovrummet men verkar inte finnas plasma längre. Är
någon annan teknik jämförbar eller har plasma konkurerats ut av billiga lcd/led där bilden fortfarande känns som filmad med en handkamera?

Om du tycker det känns som det är filmat med en videokamera så handlar det nog mer om att det är någon "smooth motion" effekt aktiverad. T ex på LG TV heter det TruMotion, det innebär att TVn ökar antalet fps, t ex om man har en film som normalt går i ~24fps så visar TVn den i 100 eller 200 fps genom att interpolera de saknade bildrutorna.

Det är det första man stänger av på en ny TV enligt min mening.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Om du tycker det känns som det är filmat med en videokamera så handlar det nog mer om att det är någon "smooth motion" effekt aktiverad. T ex på LG TV heter det TruMotion, det innebär att TVn ökar antalet fps, t ex om man har en film som normalt går i ~24fps så visar TVn den i 100 eller 200 fps genom att interpolera de saknade bildrutorna.

Det är det första man stänger av på en ny TV enligt min mening.

Exakt, ibland hittar dom på finurliga namn på eländesinställningarna. Som grundregel, stäng av allt som heter nåt med "dynamiskt" i namnet.
Det brukar också gå att googla sig till inställningstips för specifika modeller.

Sen mitt inlägg i debatten.
Jämför inte bara Plasma vs LCD rakt av. Det är ju skillnad på en plasma som kostar 3000 jämfört med en som kostar 30000, detsamma för LCD såklart.

Själv köpte jag sista generationen från Panasonic (hade tidigare en äldre Pioneer). Jag trivs otroligt mycket bättre med Plasma men måste säga att det finns LCDer som är riktigt bra nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det står garanterat ett gäng ute i butik om man åker ut till Elgiganten, SIBA mfl. Har man lite flyt kan man norpa åt sig ett Demo-ex för en billig slant med nygaranti. Man får kolla i butik så den inte är inbränd eller nått bara

men jag beställde min från komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxANTOFFxX:

men jag beställde min från komplett

Norpa åt sig demoex... Jo det har man gjort en gång aldrig mer. Har den någon inbränning? Neeeeej då. Tro fasen de kört sport på den med grafik inbränd. Gick inte bort det minsta efter 300h skärmtvätt. Bara lämna tillbaks och köpa en ny. Blev tredje gången gillt första kom levererad med sprucken skärm. Alla fördomar om plasma besannade liksom men det var värt det. Jag har ännu inte sett en bra lcd tv oavsett prisklass.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x