Vilket GTX 970 märke? Pris runt 4k? Tips

Permalänk

Vilket GTX 970 märke? Pris runt 4k? Tips

Vilket GTX 970 märke är att föredra? Priset ska vara runt 4000 och jag föredrar framförallt spelprestanda sedan kylning och ljud. Svar uppskattas extremt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hade tagit EVGA då jag gillar deras kylare extremt. Den är både tyst och kyler på bra, sen har EVGA bra rykte då det gäller GPU kort och sköter garantiärenden bra. Annars är väll ASUS ett populärt val och på senare tid MSI. Beror ju mest på om du har ett speciellt färgschema i datorn, men jag hade då tagit EVGA framför allt annat då det gäller Nvidia GPU kort. På AMD sidan blir det alltid Sapphire.

Permalänk
Medlem

Tror starkt på Asus strix kortet! eller EVGA 970 SCC

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Alla GTX 970 presterar ju i princip likadant, och de är oftast billigare än 4000:-. MSI Gaming och Asus Strix brukar oftast bli rekommenderade då de har väldigt tysta kylare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Permalänk

Jag rekommenderar gigabyte för att jag själv haft 2 av deras grafikkort, 760 och mitt nuvarande G1 970 men jag har inte hört något annat än gott om EVGA + att EVGA har vad jag förstår skitbra garantier som inte bryts om du vill lattja o byta/lacka om kylaren o dylikt.

Asus och Msi modellerna har jag sett extremt mycket gnäll om angående coilwhine, kan bero på att dessa modeller är sämre eller att de helt enkelt sålt fler och därav är fler som får problemet, men jag höll mig undan de 2 och det funkade ju bra för mig

best gaming prestanda lär ju vara EVGA super variant eller mitt G1 från gigabyte, men jag skulle tro att du kan klocka upp alla kort i dessa hastigheter (om du inte har världens oflyt med kärnan) med det sagt, om du inte vill klocka själv så är EVGA SC och Gigabyte G1 de bästa alternativen enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danielsanchez:

Vilket GTX 970 märke är att föredra? Priset ska vara runt 4000 och jag föredrar framförallt spelprestanda sedan kylning och ljud. Svar uppskattas extremt

Ja som alla andra säger , kör på evga gtx 970 ssc acx 2.0+

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/213243-evga_g...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är det med fartbegränsningen på minnet (3,5 + 0,5Gb), det var en stor snackis för ett tag sen?

Permalänk
Avstängd

Brukar alltid slänga ut kylaren på grafikkortet och installera en egen så att man kan sätta på en tyst 1400 mm fläkt. Blir både tystare och kallare. Man är ju 500 kr fattigare men värt de om man vill ha de tyst.

Permalänk
Medlem

Har EVGA semipassiv drift också?

Blev förvånad att alla pratar så gott om EVGA, då det är så mycket billigare hos alla återförsäljare. Trodde det låga priset var för att de har lägre kvalite, plastkåpor och nedbandat osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Har EVGA semipassiv drift också?

Blev förvånad att alla pratar så gott om EVGA, då det är så mycket billigare hos alla återförsäljare. Trodde det låga priset var för att de har lägre kvalite, plastkåpor och nedbandat osv.

Hade själv dubbla EVGA GTX 970, de är riktigt bra. Semipassiv drift finns också i EVGAs kylare, och såvitt jag vet är deras GTX970 samt 980-kort ett av de tystaste på marknaden. Och garantin samt supporten EVGA erbjuder är guld värda!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt EVGA GTX 970 SC igår. Passiv kylning under 65grader celcius, inte fått fläkten över 35% och är vid 35% väldigt tyst då med. Udda förpackning, plastlåda utan antistatpåse, annars rätt bra kort. Det enda konstiga var att ena fläkten gick emot kabeln som ansluter fläkten i grafikkortet, inget som inte gick att fixa med en skruvmejsel. Men lite udda. Köpte mitt kort på NetOnNet och jag är med kortet i datorn jäkligt nöjd. 5års garanti är inte helt fel det heller.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

970 för 4k? Wow. Asso jag orkar inte söka men finns det 970 kort som kostar så mycket? Låter helt otroligt.

Med tanke på där knappt är ngn skillnad mellan 970 korten så känns det svårmotiverat att lägga ut 4k när det finns betydligt billigare samt att AMD 290 i samma prestandasegment kostar 2690kr på netonnet...
O för 4k får du nästan ett 290x med 8gb minne.

Sapphire 290 för 2690kr, typ bästa 290 kortet o det presterar i princip som ett 970:
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci...

Skrivet av Lejmah:

Hur är det med fartbegränsningen på minnet (3,5 + 0,5Gb), det var en stor snackis för ett tag sen?

Problemet är kvar men folk verkar gladeligen hosta upp otroliga 4k för ett 970 ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Asus 970 black är bra det med. Det har ingen passiv drift men låter inte något nämnvärt ändå. Mitt klockade fint och håller 53 grader i load utan att jag hör det.

Jag valde mycket för portar. Jag ville ha mycket display port (Framtiden kabel). Även är hdmi smidigt då det är så vanligt och jag kör en gammal VGA skärm därtill.

Min visdom är "Klocken kan du ordna själv, betala inte för den" och "Går det att koppla borde det funka"

Kylare är annat. Jag valde bort gigabyte då deras har småfläktar och kan väntas låta mer. I övrigt valde jag det som var billigast. (Även om passiv kylning var attraktivt motstod jag frestelsen. Det gör sällan någon skillnad.)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/asus-geforce-black-gtx-970-4gb/834147

Jag har en Asus gtx970 Black som ovan.. Maffig kylare, mycket tyst, jag moddade fläktkurvan lite mer aggressivt då fläkten ändå e så tyst så den ligger på 53c i full Load i Gta V eller Bf4 tex... bf4/gta v klarar ultra 1920 (cappat spelen till 60 fps), den går aldrig under 59.8 fps

Köpte kortet då komplett hade på rea för 3099:- vart ett självklart köp och sjukt nöjd med kortet (har en 670 också, stor prestandaskillnad faktiskt nu när jag lirar på båda datorer).

summa summarum, grymt kort, tyst och kraftfull kylning, INGEN COILWHINE, samt Bra OC möjligheter!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Skulle inte köpa ett 970 utan ett riktigt 4gb kort istället men MSI TF är rätt bra kylare.

Permalänk

Tack för alla tipsen!! Är egentligen är inte så jätte kunnig vad gäller komponenter och såg att dom flesta låg runt 4000kr just därför jag skrev det, såg billigaste för runt 3500kr tror jag? Måste även köpa från inet eftersom dom kommer bygga datorn åt mig.

Jag undrar en sak, kan ett grafikkortsmärke prestera bättre beroende på vilka komponenter man har? Jag ska nämligen bygga följande dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7918333/2015-04-17 och lägga till ett grafikkort som sista pusselbit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Brukar alltid slänga ut kylaren på grafikkortet och installera en egen så att man kan sätta på en tyst 1400 mm fläkt. Blir både tystare och kallare. Man är ju 500 kr fattigare men värt de om man vill ha de tyst.

Prins Abo; DU behöver inte byta kylaren på gtx 970 serien. De går tyst som det är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danielsanchez:

Tack för alla tipsen!! Är egentligen är inte så jätte kunnig vad gäller komponenter och såg att dom flesta låg runt 4000kr just därför jag skrev det, såg billigaste för runt 3500kr tror jag? Måste även köpa från inet eftersom dom kommer bygga datorn åt mig.

Jag undrar en sak, kan ett grafikkortsmärke prestera bättre beroende på vilka komponenter man har? Jag ska nämligen bygga följande dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7918333/2015-04-17 och lägga till ett grafikkort som sista pusselbit

Ser mycket bra ut!!

Kör på detta grafikkortet

http://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-s...

Permalänk
Permalänk

Kan tyvärr inte bygga själv och om nånting går sönder vilja jag kunna gå in till inet direkt och låta dom fixa det istället för att själv komma på vad som är sönder osv... enklare eftersom jag är rätt så okunnig angående datorer....

Permalänk
Skrivet av Danielsanchez:

Kan tyvärr inte bygga själv och om nånting går sönder vilja jag kunna gå in till inet direkt och låta dom fixa det istället för att själv komma på vad som är sönder osv... enklare eftersom jag är rätt så okunnig angående datorer....

Gjorde som du en gång och ångrade det efter, kolla på youtube och testa skruva isär en gammal dator. Det är bra att kunna och väldigt enkelt typ som att bygga lego.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... finns också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danielsanchez:

Vilket GTX 970 märke är att föredra? Priset ska vara runt 4000 och jag föredrar framförallt spelprestanda sedan kylning och ljud. Svar uppskattas extremt

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer inte märka någon skillnad alls så länge du väljer ett semipassivtkort om nu ljudnivå är något som du bryr dig om. Finns kort som överklockar bra och mindre bra av alla märken. Prestandan med lika klockning är självklart likadan oavsett märke.. Är ljudnivå något som du bryr dig om välj msi, asus eller evga t.e.x. - gigabyte skulle jag själv inte köpt då det definitivt är ett misslyckande att inte kunna erbjuda ett 970 med semipassiv kylning, hur svårt kan det vara?

Permalänk
Skrivet av retro123:

Du kommer inte märka någon skillnad alls så länge du väljer ett semipassivtkort om nu ljudnivå är något som du bryr dig om. Finns kort som överklockar bra och mindre bra av alla märken. Prestandan med lika klockning är självklart likadan oavsett märke.. Är ljudnivå något som du bryr dig om välj msi, asus eller evga t.e.x. - gigabyte skulle jag själv inte köpt då det definitivt är ett misslyckande att inte kunna erbjuda ett 970 med semipassiv kylning, hur svårt kan det vara?

Det är alltså onödigt att köpa detta: http://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-gaming... före någon av dessa: http://www.inet.se/kampanj/2165/evga-backplate

Vad är det för skillnad på de 3 EVGA korten? Om du orkar att förklara såklart... hah

Permalänk
Medlem

Jag köpte EVGA GTX970 SSC igår och är jävligt nöjd hittils. Köpte det just för att jag hört bra om EVGA plus de erbjuder en lång garanti. Som sagt, förbaskat nöjd med ljudnivån och allt. Bra köp helt enkelt! Annars skulle jag nog kört på Asus eller msi.

Permalänk
Avstängd

Många "Gtx 970 EVGA" lider av coil whine (egna erfarenheter och även många rapporter via en google sökning)
Sen vet jag inte hur vanligt det är på andra gtx 970 modeller.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danielsanchez:

Det är alltså onödigt att köpa detta: http://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-gaming... före någon av dessa: http://www.inet.se/kampanj/2165/evga-backplate

Vad är det för skillnad på de 3 EVGA korten? Om du orkar att förklara såklart... hah

Skulle helt klart valt EVGA av de du länkar till SC står för "superclocked", jämför klockfrekvenserna, nu är det ju så att du kan enkelt klocka vilket 970 som helst till dess frekvenser och högre än så men priset är ju helt ok och evga:s garanti och support hör till de bästa om inte allra bäst. Slå till om du vill ha ett 970.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Brukar alltid slänga ut kylaren på grafikkortet och installera en egen så att man kan sätta på en tyst 1400 mm fläkt. Blir både tystare och kallare. Man är ju 500 kr fattigare men värt de om man vill ha de tyst.

Skrivet av makn:

Prins Abo; DU behöver inte byta kylaren på gtx 970 serien. De går tyst som det är

Dessutom är nog en fläkt med en bredd på nästan en och en halv meter lite overkill

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Många "Gtx 970 EVGA" lider av coil whine (egna erfarenheter och även många rapporter via en google sökning)
Sen vet jag inte hur vanligt det är på andra gtx 970 modeller.

Beror på övriga komponenter och "tur" eller "otur" enligt mig, hade coilwhine i menyer med hundratals fps annars inte, aldrig något som märktes väl inne i spelen. Har försvunnit efter jag uppgraderade mina SSD diskar..kanske konstigt men så är det. Coilwhine problemet är överdrivet enligt mig då alla snabba grafikkort har det med vissa konfigurationer och speciellt i menyer och dylikt vid extrema fps. Det kan iaf jag leva med så länge det är tyst vid spelande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Beror på övriga komponenter och "tur" eller "otur" enligt mig, hade coilwhine i menyer med hundratals fps annars inte, aldrig något som märktes väl inne i spelen. Har försvunnit efter jag uppgraderade mina SSD diskar..kanske konstigt men så är det. Coilwhine problemet är överdrivet enligt mig då alla snabba grafikkort har det med vissa konfigurationer och speciellt i menyer och dylikt vid extrema fps. Det kan iaf jag leva med så länge det är tyst vid spelande.

Det kan också märkas i div applikationer osv där grafikenheten körs i hög fps, det är såklart upp till dig om du tycker det är ok och kan leva med det.
Att det skulle försvinna när du bytte ut din ssd har jag mycket svårt att tro, du kanske borde google "coilwhine".

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]