Permalänk

Hur spela 144 hz utan dvi-d

Hej! Köpte nyss en BenQ XL2411 och tänkte köra CS i 144HZ, men tänkte inte på att min gaminglaptop inte har någon DVI port. Därför kan jag bara, vad jag förstått köra 60 hz med hdmi/vga. Undrar därför om det finns någon adapter som gör att jag kan köra i 144/120 hz?

Permalänk
Medlem

Kort svar nej. Du kan sänka din upplösning rejält till 1024x768 eller något liknande, då brukar 120 hz fungera över HDMI.

Permalänk
Medlem

Dom alternativen som finns är DVI och DP för din del.
Även hdmi klarar 1080P i 120hz fast inte som du vill ha det, för version 1,4-2,0 klarar 3d 1080P vilket är två 1080P@60hz X 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Hej! Köpte nyss en BenQ XL2411 och tänkte köra CS i 144HZ, men tänkte inte på att min gaminglaptop inte har någon DVI port. Därför kan jag bara, vad jag förstått köra 60 hz med hdmi/vga. Undrar därför om det finns någon adapter som gör att jag kan köra i 144/120 hz?

Har datorn mini-displayport?
Och i så fall behöver du en "aktiv" displayport som får sin ström externt, tex via usb eller elutag. Samt att du inte lär få ut mer än 120hz den vägen heller.

Sen kan det vara en ide att kolla nog på hur väl din dator kommer prestera för högre grafiker via extern skärm samt se till att den bara spelar upp på ena skärmen, låter dumt men jag klantat mig endel där så omöjligt är det i alla fall inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nej.

Om du inte har displayport kontakt på din dator så är det kört, spelar ingen roll vad du använder för adaptrar. Du får inte ut 144hz genom HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nej.

Om du inte har displayport kontakt på din dator så är det kört, spelar ingen roll vad du använder för adaptrar. Du får inte ut 144hz genom HDMI.

Och även om datorn har displayport behöver TS en omvandlare för dryga tusingen eftersom han köpt en skärm utan DP.

TS: Lämna tillbaka skärmen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nej du måste ha Display port på datorn annars är det kört.

Permalänk
Skrivet av Leopard:

Nej du måste ha Display port på datorn annars är det kört.

Kanske har en mini men min skärm har ingen displayport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Kanske har en mini men min skärm har ingen displayport

Du kan göra om DP till DVI. Huruvida du får ut 144Hz är jag osäker på, Kan beror på vilken adapter man använder också då inte alla DVI har stöd för 144Hz.
Detta är en DP till DVI adapter: https://www.komplett.se/sapphire-adapter-active-dp-to-sl-dvi/... Den är dock bara single-link vilket innebär att du inte får ut 144Hz med den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gainsgoblin:

Kort svar nej. Du kan sänka din upplösning rejält till 1024x768 eller något liknande, då brukar 120 hz fungera över HDMI.

Skrivet av Leopard:

Dom alternativen som finns är DVI och DP för din del.
Även hdmi klarar 1080P i 120hz fast inte som du vill ha det, för version 1,4-2,0 klarar 3d 1080P vilket är två 1080P@60hz X 2

kan ni ge källa på att HDMI stödjer 120Hz?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

kan ni ge källa på att HDMI stödjer 120Hz?

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_2.0

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Okej, vad tror ni är mitt bästa alternativ för att få ut 144 hz? Kanske byta skärmen mot en Asus VG248QE som har display port? Hur kommer det sig att min benq inte har det?

Permalänk
Skrivet av Kaprisfisken:

Okej, vad tror ni är mitt bästa alternativ för att få ut 144 hz? Kanske byta skärmen mot en Asus VG248QE som har display port? Hur kommer det sig att min benq inte har det?

Kollade just iNets ångerrättspolicy och de tar inte emot produkter som har testats... Är det kört för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Okej, vad tror ni är mitt bästa alternativ för att få ut 144 hz? Kanske byta skärmen mot en Asus VG248QE som har display port? Hur kommer det sig att min benq inte har det?

det är din dator som måste ha en DVI-D eller en Display port (skärmen med osf.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Kollade just iNets ångerrättspolicy och de tar inte emot produkter som har testats... Är det kört för mig?

Det beror på om du köpte den i butik eller på nätet.

Skrivet av Kaprisfisken:

Okej, vad tror ni är mitt bästa alternativ för att få ut 144 hz? Kanske byta skärmen mot en Asus VG248QE som har display port? Hur kommer det sig att min benq inte har det?

Ja, en VG248QE är ett bättre alternativ. Din BenQ har inte DP för att BenQ inte satte en DP-port (och tillhörande elektronik) på den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Okej, vad tror ni är mitt bästa alternativ för att få ut 144 hz? Kanske byta skärmen mot en Asus VG248QE som har display port? Hur kommer det sig att min benq inte har det?

hur kommer det sig att du kör med en laptop? fixa en riktig dator... problemS solved

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

kan ni ge källa på att HDMI stödjer 120Hz?

Behövs ingen källa
För att spela upp 3D med t.ex datorn krävs en 3D projektor eller 3D TV och uppdateringsfrekvensen är 120Hz å sen vakna du å sa å fan

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

kan ni ge källa på att HDMI stödjer 120Hz?

Erfarenhet och har testat.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

hur kommer det sig att du kör med en laptop? fixa en riktig dator... problemS solved

Det var inte frågan, jag vet att stationär ät bättre men jag har anledningar.

Skrivet av LemonIllusion:

Det beror på om du köpte den i butik eller på nätet.

Ja, en VG248QE är ett bättre alternativ. Din BenQ har inte DP för att BenQ inte satte en DP-port (och tillhörande elektronik) på den.

Vet du om det går att byta den på inet, Köpt i butik?

Permalänk

Om den är inom räddning kan jag klarifiera: min dator har mini DisplayPort, HDMI och VGA. Min skärm har VGA, DVI och HDMI. Vill köra i 120/144 hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Vet du om det går att byta den på inet, Köpt i butik?

Om du frågar snällt och har tur kanske, men de har all rätt att neka dig bytet.

Skrivet av Kaprisfisken:

Om den är inom räddning kan jag klarifiera: min dator har mini DisplayPort, HDMI och VGA. Min skärm har VGA, DVI och HDMI. Vill köra i 120/144 hz.

Enda sättet är omvandlaren för dryga tusingen, men det är knappast en värd investering för en skärm värd 2,5k.
http://store.apple.com/se/product/MB571Z

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om du frågar snällt och har tur kanske, men de har all rätt att neka dig bytet.

Enda sättet är omvandlaren för dryga tusingen, men det är knappast en värd investering för en skärm värd 2,5k.
http://store.apple.com/se/product/MB571Z

Fan vad segt, stod ju och funderade mellan asus vg48qe och den här, om jag bars hade valt Asusen hade jag inte haft några problem... Hur mycket tur är det vi snackar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Om den är inom räddning kan jag klarifiera: min dator har mini DisplayPort, HDMI och VGA. Min skärm har VGA, DVI och HDMI. Vill köra i 120/144 hz.

en aktiv mini DP till DVI adapter behövs då

http://www.inet.se/produkt/8906426/accell-displayport-mini-di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Fan vad segt, stod ju och funderade mellan asus vg48qe och den här, om jag bars hade valt Asusen hade jag inte haft några problem... Hur mycket tur är det vi snackar om?

Ingen aning faktiskt. Jag köper alltid på distans för att kunna ångra köpet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Förklara läget för dem och håll tummarna att de godkänner ett byte, annars skulle jag sälja skärmen, läsa på bättre och ta mellanskillnaden i priset mot en ny skärm som en läxa.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Förklara läget för dem och håll tummarna att de godkänner ett byte, annars skulle jag sälja skärmen, läsa på bättre och ta mellanskillnaden i priset mot en ny skärm som en läxa.

Okej, tror du att det är bäst att göra det i butik, via mail eller på telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Okej, tror du att det är bäst att göra det i butik, via mail eller på telefon?

Bäst är att ta det i butik, då kan du ju alltid påminna dom om att dom skall vara Sveriges bästa butik så då får dom ju leva upp till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Okej, tror du att det är bäst att göra det i butik, via mail eller på telefon?

Ring kundtjänst och kolla först, så har du en referens till butiken ifall det går vägen, annars kan du ju alltid testa på nytt direkt i butiken.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70