Valve låter moddare sälja innehåll genom Steam Workshop

Permalänk
Inaktiv

Valve låter moddare sälja innehåll genom Steam Workshop

Kvällens intressantare nyhet måste onekligen vara att Valve gjort en del förändringar i Steams Workshop där man nu möjliggör att ta betalt för innehåll. Den som väljer att sälja sina moddar får 25% av försäljningsvärdet: http://steamcommunity.com/workshop/aboutpaidcontent/

Vad tycker ni om detta? Något ni tänker satsa på?

Permalänk
Medlem

Valve det är väl Unreal Engine, så antar att det går att göra moddar och kartor till nya Unreal och sälja ?

Låter väl positivt att dom som lägger ner energi på att tillverka något även kan sälja det för en slant om det är så pass bra att någon är villig att betala för det

Kan nog göra att det kommer flera seriösa kartor och modifieringar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra.

Förhoppningsvis så leder detta till högre kvalitet på moddar (Och fler intresserade)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Valve det är väl Unreal Engine, så antar att det går att göra moddar och kartor till nya Unreal och sälja ?

Låter väl positivt att dom som lägger ner energi på att tillverka något även kan sälja det för en slant om det är så pass bra att någon är villig att betala för det

Kan nog göra att det kommer flera seriösa kartor och modifieringar.

Unreal Engine är Epcis motor. Valves egna heter Source. Inget som lär hindra att detta även kommer för det spelet, förutsatt att spelet får tillgång till Steam Workshop i Steamplattformen antar jag.

Skrivet av Boozfob:

Jag tycker att det är bra.

Förhoppningsvis så leder detta till högre kvalitet på moddar (Och fler intresserade)

Jag är lite osäker på vad jag tycker men jag är nog också iallafall försiktigt positiv. I och med att det kan gå att tjäna lite pengar så kommer nog även kvaliteten på moddarna att öka. Borde kanske även öka chansen för bra moddare att synas och få jobb i branschen.

Nackdelarna är väl all hantering med illegitima moddar (stulna/klonade/etc moddar men även varumärkesintrång) men det borde nog inte vara något större problem när plattformen har hunnit mogna lite.

Permalänk
Medlem

Sniket att ta 75%, att få behålla 25% är ju bara löjligt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sniket att ta 75%, att få behålla 25% är ju bara löjligt.

Här har du hur det var med musik CD, dvs ännu mindre gick till artisten.

Citat:

About 13% goes to the artists, while 30% goes to the label, with a 17% cut going to the government in the form of VAT (applied at 20% and therefore 1/6 of purchase price). About 17% goes to the retailer, while the rest goes to manufacturers (9%), distributors (8%) and the spend on administering copyright (6%).

"It's not an exact science, because it depends on the price structure and the record label," says Shalit.

Källa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Sniket att ta 75%, att få behålla 25% är ju bara löjligt.

Jo, frågan är hur många procent som går till Valve själva men även utgivare/utvecklare. 25% är ändå rätt lågt men samtidigt kanske det är bra nog ändå.

Samtidigt så blir det ytterliggare en inkomstkälla för Valve och utgivare/utvecklare. Dels själva spelet men också DLC, trading cards samt nu moddar. Inte nödvändigtvis något dåligt men som konsument känns det lite som ytterliggare ett sätt att lura av oss pengar hehe. Men nu kommer det ju dock fortfarande gå att publicera gratis innehåll i Workshop och sedan är det ju samtidigt frivilligt att använda det hela ens.

Intressant att se vilka förändringar detta kan få. Att Content-makarna skulle få mer än de 25% de får idag ser jag dock som osannorlikt. Mer troligt är att deras andel snarare kan sjunka.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar folk att tag en titt på TB's video oavsett hur man förhåller sig i frågan. Han tar upp i stort sett alla möjliga aspekter av detta och folk får förhoppningsvis lite mer förståelse för det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kvällens intressantare nyhet måste onekligen vara att Valve gjort en del förändringar i Steams Workshop där man nu möjliggör att ta betalt för innehåll. Den som väljer att sälja sina moddar får 25% av försäljningsvärdet: http://steamcommunity.com/workshop/aboutpaidcontent/

Vad tycker ni om detta? Något ni tänker satsa på?

Om priserna är skäliga alternativt att det skulle gå att köpa för låga summor med någon form av valfri storlek på en donering samtidigt/efterhand så skulle jag kunna tänka mig att köpa.

Samtidigt tycker jag att Valve är giriga som fan, de tar 75 % av summon för att göra vadå? Ha moddarna på deras servrar? Det kan fan inte rättfärdigas med 75 %, väldigt många moddar är under 20 MB stora. 10 - 20 % kan jag definitivt acceptera.

Skrivet av Alpha77:

Här har du hur det var med musik CD, dvs ännu mindre gick till artisten.

Läs sista stycket ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Om priserna är skäliga alternativt att det skulle gå att köpa för låga summor med någon form av valfri storlek på en donering samtidigt/efterhand så skulle jag kunna tänka mig att köpa.

Samtidigt tycker jag att Valve är giriga som fan, de tar 75 % av summon för att göra vadå? Ha moddarna på deras servrar? Det kan fan inte rättfärdigas med 75 %, väldigt många moddar är under 20 MB stora. 10 - 20 % kan jag definitivt acceptera.

Läs sista stycket ovan.

Det ska finnas ett betalningsalternativ där köparen får välja hur mycket den vill köpa. Sedan ska det gå att sätta mellan 65 cent till smått sanslösa 65 dollar som max. Rolex till Dovahkiin? Mer än vad själva spelet kostade när det kom ut på Steam till och med hehe.

Det kan helt klart bli en rejäl kassako för främst Valve som får pengar från alla försäljningar (jag gissar på minst 25% av det totala beloppet). Utgivare/utvecklare får förmodligen en lika stor andel och sen ska det även gå att skicka en del av de där 75% till blandannat Blender med.

Betalt får man dessutom inte i Steam Wallet utan när man tjänat in minst 100 dollar så betalas det ut direkt till ett riktigt bankkonto. De har en rejäl FAQ som listar det mesta angående det: http://steamcommunity.com/workshop/workshoppaymentinfofaq/
Och ja, blir en del skatter och sådant också.

Permalänk
Medlem

Mmmm....mjo, till en början så tar folk detta seriöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag tycker att det är bra.

Förhoppningsvis så leder detta till högre kvalitet på moddar (Och fler intresserade)

Eller tvärtom då vem som helst kan gå ut på säg Nexus hämta en t.ex Skyrim mod, byta färgen lite och sälja den på Steam Workshop.
Just nu är det uppe i luften. Men jag är skeptisk till det hela. Det kan gå åt bege hållen, men räkna med att det kommer vara en kolossal soppa tills Valve reder ut hur man ska moderera innehållet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nackdelarna är väl all hantering med illegitima moddar (stulna/klonade/etc moddar men även varumärkesintrång) men det borde nog inte vara något större problem när plattformen har hunnit mogna lite.

Som Greenlight och early access då? Valve har visat gång på gång att de skiter i att kontrollera sin butik utan låter halvskumma och oseriösa "utvecklare" härja fritt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sniket att ta 75%, att få behålla 25% är ju bara löjligt.

Inte med tanke på att den som moddar (oftast) inte har varit med och utvecklat spelet. 25% är riktigt bra skulle jag säga att tjäna på en hobby som du gör i någon annans spel.

Permalänk
Medlem

Folk snor gratis mods från nexus och lägger upp dem på steamworkshop och tar betalt för dem, inte en bra början.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Inte med tanke på att den som moddar (oftast) inte har varit med och utvecklat spelet. 25% är riktigt bra skulle jag säga att tjäna på en hobby som du gör i någon annans spel.

Det beror väl helt på vad Valve gör med pengarna. Om de skänker merparten av sin andel till spelproducenten så ok...

Skrivet av Pinkn00b:

Folk snor gratis mods från nexus och lägger upp dem på steamworkshop och tar betalt för dem, inte en bra början.

Måste vara världsrekord i naivitet om de inte såg att det skulle hända.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att fördelningen av pengarna blir 25% till moddaren, 25% till valve och 50% till utvecklarna/utgivarna. Om så är fallet känns det väl som en rättvis fördelning. Då uppmuntrar det ju dessutom utvecklarna till att ha ett bra modstöd

Är försiktigt positiv till det hela. Det lär behöva vara någon hos Valve som granskar rätt hårt vad som kommer in och inte för att undvika bedrägerier.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Risken är väl även att det pumpas ut skit som kostar pengar, för att skaparen vill tjäna en hacka på...ren skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Risken är väl även att det pumpas ut skit som kostar pengar, för att skaparen vill tjäna en hacka på...ren skit.

Och då är det upp till konsumenterna att inte köpa skiten och därmed självsanera marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sniket att ta 75%, att få behålla 25% är ju bara löjligt.

25% av någonting är bättre än 100% av ingenting x)

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sniket att ta 75%, att få behålla 25% är ju bara löjligt.

25% är rätt mycket när man får alla tillgängliga verktyg utav utvecklarna. En del av dessa 75% går även till utvecklarna, i detta fall Bethesda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Som Greenlight och early access då? Valve har visat gång på gång att de skiter i att kontrollera sin butik utan låter halvskumma och oseriösa "utvecklare" härja fritt.

Är det fortfarande så dåligt från Valves sida där? Inget jag själv använder eller intresserar mig av så inget jag direkt följer. Det skulle väl passa ihop med den dåliga supporten de också har.

Jag hoppas att de är lite seriösare med att hålla ordning på betalda moddar men det kanske är för mycket att begära även det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sniket att ta 75%, att få behålla 25% är ju bara löjligt.

Du använder dock någon annans spel för att skapa moddar, det är inte ditt egna så tycker det är rimligt och att dom som skapat spelet ska ha mest.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snigeln Bert:

OSamtidigt tycker jag att Valve är giriga som fan, de tar 75 % av summon för att göra vadå? Ha moddarna på deras servrar? Det kan fan inte rättfärdigas med 75 %, väldigt många moddar är under 20 MB stora. 10 - 20 % kan jag definitivt acceptera.

Nja. Det är mer som ingår än lagringsutrymme från valves håll ;).

1. Moddarna får en spelplattform med modverktyg för spelet till förfogande.
2. Grundspelet som de som gör moddar inte äger (såklart) har ett helt gäng anhängare som kan blir potentiella kunder. Alltså ,hade inte skyrim funnits så hade det varit svårt att ta betalt för skyrim-mods eftersom det inte hade funnits några skyrimspelare. Det må låta löjligt men betänk att de flesta spelen som utvecklas idag faktiskt inte uppmärksammas eller syns bland alla släpp. Vi ser bara toppen på ett isberg på Steam och de få som lyckas bra med spelförsäljningen har faktiskt ett bra förhandligsläge enkom av att det finns kunder som är intresserade av produkten.
3. En färdig och etablerad plattform för användarcommunityn med smidig installation, rating, enkelt åtkomst och allt vad detta innebär.
4. En färdig betalningsmodell med plattform som dessutom är pålitlig. Det är mer än vad många andra modsiter kan erbjuda.
5. Allt på ett ställe. Man behöver inte nya konton till nya siter för nya modarenor när det kommer spel.
6. Fler potentiella kunder. Steam har en enorm användarbas jämfört med andra communitys och man kan marknadsföra mods via steam för de som inte haft mods i åtanke annars.
7. Lagringsutrymmet på sateams servrar ;). Fast det hade ju ju redan tagit upp och det har troligen inte så stor inverkan på den höga marginalen. Lagring är ju rätt billigt.

Ja, det finns säkert fler bra poänger här. Det är bara det jag kom att tänka på just nu. Man kan ha åsikter hit och dit om punkterna, men man får alltså ganska mycket mer än bara lagringsutrymme från valve i det här fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig positivt till detta i nuläget. Man kan argumentera pris hit och dit men tittar man lite i backspegeln har folk gjort kopiösa mängder med pengar på hattar i TF2. Det finns en enorm marknad här utan att priserna för oss konsumenter blir dödliga. Är någon utvecklare för girig så blir resultatet bara att för få köper, som alla andra marknader. Sen ser jag inget om att de blockerar för gratismoddar så varför inte?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Och då är det upp till konsumenterna att inte köpa skiten och därmed självsanera marknaden

Ja det fungerar ju tydligen utmärkt, tur att konsumenterna faktiskt gör såhär. Annars hade vi väl sett flera versioner av samma spel, annars hade man ju haft saker som CoD, Assassins Creed...men vänta.....dom har vi ju....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Så länge det inte förstör moddarna och släppts mest halvdåliga mods till högt pris är det okej.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Detta kommer alldeles säkert leda till samma katastrofsituation som Early Access-köp.

Konsumenterna går in och köper en produkt utan några som helst garantier för framtida stöd. Köper man en mod till ett spel, låt säga Skyrim, och spelet får en uppdatering som slår ut stödet av gamla moddar - finns det då något stöd för konsumenter att få pengarna tillbaka eller ett krav på utgivarna för spelet eller modden att garantera stöd?

Fullkomligt jävla värdelöst. Valve börjar hamna i en ganska tråkig situation från ett konsumentperspektiv. De levererar en tjänst som i stort fungerar bra men har verkligen börjat tappa känslan för vad de sysslar med. Dels genom att tillåta Steam att smutsas ned av asdåliga Greenlight-spel som godkänns genom att pöbeln röstar "ja" för att ett spel är så dåligt att det är "so funny so random XD" och sedan genom att tillåta Early Access-spel till synes helt utan kontroll. Konsumenternas rättigheter kringgås av töntiga gråzonsavtal, hellre än att ta till vara på kundernas intressen.

Jag har absolut ingen tilltro till att detta med betalda Workshop-inslag kommer fungera. På samma sätt som alla metoder för att få betalt för tjänster på Internet urartar och blir oändligt bisarra så fort privatpersoner kommer in i bilden. Kostnadsbelagda textur-moddar, kostnadsbelagda kartor till Garrys Mod, kostnadsbelagda ljudpaket, med mera. Nej. Låt Workshop vara en delad och tillgänglig resurs åt de som vill blåsa liv i Steam-spel för de som redan betalat för programvaran, hellre än att öppna upp en marknad som vidare riskerar att segregera användare på just det sätt som Valve ändå arbetat mot att göra de senaste tio åren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Och då är det upp till konsumenterna att inte köpa skiten och därmed självsanera marknaden

Synd att man konsumenten ska behöva köpa skit innan det bevisats vara skit...

Permalänk
Medlem

Skall defenitivt kolla in TB's film senare - men rent direkt kan jag tänka mig att fler spelbolag kommer att vilja ha en bit av kakan. det är deras spel som kan generera pengar - alltså villdom ha en del av kakan. Att tjäna pengar på att omvandla andras IP kan bli känsligt. Att låta det vara fritt för communityn är goodwill och win win men när €, £ och $ kommer in i bilden brukar folk och fä snabbt visa andra sidor av personligheten....