Fractal Design lanserar Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är medveten om det. har r5 också.
visar bara min åsikt att jag inte gillar att det går åt detta hållet

Då får man väl hoppas att Define R-serien behåller det medans Define S-serien blir mer för vattenkylning och utrymme etc.
Kan ju vara kul att ha valmöjligheter?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

H440s front är också i plast även om det är en bra kvalite på plasten.

Men det vita / färgade på ett h440 är i plåt, det är endast "Listerna" som är i plast, och dessa verkar vara svarta i samtliga färger.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Fan, jag som precis byggt i en R5!

Riktigt bra att slippa 5.25orna, inte haft en optisk läsare som inte var playstation sen typ 5 år tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Men det vita / färgade på ett h440 är i plåt, det är endast "Listerna" som är i plast, och dessa verkar vara svarta i samtliga färger.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Kommer inte skaffa denna. Kommer inte bli en Fractal Design låda tills dom kan lära sig lägga power knappen i fronten i stället för toppen!!

Kan inte ha den on top för katten sover gärna på datorns top och när hon ska hoppa ner så vips datorn stängs ner..
Tack vare det har 2 av mina vanliga hårddiskar krashat totalt. kör endast SSD nu.
.

Varför inte bara stänga av denna funktion om det är ett så stort problem?

Permalänk
Medlem

Hur tänkte dom nu? Det finns nästan ingen plats i toppen för radiator, max 30mm radiator i toppen är ju inte så roligt.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Kommer inte skaffa denna. Kommer inte bli en Fractal Design låda tills dom kan lära sig lägga power knappen i fronten i stället för toppen!!

Kan inte ha den on top för katten sover gärna på datorns top och när hon ska hoppa ner så vips datorn stängs ner..
Tack vare det har 2 av mina vanliga hårddiskar krashat totalt. kör endast SSD nu.

Optiskt läsare har jag endast för blueray spelare kolla BR filmer på.

1. Älskar hur du låter din katt avgöra vad för chassi du kan köpa.
2. Det går att ordna genom att uppfostra katten till att inte hänga på din dator, vilket borde vara givet för alla.
3. Det går både att konfigurera och stänga av knappen - vad är problemet?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Broken-arrow:

Hur är den mot R4?

R4, R5 och S är extremt liknande storleksmässigt. Någon millimeter här och var som skiljer på sin höjd.

Permalänk
Entusiast

Ser riktigt bra ut, önskar dock att någon skulle utmana Silverstone när det kommer till att svänga runt hela schabraket 90°, för bättre luftkylningsmöjligheter. FT05 är ju bra men har en hel del brister om man inte tänkt köra på endast 2,5" enheter.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Så det är samma chassi som innan men med plats för färre diskar?
Varför inte bara slopa hela delen där fram så chassiet inte är så djupt. Man kan skippa åtminstone 150mm på djupet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Hur tänkte dom nu? Det finns nästan ingen plats i toppen för radiator, max 30mm radiator i toppen är ju inte så roligt.

Håller med. Stort problem även för mig på nuvarande lådor. Nuvarande setup med tunn 240 radiator gör att fläktarna täcker ovandelen av moderkortet. Onödigt trixigt när man ska få i/ur 12 volt kontakten och minnena får jag inte ut utan att lossa på fläktarna.

Där hårddisk platserna är på define S har jag mina mekaniska diskar idag på R4. Satt fast dem med dubbelhäftande tejp...

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

Gryyymt! Jag som gick i funderingar att modda ett eget för att få in ordentlig vattenkylning i ett midi-chassi. Blir köp i sommar med nya datorn om recensionen visar samma sak som jag tänker just nu

Permalänk
Skrivet av Krux:

Hur tänkte dom nu? Det finns nästan ingen plats i toppen för radiator, max 30mm radiator i toppen är ju inte så roligt.

Ska nog inte vara någon fara så länge du kör radiator med 120 mm fläktstorlek och inte har alltför höga minnen.
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie...
https://www.youtube.com/watch?v=FtaB29ulk_A
Kolla runt 17 minuter in i filmen, där testar de med en 56 mm tjock radiator.

Permalänk
Skrivet av sistergodiva:

Fan, jag som precis byggt i en R5!

Riktigt bra att slippa 5.25orna, inte haft en optisk läsare som inte var playstation sen typ 5 år tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag sett går den buren att ta bort

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag sett går den buren att ta bort

Japp, mest att chassit är byggt med den i åtanke. Får väl se lite mer på det här nya när Jonas kollar på det, men lite dumt med R5 är att den utgår från massa HDD och optiskt när det kastas ut direkt av mig. Hade funnits roligare grejer att göra med platsen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av banantoft:

Ska nog inte vara någon fara så länge du kör radiator med 120 mm fläktstorlek och inte har alltför höga minnen.
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie...
https://www.youtube.com/watch?v=FtaB29ulk_A
Kolla runt 17 minuter in i filmen, där testar de med en 56 mm tjock radiator.

Det blir jäkligt tajt, LP-minnen verkar vara krav och det blir nog rätt jobbigt att komma åt 12v-kontakterna också.
Dom går ju ut med att den är gjort för vattenkylning. Då måste dom ju ha testat med olika radiatorer i toppen.
Fattar fortfarande inte varför dom inte gjorde chassit lite högre.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krux:

Det blir jäkligt tajt, LP-minnen verkar vara krav och det blir nog rätt jobbigt att komma åt 12v-kontakterna också.
Dom går ju ut med att den är gjort för vattenkylning. Då måste dom ju ha testat med olika radiatorer i toppen.
Fattar fortfarande inte varför dom inte gjorde chassit lite högre.

Troligtvis samma anledning som att det inte är lite kortare, de tog samma grund som Define R5 och ändrade inredningen lite. På så sätt kan man återanvända många verktyg i tillverkningen vilket gör det billigare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett minimalt mATX Define-chassi utan 5.25" eller 3.5" platser bara 2-4 2.5" platser för SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

Jag vill ha ett minimalt mATX Define-chassi utan 5.25" eller 3.5" platser bara 2-4 2.5" platser för SSD.

Samma här, vill se att de tar bort 5.25" platserna och krymper chassit. De mATX de har nu är för stora.

Permalänk
Skrivet av zaarx:

Samma här, vill se att de tar bort 5.25" platserna och krymper chassit. De mATX de har nu är för stora.

I mATX skall 5.25 platserna absolut bort, men även 3.5 och 2.5 skall helst vara möjliga att ta bort.

Chassit måste vara högt nog för att tillåta en 240mm radiator för vattenkylning, som t.ex. Arc Mini gör. Om samtliga 3.5 och 2.5 rack i fronten sen går att ta bort individuellt, så kan man få riktigt trevlig frihet när man bygger. Det är t.ex. inte bra om man måste ha ett nedre rack för att montera ett övre (som det är på Arc Mini).

På så sätt kan man själv välja var man vill montera t.ex pumpar och reservoarer.

Permalänk
Medlem

Vart är ressesionen som skulle komma senare i veckan?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Vart är ressesionen som skulle komma senare i veckan?

Kommer senare idag ska du se!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av xamber:

Vart är ressesionen som skulle komma senare i veckan?

Dagen är inte slut än

Annars får du väl väcka jonas

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Recension i slutet på veckan!

Vart är recensionen? *Väntar med spänning!*

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jeg har kjøpt dette kabinettet som en oppgradering til Ryzen's 8 kjerner prosessor. :)Jeg skal forsøke meg med en passiv prosessorkjøler (Nofan's CR-95C). Dette er første gang jeg prøver med en AMD prosessor, og dette er første gang jeg har hatt noe å gjøre med denne AM3 Nofan kjøleren som allerede nå er flere år gammel (95W TDP visstnok så jeg håper denne duger til Ryzen prosessoren uten overklokking).

En artig ting her, er, at hvis man ikke har vannkjøling, så får man et mer åpent interiør på høyre side, fra topp til bunn, siden plassene for mekaniske harddisker er tilrettelagt på baksiden og ikke for forsida. Jeg tenkte her å evt. henge opp noe slags grafikk, da kabinettet jeg kjøpte har et stort vindu.

Ellers så tenkte jeg å ikke benytte de tre plassne bak for mekaniske harddisker, og så heller forsøke å holde meg så langt det går å kun benytte M.2 koblingen(e) på hovedkortet, samt de to SSD plassene like bak hovedkortet, på baksiden av kabinettet.

Synes også at topplukene sjarmerende ut, også med toppdekslene fjernet. Skulle ønske at det var lett å fjerne disse, og at det ikke var såpass kronglete som det nå er. En lite elegant løsning synes jeg.

En pussing ting med kabinettet, er at, hvis man har en større/lengre/dypere strømforsyning, så ser det da ut som om at man vil antagelig ikke lenger kunne skru på en 140/120mm vifte i bunnen av kabinettet, for det vil ikke være plass. Med en strømforsyning som er 160mm dyp (hvis jeg husker riktig) så er det akkurat plass, til PCI-E kabler, lavt, og likevel få plass til en 140mm vifte, så det er bra. PSU = Vifteløs Seasonic 520W.

En siste ting: Det ble påpekt et annet sted, at vinduet i plast, er sårbar for riper, fra fingernegler, så en bør passe godt på å aldri uforvarende komme til å skrape vindusoverflaten.