Permalänk
Inaktiv

nerskalning i facebook.

Hej, vet inte ifall jag har skrivit i rätt sida på swec, but ill give it a shot!
Jag har rätt ofta tagit bilder med min mobil, samsung galaxy s5.
Sedan via usb lagt över dem på min dator, och kvaliteten på bilden är fortfarande lika bra som på mobilen.
Men så fort jag skickar bilden till tex min syster på facebook via messenger, så blir kvaliteten på bilden sämre.
Alltså bilderna blir suddiga så fort jag skickar dem på facebook, via messenger.
Både om jag skickar den från mobilen eller datorn via facebook messenger.
Kan man göra något åt detta?
mvh

Här är den bilden jag har skickat till någon på facebook, suddig. http://i.imgur.com/Qu5L3Mh.png
här är bilden jag endast har lagt över på datorn, inte suddig. http://i.imgur.com/gdWAZhQ.jpg

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

facebook gillar att kompremera bilderna... sug när man har högt upplösta bilder. använd imgur och länka bilderna istället för att bevara kvalitén, jag har inte kommit på något sätt att lösa det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

som han ovanför sa facebook komprimerar skiten ur bilder för att spara plats.

använd valfri uppladdningskänst där det inte koprimeras så hårt
http://imgur.com/
https://imageshack.us/

eller ett molntjänst.
https://www.dropbox.com/
https://onedrive.live.com/about/sv-se/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för era svar!
hoppas någon kommer på en bättre lösning där man slipper använda länkar m.m :/

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Tack så mycket för era svar!
hoppas någon kommer på en bättre lösning där man slipper använda länkar m.m :/

en FTP server? eller valfri IM client som tillåter sändning av bilder okomprimerat typ skype iom att de laddas direkt från din dator istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Tack så mycket för era svar!
hoppas någon kommer på en bättre lösning där man slipper använda länkar m.m :/

Ni kan dela en mapp med Dropbox/OneDrive/Bittorrent Sync, etc.
Då behöver ni bara lägga bilderna i mappen så skickas de automatiskt över till den andra personen.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

facebook gillar att kompremera bilderna... sug när man har högt upplösta bilder. använd imgur och länka bilderna istället för att bevara kvalitén, jag har inte kommit på något sätt att lösa det.

imgur komprimerar också bilder, ladda upp dom i valfi molntjänst istället om du vill att samma fil du har ska tas emot.

Permalänk
Inaktiv

Lite för klyddigt, då man måste gå in i tex den molntjänsten varje gång..
Hade varit smidigast ifall man kan ändra ngn feature på facebook, men ja!
hoppas dem släpper någon sådan lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Ni kan dela en mapp med Dropbox/OneDrive/Bittorrent Sync, etc.
Då behöver ni bara lägga bilderna i mappen så skickas de automatiskt över till den andra personen.

Skrivet av jojjeofc:

Lite för klyddigt, då man måste gå in i tex den molntjänsten varje gång..
Hade varit smidigast ifall man kan ändra ngn feature på facebook, men ja!
hoppas dem släpper någon sådan lösning!

Vill du bara skicka bilderna till din syster, så måste ju dela en mapp med Dropbox vara den optimala lösningen. För det funkar kanon.

Eller du vill att bilden/bilderna skall vara synliga på din Facebooks "tidslinje" så att alla ser det? Isåfall har du problem.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Facebook endast sparar bilder du laddar upp i ett fotoalbum i hög upplösning. Bilder du bifogar i t.ex. meddelanden eller kommentarer hamnar inte i något album och då minskar Facebook på upplösningen för att spara plats. Du hittar nog ingen inställning på Facebook för att ändra detta, utan du får söka dig till tjänster utanför Facebook om du vill skicka högupplösta bilder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Vill du bara skicka bilderna till din syster, så måste ju dela en mapp med Dropbox vara den optimala lösningen. För det funkar kanon.

Eller du vill att bilden/bilderna skall vara synliga på din Facebooks "tidslinje" så att alla ser det? Isåfall har du problem.

haha, fan skulle jag vilja att andra ser alla möjliga bilder som jag tex skickar till min syster? xD
har en viss umgängeskrets, kan inte göra vad som helst på facebook haha.

Permalänk
Medlem

Har en delad mapp på onedrive där jag delar ut bilder till familj och vänner. klart smidigast om man vill ha kvar orginalupplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

haha, fan skulle jag vilja att andra ser alla möjliga bilder som jag tex skickar till min syster? xD
har en viss umgängeskrets, kan inte göra vad som helst på facebook haha.

Men då kommer den stora frågan: varför blanda in facebook i hela delnings processen?

Du vill göra det enkelt, jag förstår det, då alla du känner har F B.
Men då blir det en kraftig nerskalning.

Varför inte bara göra det rätt från början, dropbox är en jättebralösning.

Allt är upp till dig själv, hur mycket jobb du vill lägga ner på att lära alla dina käraste för att få dina högupplösta bilder.

Det finns många lösningar dropbox, onedrive, FTP etc etc etc

Allt hur du själv väljer att få dom över inlärningströskeln.
Går du och dina vänner/släkt över den, får ni det jättebra

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

bifoga i ett mail ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

bifoga i ett mail ?

Många mejlsystem sätter stopp om filen är för stor, och vill du skicka flera filmer/bilder/filer på en gång, så blir det väldigt stora problem.

Första sökning gav mig samma problem

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Dropbox är livet! Jag har en dropbox syncad till min desktop, laptop och iphone. Du bara drar över en bildfil eller ljudfil till dropbox-mappen på datorn, precis som när du flyttar vilken fil som helst på din dator, sen är det klart. Kan fan inte bli bättre. Samma visa gäller givetvis om du tar en bild med din telefon, då lägger du in den i dropboxen och när du kommer hem så tankar du ner den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S