Permalänk
Hedersmedlem

Telenor Surfa

Både jag och frugan har gamla Telenor Surfa med fri surf på 3G för 79kr per månad. Förra veckan fick frugan ett brev från Telenor där de skrev att hennes abonnemang skulle upphöra och bli konverterat till en variant med fri surf på 4G för 199kr per månad.

Är det fler som fått detta brevet?
Är det någon som vet vad haken är? Är det bara för lång och trogen tjänst som man får fri surf på 4G för 199kr, för erbjudandet är ju långt ifrån vad saker och ting kostar om man skulle teckna ett nytt abb.

Jag har ännu inte fått något brev, vilket jag är lite förvånad över.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är nog enklast att ringa och kolla, för deras 199kr 4G abonnemang har 10 GB Cap, så antingen är det en specialare, eller så är det en sanning med modifikation att du har fri surf på det nya, du kan surfa hur mycket du vill, men efter 10GB så blir hastigheten strypt rejält, vilket jag tror är det du kommer få.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Jag hade surf pott 199 innan, och fick ett liknande brev där de höjde priset till 295, utan någon egentlig annan skillnad. Detta trots att jag hade fått ett (muntligt) löfte att de aldrig skulle ändra abonnemangstyp för för kunder, och jag tycker egentligen 300 spänn är för mycket för bara ett abonnemang, med tanke på att jag har en kontantköpt mobil, men det finns inga andra abonnemang som passar mig. Ett jävla skit är vad det är, de tar mer betalt utan att man egentligen har något att själv säga till om. Sedan har de väl någon bullshit med tre månaders uppsägningstid så jag måste betala 900 spänn till de, även om jag inte vill ha deras abonnemang. Blir kanske till att gå tillbaka till kontantkort.....

(Jag behöver fri surf då pappas wifi inte funkar ens 20% av tiden, och skolans wifi lämnar dessutom något övrigt att önska.)

Permalänk
Medlem

Jag fick också "erbjudandet" och tolkar det som att det faktiskt är "fri surf" men det finns säkert klausuer för missbruk men då tror jag det handlar om 100GB per månad eller nåt, samma som på ditt 3G-abonnemang. Men att ringa kundtjänst kanske kan vara bra.

Haken för användarna är att det kostar mer i fast månadskostnad. Vitsen för Telenor är nog att få in mer pengar helt enkelt, 79kr-abben var nog för billiga och folk för ovilliga att uppgradera.

Eftersom jag numera bara gör av med några hundra MB per månad (går ppå Wifi för deet mesta), blev sur för den påtvingade förändringen, så sade jag upp Telenor och skaffade 49kr Tele2 istället.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Jag fick också "erbjudandet" och tolkar det som att det faktiskt är "fri surf" men det finns säkert klausuer för missbruk men då tror jag det handlar om 100GB per månad eller nåt, samma som på ditt 3G-abonnemang. Men att ringa kundtjänst kanske kan vara bra.

Haken för användarna är att det kostar mer i fast månadskostnad. Vitsen för Telenor är nog att få in mer pengar helt enkelt, 79kr-abben var nog för billiga och folk för ovilliga att uppgradera.

Eftersom jag numera bara gör av med några hundra MB per månad (går ppå Wifi för deet mesta), blev sur för den påtvingade förändringen, så sade jag upp Telenor och skaffade 49kr Tele2 istället.

Vad är det för något Tele2 har för 49kr?

Jag både förstår varför de gör ändringen och inte. Det är ju förvisso fri surf, men bara med 3Mb/s, så det går ju inte överdrivet fort. Oss spelar det ingen roll eftersom vi sitter med iPhone 4S som inte klarar mer. Så nu med bytet kommer vi att få betala mer utan att få någon nytta av det.

Har inte orkat ringa kundtjänst. Fast man skulle ju iofs kunna prova chatten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag hade surf pott 199 innan, och fick ett liknande brev där de höjde priset till 295, utan någon egentlig annan skillnad. Detta trots att jag hade fått ett (muntligt) löfte att de aldrig skulle ändra abonnemangstyp för för kunder, och jag tycker egentligen 300 spänn är för mycket för bara ett abonnemang, med tanke på att jag har en kontantköpt mobil, men det finns inga andra abonnemang som passar mig. Ett jävla skit är vad det är, de tar mer betalt utan att man egentligen har något att själv säga till om. Sedan har de väl någon bullshit med tre månaders uppsägningstid så jag måste betala 900 spänn till de, även om jag inte vill ha deras abonnemang. Blir kanske till att gå tillbaka till kontantkort.....

(Jag behöver fri surf då pappas wifi inte funkar ens 20% av tiden, och skolans wifi lämnar dessutom något övrigt att önska.)

Ändrar dom abbonnemangsform så har du inte uppsägningstid så länge du inte accepterar den nya abbonnemangsformen. Finns betydligt billigare fri surf men då är hastigheten inte vad du önskar.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Ändrar dom abbonnemangsform så har du inte uppsägningstid så länge du inte accepterar den nya abbonnemangsformen. Finns betydligt billigare fri surf men då är hastigheten inte vad du önskar.

Vad är det du tänker på? Hade max 3 Mbit/s innan/har nu, och det funkar mycket bra för mina ändamål. Jag tycker jag har letet runt men inte hittat någon som erbjuder fri surf.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera AllTeles fri surf-abonnemang http://www.alltele.se/mobiltelefoni/mobilabonnemang för 77 kr/mån. Dock endast 1 Mbit/s. Bytte själv till det när Telenor ville ändra mitt gamla surf-abonnemang från 149 kr/mån till 299 för ca en månad sen. Inte ok.

Permalänk

Jag fick också samma och sa upp det omgående. Att gå från 79 kronor till 199 kronor är inte okej alls.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Vad är det du tänker på? Hade max 3 Mbit/s innan/har nu, och det funkar mycket bra för mina ändamål. Jag tycker jag har letet runt men inte hittat någon som erbjuder fri surf.

Är van vid att folk kräver 10-20 Mbit/s för fri surf. Tänkte på universal telecoms 1 Mbit/s abonnemang och alltele har tydligen det också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick ett liknande brev för ett par veckor sedan. I mitt fall hade jag ett gammalt abonnemang med fri surf för 199:- i månaden, i samband med att de uppgraderade mig till fri surf med 4G och lite andra småsaker så höjde de priset med en hundring för mig. Inget jag motsatte mig då jag i regel ändå ringer för just 300:- i månaden ändå.
Undrar om det är så att de inte kan avtala bort detaljen om fri surf av någon anledning (exempelvis eftersom det var grundpelaren för abonnemanget när det tecknades)?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tråd om detta finns redan här:
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1355743-te...

Telenors länkar:
https://telenor.se/frisurf
https://telenor.se/frisurfpott

Om ni väljer att säga upp abonnemanget pga ändringen kan ni överlåta det till någon annan via Sweclockers marknad. Det finns många som gärna skulle betala ett par hundralappar för ett sådant här erbjudande.
Särskilt de stackare i skogarna som skapar trådar om att deras ADSL-linor försvinner...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buchno:

Tråd om detta finns redan här:
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1355743-te...

Telenors länkar:
https://telenor.se/frisurf
https://telenor.se/frisurfpott

Om ni väljer att säga upp abonnemanget pga ändringen kan ni överlåta det till någon annan via Sweclockers marknad. Det finns många som gärna skulle betala ett par hundralappar för ett sådant här erbjudande.
Särskilt de stackare i skogarna som skapar trådar om att deras ADSL-linor försvinner...

Följde den tråden tidigare, men den handlar om ett annat abonnemang.
Tack för länken till frisurf. Den förklarar mer än brevet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har tänkt att gå över till Alltele, finns det intresse att överta 199kr/mån obegränsad 4g surf-abonnemanget från Telenor? Värt något?

Permalänk
Avstängd

Tycker nästan alla tar över pris på internet. Jag skulle aldrig betala mer än 50 kronor för 10-20 GB surf då jag tycker det är över pris på att man måste betala över 300 kronor för bara för runt 10 - 20 GB surf.

Och sen kalla det för frisurf när det inte är frisurf får man göra så?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Sedan har de väl någon bullshit med tre månaders uppsägningstid så jag måste betala 900 spänn till de, även om jag inte vill ha deras abonnemang.

Om de ändrar i avtalet måste de meddela i tid, och ge dig möjligheten att bryta din sida. Om du tackar nej i tid så avslutas abonnemanget utan någon uppsägningstid.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)