Bra telefon från Kina-marknaden?

Permalänk

Bra telefon från Kina-marknaden?

Tjenare, är sugen på en ny telefon med tanke på att min S3 börjar bli lite till åren Har tittat på de nya västerländska flaggskeppen som iförsig verkar väldigt bra, men vet inte om jag är så sugen på att lägga 6-8k på en ny telefon. Så nu till min fråga, är det någon här som har någon erfarenhet av det österländska märkena, typ Huawei, Xiaomi, HTC, OnePlus, ZTE etc? Finns det några bra lurar som kan jämföras med förra årets/ detta årets flaggskeppsmodeller?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Avstängd

Asus Zenfone 2

Permalänk
Medlem

OPPO find 7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetstation/spel dator: CPU: Intel Xeon E5 2670 Mobo: Z9PA-U8 GPU: GTX 980 Reference Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX SSD: OCZ Trion 150 480GB RAM: 64 GB Nanya 1333mhz LRDIMM OS: Fedora 28
Server: HP proliant dl160 G6 CPU: 2x l5630 RAM: 36GB

Permalänk
Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk

OPPO Find 7 och ASUS Zenfone 2 såg riktigt mysiga ut! OnePlus One har man ju hört mycket om, men jag vet inte riktigt om jag litar på avsaknaden av support, har läst en del om att det finns ett antal fel som kan uppstå. Någon som vet nåt om Huawei/Xiaomi?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

OPPO Find 7 och ASUS Zenfone 2 såg riktigt mysiga ut! OnePlus One har man ju hört mycket om, men jag vet inte riktigt om jag litar på avsaknaden av support, har läst en del om att det finns ett antal fel som kan uppstå. Någon som vet nåt om Huawei/Xiaomi?

Xiaomi är ju extremt stora, så det borde vara bra telefoner. De håller ju snart på att expandera mot resten av världen också.
Tänk på att det blir tull och moms när du beställer från Kina.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious;15366354[I:

men jag vet inte riktigt om jag litar på avsaknaden av support

Vad menar du med avsaknad av support?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Vad menar du med avsaknad av support?

Har inte jättebra koll ska jag erkänna, men OnePlus saknar väl möjligheten att returnera telefonen och få den reparerad? Kan vara helt ute och cykla dock...

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Har inte jättebra koll ska jag erkänna, men OnePlus saknar väl möjligheten att returnera telefonen och få den reparerad? Kan vara helt ute och cykla dock...

Oneplus har samma garantier som ett vanligt företag, du har möjligheten att returnera eller reparera telefonen. Emellertid skulle jag inte köpa en Oneplus one just nu på grund av att en ny modell är beräknad att presenteras under tredje kvartalet i år.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

OPPO Find 7 och ASUS Zenfone 2 såg riktigt mysiga ut! OnePlus One har man ju hört mycket om, men jag vet inte riktigt om jag litar på avsaknaden av support, har läst en del om att det finns ett antal fel som kan uppstå. Någon som vet nåt om Huawei/Xiaomi?

Kom ihåg att på nätet hör du i regel oftast bara talas om de fall där något gått fel. För alla tusentals personer som är nöjda skriker i regel aldrig ut det på samma sätt. I min bekantskap finns fyra OnePlus One inkluderat min egen och vi är alla supernöjda med dem.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Jag har bara härt posiviva saker ang Huawei. Är riktigt intresserad av deras ny P8 som kommer snart, får se om det blir en sån eller om jag ger Windows Phone en ny chans.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har dock hört dåligt om just xiaomis kvalitet, svärmor i kina har fått lämna in sin flertalet gånger pga fel. Skulle inte rekommendera att köpa en sådan utan svensk garanti. Däremot oppo är mer känt som kvalitativt, xiaomi är budget.

Permalänk

Jag uppgraderade från Galaxy S3 precis, och köpte en billig mobil från Sverige.

http://www.conrad.se/LTE-Smartphone-4.5-%27%27-Motorola-Andro...

1350 kronor, och den funkar kanon. Gillar du att ta fina bilder med din telefon så ska du ha någon annan dock.

Permalänk
Skrivet av Jaycobicious:

Har inte jättebra koll ska jag erkänna, men OnePlus saknar väl möjligheten att returnera telefonen och få den reparerad? Kan vara helt ute och cykla dock...

Nej, men ska tydligen ta tid att få den reparerad (förut i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vilka västerländska flaggskepp? Samsung och LG är från Korea, HTC och Asus från Taiwan (som inte kontrolleras av Kina), Sony Mobile basas från Japan. Motorola ägs av Lenovo och är därav ett kinesiskt märke. Acer är ytterligare en Taiwanesisk spelare om än mindre. Allt är österländskt på Androidsidan av de större spelarna.

De enda västerländska märkena är Apple, Blackberry och Microsoft. Samt några mindre firmor som Yota, Jolla, Archos, HP och möjligen någon mer.

Motorola, Huawei, och ZTE säljs alla i Sverige via svenska distributörer. Taiwanesiska HTC är lika mycket väst som Sony, Samsung och LG. HTC har lång närvaro på smartphonemarknaden i norden. Oppo säljer till EU via återförsäljaren Oppostyle via deras webbshop. Alternativt från Amazon i Storbritannien. Garantin blir mot webbshoppen/tillverkaren när det inte finns någon lokal återförsäljare och distributör. Hur bra det är varierar såklart. Sen ska du såklart också gilla deras egna ROM om du ska köpa importerat, de ligger ofta efter AOSP en hel del. Moms tillkommer på det som skeppas utanför EU. Så ska du ha Meizu, eller Xiaomi så tillkommer moms om du inte hittar någon återförsäljare i Europa som du litar på, de själva skickar internationellt. OnePlus skickar från EU så inget extra att tänka på där mer än att det inte är Sverige. Lenovo har ingen närvaro här, men vill du kan du beställa från exempelvis Storbritannien. OnePlus kör Cyanogenmod som i princip har forkat Android och delvis hamnat i konflikt med modrom-communityt – när de kommersialiserade så bildades bland annat OmniROM, och dessutom har OnePlus börjat rulla egen ROM under namnet OxygenOS. Än är CM ganska så mycket Android och OPO har ju såklart Google Play, men Cyanogen siktar på att bygga egen butik och liknande så de kanske tar en annan väg längre fram. Oppo kör deras egen variant ColorOS som kommit upp till 4.3. Meizu kör FlymeOS som är uppe i 4.4. Xiaomi kör MIUI som är uppe i 4.4 eller 5.0.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vilka västerländska flaggskepp? Samsung och LG är från Korea, HTC och Asus från Taiwan (som inte kontrolleras av Kina), Sony Mobile basas från Japan. Motorola ägs av Lenovo och är därav ett kinesiskt märke. Acer är ytterligare en Taiwanesisk spelare om än mindre. Allt är österländskt på Androidsidan av de större spelarna.

De enda västerländska märkena är Apple, Blackberry och Microsoft. Samt några mindre firmor som Yota, Jolla, Archos, HP och möjligen någon mer.

Motorola, Huawei, och ZTE säljs alla i Sverige via svenska distributörer. Taiwanesiska HTC är lika mycket väst som Sony, Samsung och LG. HTC har lång närvaro på smartphonemarknaden i norden. Oppo säljer till EU via återförsäljaren Oppostyle via deras webbshop. Alternativt från Amazon i Storbritannien. Garantin blir mot webbshoppen/tillverkaren när det inte finns någon lokal återförsäljare och distributör. Hur bra det är varierar såklart. Sen ska du såklart också gilla deras egna ROM om du ska köpa importerat, de ligger ofta efter AOSP en hel del. Moms tillkommer på det som skeppas utanför EU. Så ska du ha Meizu, eller Xiaomi så tillkommer moms om du inte hittar någon återförsäljare i Europa som du litar på, de själva skickar internationellt. OnePlus skickar från EU så inget extra att tänka på där mer än att det inte är Sverige. Lenovo har ingen närvaro här, men vill du kan du beställa från exempelvis Storbritannien. OnePlus kör Cyanogenmod som i princip har forkat Android och delvis hamnat i konflikt med modrom-communityt – när de kommersialiserade så bildades bland annat OmniROM, och dessutom har OnePlus börjat rulla egen ROM under namnet OxygenOS. Än är CM ganska så mycket Android och OPO har ju såklart Google Play, men Cyanogen siktar på att bygga egen butik och liknande så de kanske tar en annan väg längre fram. Oppo kör deras egen variant ColorOS som kommit upp till 4.3. Meizu kör FlymeOS som är uppe i 4.4. Xiaomi kör MIUI som är uppe i 4.4 eller 5.0.

Var inte Motorola amerikanskt innan det styckades upp ock såldes till Lenovo? Inte så att det inte stämmer de du säger nu, utan har för mig det var amerikanskt bolag från början.

Ska man vara riktigt petig så kommer alla mobiler (vad jag sett) från Kina. Så existerar inga västerländska mobiler alls (så klart vet jag att det inte var det han skrev om och du svara på).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

UMI Zero!! Den fungerar utmärkt, enda nackdelen med den är att det bara finns stöd för 3G och inte 4G.... Men annars mycke telefon för pengarna!! Jag beställde min från aliexpress.com http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vilka västerländska flaggskepp? Samsung och LG är från Korea, HTC och Asus från Taiwan (som inte kontrolleras av Kina), Sony Mobile basas från Japan. Motorola ägs av Lenovo och är därav ett kinesiskt märke. Acer är ytterligare en Taiwanesisk spelare om än mindre. Allt är österländskt på Androidsidan av de större spelarna.

De enda västerländska märkena är Apple, Blackberry och Microsoft. Samt några mindre firmor som Yota, Jolla, Archos, HP och möjligen någon mer.

Jo jag var kanske lite otydlig, jag menade mer "flaggskepp som är populära i väst", som du säger så finns det väldigt få västerländska märken, men det finns säkert en hel uppsjö av flaggskepp som bara syns till i "öst".

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk

Såg precis att Xiaomi har släppt denna modellen, borde ligga på ca 2000 kr här i Sverige :http://thenextweb.com/insider/2015/04/23/xiaomi-announces-the...

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk

Jag själv beställde en Zopo 3X från Zopomobile.eu/ och betalade med Paypal, den skickades från Spanien och var framme inom 30 timmar eller något sådant.
Den har tyvärr inte stöd för alla våra svenska frekvensband

Är riktigt nöjdEDIT: EDIT:

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var inte Motorola amerikanskt innan det styckades upp ock såldes till Lenovo? Inte så att det inte stämmer de du säger nu, utan har för mig det var amerikanskt bolag från början.

Ska man vara riktigt petig så kommer alla mobiler (vad jag sett) från Kina. Så existerar inga västerländska mobiler alls (så klart vet jag att det inte var det han skrev om och du svara på).

Jodå det var det. Men det blir som att säga att Microsoft är finskt. De kommer dra nytta av "designed in US", men i övrigt kommer det ju sväljas i en större organisation. Lenovo själva är en av de större telefontillverkarna i världen även utan Motorola Mobility.

För övrigt finns det telefoner som tillverkas i andra länder än Kina. Motorola satte ihop en del av deras telefoner i USA så sent som 2013-2014. De flesta komponenter kommer från länder som Korea, Japan, Taiwan och USA. Modern halvledartillverkning inom området finns i Korea, USA, Japan, Europa och Taiwan. T.o.m. sånt som battericeller kommer från Korea och Japan i stor utsträckning. Nokia hade tillverkning i Finland fram till 2012 och Microsoft tog över deras anläggning i Ungern även om de avvecklade/ar den. Samsung tillverkar miljontals telefoner i relativt högavlönade Sydkorea. Det sätts ihop telefoner i Taiwan, Japan, Indien o.s.v. Blackberrys sattes ihop i Kanada ett bra tag, sätts fortfarande ihop i Mexiko och Europa (Ungern) i huvudsak. Sätta ihop grejerna kan du fortfarande göra i väst och det är bara ett par år sedan större märken hade stor tillverkning i Västeuropa. Fortfarande Europeiska och Japanska bolag som gör de flesta maskinerna som behövs för produktionen. När det gäller märken så är sådana som Xiaomi en av de större tillverkarna i världen redan (bland topp 10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Jo jag var kanske lite otydlig, jag menade mer "flaggskepp som är populära i väst", som du säger så finns det väldigt få västerländska märken, men det finns säkert en hel uppsjö av flaggskepp som bara syns till i "öst".

Just HTC som du nämner är populära i väst, både i Sverige och USA, och är ju inte en av de nya kinesiska undren. Telefoner för inhemska marknader är inte alltid så intressant, t.ex. de som görs för Japan. Eller för den delen budgetutbudet i Kina från några av märkena som inte nämnts. Ska man importera ska man tänka på vilka frekvenser de stödjer och övrigt stöd som mjukvaran. OPO stödjer t.ex. inte LTE på 900 och 800MHz.

Xiaomis dyrare telefoner bör gå på runt 3500kr. Tyvärr matchar de inte vårat mobilnät helt för LTE.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Xiaomis dyrare telefoner bör gå på runt 3500kr. Tyvärr matchar de inte vårat mobilnät helt för LTE.

Jaså? Det var synd, vet du vilka märken som är kompatibla?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Skrivet av Jaycobicious:

Jaså? Det var synd, vet du vilka märken som är kompatibla?

Edit: Nej, verkar vara ont om sådana telefoner

Inlägget innehöll felaktigheter
Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Zopo har har stöd för alla våra svenska frekvensband, skrev om dem lite högre upp

Inte 900MHz så vitt jag kan se.

Permalänk
Medlem

Finns det någon Kina telefon med stöd för 4G på alla band?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Har inte jättebra koll ska jag erkänna, men OnePlus saknar väl möjligheten att returnera telefonen och få den reparerad? Kan vara helt ute och cykla dock...

dom har fått en jätte bra support nu

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Inte 900MHz så vitt jag kan se.

Det stämmer, jag ber om ursäkt.
Ändrar inlägget nu eftersom det var missvisande

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Sen behöver man inte nödvändigtvis alla band, det beror på vart man bor och hur man använder telefonen. Utan 800/900 här där jag bor så lär det inte finnas LTE-mottagning t.ex. I större städer finns 2600 och alla andra frekvenser, men helst ska telefonen har stöd för de viktigaste. 2600 har begränsad räckvidd och täckning. Telia och Tre kör t.ex. inte LTE på 900. Tele2/Telenor (Net4Mobility) gör. Har man Telia eller Tre bör man fortfarande ha en telefon som har stöd för 800, (1800 möjligen) och 2600. Telias stöd för 1800 är dock begränsat i dagsläget http://www.swedroid.se/forum/threads/telia-4g-pa-1800mhz.1182... och Tre har inget på 1800. 800, 900 och 2600 är viktigast i dagsläget, 1800 blir mer viktigt och Tre kör även på 2100 även om utbyggnad inte kommit så långt. Folk verkar t.ex. nöjda med OPO trotts att den varken har 800 eller 900-banden för LTE.

Permalänk

Kolla på Xiaomi mi 4i 1799KR med speces duger för allt man gör på en telefon om du vill ha något lite bättre och är villig att betala lite mer så skulle jag säga OpO eller Asus Zenfone 2.