Permalänk

Ladda ny telefon 24h

Hej, googlat lite utan framgång så jag tänkte höra mig för ifall någon här vet.

Behöver man ladda sin nya telefon första gången i 24h för att "köra in" batteriet (som man gjorde med äldre telefoner) eller är detta historia nu?

Ange gärna källor.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Det är historia med de nya Litium-ion batterierna som ofta är förladdade. Men har du lite tålamod så varför inte.

Citat:

Li-Ion batterier
Batteriet är skyddat mot överhettning och överladdning. Ofta laddas batteriet nästan fullt på 80 minuter men för att få full laddning måste laddningen ske i 180 minuter. Anledningen till detta är för att batteriet inte laddas linjärt utan logaritmiskt. (det tar längre tid för batteriet att ladda från 80-100 procent).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Är väl snarare så att moderna batterier inte ska vara kopplade till laddare i onödan. Samma med bärbar dator väl?

Permalänk

Nej, man behöver inte göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är väl snarare så att moderna batterier inte ska vara kopplade till laddare i onödan. Samma med bärbar dator väl?

Det spelar ingen roll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reckie:

Är väl snarare så att moderna batterier inte ska vara kopplade till laddare i onödan. Samma med bärbar dator väl?

Inga batterier ska vara inkopplade till en laddare som laddar hela tiden. Överladdning förstör alla batterier.

Dock så har alla telefoner och datorer kretsar som tar hand om det där med laddandet och ser till så att du inte laddar sönder batteriet, så det är inga problem att ha dem inkopplade hela tiden om du skulle vilja det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Batteriet slutar väl att ladda när det har nått 100% för att sedan börja små-ladda när batteriet sjunker till 99% och så håller det på. Det är inte skadligt men du tjänar inget heller på att göra så.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara en del diskussioner om man kan ha en laptop/telefon inkopplad hela tiden eller inte. Kan säga att jag har inte upplevt att batteriet på min macbook pro eller iphone tagit skada av att vara inkopplad stor del av tiden.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Är väl snarare så att moderna batterier inte ska vara kopplade till laddare i onödan. Samma med bärbar dator väl?

Skrivet av utsatt_unge496:

Nej, man behöver inte göra det.

Skrivet av ozo64:

Det spelar ingen roll

Skrivet av giplet:

Inga batterier ska vara inkopplade till en laddare som laddar hela tiden. Överladdning förstör alla batterier.

Dock så har alla telefoner och datorer kretsar som tar hand om det där med laddandet och ser till så att du inte laddar sönder batteriet, så det är inga problem att ha dem inkopplade hela tiden om du skulle vilja det.

Skrivet av milo_:

Batteriet slutar väl att ladda när det har nått 100% för att sedan börja små-ladda när batteriet sjunker till 99% och så håller det på. Det är inte skadligt men du tjänar inget heller på att göra så.

Skrivet av ozo64:

Det brukar vara en del diskussioner om man kan ha en laptop/telefon inkopplad hela tiden eller inte. Kan säga att jag har inte upplevt att batteriet på min macbook pro eller iphone tagit skada av att vara inkopplad stor del av tiden.

Dold text

Någon som har källa på att det inte behövs?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är väl snarare så att moderna batterier inte ska vara kopplade till laddare i onödan. Samma med bärbar dator väl?

Beror på om du syftar på ansluten och avstängd eller ansluten och i drift.
Vid drift vill jag påstå att ansluten är mycket bättre. Batteriet klarar ett begränsat antal laddcykler. Om du från fullt läge avlägsnar laddaren och ansluter den först när datorn varnar för låg batterinivå och laddar fullt igen har du förbrukat en laddcykel. Om du istället låter laddaren vara ansluten medan du använder datorn så förbrukas inga laddcykler.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Dold text

Någon som har källa på att det inte behövs?

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prime_batte... stycke Lithium-Ion

Citat:

Instructions recommending charging a new battery for eight hours do not cause harm but this is “old school,” a left-over from the old nickel battery days.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Nej du ska ladda den fullt sedan ta bort direkt, efter det kör du ner den på 15-10% och ansluter då laddaren igen tills den når 100 och sedan upprepar du förarandet ett par gånger. Batteriet bör sedan vara korrekt kalibrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Inga batterier ska vara inkopplade till en laddare som laddar hela tiden. Överladdning förstör alla batterier.

Dock så har alla telefoner och datorer kretsar som tar hand om det där med laddandet och ser till så att du inte laddar sönder batteriet, så det är inga problem att ha dem inkopplade hela tiden om du skulle vilja det.

Ja, kan bekräftas. En kollega har alltid haft sin laptop i docka och nu är batteriet helt odugligt. Att ha laddaren i hela tiden är inte alls bra för batteriet.
Har sett detta en gång tidigare med en lite äldre laptop också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Nej du ska ladda den fullt sedan ta bort direkt, efter det kör du ner den på 15-10% och ansluter då laddaren igen tills den når 100 och sedan upprepar du förarandet ett par gånger. Batteriet bör sedan vara korrekt kalibrerat.

Det här är den metod som jag alltid har kört på.
har i skrivandets stund en iphone 5 från 2012 och den räcker i 3 dagar med normal användning. Många förundras över den batteritiden, jag förklarar att jag sköter batteriet korrekt och inte laddar i onödan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid_83:

Ja, kan bekräftas. En kollega har alltid haft sin laptop i docka och nu är batteriet helt odugligt. Att ha laddaren i hela tiden är inte alls bra för batteriet.
Har sett detta en gång tidigare med en lite äldre laptop också.

Hur länge har han haft den i dockan då? Ett laptopbatteri som används håller ju ändå bara en 1-2 år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur länge har han haft den i dockan då? Ett laptopbatteri som används håller ju ändå bara en 1-2 år.

Ett laptopbatteri håller längre än så
Vi har modeller med laptops idag i företaget på 5-6 år där batteriet fortfarande räcker i 3-4h
Laptopen i fråga (samma modell som övriga laptops) har suttit i dockan i 2-3 år.
Pratar bara av erfarenheter och är ingen expert, men jag anser att det aldrig är bra att ha ett batteri konstant inkopplat, även om tekniken säger annat.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ett laptopbatteri håller längre än så
Vi har modeller med laptops idag i företaget på 5-6 år där batteriet fortfarande räcker i 3-4h
Laptopen i fråga (samma modell som övriga laptops) har suttit i dockan i 2-3 år.
Pratar bara av erfarenheter och är ingen expert, men jag anser att det aldrig är bra att ha ett batteri konstant inkopplat, även om tekniken säger annat.

Förmodligen är det inte den konstanta inkopplingen i dockan som är orsaken till att batteriet gett upp. Normalt sett har en laptop fri luft på en sida av batteriet vilket ger lite kylning. I en docka blir hela batteriet instängt på alla sidor, vilket gjort att batteriet fått leva betydligt varmare.

Värme och överladdning är Li-ions batteriers värsta fiender.
Från länken jag gav ovan kan man läsa att 4,20 Volt per cell anses vara 100% kapacitet, och varje 0,1 Volt sänkning av spänningen fördubblar livslängden av batteriet, till bekostnad av ca 14% kapacitet.
Jag har sett i bios på en Samsung laptop att det fanns ett alternativ för utökad batterilivslängd, där batteriet bara laddades till 80%. Har inte sett funktionen på någon laptop, och har ändå sett ett flertal, blandat Lenovo, Asus, Acer, HP, Dell, Fujitsu-Siemens mfl. Det är säkert många som skulle offra lite driftstid om man vet att om 2 år kommer man få tillbaka med råge.

Angående din iphone, 2½ år och om en laddning räcker i tre dagar betyder det ca 300 fulla laddcykler. För batteriet har det ingen betydelse om du laddar 100% var tredje dag eller 33% varje dag. På 30 dagar blir det 10 laddcykler. Tillhör du den grupp som använder telefonen intensivt och lyckas köra slut på batteriet varje dag, redan från när telefonen var ny, kommer tillgängliga laddcykler förbrukas i rasande takt. På 2½ år kommer den personen vara uppe i 900 laddcykler, och batteriet förmodligen i usel kondition.

En snabb titt i Gmail (skapade kontot när jag fick en SE Xperia NEO), äldsta meddelandet är från april 2011. Denna telefon har använts dagligen som telefon. Wifi, GPS, blåtand, data avstängt. Visst händer det att GPSen aktiveras och jag kollar på kartor. Sätts på laddning varje kväll, tas från laddning på morgonen. På helgen kan den ligga kvar med laddkabeln en hel dag. Upplever ingen större skillnad mot när den var ny. Efter en dag med lite snack har den 70-75% kvar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Men hallå eller !??! Diskuterar ni alla möjliga sorters batterier nu ?!?!
TS fråga gäller en ny mobiltelefon med Litium-ion batteri.

Om ni nu ska diskutera alla andra varianter av batterihantering så uppge vilken typ av batteri ni avser !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Det här är den metod som jag alltid har kört på.
har i skrivandets stund en iphone 5 från 2012 och den räcker i 3 dagar med normal användning. Många förundras över den batteritiden, jag förklarar att jag sköter batteriet korrekt och inte laddar i onödan.

Vad jag sett genom åren i tester så har nexus 5 och iphone 5 rätt snarlika batteritider. Och om telefonen då räcker i 3 dagar är det knappast normal användning för majoriteten.
För jag tror inte ditt batteri blivit ca 3x bättre än då det var nytt?

Det är ju antalet laddcykler som gör batterierna sämre oavsett hur man än gör. Efter ca 250 cykler har batteriet blivit ca 10% sämre, efter 500 ca 20% sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Vad jag sett genom åren i tester så har nexus 5 och iphone 5 rätt snarlika batteritider. Och om telefonen då räcker i 3 dagar är det knappast normal användning för majoriteten.
För jag tror inte ditt batteri blivit ca 3x bättre än då det var nytt?

Det är ju antalet laddcykler som gör batterierna sämre oavsett hur man än gör. Efter ca 250 cykler har batteriet blivit ca 10% sämre, efter 500 ca 20% sämre.

Skrivet av Hardware guy:

Förmodligen är det inte den konstanta inkopplingen i dockan som är orsaken till att batteriet gett upp. Normalt sett har en laptop fri luft på en sida av batteriet vilket ger lite kylning. I en docka blir hela batteriet instängt på alla sidor, vilket gjort att batteriet fått leva betydligt varmare.

Värme och överladdning är Li-ions batteriers värsta fiender.
Från länken jag gav ovan kan man läsa att 4,20 Volt per cell anses vara 100% kapacitet, och varje 0,1 Volt sänkning av spänningen fördubblar livslängden av batteriet, till bekostnad av ca 14% kapacitet.
Jag har sett i bios på en Samsung laptop att det fanns ett alternativ för utökad batterilivslängd, där batteriet bara laddades till 80%. Har inte sett funktionen på någon laptop, och har ändå sett ett flertal, blandat Lenovo, Asus, Acer, HP, Dell, Fujitsu-Siemens mfl. Det är säkert många som skulle offra lite driftstid om man vet att om 2 år kommer man få tillbaka med råge.

Angående din iphone, 2½ år och om en laddning räcker i tre dagar betyder det ca 300 fulla laddcykler. För batteriet har det ingen betydelse om du laddar 100% var tredje dag eller 33% varje dag. På 30 dagar blir det 10 laddcykler. Tillhör du den grupp som använder telefonen intensivt och lyckas köra slut på batteriet varje dag, redan från när telefonen var ny, kommer tillgängliga laddcykler förbrukas i rasande takt. På 2½ år kommer den personen vara uppe i 900 laddcykler, och batteriet förmodligen i usel kondition.

En snabb titt i Gmail (skapade kontot när jag fick en SE Xperia NEO), äldsta meddelandet är från april 2011. Denna telefon har använts dagligen som telefon. Wifi, GPS, blåtand, data avstängt. Visst händer det att GPSen aktiveras och jag kollar på kartor. Sätts på laddning varje kväll, tas från laddning på morgonen. På helgen kan den ligga kvar med laddkabeln en hel dag. Upplever ingen större skillnad mot när den var ny. Efter en dag med lite snack har den 70-75% kvar.

Älskar när folk slänger in hur mycket fakta som helst och vägrar tro på det man säger...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Älskar när folk slänger in hur mycket fakta som helst och vägrar tro på det man säger...

Nu är det ju så att du själv kommer med två exempel (utan källor som stödjer din teori), vilket knappast kan ses som en signifikant sanning. Det du säger stämmer säkert (det har vi ingen anledning att misstro), men vad det faktiskt beror på att batterierna beter sig på beskrivet sätt är väldigt svårt att ge ett korrekt svar på. Nu kan jag inget om batterier men det räcker inte med att säga att "en vän har minsann ett batteri som håller i X timmar" och påstå att det beror på hur man laddar det, det krävs mer...

Det jag känner framförallt saknas i tråden är källor så finns det något dokumenterat kring detta från pålitliga källor vore det intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Älskar när folk slänger in hur mycket fakta som helst och vägrar tro på det man säger...

Är lite trött så vet inte vad du hade emot det jag skrev, laddcykler är ju fakta och sen att din telefon räcker 3 dagar är väl som det är, men det är ju inte normal användning. Normalt för dig kanske men inte sett till majoriteten. Min gamla s2:a räcker nästan en månad och det säger ju att den inte används alls i princip. Nu kanske det är helt normalt för mig att inte använda den mer än 10 min SOT i månaden men inte skulle det falla mig in att skriva att min gamla s2:a räcker i nästan en månad med normal användning.

Så som sagt, om nu din iphone på något sätt har tredubblat batterikapaciteten av sig självt så skulle 3 dagar med normal användning kunna vara sant, inte annars. Så det är ju inte en fråga om din telefon räcker i 3 dagar eller inte för det gör den säkert om du skriver det, det är ju bara det att det inte är normal användning utan rätt lite. Ser ingen anledning till att ta illa upp för det.

Permalänk
Medlem

Var väl också lite trött
Jag tycker jag använder min telefon normalt, pratar dock inte så mycket i telefon. Kanske 1 timmar per dag. Surfar desto mer.
Har fått den att räcka i 4 dagar som mest. Jag har ställt ned skärmstyrkan och tweakat mitt batteri till max.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hur är det överlag med fasta batterier? Min Moto X 2014 har ej utbytbart batteri tyvärr med daglig användning och laddning hur lång livslängd kan man förvänta sig?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Var väl också lite trött
Jag tycker jag använder min telefon normalt, pratar dock inte så mycket i telefon. Kanske 1 timmar per dag. Surfar desto mer.
Har fått den att räcka i 4 dagar som mest. Jag har ställt ned skärmstyrkan och tweakat mitt batteri till max.

Kan du inte dela med dig mer utav hur du tweakat och hur man kan få sin iPhone 5 att räcka så pass länge?
Fick ett helt nytt batteri från Apple som de bytte ut och inte ens första veckan hade batteriet en chans att räcka längre än en dag med normal använding. Dock 2 dagar om jag snålade. Och då överladdade jag inte utan bara när det behövdes men nu för tiden så laddar jag när jag känner för det för det är ändå så pass kasst batteri i iPhones.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hedersmedlem

Till er som skriver: Vad är "normal" användning?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Kan du inte dela med dig mer utav hur du tweakat och hur man kan få sin iPhone 5 att räcka så pass länge?
Fick ett helt nytt batteri från Apple som de bytte ut och inte ens första veckan hade batteriet en chans att räcka längre än en dag med normal använding. Dock 2 dagar om jag snålade. Och då överladdade jag inte utan bara när det behövdes men nu för tiden så laddar jag när jag känner för det för det är ändå så pass kasst batteri i iPhones.

Det som drar mest batteri är att prata i telefonen.
Detta har jag gjort för att få mitt batteri att hålla länge.

-alltid blutooth/wifi avstängt tills användande
-roaming avstängt tills om jag verkligen behöver det
- mailsynkning till manuell
-ställ om alla notiser till brickor
-ljusstyrka på skärm satt till 1/3 (bara problem om det är solljus direkt mot skärmen)
-gå igenom vilka appar som du verkligen använder, stäng av mobildata för de som ej används eller avinstallera
-logga ur facebook när du är klar... denna app drar mycket batteri!

detta är lite vad jag gjort till min iphone5
nu senast fick jag den att räcka i 4 dagar i över valborg, men använde den endast till att skicka sms och surfa lite gran. pratade i telefon totalt sett 5 minuter.
hoppas någon uppskattar infon.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid_83:

Det som drar mest batteri är att prata i telefonen.

Det vet jag inte om jag tror dig när du skriver så, tal brukar dra rätt lite effekt relativt sett medan allt som är surf/apprelaterat och dessutom kräver att displayen är igång drar betydligt mer, jag förmodar att de flesta telefoner har längre taltid än skärmtid såvida du inte menar att man pratar via en "iptelefonapp".

Taltiden kan iofs påverkas av täckningen eftersom telefonen anpassar effekten för att få kontakt, det kan gå rätt fort att tömma batteriet om man är ute i skog och mark jämfört med när man har fri sikt till basstationen.
Men i övrigt är det ju bra att stänga av allt som inte används om man vill maximera batteritiden, även gps kan man döda eftersom de flesta inte använder det aktivt hela tiden, man kan ju även ställa in så att telefonen bara använder wifi för att leta uppdateringar så försöker de inte ens göra det om man inte har wifi igång, jag laddar för det mesta när jag har wifi igång och jag kör inga uppdateringar via mobildata eftersom det känns onödigt att "stressa" så med dem.

Det finns ju även appar som kan styra vad som är aktivt i telefonen beroende på position men jag vet inte vad man bör välja, själv så slår jag oftast av wifi och på gps när jag lämnar huset, jag slår dessutom ofta på flygläge både för att slippa bli störd men även för att tjäna batteritid men det beror ju på vad man ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vet jag inte om jag tror dig när du skriver så, tal brukar dra rätt lite effekt relativt sett medan allt som är surf/apprelaterat och dessutom kräver att displayen är igång drar betydligt mer, jag förmodar att de flesta telefoner har längre taltid än skärmtid såvida du inte menar att man pratar via en "iptelefonapp".

Taltiden kan iofs påverkas av täckningen eftersom telefonen anpassar effekten för att få kontakt, det kan gå rätt fort att tömma batteriet om man är ute i skog och mark jämfört med när man har fri sikt till basstationen.
Men i övrigt är fet ju bra att stänga av allt som inte används om man vill maximera batteritiden, även gps kan man döda eftersom de flesta inte använder det aktivt hela tiden, man kan ju även ställa in så att telefonen bara använder wifi för att leta uppdateringar så försöker de inte ens göra det om man inte har wifi igång, jag laddar för det mesta när jag har wifi igång och jag kör inga uppdateringar via mobildata eftersom det känns onödigt att "stressa" så med dem.

Det finns ju även appar som kan styra vad som är aktivt i telefonen beroende på position men jag vet inte vad man bör välja, själv så slår jag oftast av wifi och på gps när jag lämnar huset, jag slår dessutom ofta på flygläge både för att slippa bli störd men även för att tjäna batteritid men det beror ju på vad man ska göra.

Så kan det vara. Jag har dålig mottagning där jag bor. Upplever att prata i telefonen drar mer än när jag surfar från wi-fi ex.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Det här är den metod som jag alltid har kört på.
har i skrivandets stund en iphone 5 från 2012 och den räcker i 3 dagar med normal användning. Många förundras över den batteritiden, jag förklarar att jag sköter batteriet korrekt och inte laddar i onödan.

Samma här, har en iPhone 4s, minst 3-5 gånger bättre batteri än min kollegors, vänners och sambos telefon. Jag laddade den 24h första gången, sen ner till den dog och sen fullt igen osv.

Men har samtidigt hört att li jon batterier behöver man inte göra det längre. Ingen aning om det stämmer eller ej. (Jag kanske bara hade tur ^)

Kommer snart skaffa en 6s eller iphone 7 beroende på vad som kommer till hösten. Kommer nog för säkerhets skull fullladda i vilket fall som helst.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR