Köpt dator 2600kr, 3033kr reparation?

Permalänk

Köpt dator 2600kr, 3033kr reparation?

Hej!
mina föräldrar ville laga min systers dator som vi köpt från mediamarkt för 2600kr. Den täcks av hemförsäkring. Den har en sprucken skärm som vi redan visste och hade berättat. Nu fick vi 3 alternativ i posten: 1. reparera 3030kr(mer än vad den kostar) 2. återlämning/undersökning: (880kr) 3. De slänger datorn(800kr).
Försäkringen betalar oss 800kr. Jag sökte lite och hittade att skärmen kostar 430kr.
Kan de verkligen göra så? Finns det ett sätta att minska kostnaden?
Jag är lite osäker men jag har för mig att försäkringen betalar undersökningsavgiften.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Hej!
mina föräldrar ville laga min systers dator som vi köpt från mediamarkt för 2600kr. Den täcks av hemförsäkring. Den har en sprucken skärm som vi redan visste och hade berättat. Nu fick vi 3 alternativ i posten: 1. reparera 3030kr(mer än vad den kostar) 2. återlämning/undersökning: (880kr) 3. De slänger datorn(800kr).
Försäkringen betalar oss 800kr. Jag sökte lite och hittade att skärmen kostar 430kr.
Kan de verkligen göra så? Finns det ett sätta att minska kostnaden?
Jag är lite osäker men jag har för mig att försäkringen betalar undersökningsavgiften.

Du har en självrisk på försäkringen som kommer kosta en massa om du skall nyttja hemförsäkringen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har en självrisk på försäkringen som kommer kosta en massa om du skall nyttja hemförsäkringen.

Så det kommer en yttligare summa? Men asså det var ju helt uppenbart att det var självrisk när vi berättade för mediamarkt och hemförsäkringen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Så det kommer en yttligare summa? Men asså det var ju helt uppenbart att det var självrisk när vi berättade för mediamarkt och hemförsäkringen.

Eh, Va?

Nu formulerade du dig väldigt otydligt.
Att betala undersökningsavgiften är inte samma sak som eventuell självriskkostnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag menade att över de 880kr som vi måste betala, måste vi betala en självriskskostnad. Om jag får fråga. Vad kan mina föräldrar förvänta? 500-1000 eller mer?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Jag menade att över de 880kr som vi måste betala, måste vi betala en självriskskostnad. Om jag får fråga. Vad kan mina föräldrar förvänta? 500-1000 eller mer?

Beror helt på vad du skall göra och vilken hemförsäkring ni har. Normalt ligger den på 1500kr.
Om hemförsäkringen skulle täcka laptopen så kostar det alltså totalt 1500kr eller så för att reparera datorn oavsätt vad kostnaden för reparation ligger på.
Kolla vad försäkringens självrisk ligger på och att den verkligen täcker skadan. Sedan kontaktar du försäkringsbolaget och får detta bekräftat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Jag menade att över de 880kr som vi måste betala, måste vi betala en självriskskostnad. Om jag får fråga. Vad kan mina föräldrar förvänta? 500-1000 eller mer?

Väljer ni att laga den blir det väl 1500kr om det är vad självrisken ligger på eller så väljer ni att inte laga den och betalar då 800/880.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kostnaden för reperationen är 3030kr, då har du inga andra kostnader. Väljer du att få den tillbakaskickad, 880kr, väljer du att låta dom slänga den 800kr. Är du med? Det är ett av dom tre alternativen du får betala.

Om du väljer reperation, då blir kostnaden 3030kr och har du försäkrat betalar du självrisk (typ 1500kr) och resterande står försäkringsbolaget för.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Jag menade att över de 880kr som vi måste betala, måste vi betala en självriskskostnad. Om jag får fråga. Vad kan mina föräldrar förvänta? 500-1000 eller mer?

Beror på vad ni har för hemförsäkring. Vanligtvis ligger självrisken på 1500kr, men kolla med försäkringsbolaget.

Och nej, väljer ni att inte reparera datorn så kommer ni "bara" behöva betala 800kr, men dessa 800kr är inget som försäkringsbolaget kommer att stå för eftersom det beloppet antagligen ligger under självrisken.

Edit, ovan medlem hann före

Permalänk

Tack, det var visst så att hemförsäkringen täcker undersökningsavgiften. Men kan man verkligen ta betalt mer än vad laptopen kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Tack, det var visst så att hemförsäkringen täcker undersökningsavgiften. Men kan man verkligen ta betalt mer än vad laptopen kostar?

Dom har säkert en prislista de följer och gör förmodligen ett ganska bra påslag på reservdelarna. Dom tar ju 900kr för säkert inte ens 20 minuters jobb om dom ens har felsökt över huvud taget.

Marginalerna på en billig laptop är små och reservdelarna kan mycket väl kosta mer än vad dom har behövt betala för hela laptopen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Tack, det var visst så att hemförsäkringen täcker undersökningsavgiften. Men kan man verkligen ta betalt mer än vad laptopen kostar?

De mesta av de pengarna är ersättning för jobbet. Blir inte mycket kvar till lön på de där 3000.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Tack, det var visst så att hemförsäkringen täcker undersökningsavgiften. Men kan man verkligen ta betalt mer än vad laptopen kostar?

Man tar betalt vad arbete och reservdelar kostar utan att titta på vad produkten kostar, sedan är det upp till beställaren att bestämma om den vill betala det priset.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Tack, det var visst så att hemförsäkringen täcker undersökningsavgiften. Men kan man verkligen ta betalt mer än vad laptopen kostar?

Ja, det kan kosta mer än vad datorn kostade när den var ny. Arbetskostnaden och frakt fram och tillbaka till verkstaden är gissningsvis den dyra biten.
Däremot brukar inte försäkringsbolagen acceptera en kostnad som överstiger produktens värde. Istället väljer dem oftast att klassa den som en "totalskada" och ersätter dig istället med motsvarande summa som en likvärdig dator kostar. Med andra ord, om samma dator fortfarande finns att köpa för 2600kr, så får du 2600kr minus vad du har i självrisk utbetalt från försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem

Det är väl upp till försäkringsbolaget om de vill betala för en ny vara eller reparera. Vänd dig till dem med förslaget från verkstaden.

Permalänk
Medlem

Måste du betala 800kr för att slänga datorn? O_o

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Måste du betala 800kr för att slänga datorn? O_o

Det är inte gratis för företag att återvinna elektronik, givetvis inte 800kr men ändå.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Måste du betala 800kr för att slänga datorn? O_o

Skrivet av Gurk:

Det är inte gratis för företag att återvinna elektronik, givetvis inte 800kr men ändå.

Nej, de 800kr är kostnaden för felsökningen.

Permalänk
Medlem

Det här är verkligen inte krångligt alls. Så här ska det fungera.

Du har en produkt värd 2600kr. Du tappar produkten i golvet och skärmen spricker. Du har nu en hemförsäkring och ringer ditt försäkringsbolag och förklarar läget. Deras policy brukar vara att låta en butik/reparatör undersöka varan och ge ett kostnadsförslag.

Du följer deras order och undersökningsavgiften är 800kr och det skulle kosta totalt 3000ish att laga datorn. Du ringer ditt försäkringsbolag igen och säger "Hej, det kostar 3k att laga datorn" Deras svar kommer vara att de dömmer ut datorn och ersätter dig för vad en motsvarande dator kostar idag + undersökningsavgiften. (vad du har betalat vid köpet är helt irrelevant, du kan betala 1 kr och fortfarande få ut 10.000kr om det är vad en dator är värd. Varför det är så här förklarar jag sist i posten)

Din dator säljs fortfarande i butik och för samma pris. Dvs de ersätter dig med 2600:- - ev avskrivnignsvärde beroende på hur länge du haft den och vad dina försäkringsvillkor säger. Oftast -20 värde avskrivning/år för datorer

Vi leker med tanken på att du inte har någon värdeavskrivning.

Datorns värde: 2600:-
Undersökning: 800:-
Självrisk: -1500:-
Utbetalning från försäkringsbolaget: 1900:-

Anledningen till att försäkringsbolaget inte tar hänsyn till vad du betalat för varan är flera. Dels så finns det varor som stiger i pris t.ex samlarobjekt. Säg att du köpt en pärm med frimärken för 10.000 kr för 10 år sedan som nu är värd 30.000kr. Det skulle suga ganska hårt att få ut 10k då. Du kan även ha fått en vara i present, och på så sätt inte betalat för den alls, skulle den inte vara försäkringsbar då? Allt som oftast tjänar dock försäkringsbolaget på detta då varor som t.ex teknik blir utdaterade väldigt snabbt. En 55" 4K tv kostade t.ex för 2 år sedan sjuka pengar och går idag att få för strax över 10k.

Hoppas detta redde ut hur man bör bete sig när det är försäkringsfrågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Nej, de 800kr är kostnaden för felsökningen.

Enligt TS är det för skrotning, 800:- , summan står efter alternativen om det nu var det du missade
se #3

1. reparera 3030kr(mer än vad den kostar) 2. återlämning/undersökning: (880kr) 3. De slänger datorn(800kr).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det är oftast inte lönt att laga en laptop. Spräcks skärmen så ring försäkringsbolaget direkt och få ut pengar för datorn, kasta de sedan själv.
Av denna anledning har jag drulleförsäkring på Folksam. Inget åldersavdrag på elektonikprodukter samt enbart 750kr självrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Tack, det var visst så att hemförsäkringen täcker undersökningsavgiften. Men kan man verkligen ta betalt mer än vad laptopen kostar?

Detta är sitsen vi är i idag. Folk i detta land vill ha svindyra löner, och det gör att företag lägger enormt höga kostnader för att laga (då det är arbetstimmar som kostar).
Har märkt detta tydligt på företag, de köper hellre 2-5x dyrare produkt, med support och så gratis än "billigaste", därför de vet att det kostar i slutändan mer att ha en tekniker ordna rätt på det, än att få det rätt från början.

Till privatpersoner så kan man pressa priser på ett helt annat sätt, så delarna tillverkas av maskiner, monteras av billig utländsk arbetskraft och skeppas hit i bulk. Sen köper större kedjor in dessa i bulk och kan därför sälja det billigt till dig.
Men ska en tekniker i Sverige laga den, kan ha lätt kosta 700-1000+kr/timme. Och de tar ofta betalt per påbörjad timme eller halvtimme. Priset skenar fort iväg när du ska lägga till panel, frakter och hantering vilket också är arbetstid.

Du kan ta datorn till ev små reparationsfirmor. Då stor "du" för frakten (då du tar dit datorn), och behöver bara betala för panelen och dens frakt, samt deras arbetstid för att byta. Ibland kan detta bli billigare.
Eller så gör du som föreslagit ovan, och kasserar datorn och får ut på försäkringen och köper en ny.

Permalänk
Inaktiv

Men varför lämnar du in en fysisk trasig laptop som kostar 2600? Du skule ha tagit på hemförsäkringen direkt. Skärmen är EM dyr reservdel.

Skickades från m.sweclockers.com