ELGIGANTEN: 3:e inlämningen - Nu påstår de vätskeskada

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

UPPDATERING:

Säljaren Fredrik på Elgiganten i Hässleholm ringde mig idag. Och sa i princip "vi beklagar att våra tekniker inte kunnat laga din telefon de första 2 gångerna, men att verkstaden fann vätska i telefonen vid det 3e och sista servicetillfället och därmed täcks inte det av garantin". Han sa också "om du är missnöjd får du vända dig till ARN och din kommunala konsumentvägledare". I slutet av samtalet sa han "du har en vecka på att bestämma dig om du vill skrota telefonen eller betala 495kr för att få tillbaka den i befintligt skick".

Jag som kund ska inte få ta smällen pga deras okunniga tekniker! Kommer definitivt aldrig mer handla på Elgiganten. Bojkottar alla deras butiker från och med idag!

Edit: LG ringde mig precis. Och deras svar är "vi litar helt och hållet på våra tekniker och att de handlat rätt beslut i ditt ärende". Och "om du är missnöjd får du vända dig till ARN".

Därmed bojkottar jag också LG och deras produkter!

Mvh

om du tar hjälp av ARN så borde du ha telefonen.. låter ju störtlöjligt att vätska skulle vara kvar i flera veckor (jag förutsätter att dom menar vatten)
bilderna är också BS bad du om att få service rapprterna denna gång och inte bara kvitto

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Helt otroligt. Där var garanterat något fuffens i detta fallet. Dom hitta ju inte felet vid första vändan. Då var ju inte de arbetet utfört som dom skulle göra. Vinner man inte en sån här sak i ARN?

TS har ju inte lämnat in mobilen på lagning 3 gånger på samma dag?!? Det har gått tid emellan. Vare sig det är en vecka eller 1 månad så kan det komma fukt på den tiden.

§1.1
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyzlite:

TS har ju inte lämnat in mobilen på lagning 3 gånger på samma dag?!? Det har gått tid emellan. Vare sig det är en vecka eller 1 månad så kan det komma fukt på den tiden.

Jag snackade om micken. Micken skulle fixas vid första vändan, vilket inte fixades. Vatten upptäcktes dock sedan vid tredje och sista gången han hade rätt till att få utfört reparation.

§1.1/§1.6
Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Firman (Deltaservice) har ju fortfarande inte visat några belägg på att det har varit eller är fukt i telefonen. dom bilder som finns 2st är totalt missvisande.
använder du en telefon på normalt sätt som får man inte fukt in i telefonen, jag vet inte om TS har gjort det men Deltaservice har inte kunnat visa att den är skadad.

§1 i citat
Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Grönahunden:

Firman (Deltaservice) har ju fortfarande inte visat några belägg på att det har varit eller är fukt i telefonen. dom bilder som finns 2st är totalt missvisande.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Dito ja jobbar också med telefonreparationer. Bilden visar nånting suddigt vitt på en bit plast. det är INTE nog grund för en vattenskada
det bruna på bild är baksidan på en bit kretskort det svarta nedanför verkar vara den tejp som sitter över = det kladdiga kan då lika göra vara klister från tejpen.

jag vidhåller att dom bilder som finns inte på något sätt visar en vattenskada pga

• delen som är skadad är inte bortmonterad

• det dom ringat in är svart plast & brunt kretskort

ska man visa att det är vattenskadad så ska man se skadade komponenter på detalj nivå inte nån suddig bild.

TS bild
http://forumbilder.se/EB1I1/vatskeskada

hur en vattenskada ser ut, förstår du skillnaden hur man fotar använda macro

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Dito ja jobbar också med telefonreparationer. Bilden visar nånting suddigt vitt på en bit plast. det är INTE nog grund för en vattenskada
det bruna på bild är baksidan på en bit kretskort det svarta nedanför verkar vara den tejp som sitter över = det kladdiga kan då lika göra vara klister från tejpen.

jag vidhåller att dom bilder som finns inte på något sätt visar en vattenskada pga

ska man visa att det är vattenskadad så ska man se skadade komponenter på detalj nivå inte nån suddig bild.

TS bild

https://ifixsmartphone.files.wordpress.com/2012/05/waterdam2....

Ah så bra att du arbetar som tekniker. Du vet då hur vätskeskadade telefoner kan se ut. I mitt fall verkar du bestämd på att det inte finns någon vätskeskada eller att du tror så. Personligen är jag inte insatt alls. Därför vet jag inte vad man ska kolla efter.

Men hur ska jag då göra som konsument när fallet berör mig? Deltaservice vill ej skicka fler bilder? Varför påstår teknikerna att det är vätskeskada? Nu blir jag än mer nyfiken på mitt ärende.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är lönlöst att försöka driva något gentemot verkstaden i det här läget, de har konstaterat fuktskada och du kommer inte kunna ändra det oavsett vad folk som gillar att tycka saker verkar tro.

Din bästa chans är att få goodwill, antingen av Elgiganten eller LG direkt. Min bedömning är att den enda lilla chans du har är att formulera ett välskrivet mail till någon högre uppsatt inom företaget där du pekar ut bristerna i hanteringen av din telefon (felskrivet IMEI, rutten hantering då du ville reklamera, generellt låg servicevilja) och hoppas på det bästa.

Skrivet av Alibaba123:

Jag snackade om micken. Micken skulle fixas vid första vändan, vilket inte fixades. Vatten upptäcktes dock sedan vid tredje och sista gången han hade rätt till att få utfört reparation. Teknik är med ett litet t förresten och man börjar inte ny mening med "T ex".

Det spelar ingen som helst roll om de fixat mikrofonen eller inte, varför tror du att det gör någon skillnad? Fuktskadan gör att INGET lagas.

Skrivet av Grönahunden:

använder du en telefon på normalt sätt som får man inte fukt in i telefonen, jag vet inte om TS har gjort det men Deltaservice har inte kunnat visa att den är skadad.

Har du telefonen i byxfickan när det regnar/när du tränar och svettas kan den definitivt fuktskadas. Har du telefonen i badrummet när du duschar är det samma sak. Det finns inget som heter "normal användning" som du kan referera till då mobiltelefoner är extremt utsatta jämfört med all annan avancerad elektronik.

Skulle ni resonera på samma sätt om TS hade försökt hävda garanti på sin TV som varit inne två gånger tidigare för att ljudet är lågt och tredje gången den skickas in med samma fel så vägrar verkstaden reparera den eftersom det sitter en hammare rätt genom displayen? Ur garantisynpunkt är det exakt samma sak som en fuktskadad telefon.

Grönahunden:

Om du arbetar som tekniker och reparerar mobiltelefoner och tror att en fuktskada måste vara så uppenbar så kan du inte ha sett många fuktskador, för din arbetsgivares skull bör du nog ta och fördjupa dig lite i ämnet.

Såna här trådar har funnits ända sen 3310:ans tid och folk har alltid trott att de blivit lurade.

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1144063-en...

Den har även en bild som visar hur en fuktskada också kan se ut, även om TS där heller inte ville tro det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hade själv en Samsung S3 som blev fruktansvärt slö efter några månader plus att det var glapp i uttaget för hörlurarna.
Skickade in den och fick till svar att den var fuktskadad och inte skulle gå på garantin. Jag bytte ut samsung's inbyggda skit ROM mot cynamogenmod och vips så var den inte långsam längre. Ljudproblemet fixade jag för en hundring nere i Thailand i en sån där liten telefonbutik man kan se i stora köpcentrum.
Än idag snurrar den på hur bra som helst

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Ah så bra att du arbetar som tekniker. Du vet då hur vätskeskadade telefoner kan se ut. I mitt fall verkar du bestämd på att det inte finns någon vätskeskada eller att du tror så. Personligen är jag inte insatt alls. Därför vet jag inte vad man ska kolla efter.

Men hur ska jag då göra som konsument när fallet berör mig? Deltaservice vill ej skicka fler bilder? Varför påstår teknikerna att det är vätskeskada? Nu blir jag än mer nyfiken på mitt ärende.

Mvh

efter dom 2st suddiga bilder som jag sett så kan jag ju varken säga ja/nej, men Deltaservice hävdar ju att det är vattenskada utan att ens att öppnat den att sen fota av den genom att bara ta bort batteriet är ju rent BS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

efter dom 2st suddiga bilder som jag sett så kan jag ju varken säga ja/nej, men Deltaservice hävdar ju att det är vattenskada utan att ens att öppnat den att sen fota av den genom att bara ta bort batteriet är ju rent BS

Vad snackar du om? Den är ju uppenbarligen öppnad på bilderna?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yorg:

jo ja har sett många skador däremot är inte nånting suddigt på en plastbit fog för att jag kan se vad det är ?

denna bild i den tråd du länkat visar ju en klar skada. vad är är det som hindrar "Delta" från att öppna telefonen och fota av skadan?

§1
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jo ja har sett många skador däremot är inte nånting suddigt på en plastbit fog för att jag kan se vad det är ?

denna bild i den tråd du länkat visar ju en klar skada. vad är är det som hindrar "Delta" från att öppna telefonen och fota av skadan?
http://oi47.tinypic.com/x6msrs.jpg

Nu talar du strunt, telefonen är ju uppenbarligen öppnad. Eller tror du att de dragit ut alla skruvar för att det är skoj? Ligger förmodligen en panel under batteriet som de också tagit bort för att visa fuktskadan på fotot.

Sen är det spåren på plattkabeln som jag tycker är rätt typiska för att det varit någon form av fukt, du ser liknande spår på den här bilden som är vita ovanför korrosionen på kontakterna som är inringade.

§1
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Som redan pekats ut har verkstäder bara att förlora på att hävda fuktskador, så det kanske är dags att kasta foliehattarna. Att telefoner blir fuktskadade är varken konstigt eller ovanligt, svettiga fickor eller ånga i badrummet är rätt vanliga sätt att förstöra sin telefon på. Att verkstaden inte upptäckt fuktskadan förrän tredje försöket är inte heller en omöjlighet om de inte försökt byta den delen tidigare.

Du har fått rätt bra råd, begär bild på fuktskadan, får du en bild där den faktiskt är synlig så får du bita i det sura äpplet och agera därefter. Får du ingen bild så har du däremot ett mycket starkare mål för att få köpet hävt eller telefonen utbytt. Jag hade i första hand vänt mig direkt till tillverkaren i det läget. Elgiganten är oftast usla i sin kunskap och service men tillverkare brukar kunna vara vettiga att tala med.

Just, en sak till som folk inte verkar förstå.

Det spelar ingen roll om fuktskadan har orsakat problemet eller inte, så fort en telefon visat sig vara fuktskadad så blir den inte reparerad på garanti, punkt.

att ta bort 8skruvar och en baksida är knappast att öppna hela telefonen sen sitter ju den biten som kan vara skadad på andra sidan.
TS kommer ju inte vidare Elgiganten säger ju att Delta har rätt, hur stor är chansen att LG tar upp en sån här fråga.

det jag stör mig på är ju att dom hävdar att det är en skada när dom inte visar det.
7.01 i videon ser man ju det kretskort längst ner i bild som skulle vara skadat varför då fota av plastchassit ?
att vägra göra nånting för att man tror man ser en vattenskada och sen hänvisa till en bild som inte visar något, är inte det i klass med påstå att en religion finns pga en helig skrift som skrevs av några som aldrig träffat den dom avgudar. ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är efter 2 misslyckade försök du kan häva köpet, reklamationer gör du mot säljaren inte LG eller deras kontrakterade verkstäder. 3 gången får de kolla på telefonen, men du har rätt att få pengarna tillbaka. Praxis om 3 försök är i dagsläget drygt 30 år föråldrad och det är vid 3:e reklamationen inte efter 3 reparationsförsök (4:e reklamationen) du kan häva köpet. Ställ dina krav mot Elgiganten. Eftersom du reklamerade varan är det tekniskt sett inte längre ett garantiärende och då spelar det egentligen ingen roll om tillverkargarantin täcker varan eller inte. Gå vidare hos Elgiganten med det.

De har haft två tidigare försök på sig att åtgärda mikrofonen, och upptäckt eventuell vattenskada på denne. Ovanför den fotade delen sitter en gummibit, som alltså är limmad så att delen inte är ren är naturligt.

Permalänk
Medlem

Säker på att de tidigare inte bytt ut hela telefonen?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är efter 2 misslyckade försök du kan häva köpet, reklamationer gör du mot säljaren inte LG eller deras kontrakterade verkstäder. 3 gången får de kolla på telefonen, men du har rätt att få pengarna tillbaka. Praxis om 3 försök är i dagsläget drygt 30 år föråldrad och det är vid 3:e reklamationen inte efter 3 reparationsförsök (4:e reklamationen) du kan häva köpet. Ställ dina krav mot Elgiganten. Eftersom du reklamerade varan är det tekniskt sett inte längre ett garantiärende och då spelar det egentligen ingen roll om tillverkargarantin täcker varan eller inte. Gå vidare hos Elgiganten med det.

De har haft två tidigare försök på sig att åtgärda mikrofonen, och upptäckt eventuell vattenskada på denne. Ovanför den fotade delen sitter en gummibit, som alltså är limmad så att delen inte är ren är naturligt.

Tack för ditt svar.

Kan du bara förtydliga vad du menar för jag är inte alls insatt i sådana ärenden. Sedan skickar jag förklaringen du ger till Elgiganten.

Edit: Telefonen har ej blivit utbytt. Jag har ingen vetskap om det. För då hade jag sett om telefonen kändes helt ny eller fått den i oöppnad förpackning.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade/raderade enligt §1*

Tagit bort lite tjafs och meningslösa inlägg, vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Tack för ditt svar.

Kan du bara förtydliga vad du menar för jag är inte alls insatt i sådana ärenden. Sedan skickar jag förklaringen du ger till Elgiganten.

Edit: Telefonen har ej blivit utbytt. Jag har ingen vetskap om det. För då hade jag sett om telefonen kändes helt ny eller fått den i oöppnad förpackning.

Mvh

Mobilreparatörerna i tråden kan nog ge en bättre bild i hur P880 är uppbyggd. Att det sitter klister på en del som har en gummibit fastlimmad över sig är däremot naturligt. Det är rättsfall som utgör praxis om två reparationsförsök för samma fel, kontakta konsumentvägledaren i kommun om du behöver hjälp på den delen. De kan däremot fortfarande hävda åverkan och vägra vid 3:e försöket, så det är bara att påtala att de två första försöken inte talade om någon skada. De bör ha tittat på delen vid t.ex. kretskortsbytet och när de bytte IMEI-etiketten. Att man ska behöva vara inne en fjärde runda är en praxis från 80-talet som gällde tidigare lagar, det gäller inte sedan 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

På den andra bilden så tycker jag att det absolut ser ut som en fuktskada, även om den är liten. Det ser ut att ha trängt in vätska genom mikrofonöppningen som sitter precis under där. Det är väldigt typiskt för just vattenskador att det lämnar efter sig ett vitt spår efter att det avdunstat precis så som det syns där.

Vita spår är absolut inte typiskt för fuktskador. Sedan övergången till blyfritt lod är det bland annat flussmedlet som används vid tillverkningen som lämnar sådana... (med det inte sagt att vita spår inte kan vara fuktskador, men det är inte det enda alternativet.)

Skrivet av Yorg:

Skulle ni resonera på samma sätt om TS hade försökt hävda garanti på sin TV som varit inne två gånger tidigare för att ljudet är lågt och tredje gången den skickas in med samma fel så vägrar verkstaden reparera den eftersom det sitter en hammare rätt genom displayen? Ur garantisynpunkt är det exakt samma sak som en fuktskadad telefon.

Din jämförelse haltar. Kommer serviceteknikern hem till mig och ser att det sitter en hammare mitt i skärmen kommer han säkert ifrågasätta om det är lönt att titta på ljudproblemet, men han kommer laga det, och sen får jag själv bekosta ett nytt bildelement. Har han ett i bilen byter han troligtvis det utan att ta betalt för "arbetet" eftersom han redan gjort 95% av det jobbet när han lyft ner TV'n och delat på den för att byta ljud-kortet.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Mobilreparatörerna i tråden kan nog ge en bättre bild i hur P880 är uppbyggd. Att det sitter klister på en del som har en gummibit fastlimmad över sig är däremot naturligt. Det är rättsfall som utgör praxis om två reparationsförsök för samma fel, kontakta konsumentvägledaren i kommun om du behöver hjälp på den delen. De kan däremot fortfarande hävda åverkan och vägra vid 3:e försöket, så det är bara att påtala att de två första försöken inte talade om någon skada. De bör ha tittat på delen vid t.ex. kretskortsbytet och när de bytte IMEI-etiketten. Att man ska behöva vara inne en fjärde runda är en praxis från 80-talet som gällde tidigare lagar, det gäller inte sedan 90-talet.

Du menar alltså att jag kunde ha fått ut en ny telefon redan vid 2a servicetillfället dvs reklamera den redan då?

Står faktiskt på min andra servicerapport "reklamation" som Elgigantens säljare skrivit. Varför har han då inte reklamerat den redan 2a gången? Jag har ej fått någon vetskap om detta från Elgiganten.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

TS bild

https://ifixsmartphone.files.wordpress.com/2012/05/waterdam2....

Bara för att Delta inte kan visa att fuktskadan är direkt på någon komponent eller lödpunkt innebär det inte att det inte är vätska i luren.
Den sista bilden som visats är inte så förskräckligt suddig som du verkar vilja ha det till, utan visar ganska tydligt att det finns vita spår både på det bruna och och svara området (flex/PCB respektive plast/tejp). Det är ju mycket möjligt att det inte finns några spår på själva mikrofonen, men att fukten ändå trängt in och skadat flexen, eller gått igenom det lilla hålet som man ser i mitten av flexen och då kommit i kontakt med mikrofonen som sitter precis på andra sidan. Alla vätskeskador uppstår inte mitt på PCBn.

Denna bilden pratar vi om då. Allt det vit-gråa som syns ovanpå det bruna är inte där normalt.
Här är en bild på en ny sådan flex med den bruna delen längst till vänster. Säg inte att du inte ser skillnaden.
Möjligen då om det är tejprester eller lim från den gummibit som sitter över, men det brukar inte lämna vita spår.

Skrivet av Petterk:

Hade man automatiskt haft rätt till hävning vid tredje reklamationsärendet så hade det inte varit mycket mening med att verkstaden skulle ha rätt att kolla på den. Eller hur? Att dem har rätt att kolla på den beror just på sådana här fall där man upptäcker kundorsakad skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Du menar alltså att jag kunde ha fått ut en ny telefon redan vid 2a servicetillfället dvs reklamera den redan då?

Står faktiskt på min andra servicerapport "reklamation" som Elgigantens säljare skrivit. Varför har han då inte reklamerat den redan 2a gången? Jag har ej fått någon vetskap om detta från Elgiganten.

Mvh

Efter två misslyckade reparationsförsök kan man häva köpet, de har ju skrivit reklamation den tredje gången när du ville göra detta. De har såklart rätt att undersöka varan även tredje gången oavsett om du vill reparera, kräver omleverans eller få pengarna tillbaka. Utan en servicerapport kan vi faktiskt inte veta vad de bytt den första rundan. De skulle mycket väl kunna ha bytt ut delen som de hävdar är skadad eller så ser den likadan ut som på alla andra P880 vilket som, eller så har de tagit bort gummipluppen och satt dit den med nytt lim och det därför ser så ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vita spår är absolut inte typiskt för fuktskador. Sedan övergången till blyfritt lod är det bland annat flussmedlet som används vid tillverkningen som lämnar sådana... (med det inte sagt att vita spår inte kan vara fuktskador, men det är inte det enda alternativet.)
B!

Absolut kan man få vita spår efter fluss, men väldigt sällan på baksidan av en flex eller på plasten/tejpen bredvid. Man lödar inte på komponenter på en flexkabel på plats nere i höljet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Efter två misslyckade reparationsförsök kan man häva köpet, de har ju skrivit reklamation den tredje gången när du ville göra detta. De har såklart rätt att undersöka varan även tredje gången oavsett om du vill reparera, kräver omleverans eller få pengarna tillbaka. Utan en servicerapport kan vi faktiskt inte veta vad de bytt den första rundan. De skulle mycket väl kunna ha bytt ut delen som de hävdar är skadad eller så ser den likadan ut som på alla andra P880 vilket som, eller så har de tagit bort gummipluppen och satt dit den med nytt lim och det därför ser så ut.

Jag har lagt upp alla 3 servicerapporter från Elgiganten. Det enda de bytt är kretskortet första gången. Inget annat.

Vad innebär det att häva köpet efter 2 rundor? De har skrivit reklamation den 2a gången också som du kan se. Menar du att ja borde ha fått häva köpet redan efter andra gången och då hade de ej skickat in den en 3e gång?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

Hade man automatiskt haft rätt till hävning vid tredje reklamationsärendet så hade det inte varit mycket mening med att verkstaden skulle ha rätt att kolla på den. Eller hur? Att dem har rätt att kolla på den beror just på sådana här fall där man upptäcker kundorsakad skada.

Skrivet av Petterk:

Skrivet av Petterk:

Förutsatt att du inte orsakat felet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Jag har lagt upp alla 3 servicerapporter från Elgiganten. Det enda de bytt är kretskortet första gången. Inget annat.

Vad innebär det att häva köpet efter 2 rundor? De har skrivit reklamation den 2a gången också som du kan se. Menar du att ja borde ha fått häva köpet redan efter andra gången och då hade de ej skickat in den en 3e gång?

Mvh

Nej du har inte lagt upp några servicerapporter från verkstaden.

Vad de skrivit har ingen inverkan på KKöpL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Mvh

Reklamation och hävning av köpet är inte samma sak. En reklamation innebär endast att du påtalar för säljaren att det finns ett fel som du anser att de har skyldighet att åtgärda. Reklamationen kan sedan hanteras enligt antingen garantin eller konsumentköplagen, vilket som än ger kunden bäst villkor (KKöpL anger en miniminivå på konsumentens rättigheter).

Om de misslyckats med att åtgärda ett fel vid de två första reklamationerna så har du i regel rätt att häva köpet vid den tredje reklamationen. Vid de två första reklamationerna kan de neka dig att häva köpet och istället reparera eller omleverera. Enligt KKöpL så är det kunden som väljer mellan reparation och omleverans, men säljaren kan sedan välja det andra alternativet om denne kan visa att kundens val är oskäligt dyrt (i praktiken får man som kund oftast stå ut med ett par reparationsförsök, även om säljarna i regel är urusla på att faktiskt visa att omleverans är oskäligt dyrt i förhållande till reparation).

Detta förutsätter naturligtvis godkända reklamationer, dvs att felet inte är orsakat av köparen. Problemet här är, som jag förstått det, snarast att de godkänt en tidigare reklamation för att sedan neka den senaste, trots att det enligt TS inte hänt något nytt mellan de olika reklamationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förutsatt att du inte orsakat felet då.

Men Elgiganten lär ju hävda att de inte har misslyckats två gånger.
De menar ju att första reparationsförsöket (kretskortsbytet) löste kundens problem. Vid andra försöket har de ju inte gjort någonting med den, eftersom inget problem påträffades den gången. Vid tredje reklamationstillfället har de påträffat en ny skada (vätskeskadad mikrofon), som inte har något med varken första eller andra reparationsförsöket att göra (eftersom vätskeskadan inte fanns då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofen:

Men Elgiganten lär ju hävda att de inte har misslyckats två gånger.
De menar ju att första reparationsförsöket (kretskortsbytet) löste kundens problem. Vid andra försöket har de ju inte gjort någonting med den, eftersom inget problem påträffades den gången. Vid tredje reklamationstillfället har de påträffat en ny skada (vätskeskadad mikrofon), som inte har något med varken första eller andra reparationsförsöket att göra (eftersom vätskeskadan inte fanns då).

Eller så är det bara reparatören som varit framme med lim. Vad de bedömde vid andra tillfället framgår inte eftersom vi inte har någon servicerapport.