Köpa ny dator - snart kommande komponenter som utklassar existerande?

Permalänk
Medlem

Köpa ny dator - snart kommande komponenter som utklassar existerande?

Hejsan!

Jag är på gång med att köpa en ny dator. Min nuvarande är ca 5 år gammal, och GTA V lockar en hel del. Jag har snokat runt här på forumet efter idéer och funderingar angående vilka komponenter jag ska köpa. Kompabilitet, prestanda, pris och allt annat möjligt ska tas i beaktning, och därmed även hur marknaden kan tänkas förändras inom kort.

Ta t.ex. om det inom någon månad kommer komma ut en ny grafikkortsserie som utklassar den nuvarande för ett rimligt pris. Säg t.ex. att Nvidia i sommar släpper ett grafikkort som utklassar GTX 980 och landar på ett snarlikt pris som 980 har för nuvarande? Jag tänker på den sortens utveckling!

Så är det någon som har några tankar att dela med sig av gällande detta som jag kan ta del av och därmed öka mina chanser för att göra ett så smart datorköp som möjligt?

Tack på förhand!

Permalänk

Som vanligt när det gäller datorkomponenter så är det bra att vänta "lite till" då det oftast är nya komponenter på gång ut på marknaden. Problemet är då bara att det aldrig blir något köp

Det jag kan komma på såhär på rak arm är att AMD har sin 300-serie som förmodligen kommer avtäckas under Computex, och lanseras Q3 2015.
Nvidia kommer enl. rykten släppa sitt GTX 980 Ti redan under maj månad.

Till hösten kommer Intel släppa sin nya processor Skylake.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Som vanligt när det gäller datorkomponenter så är det bra att vänta "lite till" då det oftast är nya komponenter på gång ut på marknaden. Problemet är då bara att det aldrig blir något köp

Det jag kan komma på såhär på rak arm är att AMD har sin 300-serie som förmodligen kommer avtäckas under Computex, och lanseras Q3 2015.
Nvidia kommer enl. rykten släppa sitt GTX 980 Ti redan under maj månad.

Till hösten kommer Intel släppa sin nya processor Skylake.

Ja, det är sant! Senaste gången jag köpte datorkomponenter så verkade dock allt vara mycket enklare. Det känns som att utbudet numera är bra mer tillfläskat och krångligare att som kund navigera sig igenom. Så även om jag får göra slag i sak och faktiskt köpa något om jag vill ha en ny dator, så känns det viktigare än någonsin att jag hör mig om efter varenda detalj jag kan komma att tänka på som kan ha betydelse för mitt inköp!

Tack för tipset om både Skylake och GTX 980 Ti! Jag väntar gärna på GTX 980 Ti, om inte för att köpa just det kortet så för att köpa ett vanligt GTX 980 som förhoppningsvis får nedsänkt pris!

Skylake vet jag inte något om dock. Är det en markant prestandahöjning med dessa processorer som kan anses vara värt att vänta i över ett halvår för?

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Ja, det är sant! Senaste gången jag köpte datorkomponenter så verkade dock allt vara mycket enklare. Det känns som att utbudet numera är bra mer tillfläskat och krångligare att som kund navigera sig igenom. Så även om jag får göra slag i sak och faktiskt köpa något om jag vill ha en ny dator, så känns det viktigare än någonsin att jag hör mig om efter varenda detalj jag kan komma att tänka på som kan ha betydelse för mitt inköp!

Tack för tipset om både Skylake och GTX 980 Ti! Jag väntar gärna på GTX 980 Ti, om inte för att köpa just det kortet så för att köpa ett vanligt GTX 980 som förhoppningsvis får nedsänkt pris!

Skylake vet jag inte något om dock. Är det en markant prestandahöjning med dessa processorer som kan anses vara värt att vänta i över ett halvår för?

Tittar man tillbaka på de senaste arkitekturerna som Intel släppt så handlar det om ganska blygsamma prestandaökningar, kring 5-10%. Fokus verkar istället legat på att få ner energiförbrukningen samt förbättra den intrigerade grafiken.
Det har släppts/läck väldigt lite info kring Skylake än så länge, men skulle jag få gissa så tror jag inte det kommer handla om några större prestandaökningar jämfört med Haswell. Dock så kommer den med ett nytt chipset, 100-serien, som kanske kommer med några nyheter.
Om det är värt att vänta på i ett halvår kan jag således inte svara på. Men är du i behov av en ny dator i dagsläget så skulle jag köpt en nu. Jag tror nog att Haswell kommer stå sig bra i ett par år framöver. Titta bara på Sandy Bridge som fortfarande står sig bra i dagsläget.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Guybrush kommer med kloka råd. Om du bestämmer dig för att köpa innan Skylake hade jag dock tittat närmare på X99 i allmänhet och 5820k i synnerhet. Detta, då det är en modernare plattform.

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Tittar man tillbaka på de senaste arkitekturerna som Intel släppt så handlar det om ganska blygsamma prestandaökningar, kring 5-10%. Fokus verkar istället legat på att få ner energiförbrukningen samt förbättra den intrigerade grafiken.
Det har släppts/läck väldigt lite info kring Skylake än så länge, men skulle jag få gissa så tror jag inte det kommer handla om några större prestandaökningar jämfört med Haswell. Dock så kommer den med ett nytt chipset, 100-serien, som kanske kommer med några nyheter.
Om det är värt att vänta på i ett halvår kan jag således inte svara på. Men är du i behov av en ny dator i dagsläget så skulle jag köpt en nu. Jag tror nog att Haswell kommer stå sig bra i ett par år framöver. Titta bara på Sandy Bridge som fortfarande står sig bra i dagsläget.

Skrivet av AntiChrist:

Guybrush kommer med kloka råd. Om du bestämmer dig för att köpa innan Skylake hade jag dock tittat närmare på X99 i allmänhet och 5820k i synnerhet. Detta, då det är en modernare plattform.

Aha, jag förstår! Jag sitter för tillfället och trycker på ett Intel Core i5 2500K 3,3GHz, och jag har inte förrän alldeles nyligen haft mycket att klaga på. Så ja, Sandy Bridge är säkert still going strong, som du säger Guybrush. Och jag gjorde alldeles nyligen som du sa AntiChrist, och tittade på X99 och 5820k. Jag gissar på att jag kommer sitta med en finfin dator vad gäller processorn och moderkortet ett bra tag om jag väljer dessa produkter, men jag kan inte skaka av känslan att jag kanske tar i så att jag spricker här. Det känns som att sådana här produkter är väldigt premium, och snart kommer gå ner markant i pris? För priset är ju viktigt, och såhär ser det ut med de komponenter jag valt ut utöver X99 och 5820k:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7920751/2015-04-22

Kalaset går loss på 20500 kr, vilket är lite väl mycket för min budget. Jag hade tänkt mig något i stil med 16-17k max. Jag förstår ju att jag får betala mycket för denna mer moderna plattform som X99 och 5820k innebär, men det jag undrar över är om det inte är överflödigt? Jag gör inte mycket mer än surfar, tittar på film och spelar spel på datorn. Tung bildredigering t.ex. sysslar jag inte med. Framförallt vill jag kunna maxa ut de grafiska inställningarna på valfritt spel, och då undrar jag om det verkligen är nödvändigt med dessa fantastiska artiklar?

Tack för era svar hursomhelst! Jag uppskattar verkligen er hjälp! ^^

Permalänk

Strunta i 5820K. Det är mer rimligt att köpa senaste i7. Det är premium med x99 men det kostar på tok mer än vad det smakar.

Permalänk

Prisskillnaden mellan ett system med en 4790k och ett system med 5820k är ca 2000:-. Ett system med en 5820k är ju kanske lite mer "framtidssäker" med två extra kärnor och DDR4-minnen. Dock så är det inte många spel idag som nyttjar fler än fyra kärnor, och DDR4 är inte nämnvärt snabbre än DDR3. En 4790k är dessutom snabbare än en 5820k i vissa fall tack vare en något högre clock speed.
Då jag inte kan sia om framtiden så kan jag heller inte svara på vilket som är det bästa valet. Jag har själv stått och velat mellan de två olika alternativen då jag funderade på att köpa nytt ett tag (men har nu bestämt mig för att vänta på Skylake).
Men jag tror du kommer klara dig långt med en 4790k och ett GTX 980, vilket borde kunna hamna inom dina budgetramar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Strunta i 5820K. Det är mer rimligt att köpa senaste i7. Det är premium med x99 men det kostar på tok mer än vad det smakar.

Ja, jag kan väldigt lite om datorer generellt sett, men om det är något jag lärt mig så är det att premium-artiklar nästan aldrig är värt det, om man itne har väldigt specifika mål att uppnå. De kostar mer än de smakar, helt enkelt, och går ofta ner i pris kraftigt inom en handfull månader. Vid det laget har det kommit nya premium-artiklar och så rullar det hela på om och om igen!

Skrivet av Guybrush82:

Prisskillnaden mellan ett system med en 4790k och ett system med 5820k är ca 2000:-. Ett system med en 5820k är ju kanske lite mer "framtidssäker" med två extra kärnor och DDR4-minnen. Dock så är det inte många spel idag som nyttjar fler än fyra kärnor, och DDR4 är inte nämnvärt snabbre än DDR3. En 4790k är dessutom snabbare än en 5820k i vissa fall tack vare en något högre clock speed.
Då jag inte kan sia om framtiden så kan jag heller inte svara på vilket som är det bästa valet. Jag har själv stått och velat mellan de två olika alternativen då jag funderade på att köpa nytt ett tag (men har nu bestämt mig för att vänta på Skylake).
Men jag tror du kommer klara dig långt med en 4790k och ett GTX 980, vilket borde kunna hamna inom dina budgetramar.

Sia om framtiden skulle jag aldrig ha fräckheten att be dig om Guybrush! Jag vill bara ta del av din expertis i så stor mån som möjligt, och det är alltid härligt att höra från människor som är bra mycket mer in-the-know än vad jag är. Min nuvarande konfiguration, som står skrivet i min signatur, har jag varit helnöjd med, och det har klarat sig bra i ca 4 år. Med GTA 5 och Arkham Knight m.m. så känner jag dock att jag skulle få begränsa mig så mycket om jag skulle köra dem på mitt system att det skulle innebära att jag får en markant sämre spelupplevelse än om jag tog och uppgraderade mig. Det vore inte rätt att besudla dessa spel med de lägsta grafiska inställningarna!

2000 kr är kanske inte så blodigt när jag ändå är uppe i så stora summor, men det är också just p.g.a. att jag är uppe och nosar prisklasserna i 17-20 000 kronors nivån som jag också inte vill betala för överflödig prestanda. Trots det ska det ju vara framtidssäkert också för en rimlig tidsram. Så svårt, så jävligt. Det är sannerligen ett i-lands problem, om något. Vänta på Skylake kommer jag nog inte göra, men jag får se hur jag gör med 5820k och X99. Kanske är det värt, ändå?

Tack för era svar, hursomhelst!

Permalänk

Man är aldrig framtidssäker.
Spara 2000:- och få högre cpu-frekvens istället, det är det som räknas för dina behov. Snabbare ddr4-minnen kommer du troligtvis inte ens märka av.

Permalänk

Som Kenta777 skriver så är man aldrig framtidssäker när det gäller datorkomponente, och en 4790k kommer i 90% av fallen att prestera lika bra/bättre som/än en 5820k.
Men jag läser lite mellan raderna att du ändå är bra sugen på en 5820k, och den har ju ändå 50% fler kärnor och är således mer "framtidssäker" skulle jag påstå, då jag tror att spel och program kommer bli bättre på att nyttja fler kärnor. Skulle det sedan komma nya DDR4-minnen som visar sig ge en signifikant skillnad mot DDR3 (vilket inte är fallet idag), så kan du ju uppgradera till dessa om du sitter på X99-plattformen. Du sitter redan idag på en mycket kompetent processor med fyra kärnor, och att uppgradera till en 4790k är egentligen inte sån så stor uppgradering prestandamässigt. Bättre då att uppgradera "rejält". Sedan så tror jag att du kommer ångra dig om du "snålar in" nu när du väl slår till på en ny dator. Så min röst går ändå till X99 plattformen och en 5820k.
Kommer du betala för överflödig prestanda? Ja troligtvis i >90% av fallen.
Skulle du klara dig lika bra med en 4790k? Se svar ovan.
Men kommer du ångra dig om ett år att du köpte en 5820k istället för en 4790kr? NEJ!

Nu har jag delat med mig lite av mina tankar kring detta. Jag är absolut ingen expert inom området, men hoppas jag har kunnat bringa lite mer information till dig inför ditt beslutsfattande. Vilket du än väljer så kommer du få en grym dator som förmodligen kommer stå sig i bra många år

Visa signatur

Citera för svar.